Yıl: 2016 Cilt: 7 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 553 - 577 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Oyunlaştırma Yöntemi ile İşlenen Bilgisayar Derslerinin Etkililiğine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmada, oyunlaştırma unsurlarının öğretim etkinliklerine dahil edilmesinin, öğrencilerin derslere karşı ilgi, motivasyon ve ders katılımı üzerindeki etkileri hakkında öğrenci görüşlerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel yaklaşım benimsenmiş olup, araştırma durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini bir Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, Bilişim Teknolojileri Bölümünün ikinci sınıfında (10. Sınıf) öğrenim gören toplam 27 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmada "Sayı Sistemleri" ve "Mantıksal Kapı Devreleri" konuları 4 hafta boyunca dersin öğretmeni tarafından öğrencilerle işlenmiştir. Daha önceleri geleneksel öğretim yöntemleri ile yürütülen ders içerisine, çeşitli oyunlaştırma etkinlikleri dahil edilmiştir. Oyunlaştırma süreçlerinde öğrencilerin verilen görevleri yerine getirmelerine bağlı olarak sergilemiş oldukları performanslar, sınıf içinde çeşitli materyallerle (yıldız, rozet, lig tablosu gibi) ve sınıf dışında elektronik grafiksel sunumlar halinde sosyal medya aracılığıyla kendileriyle sürekli paylaşılmıştır. Bu süreçte öğrenciler, yarı yapılandırılmış gözlem formlarıyla gözlenmiş ve performansları kayıt altına alınmıştır. Ek olarak 4 haftalık uygulama sonunda rastgele seçilen 7 öğrenci ile bire-bir mülakatlar yapılmış ve oyunlaştırma ile işlenen dersler hakkındaki görüşleri alınmıştır. Analiz sonuçlarına göre, oyunlaştırma unsurlarının katıldığı derslerde öğrencilerin derslere karşı ilgi ve motivasyonlarının yükseldiği ve derse katılımları konusundaki isteklerinin arttığı bulgularına ulaşılmıştır. Çalışma sonunda öğretmenlere ve araştırmacılara oyunlaştırma uygulamalarının derslerde etkin kullanılmasına yönelik çeşitli öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Arabacı, İ. B., Polat, M. (2013). Dijital yerliler, dijital göçmenler ve sınıf yönetimi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(47), 11-20.
  • Bozkurt, A. ve Genç-Kumtepe, E. (2014). Oyunlaştırma, oyun felsefesi ve eğitim: Gamification. Akademik Bilişim’de sunulan bildiri, Mersin Üniversitesi, Mersin. 15.12.2015 tarihinde http://ab.org.tr/ab14/bildiri/233.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Bozkurt, A. (2014). Homo ludens: Dijital oyunlar ve eğitim. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi. 5(1), 1-21.
  • Bulun, M., Gülnar, B. ve Güran, S. (2004). Eğitimde mobil teknolojiler. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3(2), 165-169.
  • Codish, D., & Ravid, G. (2014, February). Personality based gamification – educational gamification for extroverts and introverts. Paper presented at Proceedings of the 9th Chais Conference for the Study of Innovation and Learning Technologies: Learning in the Technological Era, Israel.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Geliştirilmiş 7. Baskı, ISBN: 975-417-000-2, Trabzon.
  • Demirel, Ö. (2003). Eğitim sözlüğü [Dictionary of Education] (2. Baskı). Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Deterding, S., Sicart, M., Nacke, L., O’Hara, K., & Dixon, D. (2011, May). Gamification. using game-design elements in non-gaming contexts. Proceedings of ACM CHI 2011 Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 2425-2428), Vancouver, BC, Canada.
  • Ekiz, D. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri: Yaklaşım, yöntem ve teknikler. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Gibson, D., Ostashewski, N., Flintoff, K., Grant, S., & Knight, E. (2015). Digital badges in education. Education and Information Technologies, 20, 403–410.
  • Glover, I. (2013). Play as you learn: Gamification as a technique for motivating learners. 22.01.2016 tarihinde http://shura.shu.ac.uk/7172/1/Glover_-_Play_As_You_Learn_- _proceeding_112246.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Gökkaya, Z. (2014). Yetişkin eğitiminde yeni bir yaklaşım: Oyunlaştırma. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 11-1(21),.71-84
  • Grose, M. (2005). XYZ: The new rules of generational warfare. Sydney: Random House Australia.
  • Hamari, J., Koivisto, J., & Sarsa, H. (2014, January). Does gamification work? – a literature review of empirical studies on gamification. Paper presented at Proceedings of the 47th Hawaii International Conference on System Sciences, Hawaii, USA.
  • Hammill, G. (2005). Mixing and managing four four generastions of employees. Retrieved 22.12.2015 from http://www.fdu.edu/newspubs/magazine/05ws/generations.htm
  • Hanus, M. D., & Fox, J. (2015). Assessing the effects of gamification in the classroom: A longitudinal study on intrinsic motivation, social comparison, satisfaction, effort, and academic performance. Computers & Education, 80, 52-161
  • Howe, N. (2005). Harnessing the power of millennials. School Administrator, 62(8), 18 - 22.
  • Karataş, E. (2014). Eğitimde Oyunlaştırma: Araştırma Eğilimleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD). (15) 2, 315-333.
  • Kim, B., Park, H., & Baek, Y. (2009). Not just fun, but serious strategies: Using metacognitive strategies in game-based learning. Computers & Education, 52(4), 800- 810.
  • Mills, A.J., Durepos, G., & Wiebe, E. (Eds.). (2010). Encyclopedia of case study research. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, Inc. doi: 10.4135/9781412957397
  • Muntean, C. I. (2011, October). Raising engagement in e-learning through gamification. Paper presented at Proceedings of the 6th International Conference on Virtual Learning ICVL, University of Bucharest and "Babeş Bolyai" University of Cluj-Napoca. Retrieved 22.01.2016 from http://icvl.eu/2011/disc/icvl/documente/pdf/met/ICVL_ModelsAndMethodologies_pape r42.pdf
  • Oblinger, D. G., & Oblinger, J. L. (2005). Educating the net generation. Retrieved from www.educause.edu/educatingthenetgen/.
  • O’Donovan, S. (2012). Gamification of the games course (Technical report CS12-04-00). Retrieved 29.12.2015 from http://pubs.cs.uct.ac.za/archive/00000771/01/Gamification_of_the_Games_Course
  • Patton, M. Q. (1987). How to use qualitative methods in evaluation. Newbury Park: CA. Sage
  • Polat, Y. (2014). Bir vaka incelemesi: Oyunlaştırma yöntemi ve İngilizce öğrencilerinin motivasyonu üzerine etkisi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Çağ Üniversitesi, Mersin.
  • Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants. Retrieved 15.01.2016 from http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital %20Immigrants%20-%20Part1.pdf
  • Strauss, A. L. (1987). Qualitative analysis for social scientists. Cambridge, UK: University Press.
  • Strauss, W. (2005). Talking about their generations. School Administrator, 62(8), 10-14.
  • TDK, (2015). 11.12.2015 tarihinde http://www.tdk.gov.tr. sitesinde “oyun” kelimesine verilen 1.sıradaki yanıtdan alınmıştır.
  • Topçu, H., Küçük, S. ve Göktaş, Y. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının ilköğretim matematik öğretiminde eğitsel bilgisayar oyunlarının kullanımına yönelik görüşleri. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 119-136.
  • Yıldırım, A. ve Şimsek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2003). Case study research: Design and methods. (3rd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Veen, W., & Vrakking, B. (2006). Homo zappiens: Growing up in a digital age. London, UK: Network Continuum Education.
APA SARI A, Altun T (2016). Oyunlaştırma Yöntemi ile İşlenen Bilgisayar Derslerinin Etkililiğine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. , 553 - 577.
Chicago SARI Ayhan,Altun Taner Oyunlaştırma Yöntemi ile İşlenen Bilgisayar Derslerinin Etkililiğine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. (2016): 553 - 577.
MLA SARI Ayhan,Altun Taner Oyunlaştırma Yöntemi ile İşlenen Bilgisayar Derslerinin Etkililiğine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. , 2016, ss.553 - 577.
AMA SARI A,Altun T Oyunlaştırma Yöntemi ile İşlenen Bilgisayar Derslerinin Etkililiğine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. . 2016; 553 - 577.
Vancouver SARI A,Altun T Oyunlaştırma Yöntemi ile İşlenen Bilgisayar Derslerinin Etkililiğine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. . 2016; 553 - 577.
IEEE SARI A,Altun T "Oyunlaştırma Yöntemi ile İşlenen Bilgisayar Derslerinin Etkililiğine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi." , ss.553 - 577, 2016.
ISNAD SARI, Ayhan - Altun, Taner. "Oyunlaştırma Yöntemi ile İşlenen Bilgisayar Derslerinin Etkililiğine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi". (2016), 553-577.
APA SARI A, Altun T (2016). Oyunlaştırma Yöntemi ile İşlenen Bilgisayar Derslerinin Etkililiğine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(3), 553 - 577.
Chicago SARI Ayhan,Altun Taner Oyunlaştırma Yöntemi ile İşlenen Bilgisayar Derslerinin Etkililiğine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi 7, no.3 (2016): 553 - 577.
MLA SARI Ayhan,Altun Taner Oyunlaştırma Yöntemi ile İşlenen Bilgisayar Derslerinin Etkililiğine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.7, no.3, 2016, ss.553 - 577.
AMA SARI A,Altun T Oyunlaştırma Yöntemi ile İşlenen Bilgisayar Derslerinin Etkililiğine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2016; 7(3): 553 - 577.
Vancouver SARI A,Altun T Oyunlaştırma Yöntemi ile İşlenen Bilgisayar Derslerinin Etkililiğine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2016; 7(3): 553 - 577.
IEEE SARI A,Altun T "Oyunlaştırma Yöntemi ile İşlenen Bilgisayar Derslerinin Etkililiğine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi." Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7, ss.553 - 577, 2016.
ISNAD SARI, Ayhan - Altun, Taner. "Oyunlaştırma Yöntemi ile İşlenen Bilgisayar Derslerinin Etkililiğine Yönelik Öğrenci Görüşlerinin İncelenmesi". Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi 7/3 (2016), 553-577.