Üniversitede Okuyan Özürlü Öğrencilerin Sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü Öğrencileri Örneği

Yıl: 2002 Cilt: 19 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 83 - 103 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Üniversitede Okuyan Özürlü Öğrencilerin Sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü Öğrencileri Örneği

Öz:
Çalışma üniversiteli özürlü gençlerin soranlarım ve beklentilerini ortaya koymayı amaçlamıştır. Çalışmanın bir diğer amacı da bu konudaki literatüre katkı sağlamaktır. Gençlerin bulundukları sosyal çevre ile ilgili olarak, sosyal izolasyon ve bağımsız davranışlar geliştirememe konularında odaklanılarak teorik çerçeve çizilmiştir. Çalışma, nitel veri toplama ve değerlendirme tekniklerinin kullanıldığı betimsel bir araştırmadır. Yaklaşık bir buçuk senelik bir saha sürecini kapsayan çalışmada, odak grup ve derinlemesine görüşmelerle, gençlerin üniversite yaşamlarında, arkadaşları, öğretim üyeleri, üniversite personeli, ders dinleme, ödevlerini hazırlama, sınav, üniversitenin fiziksel konumu, kütüphane, ulaşım, yemek, temizlik ve boş zaman değerlendirme ortamlarına ilişkin sorunları, ihtiyaçları, beklentilerine yönelik verilere ulaşılmış ve teorik çerçeve ışığında konu ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime: özürlülük üniversite öğrencileri sosyal izolasyon bağımsızlık

-

Öz:
This study aims to investigate the problems and expectations of the disabled youth as university students and in this respect aims to make a contribution to the relevant literature. In respect to social milieu the young people live in, a theoretical framework is drawn by focusing on social isolation and lack of the ability of developing independent behaviour. The research is a descriptive one utilizing both focus group research and interview in depth. I took approximately one and a half year and data is collected especially about their friendship relations in university, relations with academic staff and university personnel, their problems and needs concerning the classes they took, the research exercises they were given, the exams, the physical conditions of the university, using the library and problems concerning transportation, nutrition, and spare time activities. In conclusion, in the light of the theoretical framework and the data obtained, certain propositions are developed concerning the issue in question.
Anahtar Kelime: independence disability university students social isolation

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson, E. M. (1973), The Disabled Schoolchüde:A Study of Integration in Primary Schools, London: Methuen.
  • Anderson, E. M. ve B. Spain (1977), The ChMe with Spina Bifida, London:Methuen.
  • Anderson, E. M., L. Clarke ve B. Spain (1982), Disability in Adolescence, London: Methuen.
  • Armitage, J. (1983), Barriers :Asurvey of Housing Physical Disability and the Role of Local Aut-
  • horities, London: SHELTER-National Compaign for the Homeless.
  • Beardshaw, V. (1988), Last on the List: Community Services for People with Disabilities, London: King's Fund Institute.
  • Bookis, J. (1983), Beyond the School Gate:A Study of Disabled Young People Aged 13-19, London: Royal Association for Disability and Rehabilitation.
  • Brier, N. M. ve H. B. Demb (1981), "Adolescence in the Developmentally Disabled", Psychiatric Annals, 11, 104-110.
  • Castree, B. J. ve J. H. Walker (1981), "The Young Adult with Spina Bifida", British Medical Journal, 283, 1040-1042.
  • Clarke, M. M., J. Riach ve W. M. Chyne (1977), Handicapped Children and Pre-School Education, Report to the Warnock Committee on Special Education, University of Strathclyde.
  • Cohen, L. H. (1994), Train Go Sorry.-Inside Deaf World, Boston: Houghton Mifflin.
  • Davis, K. (1984), "Notes on the Development of the Derbyshire Centre for Integrated Living",
  • Disability Handicap and Society, 3 173-193. Dorner, S. (1973), "Psychological and Special Problems of Families of Adolescent Spina Bifida Patients:A Preliminary Report", Developmental Medicine and Child Neurology, 15, 113, (abstract).
  • Evans, K., V. Hickman ve C. O. Carter (1974), "Handicap and Social Status of Adults with Spina Bifida Cystica", British Journal of Preventive and Social Medicine, 28, 85-92.
  • Frith, S. (1984), The Sociology of Youth, Lancashire:Causeway Books.
  • Fulthorpe, D. (1974), "Spina BifidatSome Psychological Aspects", Special Education and Further Trends, 1,17-20.
  • Gökçe, B. (1982), "Gençliğin Türk Toplumundaki Konumu", Gençlik ve Toplum, Ankara:TC.G.S.B. Yay.
  • Helander, E. (1993), Prejudice and Dignity:An Introduction to Community-based Rehabilitation", United Nations Development Program Report, New York:UNDP.
  • Hughes, B. ve K. Paterson (1997), "The SocialModel of Disability and the Disappearing Body:towards a Sociology of Impairment", Disability and Society,3,325-340.
  • Hyde, M. (2001), "Exploring Disability:A Sociological Introduction", Sociology, 1,219-258.
  • Ingram ve diğerleri, (1964), Living with Cerebral Palsy-Clinics in Developmental Medicine, London: The Spastic Society Medical Education and Information Unit with Heinemann Medical.
  • Johnson, G. S. ve R.H. Johnson (1972), "Differences in Opportunities for the Disabled in England and Scotland:A Survey of Paraplegics in Scotland, British Medical Journal, 1, 779-782.
  • Johnson, G. S. ve R.H. Johnson (1974), "Social-Services Support for Multiple Sclerosis Patients in the West of Scotland", Lancet, 1,31-34.
  • Knight, R. Ve M. D. Warren (1978), "Physically Disabled People Living at Home:A Study of Numbers and Needs", DHSS Repon on Health and Social Subjects, London:HMSO.
  • Koreqiannis, A. (2000), "Soft Disability in Schools:Assisting or Confining at Risk Children and Youth?", The Journal of Educational Thought, 34,2,113-135.
  • Krueger, R.A. (1994), Focus Groups:A Practical Guide for Applied Research, London:Sage Pub.
  • Lane, H. (1992), The Mask ofBenevolence:Disabling the Deaf Community, New York: Vintage.
  • Lorber, J. ve A. L. Schloss (1973), "The Adolescent with Myelomeningocele", Developmental Medicine and Childe neurology, 15,113, (abstract).
  • Morgan, A. (1972), "Like Other School Leavers?",, D.M. Boswell ve J.M. Wingrove (eds.), The Handicapped Person in the Community, London: Tavistock Press.
  • Morris, J. (2000), "Working for Equity:Issues of Employment for Youth with Disabilities", Doctoral Thesis, Canada:The University of Manitoba.
  • Mulvany, J. (2000), "Disability, impairment or Illness? The Social Model of Disability to the Study of Mental Disorder", Sociology of Health and Illness, 5,582-601.
  • Muuss, R. (1971), "The Philosophical and Historical Roots of Theories of Adolescence", R.E. Muuss (ed.), Adolescent Behavior and Society, New York:Random House.
  • ÖSYM (1999), Özürlü Öğrencilerin Üniversitelere Göre Dağılımları (1997-98-99 Yılları), Ankara.I. Özürlüler Şurası, (1999), Çağdaş Toplum Yaşam ve Özürlüler Komisyon Raporları Genel Kurul Görüşmeleri, Ankara:TC.B.Ö.İ.B.
  • Parker, G. M. ve M. Hirst (1987), "Continuity and Change in Medical Care for Young Adults with Disabilities", Journal of the Royal College of Physicians, 21,129-133.
  • Patrick ve diğerleri (1981), "Screening for Disability in the Inner City", Journal of Epidemiology and Community Health, 35,65-70.
  • Piachaud, D., J. Bradshaw ve J. Weale (1981), "The Income Effect of a Disabled Childe", Journal of Epidemiology and Community Health, 35, 123-127.
  • Philip, M. ve D. Duckworth (1982), "Children with Disabilities and Their Families:A Review of Research", Paper for the OECD Project, The Handicapped Adolescent, Windsor JBerks:NFER-Nelson.
  • Rowan, P. (1980), "What Sort of Life?" Paper f or the OECD Project, The Handicapped Adolescent, Windsor, Berks:NFER-Nelson.
  • Shapiro, J. (1993), No Pity.-People with Disabilities Forging a New Civil Rights Movements, New York: Times/Random House.
  • Susman, J. (1994), "Disability, Stigma, and Deviance", Social Science and Medicine, 38,7,937.
  • Şemin, R. (1992), Gençlik Psikolojisi, Istanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tezcan, M. (1981), Kuşaklar Çatışması:Okuyan ve Çalışan Gençlik Üzerine Bir Araştırma, Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Thomas, A. P., M.C. Bax ve D. P. Smyth (1989), The Health and Social Needs of Young Adults with Physical Disabilities, London: Mac Keith Press.
  • Weitz, R. (1996), The Sociology of Health, Illness and Health Care, Belmont,CA:Wadsworth. WHO (1980). International Classification of Impairments, Disabilities and Handicaps, Geneva: World Health Organisation.
  • Whyte, S. R. ve B. Ingstad (1995), "Disability and Culture:An Overview", S.R. Whyte ve B. Ingstad (eds.), Disability and Culture, California: University of California Press.
  • Young, O. D. (1973), Youth and The Future, Connecticut: Westport.
  • Younghusband,.E., ve diğerleri (1970), Living with Handicap: Report of a Working Party on Children with Special Needs, London: National Children's Bureau.
  • Yörükoğlu, A. (1991), "Gençlik ve Yetişkinler, Kuşaklar Çatışması", B. Dikeçligil ve A. Çiğdem (eds.), Birey-Kişilik ve Toplum, Aile Yazılan m, Ankara:TC.B.A.A. Yay.
APA BURCU SAĞLAM E (2002). Üniversitede Okuyan Özürlü Öğrencilerin Sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü Öğrencileri Örneği. , 83 - 103.
Chicago BURCU SAĞLAM ESRA Üniversitede Okuyan Özürlü Öğrencilerin Sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü Öğrencileri Örneği. (2002): 83 - 103.
MLA BURCU SAĞLAM ESRA Üniversitede Okuyan Özürlü Öğrencilerin Sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü Öğrencileri Örneği. , 2002, ss.83 - 103.
AMA BURCU SAĞLAM E Üniversitede Okuyan Özürlü Öğrencilerin Sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü Öğrencileri Örneği. . 2002; 83 - 103.
Vancouver BURCU SAĞLAM E Üniversitede Okuyan Özürlü Öğrencilerin Sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü Öğrencileri Örneği. . 2002; 83 - 103.
IEEE BURCU SAĞLAM E "Üniversitede Okuyan Özürlü Öğrencilerin Sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü Öğrencileri Örneği." , ss.83 - 103, 2002.
ISNAD BURCU SAĞLAM, ESRA. "Üniversitede Okuyan Özürlü Öğrencilerin Sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü Öğrencileri Örneği". (2002), 83-103.
APA BURCU SAĞLAM E (2002). Üniversitede Okuyan Özürlü Öğrencilerin Sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü Öğrencileri Örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19(1), 83 - 103.
Chicago BURCU SAĞLAM ESRA Üniversitede Okuyan Özürlü Öğrencilerin Sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü Öğrencileri Örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 19, no.1 (2002): 83 - 103.
MLA BURCU SAĞLAM ESRA Üniversitede Okuyan Özürlü Öğrencilerin Sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü Öğrencileri Örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, vol.19, no.1, 2002, ss.83 - 103.
AMA BURCU SAĞLAM E Üniversitede Okuyan Özürlü Öğrencilerin Sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü Öğrencileri Örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 2002; 19(1): 83 - 103.
Vancouver BURCU SAĞLAM E Üniversitede Okuyan Özürlü Öğrencilerin Sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü Öğrencileri Örneği. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi. 2002; 19(1): 83 - 103.
IEEE BURCU SAĞLAM E "Üniversitede Okuyan Özürlü Öğrencilerin Sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü Öğrencileri Örneği." Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 19, ss.83 - 103, 2002.
ISNAD BURCU SAĞLAM, ESRA. "Üniversitede Okuyan Özürlü Öğrencilerin Sorunları: Hacettepe-Beytepe Kampüsü Öğrencileri Örneği". Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi 19/1 (2002), 83-103.