Yıl: 2015 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 72 - 110 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Ortaokul Öğrencilerin Bilgiye Erişim Aracı Olarak İnternete Yaklaşımları:Betimleyici Bir Çalışma

Öz:
Bu çalışma, ortaokul öğrencilerinin bilgi kaynağı olarak internete yaklaşımlarının, bilgi aramasürecinde internetin sunduğu üstünlüklere ilişkin düşüncelerinin, internet ortamında bilgi ararkenkarşılaştıkları problemlerin ve elde ettikleri bilgiyi kullanma sürecinde kaynak göstermeözelliklerinin belirlenmesi amacıyla gerçekleştirilmiş nitel bir çalışmadır. Çalışmanın amacınıgerçekleştirmek için ortaokul beşinci ve altıncı sınıf öğrencileri seçilmiştir. Araştırmanıngerçekleştirildiği ortaokulda öğrenim gören öğrencilerden çalışmaya katılmayı kabul eden 165öğrenciye 10 adet açık uçlu sorudan oluşan bir form uygulanmış ve elde edilen veriler içerikanalizi tekniğinden yararlanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizi sonucunda; öğrencilerininterneti bir bilgi kaynağı olarak nasıl değerlendirdikleri, bilgiye erişiminde internetin sunduğuüstünlükler ve karşılaşılan problemler, öğrencilerin bilgi arama sürecinde internette tercih ettikleriöncelikli kaynaklar ve öğrencilerin kaynak gösterme özellikleri ve kaynak gösterme konusundakifarkındalıkları belirlenmeye çalışılmıştır. Elde edilen bulgular öğrencilerin bilgiye erişimdeinterneti öncelikli olarak tercih ettiklerini; interneti kolay ulaşılabilen, bilgiye daha hızlı ve rahatbir şekilde erişim olanağı sağlayan ve aranan her türlü bilginin bulunabileceği bir ortam olarakalgıladıklarını; internetin sunduğu üstünlüklerin yanı sıra bilgiye erişimde bireyden ve ortamdankaynaklanan birtakım problemleri de beraberinde getirdiğini ve öğrencilerin internetten bulunanbilgileri ödevlerinde kullanırken kaynak belirtme konusunda yeterli bilince sahip olmadıklarınıortaya koymaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Eğitim, Özel

Approaches of Middle School Students to Internet as an Information Access Tool:A Descriptive Study

Öz:
The aim of this study is to determine the middle school students approaches to the internet as aninformation tool, the advantages of the internet while searching information, what kinds ofproblems students encounter searching information on the internet, and their referencing patterns.The study was designed in the form qualitative research. Fifth and sixth grade students from onestate school were selected to achieve the objective of the study. A form consisting of ten open- ended questions were conducted to a total of 165 students, who were volunteers to participate inthe study. The data obtained from the study was analyzed using the content analysis. With theanalysis of data, it was aimed to determine middle school students approaches to internet as aninformation tool, what they think about the advantages internet provide them while accessinginformation, what kinds of problems they encounter while searching for information on theinternet and their awareness of referencing while using the information. The results show thatmiddle school students prefer the internet as the first information source to the other sources, andperceive the internet as an up-to-date and easily accessible information source where they couldfind any kind of information they need. However, in addition to the perceived benefits, the internetcauses many problems for the students in accessing information, too. When presenting theobtained information as a research product, students usually tend to cite the internet resources fromwhich they gather information. However, this does not mean that students are aware of the ethicalissues. Students cite the internet resources in their research products because they are usuallyinstructed to do so and citing seems to be an obligation for them.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bilal, D. (2003). Draw and tell: Children as designers of web interfaces. Proceedings of the American Society f or Inf ormation Science and Technology, 40(1), 135-141.
  • Bilal, D. (2012). Ranking, relevance judgment, and precision of information retrieval on children's queries: Evaluation of Google, Yahoo!, Bing, Yahoo! Kids, and ask Kids. Journal of the American Society f or Inf ormation Science and Technology, 63(9), 1879- 1896.
  • Birinci, G. ve Odabaşı, F. (2006). Akademik çalışmalarda internet kullanımı: Etik bunun neresinde? VI. International Educational Technology Conference'da sunulmuş bildiri, Gazimağusa, KKTC. Blikstad-Balas, M. (2013). Students ’ attitudes towards Wikip edia as a knowledge source in school. ECER 2013, Creativity and Innovation in Educational Research'da sunulmuş bildiri, İstanbul, Türkiye. Blikstad-Balas, M. ve Hvistendahl, R. (2013). Students’ digital strategies and shortcuts – Searching for answers on wikipedia as a core literacy practice in upper secondary school. Nordic Journal of Digital Literacy, 8, 32-49.
  • comScore. (2012). A comprehensive view of the search landscape. Reston, VA.: comScore qSearch. Ekici, S. ve Özenç Uçak, N. (2012). İlköğretim öğrencilerinin İnternet’te bilgi arama davranışları. Türk Kütüp haneciliği, 26(1), 78-96.
  • Griffiths, J. R. ve Brophy, P. (2005). Student searching behavior and the web: Use of academic resources and Google. Library Trends, 53(4), 539 - 554.
  • Guinee, K. (2004). Internet searching by K-12 students: a research-based process model. 10 Temmuz 2014 tarihinde http://edt2.educ.msu.edu/dwong/cep806library/guinee- internetsearchingbyk12studentsaresearchbasedprocessmodel.pdf adresinden erişildi.
  • Kocabıçak, Ü. (2012). Bilgi toplumu olma yolunda bilişim sektöründeki gelişmeler ile Internet kullanımının başta çocuklar, gençler ve aile yapısı üzerinde olmak üzere sosyal etkilerinin araştırılması amacıyla kurulan Meclis Araştırması Komisyonu'na arz. 24 Aralık 2013 tarihinde http://www.tbmm.gov.tr/arastirma_komisyonlari/bilisim_internet/docs/sunumlar/31_0 5%20%20YOK.pdf adresinden erişildi.
  • Kurbanoğlu, S. (2002). WWW bilgi kaynaklarının değerlendirilmesi. Hacettep e Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19(1), 11-25.
  • Kurbanoğlu, S. ve Akkoyunlu, B. (2001). Öğrencilerin bilgi okuryazarlığı becerilerinin kazandırılması üzerine bir çalışma. Hacettep e Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21, 81-88.
  • Kuzu, A. (2008). İnternet kullanımı ve aile araştırması. Ankara: T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayınları Lyman, P. ve Varian, H. R. (2000). How much information? 2000. 12 Nisan 2014 tarihinde http://www2.sims.berkeley.edu/research/projects/how-much-info/ adresinden erişildi. Madden, A. D., Ford, N. J., Miller, D. ve Levy, P. (2006). Children’s use of the internet for information-seeking: What strategies do they use, and what factors affect their performance? Journal of Documentation, 62(6), 744 - 761.
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. baskı.). Thousand Oaks, California: Sage Publications. Nesset, V. (2008). The inf ormation-seeking behaviour of grade-three elementary school students the context of a class proj ect (Yayımlanmamış doktora tezi). McGill University School of Information Studies, Montreal. Olsen, M. W. ve Diekema, A. R. (2013). “I just Wikipedia it”: Information behavior of first- year writing students. Proceedings of the American Society f or Inf ormation Science and Technology, 49(1), 1-11.
  • Özenç Uçak, N. (2012). Öğrencilerin intihal algısı. Ö. Külcü, T. Çakmak ve N. Özel (Ed.), Prof . Dr. Gülbün Baydur'a armağan içinde (ss. 173 - 182). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümü. Özenç Uçak, N. ve Birinci, H. G. (2008). Bilimsel etik ve intihal. Türk Kütüp haneciliği, 22(2), 187- 204.
  • Prensky, M. (2001a). Digital natives, digital immigrants, Part 1. 20 Mayıs 2013 tarihinde http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20- %20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf adresinden erişildi. Prensky, M. (2001b). Digital natives, digital immigrants, Part 2: Do they really think differently? On the Horizon, 9(6), 1-6. Rowlands, I., Nicholas, D., Williams, P., Huntington, P., Fieldhouse, M., Gunter, B., . . . Tenopir, C. (2008). The Google generation: the information behaviour of the researcher of the future. Aslib Proceedings, 60(4), 290-310.
  • Sakarya, S., Tercan, İ. ve Çoklar, A. N. (2011). İlköğretim öğrencilerinin interneti ve arama motorlarını kullanım durumları. 16 Kasım 2013 tarihinde http://web.firat.edu.tr/icits2011/papers/27621.pdf adresinden erişildi. Schacter, J., Chung, G. ve Dorr, A. (1998). Children's internet searching on complex problems: performance and process analyses. Journal of the American Society f or Inf ormation Science, 49(9), 840-849.
  • TTKB. (2013). İlköğretim kurumları (ilkokul ve ortaokul) haf talık ders çizelgesinin ortaokul kısmında değişiklik yap ılması. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Wolcott, M. S. (1998). Inf ormation seeking and the World Wide Web: A qualitative study of seventh-grade students' search behavior during an inquiry activity (Yayımlanmamış doktora tezi). University of San Francisco The Faculty of the School of Education Learning and Instruction, San Francisco.
  • Yalçınalp, S. ve Aşkar, P. (2003). Öğrencilerin bilgi arama amacıyla internet’i kullanım biçimlerinin incelenmesi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(4), 100 - 107.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. baskı.). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Yolal, M. ve Kozak, R. (2008). Bilgiye erişim aracı olarak öğrencilerin internete yaklaşımı. Dumlup ınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 115-128.
APA Şerefoğlu Henkoğlu H, KESER H, MAHİROĞLU A (2015). Ortaokul Öğrencilerin Bilgiye Erişim Aracı Olarak İnternete Yaklaşımları:Betimleyici Bir Çalışma. , 72 - 110.
Chicago Şerefoğlu Henkoğlu Halise,KESER Hafize,MAHİROĞLU Ahmet Ortaokul Öğrencilerin Bilgiye Erişim Aracı Olarak İnternete Yaklaşımları:Betimleyici Bir Çalışma. (2015): 72 - 110.
MLA Şerefoğlu Henkoğlu Halise,KESER Hafize,MAHİROĞLU Ahmet Ortaokul Öğrencilerin Bilgiye Erişim Aracı Olarak İnternete Yaklaşımları:Betimleyici Bir Çalışma. , 2015, ss.72 - 110.
AMA Şerefoğlu Henkoğlu H,KESER H,MAHİROĞLU A Ortaokul Öğrencilerin Bilgiye Erişim Aracı Olarak İnternete Yaklaşımları:Betimleyici Bir Çalışma. . 2015; 72 - 110.
Vancouver Şerefoğlu Henkoğlu H,KESER H,MAHİROĞLU A Ortaokul Öğrencilerin Bilgiye Erişim Aracı Olarak İnternete Yaklaşımları:Betimleyici Bir Çalışma. . 2015; 72 - 110.
IEEE Şerefoğlu Henkoğlu H,KESER H,MAHİROĞLU A "Ortaokul Öğrencilerin Bilgiye Erişim Aracı Olarak İnternete Yaklaşımları:Betimleyici Bir Çalışma." , ss.72 - 110, 2015.
ISNAD Şerefoğlu Henkoğlu, Halise vd. "Ortaokul Öğrencilerin Bilgiye Erişim Aracı Olarak İnternete Yaklaşımları:Betimleyici Bir Çalışma". (2015), 72-110.
APA Şerefoğlu Henkoğlu H, KESER H, MAHİROĞLU A (2015). Ortaokul Öğrencilerin Bilgiye Erişim Aracı Olarak İnternete Yaklaşımları:Betimleyici Bir Çalışma. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(1), 72 - 110.
Chicago Şerefoğlu Henkoğlu Halise,KESER Hafize,MAHİROĞLU Ahmet Ortaokul Öğrencilerin Bilgiye Erişim Aracı Olarak İnternete Yaklaşımları:Betimleyici Bir Çalışma. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 6, no.1 (2015): 72 - 110.
MLA Şerefoğlu Henkoğlu Halise,KESER Hafize,MAHİROĞLU Ahmet Ortaokul Öğrencilerin Bilgiye Erişim Aracı Olarak İnternete Yaklaşımları:Betimleyici Bir Çalışma. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, vol.6, no.1, 2015, ss.72 - 110.
AMA Şerefoğlu Henkoğlu H,KESER H,MAHİROĞLU A Ortaokul Öğrencilerin Bilgiye Erişim Aracı Olarak İnternete Yaklaşımları:Betimleyici Bir Çalışma. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. 2015; 6(1): 72 - 110.
Vancouver Şerefoğlu Henkoğlu H,KESER H,MAHİROĞLU A Ortaokul Öğrencilerin Bilgiye Erişim Aracı Olarak İnternete Yaklaşımları:Betimleyici Bir Çalışma. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry. 2015; 6(1): 72 - 110.
IEEE Şerefoğlu Henkoğlu H,KESER H,MAHİROĞLU A "Ortaokul Öğrencilerin Bilgiye Erişim Aracı Olarak İnternete Yaklaşımları:Betimleyici Bir Çalışma." Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6, ss.72 - 110, 2015.
ISNAD Şerefoğlu Henkoğlu, Halise vd. "Ortaokul Öğrencilerin Bilgiye Erişim Aracı Olarak İnternete Yaklaşımları:Betimleyici Bir Çalışma". Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry 6/1 (2015), 72-110.