Yıl: 2016 Cilt: 19 Sayı: 37 Sayfa Aralığı: 185 - 206 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Versions of Minor Literature: Two Contemporary Cases from

Öz:
Deleuze ve Guattari'nin minör edebiyat/sinema fikrini açıklamak için ortaya attıkları "kolektif bildirim" kavramından, verili bir filmin siyasi katmanlarını arağtırmak için yeterince yararlanılmadı. Bu kavram sinema bağlamında, yazarın kendini içinde bulduğu kiğisel bir dil yokluğu krizi ile "halk" kategorisinin nesnel olarak zayıflayıp parçalanmaya yüz tutması gibi olumsuz koğullar içinde kollektif bir söze ulağabilme olasılığını anlatır. Öyle ki, bu olasılığın gerçekleğmesi sözkonusu koğullara tâbi olan iki tarafın da (hem sanatçı hem de sanatçının halkı olarak gerçek hayattan oyuncu) bağkalağması demektir. Böylece bir filmin siyasi boyutunu sadece siyasi meselelerin konu edildiği tematik bir sinema anlayığının ötesinde düğünmek mümkündür. Sonuçta minör sinema diye adlandırılan da bu tür bir kollektif söz siyasetiyle belirlenir. Bu yazı, pek de siyasi sinema örneği olarak görülmeyen Zeki Demirkubuz ve Nuri Bilge Ceylan filmlerinde iğleyen bu türden bir siyasetin yeri üzerine düğünmeye çalığıyor. Burada önerilen kuramsal çerçeveye göre Demirkubuz ve Ceylan sineması, klasik siyasi sinemayı olanaklı kılmığ "halk" kategorisinin parçalanması karğısında geliğtirilmiğ farklı iki estetik cevap olarak görülebilir. Bu sorunsalı açmak için Deleuze'ün "kayıp halk" ya da "azınlıklar" kavramına bağvurarak bu kavramların Deleuze'ce uygulandığı tarihsel dönem dığında da geçerli olduğunu gösteriyoruz. Yazı, Demirkubuz ve Ceylan'da rastlanan profesyonel olmayan oyuncular, serileğme, ulusal alegori, otobiyografik öğeler, iç mekânlar ile dığ manzaralar gibi bazı özelliklerden yola çıkan bir analizin bu sinemacıların ikinci kuğak, minör bir siyasi sinemanın örnekleri olduğunu gösterebileceğini iddia ediyor.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim

Minör Edebiyatın Görünümleri: Çağdaş Türkiye Sinemasından İki Örnek *

Öz:
The concept of "collective enunciation," which Deleuze and Guattari propose in delineating their idea of minor literature/cinema, remains regrettably underdeveloped for the purpose of exploring the political investment of a given film. In the context of cinema, the concept designates the possibility of attaining a collective voice in film under a set of negative conditions, such as the crisis of a private poetics and the objective disintegration of the category of the "people," through the transformation of both parties involved in these conditions, the author and real characters as her people. In this way, it becomes possible to imagine the political dimension of a film in such a way that goes beyond the merely thematic treatment of political issues. In the end, this refers to the politics of what is called minor cinema. This paper reflects on the place of such a politics in the cinema of two contemporary Turkish cinematographers, Zeki Demirkubuz and Nuri Bilge Ceylan, who are rarely imagined as political filmmakers. It proposes a theoretical framework which enables reading their films as two different aesthetic responses formulated within cinema against the fragmentation of what made the classical political cinema possible: the "people." For this purpose, it is necessary to show that Gilles Deleuze's concept of "missing people" or "minorities," which made modern political cinema possible according to Deleuze, is not restricted to the historical period chosen by him. The paper demonstrates that an analysis of certain aspects of Ceylan's and Demirkubuz's films, such as real characters, formation in series, national allegory, autobiography, interiors and outdoor landscapes, warrants an understanding of the work of these two authors as instances of a second generation, minor political cinema.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aydınlık, Yasin (no date). "Journey to the Sun: Minor Possibilities in New Turkish Cinema." https://www.academia.edu/15497914/Journey_to_the_Sun_Minor_Possibilitie s_in_New_Turkish_Cinema. Accessed on 05.02.2016.
  • Baker, Ulus (2011). Beyin Ekran. Istanbul: Birikim Yayınları.
  • Chekhov, Anton (1998). The Cherry Orchard. In The Plays of Anton Chekhov. Trans. Paul Schmidt. New York: Harper Perennial.
  • Deleuze, Gilles (1988). Spinoza: Practical Philosophy. Trans. Robert Hurley. San Francisco: City Lights Books.
  • Deleuze, Gilles (1989). Cinema II: The Time-Image. Trans. Hugh Tomlinson and Robert Galeta. Minneaplois: University of Minnesota Press.
  • Deleuze, Gilles, and Félix Guattari (1983). Anti-Oedipus: Capitalism and Schizophrenia.
  • Trans. Robert Hurley, Mark Seem, Helen R. Lane. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  • Deleuze, Gilles, and Félix Guattari (1986). Kafka: Toward a Minor Literature. Trans. Dana Polan. Minneapolis and London: University of Minnesota Press.
  • Deleuze, Gilles, and Félix Guattari (1987). A Thousand Plateaus: Capitalism and chizophrenia. Trans. Brian Massumi. Minneapolis and London: University of Minnesota Press.
  • Deleuze, Gilles, and Félix Guattari (1994). What Is Philosophy? Trans. Graham Burchell and Hugh Tomlinson. London and New York: Verso, 1994.
  • Eken, Bülent (2014). "The Politics of the Gezi Park Resistance: Against Memory and Identity." South Atlantic Quarterly 113 (2): 427-436
  • Gürbilek, Nurdan (2014). Vitrinde Yaşamak. şstanbul: Metis Yayınları.
  • Hardt, Michael, and Antonio Negri (2000). Empire. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
  • Jameson, Fredric (1986). Third-World Literature in the Era of Multinational Capitalism." Social Text 15 (Autumn): 65-88.
  • Kiarostami, Abbas (2004). Ten on Ten. In Ten. Zeitgeist Films.
  • Rancière, Jacques (2004). "Deleuze, Bartleby, and the Literary Formula." In The Flesh of Words. Trans. Charlotte Mandel. Stanford: Stanford University Press.
  • Suner, Asuman (2010). New Turkish Cinema: Belonging, Identity, and Memory. New York: I.B.Tauris.
  • Wood, Robin (2006). "Climates and Other Disasters," Artforum 45 (3): 278-83.
  • Zizek, Slavoj (1997). "Multiculturalism, or the Cultural Logic of Multinational Capitalism," New Left Review 225: 28-51.
APA EKEN B (2016). Versions of Minor Literature: Two Contemporary Cases from. , 185 - 206.
Chicago EKEN Bülent Versions of Minor Literature: Two Contemporary Cases from. (2016): 185 - 206.
MLA EKEN Bülent Versions of Minor Literature: Two Contemporary Cases from. , 2016, ss.185 - 206.
AMA EKEN B Versions of Minor Literature: Two Contemporary Cases from. . 2016; 185 - 206.
Vancouver EKEN B Versions of Minor Literature: Two Contemporary Cases from. . 2016; 185 - 206.
IEEE EKEN B "Versions of Minor Literature: Two Contemporary Cases from." , ss.185 - 206, 2016.
ISNAD EKEN, Bülent. "Versions of Minor Literature: Two Contemporary Cases from". (2016), 185-206.
APA EKEN B (2016). Versions of Minor Literature: Two Contemporary Cases from. Kültür ve İletişim, 19(37), 185 - 206.
Chicago EKEN Bülent Versions of Minor Literature: Two Contemporary Cases from. Kültür ve İletişim 19, no.37 (2016): 185 - 206.
MLA EKEN Bülent Versions of Minor Literature: Two Contemporary Cases from. Kültür ve İletişim, vol.19, no.37, 2016, ss.185 - 206.
AMA EKEN B Versions of Minor Literature: Two Contemporary Cases from. Kültür ve İletişim. 2016; 19(37): 185 - 206.
Vancouver EKEN B Versions of Minor Literature: Two Contemporary Cases from. Kültür ve İletişim. 2016; 19(37): 185 - 206.
IEEE EKEN B "Versions of Minor Literature: Two Contemporary Cases from." Kültür ve İletişim, 19, ss.185 - 206, 2016.
ISNAD EKEN, Bülent. "Versions of Minor Literature: Two Contemporary Cases from". Kültür ve İletişim 19/37 (2016), 185-206.