Yıl: 2015 Cilt: 6 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 380 - 398 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğrenme Alanları ve Kazanımlar Bağlamında 2005 ve 2013 Beşinci Sınıf Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması

Öz:
Öz: Bu çalışmada, beşinci sınıf seviyesinde, 2005 ilköğretim ve 2013 ortaokul matematik öğretim programlarının öğrenme alanları ve kazanımlar bağlamında karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik olarak, literatür değerlendirme yöntemlerinden bütünleştirici değerlendirme yöntemi kullanılmıştır. Bu yönteme göre çalışma beş aşamada (araştırma problemini belirleme, veriyi toplama, veriyi değerlendirme, bulguları analiz etme ve yorumlama, araştırılan konu hakkında edinilen bilgiyi değerlendirme ve önerilerde bulunma) gerçekleşmiştir. Verilerin analizinde her iki programdaki öğrenme alanlarını ve kazanımları karşılaştırmaya imkân tanıyacak şekilde hazırlanan kodlama anahtarı kullanılmıştır. Çalışma sonuçlarına göre, eski ilköğretim matematik öğretim programının önemli ölçüde sadeleştirildiği; öğrenme alanlarında ve kazanımlarda azalmalar görüldüğü söylenebilir. Bu sadeleştirmenin yanında, güncel programa eklenen bazı öğrenme alanları ve kazanımlar olduğu da görülmektedir. Ayrıca, güncel programda matematiğe ayrılan ders saati sayısı da artırılmıştır. Genel olarak programdaki değişimlere bakıldığında, sadeleştirmeyle birlikte ders saati sayısının arttırılması ile matematik konularında kavramsal öğrenmeyi sağlayacak şekilde derinlemesine öğrenmenin amaçlandığı söylenebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

-

Öz:
Abstract: This study aims to compare the 2005 and 2013 mathematics curriculum within the context of learning domains and objectives at the fifth grade level. Aiming this, the integrative literature review type has been used as the design of the study. According to this method, the present study conducted in five stages (i.e. identifying research problem, collecting data, evaluating data, analyzing and interpreting findings, and evaluating the state of knowledge of phenomenon). The data were analyzed through using a coding key so as to make it possible to compare the learning domains and objectives of both curriculums. Taking into consideration the findings of the study, it can be seen that the former mathematics curriculum has considerably been simplified and there is a decrease in the number of the learning domains and objectives. In addition to this simplification, some extra learning domains and objectives have been added to the curriculum. Furthermore, the number of lesson hours for the mathematics has been increased in the present curriculum. When the changes in the mathematics curriculum such as simplification and increase in the number of lesson hours have been taken into account, it can be inferred that deep learning of the mathematical content together with the conceptual learning has been aimed in the updated curriculum.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Yayıncılığı.
  • Bal, P. (2008). Yeni ilköğretim matematik öğretim programının öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 53-68.
  • Baykul, Y. (1999). İlköğretimde matematik öğretimi: İlköğretimde etkili öğretme ve öğrenme öğretmen el kitabı, modül 6. Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • Bekdemir, M., Okur, M. ve Kasar, N. (2011). 2005-ilköğretim matematik öğretim programının uygulanabilirliğine ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 4(1), 1-22.
  • Berberoğlu, G., Arıkan, S., Demirtaşlı, N., İş Güzel, Ç. ve Özgen Tuncer, Ç. (2009). İlköğretim 1.-5. sınıflar arasındaki öğretim programlarının kapsam ve öğrenme çıktıları açısından değerlendirilmesi. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama Dergisi, 1, 9-48.
  • Cooper, H. M. (1986). The integrative research review: A systematic approach. Beverly Hills, CA: Sage Publications.
  • Demirel, Ö. (1992). Türkiye’de program pekiştirme uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 27-43.
  • Duru, A. ve Korkmaz, H. (2010). Teachers’ views about a new mathematics curriculum and difficulties encountering curriculum change. Hacettepe University Journal of Education,38, 67-81.
  • Eğitim Bilişim Ağı [EBA]. (2013). Matematik öğretim programı tanıtımı. http://www.eba.gov.tr/video/izle/5403788fece7e0cb342ac8ee67276d42fcdd381ed6002 adresinden 10 Kasım 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Fer, S. (2005, Aralık). 1923 yılından günümüze cumhuriyet dönemi ilköğretim programları üzerine bir inceleme. Cumhuriyet Dönemi Eğitim Politikaları Sempozyumu, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi ve Başbakanlık Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Araştırma Merkezi, İstanbul.
  • Gagne, R. M. (1985). The conditions of learning and theory of instruction. New York: Holt, Rinehart, & Winston.
  • Gözütok, F. D. (2003) . Türkiye'de program geliştirme çalışmaları. Milli Eğitim Dergisi, 160.
  • Hartwell, A. S. (1968). A curriculum design for social change. Educational Leadership, 25 (5), 405-407.
  • Hjalmarson, M. A. (2008). Mathematics curriculum systems: Models for analysis of curricular innovation and development. Peabody Journal of Education, 83, 592-610.
  • Johnson, M. (1967). Definitions and models in curriculum theory. Educational Theory, 17(2), 127-140.
  • Kablan, Z. (2011). İlköğretim matematik öğretim programının değerlendirilmesine yönelik araştırmaların analizi. İlköğretim Online, 10(3), 1160-1177.
  • Kelly, A. V. (2004). The curriculum: Theory and practice (5. baskı). London: Sage Publications.
  • NCTM. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM.
  • NCTM. (2006). Curriculum focal points for prekindergarten through grade 8 mathematics: A quest for coherence. Reston, VA: NCTM.
  • Neuman, W. L. (2006). Social research methods: Qualitative and quantitative approaches. Toronto: Allyn & Bacon.
  • Oliva, P. F. (1988). Developing the curriculum. Boston: Scott, Foresman and Company.
  • Olkun, S. ve Toluk Uçar, Z. (2006). Yeni ilköğretim programları ve öğretmen yeterlikleri işığında ilköğretimde matematik öğretimine çağdaş yaklaşımlar. Ankara: Ekinoks.
  • Oral, I. ve McGivney, E. (2013). Türkiye’de matematik ve fen bilimleri alanlarında öğrenci performansı ve başarının belirleyicileri: TIMMSS 2011 analizi. Eğitim Reformu Girişimi. http://erg.sabanciuniv.edu/sites/erg.sabanciuniv.edu/files/ERG%20- TIMSS%202011%20Analiz%20Raporu-03.09.2013.pdf adresinden 12 Ağustos 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Ornstein, C. A., & Hunkins O. F. (1988). Curriculum: Foundations, principles, and issues, New Jersey: Prentice Hall.
  • Özdaş, A., Tanışlı, D., Köse, N. Y. ve Kılıç, Ç. (2005). İlköğretim okulu matematik dersi (1-5. sınıflar) öğretim programının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 239–255). Ankara: Sim Matbaası.
  • Özerbaş, M. A. ve Kaygusuz, Ç. (2012). Çember alt öğrenme alanına ait kavram yanılgılarının belirlenmesi. Gazi Üniversitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 78-94.
  • Selvi, K. (2006, Eylül). İlköğretim programlarının öğretmen görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi. 15. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Muğla Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Muğla.
  • Sezgin-Memnun, D. (2008). Olasılık kavramlarının öğrenilmesinde karşılaşılan zorluklar, bu kavramların öğrenilememe nedenleri ve çözüm önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(15), 89-101.
  • Soylu, Y. ve Soylu, C. (2005). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin kesirler konusundaki öğrenme güçlükleri: kesirlerde sıralama, toplama, çıkarma, çarpma ve kesirlerle ilgili problemler. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 101-117.
  • Tazebay, A., Çelenk, S., Tertemiz, N. ve Kalayci, N. (2000). İlköğretim programlarıgelişmeler. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara.
  • TTKB. (2005). İlköğretim matematik dersi (1-5.sınıflar) öğretimi programı. Ankara: MEB.
  • TTKB. (2009a). İlköğretim matematik dersi 1-5.sınıflar öğretimi programı. Ankara: MEB.
  • TTKB. (2009b). İlköğretim matematik dersi 6-8.sınıflar öğretimi programı ve kılavuzu. Ankara: MEB.
  • TTKB. (2013). Ortaokul matematik dersi (5, 6, 7 ve 8.sınıflar) öğretimi programı. Ankara: MEB.
  • Van de Walle, J. A., Karp, K. S., & Bay-Williams, J.M. (2010). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally (7. Baskı). Boston: Allyn and Bacon.
  • Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü [YEĞİTEK]. (2013). PISA 2012 ulusal ön raporu. Ankara: MEB.
  • Yücel, C., Karadağ, E., ve Turan, S. (2013, Şubat). TIMSS 2011 ulusal ön değerlendirme raporu. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitimde Politika Analizi Raporlar Serisi I, Eskişehir.
APA DANISMAN Ş, KARADAG E (2015). Öğrenme Alanları ve Kazanımlar Bağlamında 2005 ve 2013 Beşinci Sınıf Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. , 380 - 398.
Chicago DANISMAN Şahin,KARADAG ENGIN Öğrenme Alanları ve Kazanımlar Bağlamında 2005 ve 2013 Beşinci Sınıf Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. (2015): 380 - 398.
MLA DANISMAN Şahin,KARADAG ENGIN Öğrenme Alanları ve Kazanımlar Bağlamında 2005 ve 2013 Beşinci Sınıf Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. , 2015, ss.380 - 398.
AMA DANISMAN Ş,KARADAG E Öğrenme Alanları ve Kazanımlar Bağlamında 2005 ve 2013 Beşinci Sınıf Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. . 2015; 380 - 398.
Vancouver DANISMAN Ş,KARADAG E Öğrenme Alanları ve Kazanımlar Bağlamında 2005 ve 2013 Beşinci Sınıf Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. . 2015; 380 - 398.
IEEE DANISMAN Ş,KARADAG E "Öğrenme Alanları ve Kazanımlar Bağlamında 2005 ve 2013 Beşinci Sınıf Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması." , ss.380 - 398, 2015.
ISNAD DANISMAN, Şahin - KARADAG, ENGIN. "Öğrenme Alanları ve Kazanımlar Bağlamında 2005 ve 2013 Beşinci Sınıf Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması". (2015), 380-398.
APA DANISMAN Ş, KARADAG E (2015). Öğrenme Alanları ve Kazanımlar Bağlamında 2005 ve 2013 Beşinci Sınıf Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(3), 380 - 398.
Chicago DANISMAN Şahin,KARADAG ENGIN Öğrenme Alanları ve Kazanımlar Bağlamında 2005 ve 2013 Beşinci Sınıf Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi 6, no.3 (2015): 380 - 398.
MLA DANISMAN Şahin,KARADAG ENGIN Öğrenme Alanları ve Kazanımlar Bağlamında 2005 ve 2013 Beşinci Sınıf Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.6, no.3, 2015, ss.380 - 398.
AMA DANISMAN Ş,KARADAG E Öğrenme Alanları ve Kazanımlar Bağlamında 2005 ve 2013 Beşinci Sınıf Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2015; 6(3): 380 - 398.
Vancouver DANISMAN Ş,KARADAG E Öğrenme Alanları ve Kazanımlar Bağlamında 2005 ve 2013 Beşinci Sınıf Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2015; 6(3): 380 - 398.
IEEE DANISMAN Ş,KARADAG E "Öğrenme Alanları ve Kazanımlar Bağlamında 2005 ve 2013 Beşinci Sınıf Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması." Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6, ss.380 - 398, 2015.
ISNAD DANISMAN, Şahin - KARADAG, ENGIN. "Öğrenme Alanları ve Kazanımlar Bağlamında 2005 ve 2013 Beşinci Sınıf Matematik Öğretim Programlarının Karşılaştırılması". Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi 6/3 (2015), 380-398.