Bir Örgüt Olarak Okulda Meydana Gelen Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yollarına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri

Yıl: 2015 Cilt: 5 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 130 - 141 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bir Örgüt Olarak Okulda Meydana Gelen Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yollarına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri

Öz:
Bu çalışmanın amacı bir örgüt olarak okulda meydana gelen çatışma nedenleri ve çözüm yollarına yönelik okul müdürlerinin görüşlerini derinlemesine incelenmektir. Bu amaç doğrultusunda araştırmacı çalışma boyunca ,Okulda meydana gelen çatışmaların nedenleri nelerdir?' ve ,Çatışmaların çözümleri için ne tür stratejiler kullanılabilir?' sorularına yanıt aramıştır. Bu çalışma nitel araştırma yaklaşımı anlayışı çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubu en az 10 yıldır müdürlük görevini sürdüren 12 okul yöneticisinden meydana gelmektedir. Yarı yapılandırılmış mülakat yöntemi ile elde edilen veriler betimleyici bakış açısına göre NVIVO 9 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Buna göre çalışmaya katılan okul müdürleri çatışma nedenlerini örgütün büyüklüğü, iletişim engelleri, kaynak yetersizliği, ortak değer ve görüşlerin yokluğu, yönetim biçimindeki farklılıklar, personeller arasındaki bireysel farklılıklar ile statü ve rol farklılıkları şeklinde sıralamışlardır. Ayrıca araştırmacı okul müdürlerinin okulda var olan çatışmaları ortadan kaldırmak için başvurdukları yöntemleri en çoktan en aza doğru: kaçınma, taviz verme (uyma-itaat etme), uzlaşma (karşılıklı ödün verme), zorlama (hükmetme-üstünlük kurma) ve pazarlık (bütünleştirme-tümleştirme-işbirliği) şeklinde bulmuştur. Bulgular doğrultusunda araştırmacı okul müdürleri için çatışma yönetimi hakkında hizmet içi eğitim seminerlerinin düzenlenmesi, çatışmanın normal bir durum olduğu düşüncesinin müdürlere kazandırılması, çatışma ile başa çıkabilmede sabırlı olunması, çatışma nedenlerinin tespit edilmesi ve farklı yöntemlerin ise koşulması gibi birtakım önerilerde bulunmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Davranış Bilimleri

The Reasons of Conflicts in School as an Organization and Finding Some Potential Solutions in terms of School Principals' Perspective

Öz:
The purpose of this present study is to better understand the reasons of conflicts in school as an organization and find out some potential solution methods for overcoming these conflicts in terms of school principals' perspective. In order to reach the aim of this study, the researcher has addressed the following research questions: 1. What are the reasons of conflicts in school? and 2. What kinds of strategies can be used to overcome these conflicts? This study has been conducted with qualitative research approach.The sample group of this study consists of 12 school principals who have been working as a principal over 10 years. The researcher has carried out semi structure interviews with these purposefully selected principals. After that, all data has been analyzed by NVIVO 9 program. The researcher has found that the participant school principals have reported the reasons of conflicts are following: size of organization, communication barriers, lack of resources, lack of shared value and views, differences on administration styles, individual differences among teachers, and status and role differences. The researcher has also come to know that the participant school principals have performed some methods to overcome the conflicts among teachers in school. They are avoiding, appeasement, reconciliation, forcing, and bargain. Based on the findings of this study, the researcher has offered the following recommendations: providing some inservice training programs regarding conflicts management for school principals, explaining to school principals that occurring conflicts in school as an organization is normal and acceptable, being patient to overcome conflicts in school, finding the reasons of conflicts and employing different methods for overcoming conflicts in school.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ada, Ş. ve Küçükali, R. (2009). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Baykal, K. ve Kovancı, A. (2008). Yönetici ve astlar arasındaki anlaşmazlıkların çözümüne yönelik bir araştırma. Havacılık ve Uzay Teknolojileri Dergisi, 3 (3), 21-38
  • Corvette, B. A. B. (2007). Conflict Management: A Practical Guide to Developing Negotiation Strategies. New Jersey: Prentice Hall.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü. (2009). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Remzi Kitabevi A,Ş.
  • Ekiz, D. (2009).Bilimsel araştırma yöntemleri: Yaklaşım, Yöntem ve Teknikler. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Elma, C. (1998). İlköğretim Okulu Yöneticilerinin Çatışmayı Yönetme Yeterlikleri (Ankara İli Örneği). Yayım- lanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Eren, E. (2000). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
  • Ergün, E. (1997). Örgütlerde Çatışma Yönetimi ve Bir Uygulama. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Kocae- li:Gebze İleri Teknoloji Enstitüsü.
  • Ertürk, M. (2009). İşletmelerde Yönetim ve Organizasyon. (Genişletilmiş 4.Baskı). İstanbul: Beta Basım A.Ş.
  • Fabunimi, M. ve Alimba, C. N. (2010). Conflict in school climate: a synopsis of its nature, causes, effects and management approaches. African Journal of Education Al Management, 13 (2), 205-226.
  • Genç, N. (2005). Yönetim ve Organizasyon. Ankara:Seçkin Yayıncılık.
  • Gülşen, C. ve Gökyer, N. (2012). Türk Eğitim Sistemi ve Okul Yönetimi. (2.Baskı). Ankara:Anı Yayıncılık.
  • Gümüşeli, A. İ. (1994). İzmir ortaöğretim okulları yöneticilerinin öğretmenler ile aralarındaki çatışmaları yönet- me biçimleri. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara:Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Henry, O. (2009). Organisational Conflict and İts Effects on Organisational Performance. Research Journal of Business Management, 2 (1): 16-24.
  • Karip, E. ( 2000). Çatışma Yönetimi. (2. Baskı). Ankara:Pegem A yayıncılık.
  • Karip, E. (2003). Çatışma Yönetimi (3. Baskı). Ankara:Pegem A yayıncılık.
  • Koçel, T. (1998). İşletme Yöneticiliği. İstanbul:Beta Yayınları.
  • Korkmaz, M. (1994). Örgütlerde Çatışma ve Nedenleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üni- versitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Lichtman, M. (2013). Qualitativeresearch in Education: A user'sguide. Sagepublications.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitativeresearch: A Guidetodesignandimplementation. San Francisco, CA: Jossey- Bass.
  • Msila, V. (2012). Conflict management and school leadership. Journal of Communication, 3(1), 25-34.
  • Okotoni, O. & Okotoni, A. (2003). Conflict management in secondary schools in Osun State, Nigeria. Nordic Journal of African Studies 12(1), 23-38.
  • Özer, K. (2003).Gerçekçi Yönetişim: Yönetici /Liderlik Modeli (2. Baskı). İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Patton, M. L. (2010). Proposingempiricalresearch: A Guidetothefundamentals. Glendale, CA: Pyrczak Publis- hing.
  • Şimşek, M. Ş. ve Çelik, A. (2008). Çağdaş Yönetim ve Örgütsel Başarım. Konya:Eğitim Kitabevi Yayınları.
  • Turan, S. (2014). Eğitim Yönetimi, Teori, Araştırma Ve Uygulama. Ankara:Pegem Akademi.
  • Uchendu, C.C., Anijaobi-Idem, F. N., & Odigwe, F. N. (2013). Conflict management and organisational performance in secondary schools in cross river state, Nigeria. Research Journal in Organizational Psychology & Educational Studies 2 (2), 67-71.
  • Üngüren, E. (2008). Örgütsel çatışma yönetimi üzerine konaklama işletmelerinde bir araştırma. Uluslara- rası Sosyal Araştırmalar Dergisi, TheJournal of International SocialResearch, 1(5), 880-909.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. (2011). SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. (3. Baskı), Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Yelkikalan, N. (2006). Aile şirketlerinde çatışma ve bir çözüm önerisi: stratejik planlama. Kocaeli Üniver- sitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2 (12), 195-209
  • Yıldırım, A. (2005). Empati ve Çatışmalar. Ankara: Yargı Yayınevi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8.Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA Bayar A (2015). Bir Örgüt Olarak Okulda Meydana Gelen Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yollarına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri. , 130 - 141.
Chicago Bayar Adem Bir Örgüt Olarak Okulda Meydana Gelen Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yollarına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri. (2015): 130 - 141.
MLA Bayar Adem Bir Örgüt Olarak Okulda Meydana Gelen Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yollarına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri. , 2015, ss.130 - 141.
AMA Bayar A Bir Örgüt Olarak Okulda Meydana Gelen Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yollarına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri. . 2015; 130 - 141.
Vancouver Bayar A Bir Örgüt Olarak Okulda Meydana Gelen Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yollarına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri. . 2015; 130 - 141.
IEEE Bayar A "Bir Örgüt Olarak Okulda Meydana Gelen Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yollarına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri." , ss.130 - 141, 2015.
ISNAD Bayar, Adem. "Bir Örgüt Olarak Okulda Meydana Gelen Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yollarına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri". (2015), 130-141.
APA Bayar A (2015). Bir Örgüt Olarak Okulda Meydana Gelen Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yollarına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 5(3), 130 - 141.
Chicago Bayar Adem Bir Örgüt Olarak Okulda Meydana Gelen Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yollarına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri. Sakarya University Journal of Education 5, no.3 (2015): 130 - 141.
MLA Bayar Adem Bir Örgüt Olarak Okulda Meydana Gelen Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yollarına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri. Sakarya University Journal of Education, vol.5, no.3, 2015, ss.130 - 141.
AMA Bayar A Bir Örgüt Olarak Okulda Meydana Gelen Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yollarına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri. Sakarya University Journal of Education. 2015; 5(3): 130 - 141.
Vancouver Bayar A Bir Örgüt Olarak Okulda Meydana Gelen Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yollarına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri. Sakarya University Journal of Education. 2015; 5(3): 130 - 141.
IEEE Bayar A "Bir Örgüt Olarak Okulda Meydana Gelen Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yollarına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri." Sakarya University Journal of Education, 5, ss.130 - 141, 2015.
ISNAD Bayar, Adem. "Bir Örgüt Olarak Okulda Meydana Gelen Çatışma Nedenleri ve Çözüm Yollarına Yönelik Okul Müdürlerinin Görüşleri". Sakarya University Journal of Education 5/3 (2015), 130-141.