Yıl: 2014 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 75 - 100 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Argümantasyona Dayalı Fen Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi

Öz:
Fen, dünyayı daha iyi anlayabilmemiz için öğrenmemiz gereken bilim dallarından biridir. Bu yüzden öğrencilere feni daha iyi öğretebilmek için farklı yöntemler uygulanmaktadır. Bu çalışmada argümantasyona dayalı etkinliklerin öğrencilerin akademik başarısına ve tartışma becerilerinin gelişmesine etkisi araştırılmıştır. Araştırma Amasya ili Gümüşhacıköy ilçesinde bulunan bir devlet okulunun 4. sınıfında öğrenim gören 14'ü deney 15'i ise kontrol grubu olan öğrencilerle yürütülmüştür. Araştırmada yarı deneysel desen kullanılmıştır. Hazırlanan başarı testi ön ve son test olarak kullanılmıştır. Öğretim sonrasında argümantasyona dayalı etkinliklerin uygulandığı deney grubu ile geleneksel öğretimin yapıldığı kontrol grubunun akademik başarıları arasında deney grubu lehine anlamlı fark olduğu görülmüştür. Deney grubuna uygulanan argümantasyona dayalı etkinlikler analiz edildiğinde ise öğrencilerin tartışma seviyelerinin de geliştiği görülmüştür
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aldağ, H. (2005). Düşünme aracı olarak metinsel ve metinsel - grafiksel tartışma yazılımının tartışma becerilerinin geliştirilmesine etkisi. Doktora Tezi, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Aldağ, H. (2006). Toulmin tartışma modeli. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 15 (1), 13-34.
  • Altun, E. (2010). Işık ünitesinin ilköğretim öğrencilerine bilimsel tartışma (argümantasyon) odaklı yöntemi ile öğretimi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Aslan, S. (2010). Tartışma esaslı öğretim yaklaşımının öğrencilerin kavramsal algılarına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (2), 467-500.
  • Aydeniz, M., Pabuccu, A., Çetin, P.S. & Kaya, E. (2012). Impact of argumentation on college students'conceptual understanding of properties and behaviors of gases. International Journal of Science and Mathematics Education (DOI: 10.1007/s10763-012-9336-1).
  • Aymen Peker, E., Apaydın Z., & Taş E. (2012). Isı yalıtımını argümantasyonla anlama: İlköğretim 6. sınıf öğrencileriyle durum çalışması. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,4 (8), 79-100.
  • Balım, A.G., İnel, D. & Evrekli, E. (2008). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına etkisi. İlköğretim Online, 7(1), 188-202.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilgiler için veri analizi el kitabı. 14.Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları. s. 155-156.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (1. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Cavagnetto, A., Hand, B. & Norton-Meier, L. (2010). The nature of elementary student science discourse in the context of the science writing heuristic approach. International Journal of Science Education, 32 (4), 427-449.
  • Chin, C. & Osborne, J. (2010). Students' questions and discursive ınteraction: Their impact on argumentation during collaborative group discussions in science. Journal of Research in Scıence Teachıng, 47 (7), 883-908.
  • Clark, D. B. & Sampson, V. (2007). Personally-seeded discussions to scaffold online argumentation. International Journal of Science Education, 29 (3), 253-277.
  • Ceylan, C. (2010). Fen laboratuvar etkinliklerinde argümantasyon tabanlı bilim öğrenme FATBÖ yaklaşımının kullanımı. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Ceylan, K. E. (2012). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerine dünya ve evren öğrenme alanında bilimsel tartışma (argumantasyon) odaklı yöntem ile öğretimi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Creswell, J. W. (2003). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research (3 rd ed.) USA: Pearson Education.
  • Cross, D., Taasoobshirazi, G., Hendricks, S. & Hickey, D.T. (2008). Argumentation: A strategy for improving achievement and revealing scientific identities. International Journal of Science Education, 30 (6), 837-861.
  • Çalık, M. (2006). Bütünleştirici öğrenme kuramına göre lise 1 çözeltiler konusunda materyal geliştirilmesi ve uygulanması, Doktora tezi, KTÜ, Fen Bilimleri Enstitüsü, Trabzon.
  • Çelik Yalçın, A. (2010). Bilimsel tartışma (Argümantasyon) esaslı öğretim yaklaşımının lise öğrencilerinin kavramsal anlamaları, kimya dersine karşı tutumlarını, tartışma isteklilikleri ve kalitesi üzerine etkisinin incelenmesi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. 3. Baskı, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
  • Dawson, V. M. & Venville, G. (2010). Teaching strategies for developing students' argumentation skills about socioscientific issues in high school genetics. Research in Science Education, 40 (2),133-148.
  • Demirci, N. (2008). Toulmin'in bilimsel tartışma modeli odaklı eğitimin kimya öğretmen adaylarının temel kimya konularını anlamaları ve tartışma seviyeleri üzerine Etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi. Ankara
  • Demircioğlu, T. & Uçar, S. (2012). The effect of argument-driven inquiry on pre-service science teachers' attitudes and argumentation skills, WCES 2012, Procedia- Social and Behavioral Sciences, 46, 5035-5039.
  • Deveci, A. (2009). İlköğretim yedinci sınıf öğrencilerinin maddenin yapısı konusunda sosyobilimsel argümantasyon bilgi seviyeleri ve bilişsel düşünme becerilerini geliştirmek, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Driver, R., Newton, P. & Osborne J. (2000). Establishing the norms of scientific argumentation in classrooms. Inc. Sci. Ed, 84, 287-312.
  • Duschl, R. A. & Osborne, J. (2002).Supporting and promoting argumentation discourse in science education. Studies In Science Education, 38, 39-72.
  • Erdoğan, S. (2010). Dünya, güneş ve ay konusunun ilköğretim 5. sınıf öğrencilerine bilimsel tartışma odaklı yöntem ile öğretilmesinin öğrencilerin başarılarına, tutumlarına ve tartışmaya katılma istekleri üzerine etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Uşak Üniversitesi. Uşak.
  • Erduran, S., Simon, S. & Osborne, J. (2004). Tapping into argumentation: developments in the application of Toulmin's argument pattern for studying science discourse. Wiley Periodicals, Inc. Sci Ed, 88, 915- 933.
  • Eşkin, H. (2008). Fizik dersi kapsamında öğretim sürecinde oluşturulan argüman ortamlarının öğrencilerin muhakemesine etkisi. Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, İstanbul. Evagorou, M. & Osborne, J. (2009). Dimensions of Successful Argumentation.Paperpresented at 8. European Science Education Research Association (ESERA) Annual Conference 31 August-4 September.İstanbul, Turkey.
  • Gilbert, J. K. & Watts, D. M. (1983). Concepts, misconceptions and alternative conceptions: changing perspective in science education. Studies in Science Education, 10, 61-98.
  • Goldsworthy, A., Watson, R. & Wood Robinson, V. (2000). Developing understanding in scientific enquiry. Hatfield, Uk: Association For Science Education
  • Güçlü, N. (1998). Öğrenme ve öğretme sürecinde yapısalcı yöntem. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (3). 51-56.
  • Gültepe, N. (2011). Bilimsel tartışma odaklı öğretimin lise öğrencilerinin bilimsel süreç ve eleştirel düşünme becerilerinin geliştirilmesine etkisi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi. Ankara.
  • Hacıoğlu, Y. (2011). Bilimsel tartışma destekli örnek olayların 8. sınıf öğrencilerinin kavram öğrenmelerine ve okuduğunu anlama becerilerine etkisinin incelenmesi Genetik. Yüksek Lisans Tezi. Marmara Üniversitesi. İstanbul
  • Hofstein, A. & Lunetta. V.N. (2004). The laboratory in science education: Foundations for the twenty- first century. Science Education, 88, 28-54.
  • Hohenshell, L. M. & Hand, B. (2006). Writing to learn strategies in secondary school cell biology: A mixed method study. International Journal of Science Education, 28 (23), 261-289.
  • Iordanou, K. A. (2008). Developing argument skills across scientific and social domains, Doctoral Dissertation, Columbia University, USA.
  • Jimenez-Aleixandre, M. P., Bullgallo-Rodriguez, A. & Duschl, R. A. (1997, March). Argument in high school genetics. Paper presented at the National Association for Research in Science Teaching, Chicago, IL.
  • Kardaş, N. (2013). Fen eğitiminde argümantasyon odaklı öğretimin öğrencilerin karar verme ve problem çözme becerilerine etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.Eskişehir.
  • Karışan, D. (2010). Fen eğitiminde argumantasyon labaratuar uygulama kitapçığı, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, Van
  • Kaya, O.N. (2005). Tartışma teorisine dayalı öğretim yaklaşımının öğrencilerin maddenin tanecikli yapısı konusundaki başarılarına ve bilimin doğası hakkındaki kavramalarına etkisi. Doktora tezi (basılmamış), Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kaya, E. (2012). Argümantasyona dayalı etkinliklerin öğretmen adaylarının kimyasal denge konusunu anlamalarına etkisi. X. Ulusal Fen ve Matenatik Eğitimi Kongresinde sunulan Bildiri.Niğde Tarihi:11/12/2012
  • http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek. Erişim
  • Kaya, O. N. & Kılıç, Z. (2008). Etkin bir fen öğretimi için tartışmacı söylev. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 9 (3), 89-100.
  • Kaya, O. N. & Kılıç, Z. (2010). Fen sınıflarında meydana gelen diyaloglar ve öğrenme üzerine etkileri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18 (1), 115 - 130.
  • Keogh, B. & Naylor, S.(1999). Concept cartoons, teaching and learning in science: an evaluation. International Journal of Science Education, 21, 431-446.
  • Keil, C., Haney, J. & Zoffel, J. (2009). Improvements in student achievement and science process skills using environmental health science problem-based learning curricula. Electronic http://ejse.southwestern.edu of Science Education, 13(1), 1-18. Retrieved from
  • Keys, C. W., Hand, B., Prain, V. & Collins, S. (1999). Using the science writing heuristic as a tool learning from laboratory investigations in secondary science. Journal of Research in Science Teaching, 36 (10), 1065-1084.
  • Köseoğlu, F. & Kavak, N. (2001). Fen Öğretiminde Yapılandırmacı Yaklaşım. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 21(1). 139-148.
  • Kuhn, D. (1991). The skills of argument. Cambridge, Cambridge University Pres. England
  • Kuhn, D. (1992). Thinking as argument. Harvard Educational Review, 62, 155-178.
  • Lopez, R. E. & Gross, N.A. (2008). Active learning for advanced students: The Center for Integrated Space Weather Modeling graduate summer school. Advances in Space Research, 42(11),1864-1868.
  • Mason, L. & Boscolo, P. (2000). Writing and conceptual change. What changes?. Instructional Science, 28(3) 199-226.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, İlköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (4 ve 5. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara.
  • Nussbaum, E. M. (2008). Collaborative discourse, argumentation, and learning: preface and
  • literature review. Contemp. Educ. Psychol. 33, 345-359.
  • Osborne, J. F. (2007). Science education for the twenty first century. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 3 (3), 173 - 184.
  • Osborne, J. F., Erduran, S. & Simon, S. (2004). Enhancing the quality of argumentation in school science. Journal of Research in Science Teaching, 41, 994-1020.
  • Özer, G. (2009). Bilimsel tartışmaya dayalı öğretim yaklaşımının öğrencilerin mol kavramı konusundaki kavramsal değişimlerine ve başarılarına etkisinin incelenmesi. Yüksek Lisans.Tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Özkara, D. (2011).Basınç konusunun sekizinci sınıf öğrencilerine bilimsel argümantasyona dayalı etkinlikler ile öğretilmesi. Yüksek Lisans Tezi. Adıyaman Üniversitesi. Adıyaman.
  • Özsoy, S. & Özsoy G. (2013). Eğitim araştırmalarında etki büyüklüğü raporlanması. İlköğretim Online, Tarihi:01/11/2013 12 (2),
  • -346:http://ilkogretim-online.org.tr. Erişim
  • Pallant, J. (2001). SPSS survival manuel.Open University Pres, Buckhingham,USA
  • Peker, D. (2008). Bilimsel Açıklamalar Ve Argümanlar. Bölüm 9. S. 265-311. Ed. Taşkın, Ö. Fen Ve Teknoloji Öğretiminde Yeni Yaklaşımlar. Pegem Akademi Yayıncılık: Ankara.
  • Perkins, D.N., Farady, M. & Bushey, B. (1991). Everyday reasoning and the roots of intelligence. Informal reasoning and education. Voss, J.F., Perkins, D.N., & Segal, J.W.(Eds.), (pp. 83-105). Hillsdale: Erlbaum.
  • Sadler, T. & Fowler, S. (2006). A Thershold Model Of Content Knowledge Transfer For Socioscientific Argumentation. Science Education , 90, 6, 986-1004.
  • Sampson, V., Grooms, J., & Walker, J. (2011). Argument-driven inquiry as a way to help students learn how to participate in scientific argumentation and craft written arguments: An exploratory study. Science Education, 95(2), 217-257.
  • Simon, S., Erduran, S. & Osborne, J. (2006). Learning to teach argumentation Research and development in the science classroom. International Journal of Science Education, 28, 2 - 3, 235 - 260.
  • Simon, S. & Johnson, S. (2008). Professional learning portfolios for argumentation in school science. International Journal of Science Education, 30, 669-688.
  • Şekerci A., R. (2013). Kimya laboratuvarında argümantasyon odaklı öğretim yaklaşımının öğrencilerin argümantasyon becerilerine ve kavramsal anlayışlarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Erzurum.
  • Thoron, C.A. & Myers, B.E. (2012). Effects of Inquiry-based Agriscience Instruction and Subject Matter-based Instruction on Student Argumentation Skills. Journal of Agricultural Educaiton, 53 (2), 58-69.
  • Toulmin, S. (1958). The uses of argument. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Uluçınar Sağır, Ş. (2008). Fen bilgisi dersinde bilimsel tartışma odaklı öğretimin etkinliğinin incelenmesi. Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi.Ankara.
  • Uluçınar Sağır,Ş. & Kılıç, Z. (2012). Analysis of the contribution of argumentation-based science teaching on student success and pertinence, Eurasian Journal of Physics and Chemistry Education, 4 (2), 139-156.
  • Üstünkaya, I. & Savran Gencer, A. (2012). İlköğretim 6. Sınıf Seviyesinde Bilimsel Tartışma(Argumentation) Odaklı Etkinliklerle Dolaşım Sistemi Konusunun Öğretiminin Akademik Başarıya Etkisi. X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulan Bildiri. Tarihi:11/12/2012 Üniversitesi.
  • http://kongre.nigde.edu.tr/xufbmek. Erişim
  • von Aufschnaiter, C., Erduran, S., Osborne, J. & Simon, S. (2008). Arguing to learn and learning to argue: Case studies of how students' argumentation relates to their scientific knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 45(1),101-131.
  • Walton, D. (2006). Fundamentals of critical argumentation. Cambridge University. Press, 361 p., New York.
  • Walker, J.P., Sampson, V. Grooms, J. Anderson, B. & Zimmerman, C.O. (2012). Argument- Driven Inquiry in Undergraduate Chemistry Labs: The Impact on Students' ConceptualUnderstanding, Argument Skills, and Attitudes Toward Science, Journal of College Science Teaching, 41 (4), 74-81.
  • Watson, J.R., Swain, J.R.L. & McRobbie, C. (2004). Students' discussions in practical scientific inquiries. International Journal of Science Education, 26 (1),25-45
  • Vellom, R. & Anderson, C. (1999). Reasoning about data in middle school science. Journal of Research In Science Teaching, 36 (2), 179-199.
  • Venville, G.J. & Dawson, V.M. (2010). The impact of a classroom intervention on grade 10 students argumentation skills, informal reasoning, and conceptual understanding of science. Journal of Research In Science Teaching, 47(8), 952-977.
  • Yerrick, K.R. (2000). Lower track science students' argumentation and open inquiry instruction. Journal Of Research In Scıence Teachıng, 37 (8), 807-838.
  • Yeşildağ Hasançebi, F., Günel, M. (2013). Effects of argumentation based inquiry approach on disadvantaged students' science achivement. İlköğretim Online, 12(4), 1056-1073,
  • Yeşiloğlu, S.N. (2007). Gazlar konusunun lise öğrencilerine bilimsel tartışma (argümantasyon) odaklı yöntemle öğretimi. Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Ankara.
  • Zohar, A. & Nemet, F. (2002). Fostering students' knowledge and argumentation skills through dilemmas in human genetics. Journal of Research in Science Teaching, 39(1), 35-62.
APA ÖĞRETEN B, SAĞIR ULUÇINAR Ş (2014). Argümantasyona Dayalı Fen Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi. , 75 - 100.
Chicago ÖĞRETEN Burak,SAĞIR ULUÇINAR Şafak Argümantasyona Dayalı Fen Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi. (2014): 75 - 100.
MLA ÖĞRETEN Burak,SAĞIR ULUÇINAR Şafak Argümantasyona Dayalı Fen Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi. , 2014, ss.75 - 100.
AMA ÖĞRETEN B,SAĞIR ULUÇINAR Ş Argümantasyona Dayalı Fen Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi. . 2014; 75 - 100.
Vancouver ÖĞRETEN B,SAĞIR ULUÇINAR Ş Argümantasyona Dayalı Fen Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi. . 2014; 75 - 100.
IEEE ÖĞRETEN B,SAĞIR ULUÇINAR Ş "Argümantasyona Dayalı Fen Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi." , ss.75 - 100, 2014.
ISNAD ÖĞRETEN, Burak - SAĞIR ULUÇINAR, Şafak. "Argümantasyona Dayalı Fen Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi". (2014), 75-100.
APA ÖĞRETEN B, SAĞIR ULUÇINAR Ş (2014). Argümantasyona Dayalı Fen Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi. Journal of Turkish Science Education, 11(1), 75 - 100.
Chicago ÖĞRETEN Burak,SAĞIR ULUÇINAR Şafak Argümantasyona Dayalı Fen Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi. Journal of Turkish Science Education 11, no.1 (2014): 75 - 100.
MLA ÖĞRETEN Burak,SAĞIR ULUÇINAR Şafak Argümantasyona Dayalı Fen Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi. Journal of Turkish Science Education, vol.11, no.1, 2014, ss.75 - 100.
AMA ÖĞRETEN B,SAĞIR ULUÇINAR Ş Argümantasyona Dayalı Fen Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi. Journal of Turkish Science Education. 2014; 11(1): 75 - 100.
Vancouver ÖĞRETEN B,SAĞIR ULUÇINAR Ş Argümantasyona Dayalı Fen Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi. Journal of Turkish Science Education. 2014; 11(1): 75 - 100.
IEEE ÖĞRETEN B,SAĞIR ULUÇINAR Ş "Argümantasyona Dayalı Fen Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi." Journal of Turkish Science Education, 11, ss.75 - 100, 2014.
ISNAD ÖĞRETEN, Burak - SAĞIR ULUÇINAR, Şafak. "Argümantasyona Dayalı Fen Öğretiminin Etkililiğinin İncelenmesi". Journal of Turkish Science Education 11/1 (2014), 75-100.