İŞİTME ENGELLİLER ORTAOKULUNDA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM VE DEĞERLENDİRMELERİ: AMASYA VE SAMSUN ÖRNEĞİ

Yıl: 2015 Cilt: 14 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 61 - 92 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İŞİTME ENGELLİLER ORTAOKULUNDA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM VE DEĞERLENDİRMELERİ: AMASYA VE SAMSUN ÖRNEĞİ

Öz:
Bu çalışma, işitme engelliler ortaokulunda okuyan öğrencilerin DKAB dersine yönelik tutumlarını tespit etmek amacıyla hazırlanmıştır. Bu amaçla, dokuz sorudan oluşan bir anket formu oluşturulmuş, Amasya ve Samsun illerinde bulunan iki işitme engelliler ortaokulunda uygulama yapılmıştır. Anket 63 öğrenciye uygulanmış ve verilen cevaplar bilgisayar ortamına aktarı- larak yorumlanmıştır. Yorumlar yapılırken, çalışma esnasında yapılan gözlemlerden de yararlanılmıştır. Buna göre, işitme engelli öğrencilerin DKAB dersini çok sevdikleri ancak konuların ve ders kitabının anlaşılmasında bazı sorunlar yaşadıkları tespit edilmiştir. Çalışma kapsamında, bu sorunların oluşmasında rol oynayan etkenler üzerinde durulmuş ve işitme engelli öğrencilerin din eğitiminin önündeki engellerin kaldırılmasına yönelik önerilerde bulunulmuş- tur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Attitudes and Assessments of the Students Studying at the Secondary School for the Children with Hearing Impairments towards the Course of Religious Culture and Moral Knowledge: The Case of Amasya and Samsun

Öz:
The main purpose of this study is to examine the hearing impaired students attitudes towards the course of Religious Culture and Moral Knowledge. For this purpose, a questionnaire consisting of nine questions was developed and administered to two secondary schools for hearing impaired students living in Amasya and Samsun. This survey was administered to 63 hearing impaired students and the answers given by these students were transferred to the computer and were interpreted. While making comments, it was benefited from the observations made during the study. As a result, it was found that hearing impaired students like the religious education classes but there are some problems about understanding of the subjects and the textbook. In the study, it was focused on the factors that cause those problems and made some suggestions to
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akcamete, Gönül, “İşitme Yetersizliği Olan Çocukların Eğitiminde Neredeyiz?”, Özürlü- ler’07 Kongre Sergi ve Sosyal Etkinlikleri, Özürlüler Vakfı, ts. http://www.ozurlulerkongresi.org/2013/assets/Uploads/gecmis-kongreler/ 2007_kongre-bildiri_kitabi.pdf (erişim: 14.03.2014).
  • Altaş, Nurullah, “İlköğretim Öğrencilerinin Din Öğretimi Sürecinde İlgi Duydukları Konular (Ankara İli Örneğinde 6, 7 ve 8. Sınıf Öğrencileri Üzerinde Karşılaştırmalı Bir Analiz)”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Ankara 2008, c. 49, sayı: 2, ss. 103-120.
  • Atay, Mesude, İşitme Engelli Çocukların Eğitiminde Temel İlkeler, Özgür Yayınları, İstanbul 2007.
  • Arı, Ramazan, Eğitim Psikolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, 5. Baskı, Ankara 2010. Arıcı, İsmail, “Öğrencilerin İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersine Yönelik Tutumları”, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Yıl:13, Sayı: 1, Elazığ 2008, ss. 161-175.
  • Arslantekin, Banu Altunay, “Engel Türüne Göre Materyal Uyarlama, Hazırlama ve Kullanımı”, Temel Eğitim Öğretmenleri İçin Kaynaştırma Uygulamaları ve Özel Eğitim, Edit. Ayşegül Ataman, Vize Yayıncılık, 2012.
  • Baykoç Dönmez, Necate, “Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim”, Özel Eğitim, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara 2010.
  • Bilecik, Sümeyra, “Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi 4. ve 5. Sınıf Ders Kitaplarındaki Ayet Çevirilerinin Öğrenci Algı Düzeylerine Uygunluğu Üzerine Bir İnceleme”, Amasya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Amasya 2014, Sayı: 2, ss. 105-129. BM Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme, www.resmigazete.gov.tr (erişim: 13.03.2014).
  • Büyükköse, Duygu, Normal İlişten ve İşitme Engelli Çocukların Kavram Gelişimlerinin Karşı- laştırılması, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara 2012.
  • Darıca, Nilüfer ve Fırat Şipal, İşitme Engelli Çocuklarda Gelişim ve Eğitsel Müdahale, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara 2011.
  • Demir, Rıdvan, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretmenlerinin Derslerde Araç-Gereç Kullanma Bilgi ve Alışkanlıkları (Adana Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana 2008.
  • Edwards, Lindsay and Susan Crocker, Psychological Processes in Deaf Children with Complex Needs: An Evidence Based Practical Guide, Jessica Kingsley Publishers, London 2008.
  • Ege, Remziye, “Din Hizmetlerinde İletişim ve Rehberlik”, Din Eğitimi El Kitabı, Edit. Recai Doğan ve Remziye Ege, Grafiker Yayınları, 2. Baskı, Ankara 2013.
  • Girgin, Cem, İşitme Engelli Çocukların Eğitimine Giriş, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir 2003.
  • Gökalp, Murat ve diğerleri, “Üniversite Öğrencilerinin Özel Eğitim Derslerine ve Engellilere Yönelik Tutumları”, Gençlik ve Kültürel Mirasımız Uluslararası Kongre, 16-18 Mayıs 2014, Samsun 2014, c. 2. Güldenoğlu, İsa Birkan, İşiten ve İşitme Engelli Okuyucuların Kelime İşlemleme İle Okudu- ğunu Anlama Becerilerinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi,Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara 2012.
  • Günalay, Serpil ve diğerleri, Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Kılavuzu, MEB, Ankara 2008. İzci, Eyüp, “Sınıf Öğretmeni Adaylarının “Özel Eğitim” Konusundaki Yeterlikleri”, Eloktronik Sosyal Bilimler Dergisi, Güz 2005, c. 4, sayı: 14, ss. 106-114. www.e-sosder.com/dergi/14106-114.pdf Kaya, Mevlüt, “İlköğretim ve Ortaöğretim Öğrencilerinin Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersine Karşı Tutumları”, Ondokuz Mayıs Üniversitesiİlahiyat Fakültesi Dergisi, Samsun 2001, sayı: 12-13, ss. 43-78.
  • “Kayıtlı Olan Özürlü Bireylerin Cinsiyet, Yerleşim Yeri, Özür Oranı, Yaş Grubu ve Eğitim Durumuna Göre Dağılımı”, Özürlülerin Sorun ve Beklentileri Araştırması, 2010, www.tuik.gov.tr (erişim: 13.03.2014).
  • Knoors, Harry and Mathijs P. J. Vervloed, “Educational Programming For Deaf Children With Multiple Disabilities”, Oxford Handbook Of Deaf Studies, Language and Education, Edit.: Marc Marschark, Patricia Elizabeth Spencer, Oxford Unıversıty Press, 2003.
  • Konuk, Dilek, Zonguldak İl Merkezinde 7-11 Yaş Grubu İşitme Engeli Olan ve Olmayan Çocukların Psiko-Sosyal Gelişimlerinin Karşılaştırılması, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Zonguldak 2006.
  • Konya’da Engelli Bireylerin ve Ailelerinin Toplumsal Hayatta Yaşadıkları Zorlukların Araştı- rılması Projesi (Eylül 2011), http://planlama.mevka.org.tr/attachments/article/134 (erişim: 20.12.2014).
  • Kula, Naci, “İslam Kültüründe Engelli Çocuk ve Ergenlere Genel Bir Bakış”, Engelli Çocuk ve Ergenleri Hakları El Kitabı, Haz. Adnan Kulaksızoğlu, Çocuk Vakfı Yayınları, İstanbul 2011.
  • --------, “İstenmedik ve Beklenmedik Olaylarla Karşılaşan Bireylere Yönelik Moral ve Manevi Desteğin Önemi (Deprem ve Bedensel Engellilik Örneği)”, Dinbilimleri: Akademik Araştırma Dergisi, 2006, c. 6, sayı: 3, ss. 73-94.
  • --------, Bedensel Engellilik ve Dini Başa Çıkma, Dem Yayınları, İstanbul 2005.
  • --------, Engellilere Verilecek Tebliğ ve İrşad Hizmeti, Dinbilimleri Akademik Araştırma Dergisi, 2004, c. 4, sayı: 1, ss. 17-45.
  • Küçükahmet, Leyla, Öğretimde Planlama ve Değerlendirme, Nobel Yayın Dağıtım, 12. Baskı, Ankara 2001.
  • Küçükkaragöz, Hadiye, “Bilişsel Gelişim ve Dil Gelişimi”, Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Edit. Binnur Yeşilyaprak, Pegem A Yayıncılık, 5. Baskı, Ankara 2003.
  • Lang, Harry G., “Perspectives on the History of Deaf Education”, Oxford Handbook of Deaf Studies, Language and Education, Edit. Marc Marschark and Patricia Elizabeth Spencers, Oxford University Press, New York 2003.
  • Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim 2013/14, MEB, 2014, s. 67.
  • http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim_2013_2014.pdf (eri- şim: 04.01. 2015).
  • Nüfus ve Konut Araştırması 2011, TÜİK, Ankara, 2013, s. 80
  • www.tuik.gov.tr/Kitap.do?metod=KitapDetay&KT_ID=11&KITAP_ID=276 (eri- şim: 01.10.2015).
  • Okumuşlar, Muhiddin, Sosyalleşme Sürecinde Din Eğitimi, Yediveren Kitap, Konya 2013.
  • Oruç, Cemil, Okul Öncesi Dönemde Çocuğun Din Eğitimi, DEM Yayınları, İstanbul 2011.
  • Öcal, Mustafa, “Okulöncesi ve İlköğretim Çağı Çocuklarının Allah Tasavvurları Üzerine Bir Araştırma”, Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Bursa 2004, c. 13, sayı: 2, ss. 59-80.
  • Özdemir, Saadettin, Engellilerin Din Eğitimi İmkân ve Yeterlilikleri, Manas Kitabevi, Isparta 2013.
  • Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, http://orgm.meb.gov.tr(erişim: 17.03.2014). Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi İşitme Engelli Bireyler Destek Eğitim Programı, MEB, Ankara 2008.
  • http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/11/02/963567/dosyalar/2013_01/ 18015827_282_isitme_prog.pdf (erişim: 28.01. 2014).
  • Özürlülüğe Dayalı Ayrımcılıkla Mücadele Sempozyumu (3-5 Kasım 2010, Ankara), www.ozida.gov.tr/ayrimciliklamucadele/Sempozyum_Kitap_TR.pdf (9.07.2014). Regional and National Summary Report of Data from the 2007-08 Annual Survey of Deaf and Hard of Hearing Children and Youth. Washington, DC: GRI, Gallaudet Research Institute (November 2008). Gallaudet University http://research.gallaudet.edu.tr/Demographics/2008_National_Summary.pdf (eri- şim: 27.05.2014).
  • Sarı, Hasan, “İşitme Engelli Çocuklar ve Eğitimleri”, Özel Eğitim, Edit. Necate Baykoç Dönmez, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, Ankara 2010.
  • Sayman, Fatma, “Farklı Gelişenlerin Ele Alınışında Terapi-Eğitim ve Projelendirme”, Özürlüler’07 Kongre Sergi ve Sosyal Etkinlikleri, Özürlüler Vakfı, ts. www.ozurlulerkongresi.org/2013/assets/Uploads/gecmis-kongreler/2007 _kongrebildiri_kitabi.pdf (erişim: 14.03.2014).
  • Sheridan, Martha, Inner Lives of Deaf Children: İnterviews and Analysis, Gallaudet University Press, USA 2001.
  • Şafak, Pınar, “Özel Gereksinimli Öğrenciler İçin Eğitim Ortamlarının Düzenlenmesi”, Temel Eğitim Öğretmenleri İçin Kaynaştırma Uygulamaları ve Özel Eğitim, Edit. Ayşegül Ataman, Vize Yayıncılık, 2012.
  • Şeker, Mesut, İlköğretim 6, 7 ve 8. Sınıflarda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinde Öğrenci Başarısını Etkileyen Faktörler (Tosya Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Çorum 2013.
  • Tanrıverdi, Ercüment, İşitme Engellilerin Beklenti ve Sorunları. www.ozurluveyasli.gov.tr./.../4_sunum_ercument_tanriverdi.ppt (25.06.2014). Tekincan, Ayşe, İşitme Engelli Öğrencilerin Anne ve Babalarının İşitme Engelliler İlköğretim Okullarındaki Eğitim Sürecini ve Okul Aile İlişkilerini Değerlendirmeleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2009.
  • Tüfekçioğlu, Umran, “İşitme Engelliler”, Özel Eğitim, Edit. Süleyman Eripek, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, 1998.
  • Zengin, Mahmut, Din Eğitimi ve Öğretiminde Yapılandırmacı Yaklaşım, Dem Yayınları, İstanbul 2011.
  • 2002 Türkiye Özürlüler Araştırması, DİE, Ankara 2004.
  • http://www.tuik.gov.tr/Kitap.do?metod=KitapDetay&KT_ID=11&KITAP_ID=14 (erişim: 01.10. 2015).
  • 5378 Sayılı Engelliler Hakkında Kanun (www.mevzuat.gov.tr) (erişim: 13.03.2014).
APA GÜN A (2015). İŞİTME ENGELLİLER ORTAOKULUNDA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM VE DEĞERLENDİRMELERİ: AMASYA VE SAMSUN ÖRNEĞİ. , 61 - 92.
Chicago GÜN AYŞEGÜL İŞİTME ENGELLİLER ORTAOKULUNDA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM VE DEĞERLENDİRMELERİ: AMASYA VE SAMSUN ÖRNEĞİ. (2015): 61 - 92.
MLA GÜN AYŞEGÜL İŞİTME ENGELLİLER ORTAOKULUNDA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM VE DEĞERLENDİRMELERİ: AMASYA VE SAMSUN ÖRNEĞİ. , 2015, ss.61 - 92.
AMA GÜN A İŞİTME ENGELLİLER ORTAOKULUNDA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM VE DEĞERLENDİRMELERİ: AMASYA VE SAMSUN ÖRNEĞİ. . 2015; 61 - 92.
Vancouver GÜN A İŞİTME ENGELLİLER ORTAOKULUNDA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM VE DEĞERLENDİRMELERİ: AMASYA VE SAMSUN ÖRNEĞİ. . 2015; 61 - 92.
IEEE GÜN A "İŞİTME ENGELLİLER ORTAOKULUNDA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM VE DEĞERLENDİRMELERİ: AMASYA VE SAMSUN ÖRNEĞİ." , ss.61 - 92, 2015.
ISNAD GÜN, AYŞEGÜL. "İŞİTME ENGELLİLER ORTAOKULUNDA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM VE DEĞERLENDİRMELERİ: AMASYA VE SAMSUN ÖRNEĞİ". (2015), 61-92.
APA GÜN A (2015). İŞİTME ENGELLİLER ORTAOKULUNDA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM VE DEĞERLENDİRMELERİ: AMASYA VE SAMSUN ÖRNEĞİ. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14(28), 61 - 92.
Chicago GÜN AYŞEGÜL İŞİTME ENGELLİLER ORTAOKULUNDA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM VE DEĞERLENDİRMELERİ: AMASYA VE SAMSUN ÖRNEĞİ. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 14, no.28 (2015): 61 - 92.
MLA GÜN AYŞEGÜL İŞİTME ENGELLİLER ORTAOKULUNDA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM VE DEĞERLENDİRMELERİ: AMASYA VE SAMSUN ÖRNEĞİ. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol.14, no.28, 2015, ss.61 - 92.
AMA GÜN A İŞİTME ENGELLİLER ORTAOKULUNDA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM VE DEĞERLENDİRMELERİ: AMASYA VE SAMSUN ÖRNEĞİ. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2015; 14(28): 61 - 92.
Vancouver GÜN A İŞİTME ENGELLİLER ORTAOKULUNDA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM VE DEĞERLENDİRMELERİ: AMASYA VE SAMSUN ÖRNEĞİ. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2015; 14(28): 61 - 92.
IEEE GÜN A "İŞİTME ENGELLİLER ORTAOKULUNDA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM VE DEĞERLENDİRMELERİ: AMASYA VE SAMSUN ÖRNEĞİ." Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 14, ss.61 - 92, 2015.
ISNAD GÜN, AYŞEGÜL. "İŞİTME ENGELLİLER ORTAOKULUNDA OKUYAN ÖĞRENCİLERİN DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİNE YÖNELİK TUTUM VE DEĞERLENDİRMELERİ: AMASYA VE SAMSUN ÖRNEĞİ". Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 14/28 (2015), 61-92.