Yıl: 2014 Cilt: 15 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 13 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması

Öz:
Araştırmanın amacı,Okul Öncesi Eğitimde Okul Aile İşbirliği Ölçeği nin geçerlilik vegüvenirliğini ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu , Gazi Üniversitesi GaziEğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Okul Öncesi Öğretmenliğinde ve Gazi ÜniversitesiMesleki Eğitim Fakültesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Bölümü Okul Önces iÖğretmenliğinde öğrenim gören 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır (n=229).Ölçeğin geliştirilmesi aşamasında kaynak taraması yapılarak 52 maddelik taslak formoluşturulmuş, kapsam geçerliliği için uzman görüşü alınmıştır. Yapılan kapsam geçerliğisonuçlarına göre ölçeğin 45 maddelik deneme fo rmu oluşturulmuştur. Ö lçeğin yapıgeçerlilik ve güvenirlilik analizleri kapsamında açımlayıc ı (explanatory) faktör analiziyapılmıştır. Ölçeğin geçerlik çalışmasında Screee Plot eğrisi 4 faktörlü yapıyı göstermişve madde yükü .50 den küçük olan maddeleratılmıştır. Açıklanam toplam varyans%63tür. Ölçeğin boyutlarının ve tamamının güvenilirliklerini ölçmek amacıyla CronbachAlfa güvenirlik istatistiği yapılmıştır. Ölçeğin genelinin güvenirliği için hesaplananCronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı .93 olarak hesaplanmıştır. Analiz sonucunda 21maddeden ve dört faktörden oluşanOkul Öncesi Eğitimde Okul Aile İşbirliği Ölçeği elde edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları

The validity and reliability study of the School Parent Cooperation Scale in Pre-School Education

Öz:
The purpose of this study is to reveal the validity and reliability of the " School ParentCooperation Scale in Pre -School Education". This study was participated 3rd and 4thgrade students of Early Ch ildhood Education and Child Development Departments atGazi University (n=229). During the development of the scale, literature review wasperformed and a draft form was created. Some experts were consulted for the validity ofscope. The 45 -item experiment form was formed according to the scope validity results.The validity and reliability analysis of the scale was performed by explanatory factoranalysis. The validity study has shown that Screen Plot curve has 4 -factor structures andthe items that have s maller than .50 item load were discarded. The Cronbach's Alphareliability statistics was done for measuring the reliability of the scale and its dimensions.Cronbach's Alpha internal consistency coefficient, the indicator of the scale reliability,was calculated as .93. As a result of these analyses School Parent Cooperation Scale inPre -School Education was consisted of 21 items and 4 factors.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arabacı, N. ve Aksoy.A (2005) Okulöncesi eğitime katılım programının annelerin bilg i düzeylerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 18 –26.
  • Atabey, D., 2008, ‘Yönetici öğretmen aile iletişim ve işbirliği aracı geçerlik güvenirlik çalışması ve okulöncesi eğitim kurumlarındaki yönetici, öğretmenler ile aileler arasındaki iletişim ve işbirliğinin yönetici öğretmen aile bakış açısına göre incelenmesi’, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Büyüköztürk Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analiz kitabı. (10. Basım). Ankara: Pegemakademi Yayıncılık.
  • Can Yaşar, M. (2001). Okul öncesi eğitim kurumlarında ailenin eğitime katılımı. Gazi Üniversitesi Anaokulu/ Anasınıfı Öğretmeni El Kitabı (Geliştirilmiş Baskı). İstanbul: YA -PA Yayınları s:366 –375.
  • Çelenk, S. (2003) Okul Başarısının Ön Koşulu: Okul Aile Daya nışması. İlköğretim- Online 2 (2), 2003 sf. 28 -34 (http://www.ilkogretim-online.org.tr adresinden 10.01.2012) tarihinde alınmıştır).
  • Dinç, B. (2011). Okul öncesi eğitimde aile katılım çalışmaları. (Ed. F. Alisinanoğlu) Okul öncesi eğitimde özel öğretim yöntemleri, Ankara: Pegemakademi Yayıncılık, sf.182 - 189.
  • Feinberg, D.L., 2001, ‘Teachers Perceptions of Parent Involement and Student Achievement and Adjustment in High Risk and Low Risk Kindergartens Students’ Unpublished doctorate thesis, Fairleigh Dickinson University.
  • Güleç, Ç. H. ve Genç, Z. S. (2010). An evaluation of the intervention between teacher and parent about school and family cooperation in preschool educational institution. Eğitim ve Bilim . 35 (155), 158 - 171.
  • Gürşimşek, I. (2002). Etkin öğrenme ve aile katılımı. Dokuz eylül üniversitesi anaokulu/ anasınıfı öğretmeni el kitabı İstanbul: YA-PA Yayınları.
  • Güven, G.,2011, Farklı eğitim modelleri kullanılarak uygulanan aile eğitim ve aile katılım programlarının okul öncesi öğretmenlerinin uygulamalarına ve ebeveynlerin görüşlerine etkisinin incelenmesi’,Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Hagan, M. and O., Smith, M. (2004) Child care and education. China: Elseiver Limited.
  • Işık, H., 2007, ‘Okulöncesi eğitim kurumlarında gerçekleştirilen okul-aile işbirliği çalışmalarının anne -baba görüşlerine dayalı olarak incelenmesi’, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Anadolu Üniversitesi.
  • İnal, G., 2006 ‘Öğretmenlerin anaokulları ile anasınıfların daki programlara ailelerin katılımı konusundaki görüşlerinin değerlendirilmesi (Afyon ili örneği)’ Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi.
  • İnal, G. (2011). Okul öncesi eğitim programında aile katılım çalışmaları. (Ed. F. Alisinanoğlu) Ok ul öncesi eğitimde özel öğretim yöntemleri, Ankara: Pegemakademi Yayıncılık, sf.182 - 189.
  • Jinchul, J., 2004, ‘Analysis of the factors and the roles of hrd in organizational learning styles as identified by key informants at selected corporations in the re public of Korea’, Unpublished Doctoral Dissertation. Texas A&M University.
  • Karasar N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kohl, G., Lengua, L.J., McMahon, R.J. (2000). Parent involvement in school conceptualizing multiple dimens ions and relations with family and demographic risk factors. Journal Of School Psychology, (38) 501 -523.
  • Larsen, J.M., Haupht, J.H. (1997). Integrating home and school. (Ed.: C.H. Hart, D. C. Burts, R. Charlesworth). Integrated curriculum and developmentally apropriate practice. Albany: State Universty of New York Pres.
  • Mccallum, Robert C., Keith F. Widaman, Shaobo Zhang and Sehee H.. (1999). Sample size in factor analysis. Psychological Methods , 4 (1), 84 -99.
  • MEB (2006).36-72 Aylık Çocuklar İçin Okulönce si Eğitim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
  • Miedel, W. and A.J. Reynolds. (1999). Parent involvement in early intervention for disadvantaged children. Journal of Scholl Psychology, (37), 379 -402.
  • Oktay, A.(1991). Türkiye’de okul öncesi eğitimin gelişimi. (Yayına Hazırlayan: B. Onur). 2. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi (sf. 289 -298) Ankara.
  • Ömeroğlu, E. ve Yaşar, Can M. (2005). Okul öncesi eğitim kurumlarında ailenin eğitime katılımı. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 62. (http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/sayi62/omeroglu -yasar.htm adresinden 10 . 01. 2012 tarihinde alınmıştır).
  • Sucuka, N. ve Kimmet, E. (2005). Aile destek programlarının okul aile işbirliğindeki önemi. (Yayıma Hazırlayan. Müzeyyen Sevinç. Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar, 2. Cilt (sf. 452 -458). Ankara. Morpa Yayınları.
  • Tezbaşaran, A.A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu . Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
  • Şimşek, H. ve Duygu Tanaydın (2001). Öğretmen veli Katılımı: Öğretmen, -Veli- Psikolojik Danışma üçgeni, İlköğretim Online 1(1) (http://ilköğretimonline . org.tr/vol1say1 adresinden 10.01.2012 tarihinde alınmıştır).
  • Tezel Şahin,F. ve Özbey,S.(2007). Aile eğitim programlarına baba katılımının önemi. Toplum ve Sosyal Hizmet Dergisi, 18, (1), 39 -48.
  • Tezel Şahin F. ve Öztürek, A. (2010). Anne baba eğitimi ve okul öncesinde aile katılımı . Ankara: Morpa.
  • YurdugüL, H. (200 5). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi 28 –30 Eylül Denizli.
APA Alisinanoğlu F, BAY D, ŞİMŞEK Ö (2014). Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. , 1 - 13.
Chicago Alisinanoğlu Fatma,BAY D. Neslihan,ŞİMŞEK Özlem Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. (2014): 1 - 13.
MLA Alisinanoğlu Fatma,BAY D. Neslihan,ŞİMŞEK Özlem Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. , 2014, ss.1 - 13.
AMA Alisinanoğlu F,BAY D,ŞİMŞEK Ö Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. . 2014; 1 - 13.
Vancouver Alisinanoğlu F,BAY D,ŞİMŞEK Ö Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. . 2014; 1 - 13.
IEEE Alisinanoğlu F,BAY D,ŞİMŞEK Ö "Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması." , ss.1 - 13, 2014.
ISNAD Alisinanoğlu, Fatma vd. "Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması". (2014), 1-13.
APA Alisinanoğlu F, BAY D, ŞİMŞEK Ö (2014). Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1 - 13.
Chicago Alisinanoğlu Fatma,BAY D. Neslihan,ŞİMŞEK Özlem Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 15, no.1 (2014): 1 - 13.
MLA Alisinanoğlu Fatma,BAY D. Neslihan,ŞİMŞEK Özlem Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.15, no.1, 2014, ss.1 - 13.
AMA Alisinanoğlu F,BAY D,ŞİMŞEK Ö Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(1): 1 - 13.
Vancouver Alisinanoğlu F,BAY D,ŞİMŞEK Ö Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 15(1): 1 - 13.
IEEE Alisinanoğlu F,BAY D,ŞİMŞEK Ö "Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, ss.1 - 13, 2014.
ISNAD Alisinanoğlu, Fatma vd. "Okul öncesi eğitimde okul aile işbirliği ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 15/1 (2014), 1-13.