Yıl: 2015 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 97 - 121 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bilgisayar Destekli Hikaye Anlatımı Yöntemi: Alanyazın Araştırması

Öz:
Hikaye anlatım yöntemi, eğitimin bir çok alanında, neredeyse tüm kademelerinde geçmiştengünümüze en sık kullanılan yöntemlerden birisi olmuştur. Bunun en büyük nedenlerinden birisihikayelerin eğlenceli bir tarafının bulunması olarak gösterilebilir. Bunun yanında hikayeler,bireylerin problem çözme becerilerini, hayal güçlerini geliştirmekte ve yaratıcılıklarınıdesteklemekte, dil ve sosyal gelişimlerini olumlu yönde etkilemektedir. Teknolojinin hızlagelişmesi ile birlikte hikaye kullanımında "dijital hikaye/öykü" isimli yeni bir kavram ortayaçıkmıştır. Dijital hikaye anlatma; interaktif dijital bir ortamda, ses, resim, grafik, hareketli grafik,görüntü, müzik ve metne dayalı anlatımın sunulması süreci olarak tanımlanmaktadır. Dijitalhikaye, sanal ortamları kullanarak öğrencilerin birer hikaye yapılandırıcısı, hikaye anlatıcısıolmalarını sağlamaktır. Böylelikle, bir konu hakkında kendi hikayesini yazan bir birey sentez- değerlendirme gibi üst düzey bilişsel etkinlikler içerisinde yer alarak daha kalıcı bir öğrenmegerçekleştirebilir. Bu potansiyeli ile dijital hikaye kavramı eğitim içerisinde daha büyük bir önemesahip olması gereken bir alan olarak görülmelidir. Araştırmanın amacı; bilgisayar destekli hikayeanlatımı yöntemini konu alan çalışmaları incelemektir. Araştırmanın yöntemi döküman incelemesiolarak belirlenmiştir. Doküman incelemesi; araştırılan konu hakkında bilgilerin yer aldığı yazılımateryallerin analizini ifade etmektedir. Bu amaç doğrultusunda konu üzerinde son yedi yılda(2007-2014) yapılan çalışmalara elektronik veritabanları kullanılarak ulaşılmaya çalışılmıştır.Alanyazın taraması kapsamında 21 çalışma incelenmiş, makale seçiminde dijital öykülemeyönteminin kullanıldığı uygulama örneklerini içeriyor olması kriter olarak belirlenmiştir. Yapılanaraştırmaların yöntemleri, kullanılan teknolojiler, öğrenci kazanımları incelenerek, eğitimde dijitalöykücülüğün geldiği yer, önemi ve başarısını gösterir bir resim çizilmeye çalışılmıştır. Çalışmanın,alanında dijital öyküleme yöntemini kullanmak isteyen eğiticilere alanyazında karşılaşılanuygulama örnekleri sunarak önbilgi sağlayacağı ve rehberlik edeceği düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Use of Computer-aided Story in Education: Literature Review

Öz:
Storytelling method has become one of the most commonly used method in all levels and fields ofthe education. The main reason of this situation is that stories have entertaining side. Besides,stories improve individuals' problem-solving skills, their imagination and support their creativity,and affect their language skills, social development positively. With the rapid developments intechnology, a new concept named "Digital Story" has emerged. Digital storytelling is defined asthe process of presentation of audio, images, graphics, motion graphics, images, music and text ina interactive digital media. Dijital storytelling supports the students to be story teller/author byusing virtual environments. Thus, student, who has written a story, can perform more permanentlearning with cognitive activities like synthesis and evaluation. With this potential, dijital storyconcept should be seen as a field that have a great importance. The aim of this research is toevaluate the studies that use computer-aided storytelling method. In this study, document reviewmethod was used. Document review method, was to perform the analysis of written materialscontaining information on the researched cases. In accordance with this purpose, studies thatcarried out in last seven years (2007-2014) have been found using electronic databases. In thisresearch 21 study has been examined. At this stage, we have selected studies that have practicesusing digital storytelling method. This determined as a main criteria. In this research we have triedto draw a picture that shows situation, importance and success of the digital storytelling ineducation using methods, technology, students outcomes of the studies. The study willsupport/guide trainers who want to use digital storytelling methods with practical examplesencountered in the literature.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abraham, M. R., Grzybowski. E. B., Renner. J. W., Marek. E.A. (1992) Understanding and Misunderstandings of Eight Graders of Five Chemistry Concepts Found in Textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 29, 105-120
  • Akbulut, M. T., Çiftçi, A. ve Polat, E. E. (2013). Interactive design work with kindergarten children: “Bird house” digital presentation and practice. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 83(4), 362-366.
  • Anastasiades, P., Vitalaki, E., & Gertzakis, N. (2008). Collaborative learning activities at a distance via interactive videoconferencing in elementary schools: Parent's attitudes. Computers & Education, 50(4), 1527-1539.
  • Avraamidou, L. ve Osborne, J. (2009). The role of narrative in communication science. International Journal of Science Education, 31(12), 1683-1707.
  • Blas, N. D. ve Paolini, P. (2012). Digital storytelling at school-engagement and educational benefits. IEEE International Conf erence on Advanced Learning Tecnologies bildiri kitabı içinde (ss. 248-250). İtalya: Roma.
  • Bozdoğan, D. (2012). Content analysis of ELT students' digital stories for young learners. Novitas-ROYAL (Research on Youthand Language), 6(2), 126-136.
  • Bran, R. (2010). Message in a bottle: Telling stories in a digital world. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1790-1793.
  • Campbell, T. A. (2012). Digital storytelling in an elementary classroom: Going beyond entertainment. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 69, 385-393.
  • Ceyhan, N. (2009, Haziran). Çocuklara tarih şuuru kazandırmada tarihi hikayelerden yararlanma üzerine bir deneme. 1st International Symposium on Sustainable Develop ment[1. Uluslararası Sürdürülebilir Kalkınma Semp ozyumu]’nda sunulan bildiri. Bosna-Hersek: Saraybosna. Collen, L. (2007). The Digital and Traditional Storytimes Research Proj ect: Using Digitized Books f or Preschool Group Storytimes. 16 Temmuz 2014 tarihinde http://laurencollen.com/CAL_winter06_collen.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Demir, T. (2012). Türkçe eğitiminde yaratıcı yazma becerisini geliştirme ve küçürek öykü. Mustaf a Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(19), 343-357.
  • Demircioğlu, H., Demircioğlu, G. ve Ayas, A. (2006). Hikayeler ve kimya öğretimi. Hacettep e Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 110-119.
  • Dogan, B. ve Robin, B. (2008). Implementation of digital storytelling in the classroom by teachers trained in a digital storytelling workshop. Society f or Inf ormation Technology & Teacher Education International [Uluslararası Bilgi Teknoloj ileri ve Öğretmen Eğitimi Derneği] bildiri kitabı içinde (ss. 902-907). ABD: Austin, TX. Driver, R., Squires, A., Rushworth, P., Wood-Robinson, V. (1994). Making Sense of Secondary Science, London: Routledge. Fensham, P. (2001). Science as story: Science education by story. Asia Pasif ic Forum on Science Learning and Teaching, 2(1), foreword. Figa, E. (2004). The virtualization of stories and storytelling. Storytelling Magazine, 16(2), 34-36.
  • Holotescu, C., Grosseck, G., & Danciu, E. (2014). Educational digital stories in 140 characters: towards a typology of micro-blog storytelling in academic courses. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 2301-2305.
  • Isbell, R., Sobol, J., Lindauer, L. ve Lowrance, A. (2000). The effects of story-telling and story reading on the oral language complexity and story comprehension of young children. Chilhood Education Journal, 32(3), 157-163.
  • Karakoyun F. (2014). Çevrı̇ mı̇ çı̇ ortamda oluşturulan dı̇j ital öyküleme etkı̇ nlı̇klerı̇ ne ilı̇ şkı̇ n öğretmen adayları ve ilköğretı̇ m öğrencı̇lerı̇ nı̇ n görüşlerı̇ nı̇ n incelenmesı̇ . Yayımlanmamış Doktora tezi. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir. Karakoyun, F. ve Kuzu, A. (2014, Mayıs). Çevrimiçi ortamda oluşturulan dijital öyküleme etkinliklerine ilişkin öğretmen adaylarının görüşlerinin incelenmesi. 2nd International Instructional Technologies ve Teacher Education Symp osium [2. Uluslararası Öğretim Teknoloj ileri ve Öğretmen Eğitimi Semp ozyumu] ’nda sunulan bildiri. Türkiye: Afyonkarahisar. Kirk, M., Tonkin, E., Skirton, H., McDonald, K., Cope, B. ve Morgan, R. (2013). Storytellers as partners in developing a genetics education resource for health professionals. Nurse Education Today, 33(5), 518-524.
  • Koetz, K. M. (2009). The eff ects of the TPRS method in a Spanish I classroom: A research report. Iowa: Morningside Collage. Liu, C.C., Liu, K.P., Chen, G.D. ve Liu, B.J. (2010). Children’s collaborative storytelling with linear and nonlinear approaches. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4787–4792.
  • Liu, Y., Zhou, Y.T., Lu, H. ve Sun, J. (2014). A preliminary study on the application of storytelling among hospice care interest group. International Journal of Nursing Sciences, 1(1),1-4.
  • Ming, T. S., Sim, L. Y., Mahmud, N., Kee, L. L., Zabidi, N. A. ve Ismail, K. (2014). Enhancing 21st century learning skills via digital storytelling: Voices of Malaysian teachers and undergraduates. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 118, 489- 494.
  • Mokhtar, H. N., Halim M. F. A., Kamarulzaman, S. Z. S. (2011). Storytelling: Way to build confidence among proficiency students. International Journal of Learning, 18(9), 163- 169.
  • Montgomery, S. (1996). The Scientif ic Voice. New York, NY: Guilford Press. Morris, V. G., Taylor, S. ve Wilson, J. (2000). Using children's stories to promode peace in classrooms. Early Childhood Education Journal, 28(1), 41-50.
  • Pieterse, G. ve Quilling, R. (2011). The impact of digital story-telling on trait Emotional Intelligence (EI) amongst adolescents in South Africa –a case study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 28, 156-163.
  • Robin, B. (2006). The educational uses of digital storytelling. Society f or Inf ormation Technology and Teacher Education International [Ulusulararası Bilim Teknoloj ileri ve Öğretmen Eğitimi Derneği] bildiri kitabı içinde (ss. 709-716). Chesapeake: VA: AACE. Rossiter, M. ve Garcia, P.A. (2010). Digital storytelling: A new player on the narrative field. New Directions f or Adult and Continuing Education, 126, 37-48.
  • Sadik, A. (2008). Digital Storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Education Tech Research Dev. , 487-506.
  • Sawyer, C. B. ve Willis, J. M. (2011). Introducing digital storytellling to influence the behaviour of children and adolescents. Journal of Creativity in Mental Health, 6(4), 274-283.
  • Simsek, B. ve Erdener, B. (2012). Digital visual skills education for digital inclusion of elder women in the community. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 46, 4107 – 4113.
  • Türkeş, D. (2011). The role of TPRS method in teaching vocabulary to the 5th grade primary EFL students. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana. Türkmen, H. ve Ünver, E. (2012). Fen eğitiminde hikayelendirme tekniği. Journal of European Education, 2(1) 9-13.
  • Üstünoğlu, Ü. (1990). Okulöncesi öğretmenlerinin uzaktan öğretim yöntemiyle yetiştirilmesine yönelik program modeli. Eskişehir Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1),136-138.
  • Willis, N., Frewin, L., Miller, A., Dziwa, C., Mavhu, W. ve Cowan, F. (2014). “My story”—HIV positive adolescents tell their story through film. Children and Youth Services Review, 45, 129-136. Wright, A. (2013). Storying. 14 Mart 2014 tarihinde Eba: www.eba.gov.tr/dergi/goster/776 adresinden erişilmiştir. Xu, Y., Park, H. ve Baek, Y. (2011). A new approach toward digital storytelling: An activity focused on writing self-efficacy in virtual learning environment. Educational Tecnology & Society, 14(4), 181-191. Yakıncı, C., Almiş, H. ve Kavruk, H. (2012). Tıp eğitiminde hikâyenin gücü. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, 55, 211-215.
  • Yang, Y. ve Wu, W. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic. Computers & Education, 59(2), 339-352.
  • Yaşar, Ş. (1993). Okul öncesi eğitim öğrencilerinde fene yönelik duyuşsal özellikler. 9.Ya- p a Okul Öncesi Eğit. ve Yayg. Semineri. Türkiye: Ankara. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2012). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yussof, R. L., Abas, H. ve Paris, T. N. (2012). Affective engineering of background colour in digital storytelling for remedial students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 68, 202-212.
  • Zembat, R. ve Zülfikar, S. (2006). Okul öncesi öğretmenlerinin sohbet ve hikâye etkinliklerinde kullandıkları öğretim yöntemlerinin incelenmesi. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2), 587-608.
APA TURGUT G, KISLA T (2015). Bilgisayar Destekli Hikaye Anlatımı Yöntemi: Alanyazın Araştırması. , 97 - 121.
Chicago TURGUT Gökben,KISLA TARIK Bilgisayar Destekli Hikaye Anlatımı Yöntemi: Alanyazın Araştırması. (2015): 97 - 121.
MLA TURGUT Gökben,KISLA TARIK Bilgisayar Destekli Hikaye Anlatımı Yöntemi: Alanyazın Araştırması. , 2015, ss.97 - 121.
AMA TURGUT G,KISLA T Bilgisayar Destekli Hikaye Anlatımı Yöntemi: Alanyazın Araştırması. . 2015; 97 - 121.
Vancouver TURGUT G,KISLA T Bilgisayar Destekli Hikaye Anlatımı Yöntemi: Alanyazın Araştırması. . 2015; 97 - 121.
IEEE TURGUT G,KISLA T "Bilgisayar Destekli Hikaye Anlatımı Yöntemi: Alanyazın Araştırması." , ss.97 - 121, 2015.
ISNAD TURGUT, Gökben - KISLA, TARIK. "Bilgisayar Destekli Hikaye Anlatımı Yöntemi: Alanyazın Araştırması". (2015), 97-121.
APA TURGUT G, KISLA T (2015). Bilgisayar Destekli Hikaye Anlatımı Yöntemi: Alanyazın Araştırması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(2), 97 - 121.
Chicago TURGUT Gökben,KISLA TARIK Bilgisayar Destekli Hikaye Anlatımı Yöntemi: Alanyazın Araştırması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 6, no.2 (2015): 97 - 121.
MLA TURGUT Gökben,KISLA TARIK Bilgisayar Destekli Hikaye Anlatımı Yöntemi: Alanyazın Araştırması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, vol.6, no.2, 2015, ss.97 - 121.
AMA TURGUT G,KISLA T Bilgisayar Destekli Hikaye Anlatımı Yöntemi: Alanyazın Araştırması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. 2015; 6(2): 97 - 121.
Vancouver TURGUT G,KISLA T Bilgisayar Destekli Hikaye Anlatımı Yöntemi: Alanyazın Araştırması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. 2015; 6(2): 97 - 121.
IEEE TURGUT G,KISLA T "Bilgisayar Destekli Hikaye Anlatımı Yöntemi: Alanyazın Araştırması." Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6, ss.97 - 121, 2015.
ISNAD TURGUT, Gökben - KISLA, TARIK. "Bilgisayar Destekli Hikaye Anlatımı Yöntemi: Alanyazın Araştırması". Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 6/2 (2015), 97-121.