Yıl: 2012 Cilt: 26 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 143 - 156 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Etik liderlik ölçeği'nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması: Antalya örneği

Öz:
Etik Liderlik Ölçeği (ELÖ) sosyal öğrenme teorisi temelinde oluşturulmuş bir ölçektir. Etik liderlik uygulamalarının ölçülmesi ve etik liderlik olgusuna yapısal ve denemesel bir tanımlama getirilmesi temel hedef olarak belirlenmiştir. EL ölçeğinin Türkçe geçerlilik ve güvenilirliğini yapmak bu çalışmanın temel amacıdır. Araştırmaya 5 yıldızlı otellerde çalışan 112 otel işletmesi çalışanı dâhil edilmiştir. Araştırmaya test- tekrar test güvenilirliğini gerçekleştirmek amacıyla 5 yıldızlı otellerde görevli 30 resepsiyon görevlisi dâhil olmuştur. Araştırmada açıklayıcı faktör analizi, iç tutarlılık katsayıları ve benzer ölçme araçlarıyla ölçeğin geçerlilik ve güvenilirliğin test edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma ölçeğinin anlaşılırlığını sağlamak amacıyla çeviri- geri çeviri yöntemiyle ortak bir Türkçe forma ulaşılmış anlaşılmayan noktalar bu konuda araştırma yapmış uzmanların fikirleri doğrultusunda ortak bir form haline dönüştürülmüştür. Çalışmanın test- tekrar test güvenilirlik katsayısı α=0.985 olarak tespit edilmiş. İç tutarlılık güvenilirliği α= 0.928 olarak belirlenmiştir. Açıklayıcı faktör analizi sonucunda faktör yüklerinin 0.678- 0.872 arasında oluştuğu görülmüştür. Araştırma orijinal haliyle uygun olarak tek faktörlü bir yapıda ve içsel tutarlılığı ve test tekrar test güvenilirliği yüksek bir ölçek olarak Türkçe kullanıma uygun olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat

Relıabılıty and valıdıty of ethıcal leadershıp scale: Case of Antalya

Öz:
Ethical Leadership Scale (ELS) is a scale formed on the basis of social learning theory that measures ethical leadership practices and aims at making a structural and empirical definition of ethical leadership phenomenon. To see the reliability and validity of the scale in Turkish has been the primary objective of this study.112 employees working in 5 star hotels have been included in this survey. 30 receptionists have been included to see test-retest reliability. Beside test-retest method, exploratory factor analysis, internal consistency coefficients etc. have been used. In order to provide the clarity of the measuring instrument, a form in Turkish has been reached with translation- back translation method and incoherent parts have been converted into a common form with the ideas of experts in this field. The test-retest reliability coefficient is α = 0,985, and internal consistency reliability is α = 0,928 in the study. Factor loadings have been found between 0,678 and 0,872 by explanatory factor analysis. In the end of the research, it has been found that the scale is suitable for using in Turkish in accordance with the original single factoral form having high internal consistency and test-retest reliability scores.
Anahtar Kelime:

Konular: İşletme İktisat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S., ve Yıldırım, E. (2005). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamalı. (4. Baskı). Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Aronson, E. (2001). Integrating Leadership Styles and Ethical Perspectives. Canadian Journal of Administrative Sciences, 18 (4), 244- 256.
  • Arşlantaş, C. C., ve Dursun, M. (2008). Etik Liderlik Davranışının Yöneticiye Duyulan Güven ve Psikolojik Güçlendirme Üzerindeki Etkisinde Etkileşim Adaletinin Dolaylı Rolü. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 111- 128.
  • Basım, N., ve Şeşen, H. (2006). Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ölçeği Uyarlama ve Karşılaştırma Çalışması. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 61 (4), 83- 101.
  • Bass, B. M., and Steidlmeier, P. (1999). Ethics, Character, and Authentic Transformational Leadership Behaviour. The Leadership Quarterly, 10, 181–217.
  • Bolat, T., ve Seymen, O. A. (2003). Örgütlerde İş Etiği ve Kariyer Yönetimi İlişkisi: Normatif Etik Boyutlarıyla Bir Değerlendirme. İşletme İktisadı Dergisi Yönetim, 14 (45), 3- 19.
  • Brislin, R.W. (1976). Comparative Reearch Methodology: Cross- Cultural Studies. International. Journal of Psychology, 11 (3), 215- 229.
  • Brown, M. E., and Treviño, L. K. (2006). Ethical Leadership: A Review and Future Directions. The Leadership Quarterly, 17, 595–616.
  • Brown, M. E., and Treviño, L. K., Harrison, D. A. (2005). Ethical Leadership: A Social Learning Perspective for Construct Development and Testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 97, 117- 134.
  • Martin, G. S., Resick, C. J., Keating, M. A., and Dickson, M. W. (2009). Ethical Leadership Across Cultures: A Comparative Analysis of German and US Perspective. Business Ethics: A Europen Review, 18 (2), 127-144.
  • Mayer, D. M., Kuenzi, M., Greenbaum, R., Bardes, M., ve Salvador R. (2009). How Low Does Ethical Leadership Flow? Test of a Trickle- Down Model. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 108, 1–13.
  • Ogunfowora, B. (2009). The Consequences of Ethical Leadership: Comparisons with Transformational Leadership and Abusive Supervision. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Calgary, Alberta.
  • Palmer, D. E. (2009). Business Leadership: Three Levels of Ethical Analysis. Journal of Business Ethics, 88, 525- 536.
  • Ponnu, C. H., and Tennakoon, G.(2009). The Association Between Ethical Leadership and Employee Outcomes-the Malaysian Case. Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies. 14 (1), 21- 31.
  • Rubin, R. S., Dierdorff, E. C., and Brown, M. E (2010). Do Ethical Leaders Get Ahead? Exploring Ethical Leadership an Promotability. Business Ethics Quarterly. 20 (2), 215- 236.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlilik. 1. Baskı, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Schminke, M., Wells, D., Peyrefitte, J., and Sebora, T. C. (2002). Leadership and Ethics in Work Groups : A Longitudinal Assessment. Group & Organization Management, 27, 272- 293.
  • Tavşancıl, E. (2006). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. 3. Baskı, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tezbaşaran, A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. 2. Baskı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Thoms, J. C. (2008). Ethical Integrity in Leadership and Organizational Moral Culture. Leaderhip, 4 (4), 419- 439.
  • Treviño, L. K., Hartman, L. P., ve Brown, M. E., (2000). Moral Person and Moral Manager: How Executives Develop a Reputation for Ethical Leadership. California Management Review, 42(4), 128- 142.
  • Ural, A., ve Kılıç, İ. (2006). Bilimsel Araştırma Süreci ve SPSS İle Veri Analizi. 2. Baskı. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Van Den Akker, L., Heres, L., Lasthuizen, K., and Six, F. (2009). Ethical Leadership and Trust: It’s All About Meeting Expectations. International Journal of Leadership Stıdies, 5(1), 102-122.
  • Weaver, G. R., Treviño, L. K., and Agle, B. (2005). “Somebody I Look Up To:’’ Ethical Role Models in Organizations. Organizational Dynamics, 34 (4), 313- 330.
  • Zhu, W.(2008). The Effect of Ethical Leadership on Follower Moral Identity: The Mediating Role of Psychological Empowerment. Leadership Review, 8, 62- 73.
  • Zhu, W., May, D. M., and Avolio, B. J. (2004). The Impact of Ethical Leadership Behavior on Employee Outcomes: The Roles of Psychological Empowerment and Authenticity. Journal of Leadership & Organizational Studies,11 (1), 16- 28.
APA TUNA M, BİRCAN H, yesiltas m (2012). Etik liderlik ölçeği'nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması: Antalya örneği. , 143 - 156.
Chicago TUNA Muharrem,BİRCAN Hüdaverdi,yesiltas murat Etik liderlik ölçeği'nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması: Antalya örneği. (2012): 143 - 156.
MLA TUNA Muharrem,BİRCAN Hüdaverdi,yesiltas murat Etik liderlik ölçeği'nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması: Antalya örneği. , 2012, ss.143 - 156.
AMA TUNA M,BİRCAN H,yesiltas m Etik liderlik ölçeği'nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması: Antalya örneği. . 2012; 143 - 156.
Vancouver TUNA M,BİRCAN H,yesiltas m Etik liderlik ölçeği'nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması: Antalya örneği. . 2012; 143 - 156.
IEEE TUNA M,BİRCAN H,yesiltas m "Etik liderlik ölçeği'nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması: Antalya örneği." , ss.143 - 156, 2012.
ISNAD TUNA, Muharrem vd. "Etik liderlik ölçeği'nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması: Antalya örneği". (2012), 143-156.
APA TUNA M, BİRCAN H, yesiltas m (2012). Etik liderlik ölçeği'nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması: Antalya örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26(2), 143 - 156.
Chicago TUNA Muharrem,BİRCAN Hüdaverdi,yesiltas murat Etik liderlik ölçeği'nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması: Antalya örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 26, no.2 (2012): 143 - 156.
MLA TUNA Muharrem,BİRCAN Hüdaverdi,yesiltas murat Etik liderlik ölçeği'nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması: Antalya örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol.26, no.2, 2012, ss.143 - 156.
AMA TUNA M,BİRCAN H,yesiltas m Etik liderlik ölçeği'nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması: Antalya örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2012; 26(2): 143 - 156.
Vancouver TUNA M,BİRCAN H,yesiltas m Etik liderlik ölçeği'nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması: Antalya örneği. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2012; 26(2): 143 - 156.
IEEE TUNA M,BİRCAN H,yesiltas m "Etik liderlik ölçeği'nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması: Antalya örneği." Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 26, ss.143 - 156, 2012.
ISNAD TUNA, Muharrem vd. "Etik liderlik ölçeği'nin geçerlilik ve güvenilirlik çalışması: Antalya örneği". Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 26/2 (2012), 143-156.