Yıl: 2016 Cilt: 45 Sayı: 209 Sayfa Aralığı: 190 - 207 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

SANAT EĞİTİMİNDE KAMUSAL ALGI, KAMUSAL DİYALEKTİK

Öz:
Sanat, bireye düşünceleri ve yaşantıları yolu ile kültürel adaptasyonu sağlayan bir olgudur. Birey ve toplumu kurgulayan kültürel bağlamları Walter Benjamin'in (1995) sözünü ettiği teknik gelişmelerin algısal etkileri ve tüketim olgusuyla günümüz bireyine atfedilen fenomenizmin öngördüğü yaşam biçimleri sanat ve eğitimine yönelik dönüşümlere yön vermek için yeterlidir. Bu araştırmada, Türkiye'de merkezi sınavlarla biçimlendirilen eğitim sürecinde orta öğretimdeki görsel sanatlar eğitiminin kamusal algı düzeyi incelenmiştir. Araştırma evreninde Samsun'da Anadolu Lisesi ve Ticaret Lisesi'nde öğrenim gören, ortaöğretim çağındaki bireylerin görsel algı, görsel iletişim, okuryazarlıklar, görsel kültür, estetik, tasarım, endüstriyel tasarım, medya, sanat ve eğitimi ile renklerin günlük yaşamdaki önemi hakkındaki bilişsel düzeyleri ve deneylerinin anket yöntemi ile ölçülmesi amaçlanmıştır. Araştırma sonuçları, Türkiye'nin sanat eğitiminin sadece yetenekle ilişkili görülen naif algısı ve hobi öngörüsünü dönüştüremeyen muhafazakâr yapısı, pedagojiye ek olarak kültürel ve endüstriyel gelişmelerin gerisinde kalan bir toplumsal algıyı yansıtması bakımından değerlendirilmesi gereken ipuçlarını ortaya koymaktadır. Bu bakımdan araştırma, ülkemizdeki kurumsal ve kamusal sanat eğitiminin düzeyi ve diyalektiği açısından yapılabilecek değerlendirmelere katkı sağlayabilecek sonuçları kapsamaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Sanat

PUBLIC PERCEPTION, PUBLIC DIALECTIC IN ART EDUCATION

Öz:
Art is a concept that provides the cultural adaptation via the individual's thoughts and life experience. Cultural contexts constructing individual and society are enough to guide the transformations oriented art and education of the life styles that were predicted by fenomenism that attributes contemporary individual with perceptual effort and consumption concept of technical developments mentioned by Walter Benjamin (1995). In that study, the public perception level of the art education in Turkey during high school period that is formed by central exams, was analysed. In the world of this study, that being evaluated the tests and cognitive levels about the importance of colours in the daily life and also visual perception, visual communication, literacies, visual culture, aesthetic, design, industrial design, media, art and its education of the individuals who are in the age of high school ,who attend to Anatolian High School and Trade High School in Samsun, with the survey method are aimed. The results of the study express the clues that are needed to be evaluated in terms of reflecting a social perception that is outdated by the cultural and industrial improvement in addition to pedagogy and also in terms of the perception of Turkey's art education that is associated with only talent and the conservative structure that can't transform the hobby prediction. Therefore, that study includes the results that will be able to contribute the possible evaluations which will be done for the institutional and public art education level and dialectic in our country.
Anahtar Kelime:

Konular: İletişim Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Sanat
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • ASLAN, Hasbi, 2012. Gelecekçi Sanat Eğitimi Modellerine Temel Oluşturması Bakımından Görsel Okuryazarlık ve Eleştirel Pedagoji İlişkisi, Doktora Tezi, OMÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • BAMFORD, Anne, 2003, "The Visual Literacy White Paper", Art and Design University of Technology, Australlia, Sdney, (ss.1-8).
  • BENJAMİN, Walter, 1995. "Hikâye Anlatıcısı", (Çev. N. Gürbilek ve S. Yücesoy), Son Bakışta Aşk. (Hzl. N. Gürbilek), (Çev.A. Doğukan vd.), İstanbul: Metis Yayınları.
  • BOZKURT, Nejat, 2013. Sanat ve Estetik Kuramları, Ankara: Sentez Yayıncılık.
  • BUYURGAN, Serap ve BUYURGAN, Ufuk, 2012. Sanat Eğitimi ve Öğretimi, 3. Baskı, Ankara: Pegem Akademi.
  • EURYDICE, EACEA, 2007. Education, Audiovisual & Culture Executive Agency, AB Eğitim, Gör- sel-işitsel ve Kültür Genel Müdürlüğü, Avrupa'da Okullarda Sanat ve Kültür Eğitimi.
  • GARDNER, Howard, 1990. Art Education and Human Development, Getty Publications, Los Angeles, California, Printed in the United States of America.
  • MEB, 2010, "Ortaöğretim Kurumları Haftalık Ders Çizelgelerinde Yer Alan Derslerin Uygulanmasına Yönelik Açıklamalar", http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosya- lar/42/21/325779/icerikler/secmeli-dersler_149514.html.
  • MEB, 2009, "Öğretim Programı", ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/program2.aspx?islem=1&k- no=73
  • McCORMICK, Lucy, Calkins, 1994. The Art Of Teaching Writting, A division of Reed Elsevier Inc. Teachers College, Columbia University, USA.
  • NIETZSCHE, Friedrich W. 2009. Seçilmiş Düşünceler, (Çev. S. Tiryakioğlu), İstanbul: Özgür Yayın Dağıtım.
  • NIETZSCHE, Friedrich W. 2012. Aforizmalar, 1. Baskı, Ankara: Tutku Yayınları.
  • OKTAY, Ahmet, 1995. "Sanat Eğitiminin Önemi ve Sanatın Geleceği", Sanat Eğitiminin Geleceği, Türk-Alman Kültür İşleri Kurulu Yayın Dizisi, Redaktör: İnci San, Yayına Hazırlayan Dr. Hasan Coşkun, Ankara.
  • SAN, İnci, 2002. Sanat Eğitimi Kuramları, Ankara: Ütopya.
  • SENNETT, Richard, 1996. Kamusal İnsanın Çöküşü, (Çev. S. Durak, A. Yılmaz), İstanbul: Ayrıntı.
  • SHİNER, Larry, 2010. Sanatın İcadı, (Çev. İsmail Türkmen), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • ŞAYLAN, Gencay, 2002. Postmodernizm, Ankara: İmge Kitapevi.
  • TOLSTOY, L.N. 2013. Sanat Nedir?, (Çev. Mazlum Beyhan), İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • TURANİ, Adnan, 2011. Çağdaş Sanat Felsefesi, İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • ULUSOY, M. Demet, 2005. Sanatın Sosyal Sınırları, Ankara: Ütopya.
  • UYSAL, Arzu, 2005. "İlköğretimde Verilen Sanat Eğitimi Derslerinin Yaratıcılığa Etkileri", Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi, Cilt 6, Sayı 1, (ss.41-47).
  • ZISS, Anver, 2009. Gerçekliği Sanatsal Özümsemenin Bilimi Estetik, (Çev. Y. Şahan), 1. Baskı, İstanbul: Hayalbaz Kitap.
APA ASLAN H (2016). SANAT EĞİTİMİNDE KAMUSAL ALGI, KAMUSAL DİYALEKTİK. , 190 - 207.
Chicago ASLAN Hasbi SANAT EĞİTİMİNDE KAMUSAL ALGI, KAMUSAL DİYALEKTİK. (2016): 190 - 207.
MLA ASLAN Hasbi SANAT EĞİTİMİNDE KAMUSAL ALGI, KAMUSAL DİYALEKTİK. , 2016, ss.190 - 207.
AMA ASLAN H SANAT EĞİTİMİNDE KAMUSAL ALGI, KAMUSAL DİYALEKTİK. . 2016; 190 - 207.
Vancouver ASLAN H SANAT EĞİTİMİNDE KAMUSAL ALGI, KAMUSAL DİYALEKTİK. . 2016; 190 - 207.
IEEE ASLAN H "SANAT EĞİTİMİNDE KAMUSAL ALGI, KAMUSAL DİYALEKTİK." , ss.190 - 207, 2016.
ISNAD ASLAN, Hasbi. "SANAT EĞİTİMİNDE KAMUSAL ALGI, KAMUSAL DİYALEKTİK". (2016), 190-207.
APA ASLAN H (2016). SANAT EĞİTİMİNDE KAMUSAL ALGI, KAMUSAL DİYALEKTİK. Milli Eğitim, 45(209), 190 - 207.
Chicago ASLAN Hasbi SANAT EĞİTİMİNDE KAMUSAL ALGI, KAMUSAL DİYALEKTİK. Milli Eğitim 45, no.209 (2016): 190 - 207.
MLA ASLAN Hasbi SANAT EĞİTİMİNDE KAMUSAL ALGI, KAMUSAL DİYALEKTİK. Milli Eğitim, vol.45, no.209, 2016, ss.190 - 207.
AMA ASLAN H SANAT EĞİTİMİNDE KAMUSAL ALGI, KAMUSAL DİYALEKTİK. Milli Eğitim. 2016; 45(209): 190 - 207.
Vancouver ASLAN H SANAT EĞİTİMİNDE KAMUSAL ALGI, KAMUSAL DİYALEKTİK. Milli Eğitim. 2016; 45(209): 190 - 207.
IEEE ASLAN H "SANAT EĞİTİMİNDE KAMUSAL ALGI, KAMUSAL DİYALEKTİK." Milli Eğitim, 45, ss.190 - 207, 2016.
ISNAD ASLAN, Hasbi. "SANAT EĞİTİMİNDE KAMUSAL ALGI, KAMUSAL DİYALEKTİK". Milli Eğitim 45/209 (2016), 190-207.