Yıl: 2013 Cilt: 27 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 257 - 281 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Çalışanların Örgütsel Ses ve Sessizlik algılamalarının demografik nitelikler açısından değerlendirilmesi: Kamu ve özel sektörde bir araştırma

Öz:
Araştırmanın amacı, kamu ve özel sektör çalışanlarının örgütsel ses ve sessizlik algılamalarını demografik nitelikler açısından araştırmaktır. Araştırma, Sivas İlinde 434 kamu ve özel sektör çalışanları üzerinde yapılmıştır. Veriler, anket yöntemiyle toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde açıklayıcı faktör analizi, madde-toplam ölçek korelasyonu, alt ve üst % 27lik gruplar arasındaki farklılık için t-testi, ANOVA analizi ve Cronbach Alpha testi uygulanmıştır. Analizlerin sonucunda örgütsel ses ve örgütsel sessizlikölçekleri geliştirilmiştir. Cinsiyete göre çalışanların örgütsel ses algılamalarında, statü durumuna göre de örgütsel sessizlik algılamalarında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Pozisyon durumuna ve sektöre göre ise çalışanların hem örgütsel ses hem de örgütsel sessizlik algılamalarında önemli farklılıklar görülmüştür.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme Davranış Bilimleri

The evaluatıon employees "Organızatıonal Voıce and Sılence perceptıons ın terms of demographıc characterıstıcs: Astudy ın publıc and prıvate sector

Öz:
The purpose of study is to investigate public and private sector employees "organizational voice and silence perceptions in terms of demographic characteristics. The research was carried out with 434 public and private sector employees in Sivas. Data were collected through questionnaire method. Exploratory factor analysis, item-total scale correlations, t-test, ANOVA analysis and Cronbach's Alpha test was applied to evaluate data. "Organizational voice" and "organizational silence" scales have been developed as a result of the analysis. There were significant differences in employees' perceptions of organizational voice by gender and organizational silence by status. There were also significant differences in employees' perceptions of organizational voice and silence by position and sector.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Amah, O.E., ve Okafor, C.A. (2008), “Relationships among Silence Climate, Employee Silence Behaviour and Work Attitudes: The Role of Self - Esteem and Locus of Conrol”, Asian Journal of Scientific Research, 1(1), ss. 1 11.
  • Banerjee, A., ve Somanathan, R. (2001), “A Simple Model of Voice”, The Quarterly Journal of Economics, February, ss. 189 227.
  • Bowen, F. ve Blackmon K. (2003), “Spirals of Silence: The Dynamic Effects of Diversity on Organizational Voice”, Journal of Management Studies, 40(6), ss. 1393 1417.
  • Brinsfield, C.T., Edwards, M. S., ve Greenberg, J. (2009), “Historical Review and Current Conceptualizations”, (Ed. Greenberg J.ve Edwards M. S.), Voice and Silence in Organizations, England: Emerald Group Publishing, ss. 3 37.
  • Buchanan – Olson, J. B. ve Boswell, W. R. (2002), “The Role of Employee Loyalty and Formality in Voicing Discontent”, Journal of Applied Psychology, 87(6), ss. 1167 1174.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003), Veri Analizi El Kitabı, 3. Baskı, PEGEM-A Yayınları, Ankara.
  • Cohen, J. (1990), “Things I Have Learned (So Far)”, American Psychologist, 45, ss. 1304 1311.
  • Çakıcı, A. (2007), “Örgütlerde Sessizlik: Sessizliğin Teorik Temelleri ve Dinamikleri”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), ss. 145 162.
  • Çakıcı, A. (2008), “Örgütlerde Sessiz Kalınan Konular, Sessizliğin Nedenleri ve Algılanan Sonuçları Üzerine Bir Araştırma”, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), ss. 117 134.
  • Çakıcı, A. (2010), Örgütlerde İşgören Sessizliği, Detay Yayınları, Ankara.
  • Çakıcı, A. ve Çakıcı, A. C. (2007), “İşgören Sessizliği: Konuşmak mı Zor, Sessiz Kalmak mı Zor?”, 15. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, Sakarya Üniversitesi, ss. 389 400.
  • Dyne, L., Ang, S. ve Botero, I. C. (2003) “Conceptualizing Employee Silence and Employee Voice as Multidimensional Constructs”, Journal of Management Studies, 40:6
  • Ellis, J. B. ve Dyne, L. V. (2009), “Voice and Silence as Observers’ Reactions to Defensive Voice: Prediction Based on Communication Competence Theory”, Greenberg ve M. S. Edwards (Ed.). Voice and Silence in Organizations, ss. 37 61.
  • Erenler, E. (2010), Çalışanlarda Sessizlik Davranışının Bazı Kişisel ve Örgütsel Özelliklerle İlişkisi: Turizm Sektöründe Bir Alan Araştırması, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara.
  • Eroğlu, A., Adıgüzel, O. ve Öztürk, U. C. (2011) “Sessizlik Girdabı ve Bağlılık İkilemi: İşgören Sessizliği ile Örgütsel Bağlılık İlişkisi ve Bir Araştırma”, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16, ss. 97 124.
  • Farrell, D. (1983) “Exit, Voice, Loyalty and Neglect as Responses to Job Dissatisfaction: A
  • Multidimensional Scaling Study”, Academy of Management Journal, 26, ss. 596 607.
  • Fletcher, D. ve Watson, T. (2007), “Voice, Silence and the Business of Construction: Loud and Quiet Voices, Personal, Organizational and Social Realities”, Organization Articles, 14(2), ss. 155 174.
  • Gephart, K. J., Detert, J. R., Trevino, K. L. ve Edmondson, C. A. (2009), “Silenced by Fear: The Nature, Sources, and Consequences of Fear at Work”, Research in Organizational Behavior, 29, ss. 163 193.
  • Henriksen, K., ve Dayton, E., (2006), “Organizational Silence and Hidden Threats to Patient Safety”, HSR: Health Services Research, 41(4).
  • Hirschman, A. O. (1970), Exit, Voice and Loyalty, MA: Harvard University Press, Cambridge.
  • Huang, X., Vliert, E.V.D., Vegt, G.V. (2005), “Breaking the Silence Culture: Stimulation of Participation and Employee Opinion Withholding Cross – Nationally”, Management and Organization Review, 1(3), ss. 459 482.
  • Kahveci, G. (2010), İlköğretim Okullarında Örgütsel Sessizlik ile Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişkiler, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Elazığ,
  • Kline, P. (1994), An Easy Guide to Factor Analysis, Routledge, New York.
  • Kolarska, L., ve Aldrich, H. (1980), “Exit, Voice and Silence: Consumers and Managers Responses to Organizational Decline”, Organizational Studies, 1, ss. 41 58.
  • A. LePine, J. ve Van Dyne, L., (1998), “Predicting Voice in Work Groups”, Journal of Applied Psychology, 83(6), ss. 853 868.
  • Lester, P. E. ve Bishop, L. K. (2000), Handbook of Tests and Measurement in Education and the Social Sciences, İkinci Baskı, The Scarecrow Press, Inc., London.
  • Liu, D, Wu, J. ve Ma, J. (2009), “Organizational Silence: A Survey on Employees Working in A Telecommunication Company”, Computer and Industrial Engineering Internetional Conference, 6-9 july, ss. 1647 1651.
  • Morrison, E. W ve Milliken, F. J. (2000), “Organizational Silence: A Barrier to Change and Development in A Pluralistic World”, The Academy of Management Review, 25(4), ss. 706 725.
  • Morrison, E. W, Milliken, F. J. ve Hewlin, P. F. (2003), “An Exploratory Study of Employee Silence: Issues That Employees don’t Communicate Upward and Why”, Journal of Management Studies, 40(6), ss. 1453 1476.
  • Near, J. P. ve Miceli, M. P. (1996), “Whistle – Blowing: Myth and Reality”, Journal of Management, 22(3), ss. 507 526.
  • Oliver, N. (1990) “Rewards, Investments, Alternatives and Organisational Commitment: Empirical Evidence and Theoretical Development”, Journal of Occupational Psychology, 63, ss. 19 31.
  • Özdamar, K. (2002), Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, Etam Yayınevi, Eskişehir.
  • Parker, L. ve August, D. (1997), “Silent Dissenters: A Model for Exploring the Source and Consequences of Principled Turnover”, Paper Presented at the Meeting of the Academy of Management, Boston.
  • Perlow, L., ve Williams, S. (2003), “Is Silence Killing Your Company?”, Harvard Business Review, 81(5), ss. 52 58.
  • Piderit, S.K., ve Ashford, S.J. (2003), “Breaking Silence: Tactical Choices Women Managers Make in Speaking up about Gender - Equity Issues”, Journal of Management Studies, 40(6), ss. 1477 1502.
  • Pinder, C. C. ve Harlos, K. P. (2001), “Employee Silence: Quiescence and Acquiescence as Responses to Perceived Injustice”, Research in Personnel and Human Research Management, 20, ss. 331 369.
  • Premeaux, S.F. ve Bedeian, A.G. (2003), “Breaking the Silence: The Moderating Effects of Self - Monitoring in Predicting Speaking up in the Workplace”, Journal of management studies, 40(6), ss. 1537 1562.
  • Tangirala, S., ve Ramanujam, R. (2008), “Employee Silence on Critical Work Issues: The Cross Level Effects of Procedural Justice Climate”, Personnel Psychology, 61, ss. 37 68.
  • Tavşancıl, E. (2002), Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Nobel Yayıncılık, Ankara.
  • Tavşancıl, E. ve Keser, H. (2002), “İnternet Kullanımına Yönelik Likert Tipi Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”, Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1, ss. 79 100.
  • Türk Dil Kurumu, 2005: 1741; www.tdk.gov.tr
  • Vakola, M. ve Bouradas, D. (2005), “Antecedents and Consequences of Organisational Silence: An Empirical Investigation”, Emerald Research, 27(5), ss. 441 458.
  • Withey, M.J. ve Cooper, W.H. (1989), “Predicting Exit, Voice, Loyalty and Neglect”, Administrative Science Quarterly, 34, ss. 521 539.
APA ÖZDEMİR L, UĞUR S (2013). Çalışanların Örgütsel Ses ve Sessizlik algılamalarının demografik nitelikler açısından değerlendirilmesi: Kamu ve özel sektörde bir araştırma. , 257 - 281.
Chicago ÖZDEMİR LUTFİYE,UĞUR SEVTAP Çalışanların Örgütsel Ses ve Sessizlik algılamalarının demografik nitelikler açısından değerlendirilmesi: Kamu ve özel sektörde bir araştırma. (2013): 257 - 281.
MLA ÖZDEMİR LUTFİYE,UĞUR SEVTAP Çalışanların Örgütsel Ses ve Sessizlik algılamalarının demografik nitelikler açısından değerlendirilmesi: Kamu ve özel sektörde bir araştırma. , 2013, ss.257 - 281.
AMA ÖZDEMİR L,UĞUR S Çalışanların Örgütsel Ses ve Sessizlik algılamalarının demografik nitelikler açısından değerlendirilmesi: Kamu ve özel sektörde bir araştırma. . 2013; 257 - 281.
Vancouver ÖZDEMİR L,UĞUR S Çalışanların Örgütsel Ses ve Sessizlik algılamalarının demografik nitelikler açısından değerlendirilmesi: Kamu ve özel sektörde bir araştırma. . 2013; 257 - 281.
IEEE ÖZDEMİR L,UĞUR S "Çalışanların Örgütsel Ses ve Sessizlik algılamalarının demografik nitelikler açısından değerlendirilmesi: Kamu ve özel sektörde bir araştırma." , ss.257 - 281, 2013.
ISNAD ÖZDEMİR, LUTFİYE - UĞUR, SEVTAP. "Çalışanların Örgütsel Ses ve Sessizlik algılamalarının demografik nitelikler açısından değerlendirilmesi: Kamu ve özel sektörde bir araştırma". (2013), 257-281.
APA ÖZDEMİR L, UĞUR S (2013). Çalışanların Örgütsel Ses ve Sessizlik algılamalarının demografik nitelikler açısından değerlendirilmesi: Kamu ve özel sektörde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27(1), 257 - 281.
Chicago ÖZDEMİR LUTFİYE,UĞUR SEVTAP Çalışanların Örgütsel Ses ve Sessizlik algılamalarının demografik nitelikler açısından değerlendirilmesi: Kamu ve özel sektörde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 27, no.1 (2013): 257 - 281.
MLA ÖZDEMİR LUTFİYE,UĞUR SEVTAP Çalışanların Örgütsel Ses ve Sessizlik algılamalarının demografik nitelikler açısından değerlendirilmesi: Kamu ve özel sektörde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, vol.27, no.1, 2013, ss.257 - 281.
AMA ÖZDEMİR L,UĞUR S Çalışanların Örgütsel Ses ve Sessizlik algılamalarının demografik nitelikler açısından değerlendirilmesi: Kamu ve özel sektörde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2013; 27(1): 257 - 281.
Vancouver ÖZDEMİR L,UĞUR S Çalışanların Örgütsel Ses ve Sessizlik algılamalarının demografik nitelikler açısından değerlendirilmesi: Kamu ve özel sektörde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi. 2013; 27(1): 257 - 281.
IEEE ÖZDEMİR L,UĞUR S "Çalışanların Örgütsel Ses ve Sessizlik algılamalarının demografik nitelikler açısından değerlendirilmesi: Kamu ve özel sektörde bir araştırma." Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 27, ss.257 - 281, 2013.
ISNAD ÖZDEMİR, LUTFİYE - UĞUR, SEVTAP. "Çalışanların Örgütsel Ses ve Sessizlik algılamalarının demografik nitelikler açısından değerlendirilmesi: Kamu ve özel sektörde bir araştırma". Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 27/1 (2013), 257-281.