Yıl: 2014 Cilt: 2 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 23 - 35 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Turizm Literatüründe Türk Mutfağı Üzerine Yapılan Araştırmaların Değerlendirilmesi

Öz:
Köklü bir geçmişe sahip olan ülkelerin yemek kültürlerinin zengin ve çeşitli olduğu düşünüldüğünde bunun kültür turizmi kapsamında bir destinasyona katkı sağlayabileceği ve turistik ürün olarak sunulabileceği söylenebilir. Türk mutfağının da Türklerin farklı kültürlerle etkileşimi sonucu dünyanın en zengin ve çeşitli mutfakları arasında olduğu bilinmektedir. Bu yönüyle Türk mutfağının turistik ürün olarak destinasyonların daha cazip bir hale gelebilmesinde önemli bir yeri olduğu ve kullanılması gerektiği düşünülmektedir. Hem Türk mutfağının öneminin daha iyi anlaşılabilmesi hem de uygulayıcılara yol gösterici olması adına akademik çalışmaların önemi yadsınamaz. Bu sebeple bu çalışmada Türk mutfağı ile ilgili turizm alanında yapılmış çalışmaların değerlendirilmesi gerekli görülmüş ve Turizm alanında Türk mutfağı üzerine yapılmış kavramsal ve deneysel çalışmalar değerlendirilmeye alınmıştır. Turizm alanında Türk mutfağı ile ilgili yapılmış çalışmalar kapsamları bakımından turistlerin görüşleri, Türk mutfağının tanıtımı ve Türk mutfağı uygulamaları olmak üzere üç grupta değerlendirilmiştir. Sonuç olarak bu çalışmada turizm alanında geçmişten günümüze Türk mutfağı ile ilgili yapılmış çalışmaların temel konularının ne olduğu ve hangi amaçla yapıldığının bir çerçevesi sunulmuştur. Bu çalışmaya bakıldığında Türk mutfağı ile ilgili hangi çalışmaların yapıldığı kolay bir şekilde anlaşılabilecektir. Aynı zamanda bu çalışmanın uygulayıcı ve araştırmacılara turizm ve Türk mutfağı ilişkisine yönelik yapılabilecek çalışma konularında yol gösterici olacağı ve bu yönüyle turizm literatürüne katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Kültürel Çalışmalar Sanat

(The Evaluation of Studies About Turkish Cuisine in the Tourism Literature)

Öz:
When richness and variety of cuisine cultures of the countries with a deep-rooted history are taken into account, these may be suggested to contribute destinations in the context of culture tourism and might be presented as touristic products. And Turkish cuisine is known as one of the richest and most various cuisines in the world as a result of Turks interactions with different cultures. In this sense, Turkish cuisine, as a touristic product, is considered to have an important role in making destinations more attractive and the need to use it as a touristic product comes forth. The importance of academic studies is undeniable in terms of making the importance of Turkish cuisine more understandable as well as providing guidance for those who are involved in its implementation. In the present study, thus, we considered necessary to make an evaluation of the studies related to Turkish cuisine conducted in the field of tourism and analyzed conceptual and empirical studies on Turkish cuisine within the field of tourism. To conclude, the present study presents a frame in terms of the subjects and purposes of the studies conducted about Turkish cuisine within the field of tourism. Thus, this study will enable an easy overview of the studies conducted about Turkish cuisine. In addition, it is thought that the present study will provide guidance for the future studies related to the relation between tourism and Turkish cuisine for both the implementation actors and researchers, contributing to the literature of tourism with this feature.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Kültürel Çalışmalar Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akman, M. (1998). Yabancı Turistlerin Türk Mutfağından Beklentileri, Yararlanma Durumları ve Türk Mutfağının Turizme Katkısı Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Aktaş, A. ve Özdemir, B. (2007). Otel İşletmelerinde Mutfak Yönetimi. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Albayrak, A. (2013). “Farklı Milletlerden Turistlerin Türk Mutfağına ilişkin Görüşlerinin Saptanması Üzerine Bir Çalışma.” Journal of Yasar University. 30(8), 5049- 5069.
  • Arman, A. (2011). Türk Mutfak Kültürü Tanıtım Sorunu: Mengen Mutfağı Örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Düzce.
  • Arslan, Ö. (2010). Yabancı Turistlerin Yiyecek-İçecek İşletmeleri, Personeli ve Türk Mutfağına İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi: Alanya Örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Boniface, P. (2003). Tasting tourism: Traveling for food and drink. Burlington: Ashgate Publishing.
  • Can, A., Sünnetçioğlu, S., Durlu-Özkaya, F. (2012), “Füzyon Mutfağı Uygulamalarının Gastronomi Turizminin Gelişimine Katkısı”, 13. Ulusal Turizm Kongresi, 6-9 Aralık, Antalya.
  • Ciğerim, N. (2001). Batı ve Türk mutfağının Gelişimi, Etkileşimi ve Yiyecek-İçecek Hizmetlerinde Türk Mutfağının Yerine Bir Bakış. Türk Mutfak Kültürü Üzerine Araştırmalar (48). Ankara:Türk Halk Kültürünü Araştırma ve Tanıtma Vakfı Yayın No:28.
  • Çalışkan, O. (2013). “Destinasyon Rekabetçiliği ve Seyahat Motivasyonu Bakımından Gastronomik Kimlik.” Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 1(2), 3-12.
  • Denizer, D. (2008), “Türk Turizminin Gelişmesinde Türk Mutfağının Önemi ve Bugün İçin Yapılması Gerekenler”, II. Gastronomi Sempozyumu ve Sanatsal Etkinlikler Bildirileri, 10-11 Nisan, Antalya.
  • Doğdubay, M., Girgin, K. G ve Giritlioğlu,İ. (2007), “Yiyecek-İçecek Endüstrisinde Bir Pazarlama Stratejisi Olarak Ürün Geliştirme Çalışması (Füzyon Mutfak Uygulaması)”, I. Çeşme Ulusal Turizm Sempozyumu Bildiriler Kitabı, 33-41, 21-23 Kasım, İzmir.
  • Du Rand, G. E. ve Heath, E. T. (2006). “Towards a Framework for Food Tourism as an Element of Destination Marketing.”,Current Issues in Tourism, 9(3), 206-234.
  • Erdem, S.H. (2006), “The Differences Between Dark and Heritage Tourism: The Case of ANZAC”, Forth International Symposiom on Business Administration, Check Republic, Kalvina.
  • Fields, K. (2002). Demand for the gastronomy tourism product: motivational factors. A. Hjalager ve G. Richards (Editörler), Tourism and gastronomy (s. 37- 50). London: Routledge.
  • Gonca, G. (2009). “Gastronomi ve İnovasyon.” www.acikarsiv.atilim.edu.tr/browse/ 25/ goncaguzel.pdf (Erişim Tarihi: 21 Haziran 2014).
  • Güler, S. (2007),“Türk Mutfağının Değişim Nedenleri Üzerine Genel Bir Değerlendirme”, I. Ulusal Gastronomi Sempozyumu ve Sanatsal Etkinlikler, 4-5 Mayıs, Antalya.
  • Güler, S. ve Olgaç, S. (2010), “Lisans Düzeyinde Eğitim Gören Öğrencilerin Tük Mutfağının Tanıtım ve Pazarlamasına İlişkin Görüşleri (Anadolu Üniversitesi Turizm ve Otel İşletmeciliği Yüksekokulu Örneği).” Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 28, 227-238.
  • Güler, S. (2010). “Türk Mutfak Kültürü ve Yeme İçme Alışkanlıkları.” Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26, 24-30.
  • Hall, D. (2004). “Rural Tourism Development in Southeastern Europe: Transition and the Search for Sustainability.” International Journalof Tourism Research, 6,165-176.
  • Hillel, D., Belhassen, Y. ve Shani, A. (2013). “What makes a gastronomic destination attractive? Evidence from the Israeli Negev.” Tourism Management, 36, 200-209.
  • Hjalager, A. (2002). A Typology of Gastronomy Tourism. A. Hjalager ve G. Richards (Editörler), Tourism and gastronomy (s. 37-50). London: Routledge.
  • Hudman, L.E. (1986), “The Traveler's Perception of The Role of Food and Eating İn The Tourist Industry. In The Impact of Catering and Cuisine upon Tourism”, Proceedings of 36 AIEST Congress, 31 August-6 September, Montreux.
  • Jeuring, J.H.G. ve Peters. K.B.M. (2013). “The influence of the weather on tourist experiences: Analysing travel blog narratives.” Journal of Vacation Marketing, 19(3), 209-and gastronomy (s. 37-50). London: Routledge. 219.
  • Johns, N. ve Clarke, V. (2001). “Mythology analysis of boating tourism.” Annals of Tourism Research, 28(2), 334-359.
  • Johns, N. ve Kivela, J. (2001). “Perceptions of the first time restaurant customer.” FoodService Technology, 1(1), 5- 11.
  • Karim, A. S. ve Chi, C. G. (2010). “Culinary Tourism as a Destination Attraction: An Empiricial Examination of Destinations Food Image.” Journal of Hospitality Marketing & Management, 19(6), 531-555.
  • Kırım, A. (2005). ”Füzyon Mutfağı Nedir Bize Ne Kadar Uyar.” http://hurarsiv .hurriyet.com.tr/goster/haber.aspx?id=326530&yazarid= (ErişimTarihi: 24 Mayıs 2014).
  • Kim, Y.G. ve Aves, A. (2012). “Construction and validation of a scale to measure tourist motivation to consume local food.” Tourism Management, 33, 1458-1467.
  • Kim, Y.G., Eves, A. ve Scarles, C. (2009). “Building a Model of Local Food Consumption on Trips and Holidays: A Grounded Theory Approach.” International Journal of Hospitality Management, 28, 423-431.
  • Kivela, J. ve Crotts, J.C. (2005). “Gastronomy Tourism: Meaningful Travel Market Segment.” Journal of Culinary Science and Technology, 4(2-3), 39-55.
  • Kivela, J., & Crotts, J. C. (2006). “Tourism and Gastronomy: Gastronomy's Influence on How Tourists Experience a Destination.” Journal of Hospitality and Tourism Research, 30(3), 354-377.
  • Köroğlu, A., Köroğlu, O. ve Sarıoğlan, M. (2007), “Türk Mutfağının Tanıtılmasında Profesyonel Turist Rehberlerinin Rolüne İlişkin Ampirik Bir Çalışma”, I. Ulusal Gastronomi Sempozyumu ve Sanatsal Etkinlikler, 4-5 Mayıs, Antalya.
  • Köymen, M. A. (1982), “Selçuklular Zamanında Beslenme Sistemi”, Türk Mutfağı Sempozyumu Bildirileri: KTB Yayınları, s. 33-45, 31 Ekim – 1 Kasım 1981, Ankara.
  • Larsen, S. (2007). “Aspects of a psychology of the tourist experience.” Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 7, 7–18.
  • Long, M. L. (1998). “Culinary Tourism: A Folkloric Perspective on Eating and Otherness.” Southern Folklore, 55(3), 181-204.
  • Long, M. L. (2003). Culinary Tourism. ABD:University Press of Kentucky.
  • Maviş, F. (2003).Endüstriyel Yiyecek Üretimi.Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Mil, B. (2009), “Yemek Pişirmede Gastronomiye Uzanan Bakış Açısıyla Küreselleşen Yemek”, 3. Ulusal Gastronomi Sempozyumu ve Sanatsal Etkinlikler, 17– 18 Nisan, Antalya.
  • Okumuş, B.,Okumuş, F. ve Mckercher, B., (2007).“İncorporating Local and İnternational Cuisines in The Marketing of Tourist Destinations: The Cases of Hong Kong and Turkey.” Tourism Management, 28, 253-261.
  • Özdemir, B. ve Kınay, F. (2004). “Yabancı Ziyaretçilerin Türk Mutfağına İlişkin Görüşleri: Antalya’yı Ziyaret Eden Alman ve Rus Turistler Üzerine Bir Araştırma.” Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 2,5-28.
  • Özdemir, B. (2003). “Antalya Yöresindeki Konaklama İşletmelerinde Türk, Fransız ve İtalyan Mutfaklarının Karşılaştırılmasına Yönelik Bir Araştırma.” DAÜ Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1-2), 37-58.
  • Özdemir, B. ve Çalışkan, O. (2011).Otel Dışı Yemek Deneyimi.Pırnar, İ., (Editör.), Uluslararası Turizm İşletmeciliği. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Plummer, R., Telfer, D., Hashımoto, A. ve Summers, R. (2005). “Beer Tourism in Canada Along The WaterlooWellington Ale Trail.” Tourism Management, 26(3), 447-458.
  • Schulp, J.A. ve Tirali, İ., (2008). “Studies in İmmigrant Restaurants I: Culinary Concepts of Turkish Restaurants in the Netherlands.” Journal of Culinary Science and Technology, 6(2-3), 119-150.
  • Shenoy, S. (2005). Food Tourism and The Culinary Tourist. Yayınlanmamıs Doktora Tezi, Amerika Clemson Üniversitesi, ABD.
  • Şanlıer, N. (2005). “Yerli ve Yabancı Turistlerin Türk Mutfağı Hakkındaki Görüşleri.” GÜ, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 213-227.
  • Travel Activities & Motivation Survey (TAMS), (2001). “Wine & Cuisine Report, Lang Research.” Kanada. http://www.mtc.gov.on.ca/en/research/travel_activities/ wine.pdf (Erişim tarihi: 12 Eylül 2014).
  • UNWTO (2012).“Global Report on Food Tourism, Gaztelumendi, İnaki Global Trends in Food Tourism.”http://dtxtq4w60xqpw.cloudfront.net/sites/all/f iles/pdf/global_report_on_food_tourism.pdf(Erişim tarihi: 16 Eylül 2014).
APA SEYİTOĞLU F, ÇALISKAN O (2014). Turizm Literatüründe Türk Mutfağı Üzerine Yapılan Araştırmaların Değerlendirilmesi. , 23 - 35.
Chicago SEYİTOĞLU FARUK,ÇALISKAN OSMAN Turizm Literatüründe Türk Mutfağı Üzerine Yapılan Araştırmaların Değerlendirilmesi. (2014): 23 - 35.
MLA SEYİTOĞLU FARUK,ÇALISKAN OSMAN Turizm Literatüründe Türk Mutfağı Üzerine Yapılan Araştırmaların Değerlendirilmesi. , 2014, ss.23 - 35.
AMA SEYİTOĞLU F,ÇALISKAN O Turizm Literatüründe Türk Mutfağı Üzerine Yapılan Araştırmaların Değerlendirilmesi. . 2014; 23 - 35.
Vancouver SEYİTOĞLU F,ÇALISKAN O Turizm Literatüründe Türk Mutfağı Üzerine Yapılan Araştırmaların Değerlendirilmesi. . 2014; 23 - 35.
IEEE SEYİTOĞLU F,ÇALISKAN O "Turizm Literatüründe Türk Mutfağı Üzerine Yapılan Araştırmaların Değerlendirilmesi." , ss.23 - 35, 2014.
ISNAD SEYİTOĞLU, FARUK - ÇALISKAN, OSMAN. "Turizm Literatüründe Türk Mutfağı Üzerine Yapılan Araştırmaların Değerlendirilmesi". (2014), 23-35.
APA SEYİTOĞLU F, ÇALISKAN O (2014). Turizm Literatüründe Türk Mutfağı Üzerine Yapılan Araştırmaların Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2(4), 23 - 35.
Chicago SEYİTOĞLU FARUK,ÇALISKAN OSMAN Turizm Literatüründe Türk Mutfağı Üzerine Yapılan Araştırmaların Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 2, no.4 (2014): 23 - 35.
MLA SEYİTOĞLU FARUK,ÇALISKAN OSMAN Turizm Literatüründe Türk Mutfağı Üzerine Yapılan Araştırmaların Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, vol.2, no.4, 2014, ss.23 - 35.
AMA SEYİTOĞLU F,ÇALISKAN O Turizm Literatüründe Türk Mutfağı Üzerine Yapılan Araştırmaların Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2014; 2(4): 23 - 35.
Vancouver SEYİTOĞLU F,ÇALISKAN O Turizm Literatüründe Türk Mutfağı Üzerine Yapılan Araştırmaların Değerlendirilmesi. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2014; 2(4): 23 - 35.
IEEE SEYİTOĞLU F,ÇALISKAN O "Turizm Literatüründe Türk Mutfağı Üzerine Yapılan Araştırmaların Değerlendirilmesi." Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2, ss.23 - 35, 2014.
ISNAD SEYİTOĞLU, FARUK - ÇALISKAN, OSMAN. "Turizm Literatüründe Türk Mutfağı Üzerine Yapılan Araştırmaların Değerlendirilmesi". Journal of Tourism and Gastronomy Studies 2/4 (2014), 23-35.