Yıl: 2013 Cilt: 14 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 211 - 226 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Engelli bireylerin eğitilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı engelli bireylerin eğitilmesine ilişkin tutumların belirlenmesindekullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçek elde etmektir. Ölçek ge liştirme çalışmasıAbant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi nde öğrenim gören 150 öğrenci ilegerçekleştirilmiştir. Güvenirlik çalışması sonras ında 20 maddeye indirgenen ölçeğinCronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.89dur. Yapı geçerliği için başv urulan KMOBarlett katsayısı 0.79 olarak saptanmıştır. Faktör analizi sonucunda ölçeğin beş faktördetoplandığı ve belirlenen faktörlerin varyansın (% 61,78)ini açıkladığı saptanmıştır. Eldeedilen bulgulara dayanarak yapı geçerliliğine sahip, 20 madde ve 5 faktörlü yapıya sahipbir ölçek oluşturulmuştur. Geliştirilen ölçek alanda yürütülecek a raştırmarda ve en gellibireylerin eğitim gördüğü kurumlarda hizmet verecek personelin belirlenmesinde fikirvermesi açısından fayda sağlayacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Development of an altitude scale for the training of individuals with disabilities

Öz:
This study aims to develop a valid and reliable scale that is to be used for measuring theattitudes toward the raining of people with disabilities. It was carried out with 150participants studying in the Faculty of Education at Abant Izzet Baysal University.Cronbach's Alpha reliability coefficient of the scale, reduced to 20 items after thereliability study, is 0.89 . Barlett KMO coefficient for its construct validity was found tobe 0.79. After the factor analysis, it was confirmed that the factors of the scale weregrouped into five and the variance of the each defined factor was 61.78%. Based on thefin dings, 20 -item scale with five-factor structure having the construct validity wasdeveloped. It is considered that this scale will be beneficial both for the researchconducted in the field and for having a general idea about determining the specificationsof the staff serving for the educational institutions in which people with disabilities aretrained.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson L.W. (1988). “ Attitudes and their m easurement” in Keeves P.J. (Ed). Educational Research, Methodology and Measurement: An İnternational Handbook.
  • Bakırcıoğlu, R. (1994) İlköğretim o rtaöğretim ve yükseköğretimde r ehberlik ve psikolojik danışma . Ankara: Turh an Kitapevi Basım Yayınları.
  • Balcı, A. (1997). Sosyal bilimlerde araştırma; yöntem, teknik ve ilkeler ( 2. Bas kı). Ankara.
  • Batu, S. (1998). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
  • Bilir, Ş. (1999). Özürlü çocuklar ve e ğitimleri, Hacettepe Üniversitesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü Yayınları, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003 ). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi Y ay ınları.
  • Cavkaytar, A, (2008). Özel eğitime gereksinim duyan çocuklar ve özel eğitim. İbrahim H. Diken (Eds.) Özel eğitime gereksinimi olan çocuklar ve özel eğitim (ss:1 -26). Ankara:Pegem Akademi Yayınları.
  • Cüceloğlu, D. (1996) İnsan ve Davranışı Psikolojinin Temel Kavramları . (6. baskı). İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Ertem, Seçil (2010) Avrupa Birliği Ülkelerinde Engelliler e İlişkin Güncel Politikalar ve Uygulamalar. İzmir Ticaret Odası Yayınları.
  • Güler, N. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (3. baskı), Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • İsman, Hande (2010). Özel Eğitim Hakkı. Öz-Veri. Türkiye Özürlüler İdaresi Başkanlığı Dergisi, Cilt (7), Sayı (2), ss:1605 -1619.
  • Kağıtçıbaşı, C. (1999) Yeni İnsan ve İnsanlar Sosyal Psikolojiye Giriş. (10. baskı). Sosyal Psikoloji Dizisi:1, İstanbul: Evrim Yayınevi.
  • MEB (1990). Milli Eğitim Bakanlığı Eğitilebilir Çocuklar İlkokul Programı, Özel Eğitim v e Rehberlik Dairesi Başkanlığı, Ankara.
  • Özdamar, K. (2004). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi 2 . Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özgüven, İ. E. (1998) Psikolojik Testler. PDREM Yayınları, Ankara: Sistem Ofset.
  • Petty, E. R. ve Caciopp, T. J. (1996) Attitudes and Persuasion: Cla ssic and Contemporary Approaches. Ohio State Univesity, Westview Press, Oxford.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS İle Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • T.C. Özürlüler İdaresi Daire Başkanlığı.(1997). Özürlülük Eğitimi: To p lum Özürlülüğü Nasıl Anlıyor Temel Araştırması. 15.08.2012 tarihinde http://www.ozida.gov.tr/default20.aspx?menu=guncel&sayfa=nasilanliyor adresinden alınmıştır.
  • Tezbaşaran, A. (1 996). Likert Tipi Ölçek geliştirme Kılavuzu. An kara, Türk Psikologlar Derneği Y ay ınları.
  • Ulutaşdemir, Nilgün (2007) Engellilerin Eğitimi. Fırat Sağlık Hizmetleri Dergisi, Cilt:2, Sayı:5.
APA KÖSTERELİOĞLU İ (2013). Engelli bireylerin eğitilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. , 211 - 226.
Chicago KÖSTERELİOĞLU İlker Engelli bireylerin eğitilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. (2013): 211 - 226.
MLA KÖSTERELİOĞLU İlker Engelli bireylerin eğitilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. , 2013, ss.211 - 226.
AMA KÖSTERELİOĞLU İ Engelli bireylerin eğitilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. . 2013; 211 - 226.
Vancouver KÖSTERELİOĞLU İ Engelli bireylerin eğitilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. . 2013; 211 - 226.
IEEE KÖSTERELİOĞLU İ "Engelli bireylerin eğitilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi." , ss.211 - 226, 2013.
ISNAD KÖSTERELİOĞLU, İlker. "Engelli bireylerin eğitilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi". (2013), 211-226.
APA KÖSTERELİOĞLU İ (2013). Engelli bireylerin eğitilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(3), 211 - 226.
Chicago KÖSTERELİOĞLU İlker Engelli bireylerin eğitilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 14, no.3 (2013): 211 - 226.
MLA KÖSTERELİOĞLU İlker Engelli bireylerin eğitilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.3, 2013, ss.211 - 226.
AMA KÖSTERELİOĞLU İ Engelli bireylerin eğitilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 14(3): 211 - 226.
Vancouver KÖSTERELİOĞLU İ Engelli bireylerin eğitilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 14(3): 211 - 226.
IEEE KÖSTERELİOĞLU İ "Engelli bireylerin eğitilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, ss.211 - 226, 2013.
ISNAD KÖSTERELİOĞLU, İlker. "Engelli bireylerin eğitilmesine yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 14/3 (2013), 211-226.