Yıl: 2014 Cilt: 0 Sayı: 52 Sayfa Aralığı: 379 - 393 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesidir. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Çalışma tesadüfi örnekleme yöntemiyle seçilen 389 ortaöğretim öğrencisi üzerinde yürütülmüştür. Araştırmanın verileri Sevim (2012) tarafından hazırlanan "Konuşma Kaygısı Ölçeği (KKÖ)" ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde bağımsız örneklemler için t-testi ile bağımsız örneklemler için tek faktörlü varyans analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda ortaöğretim öğrencilerinin konuşma kaygılarının sınıf düzeyine ve okul türüne göre anlamlı farklılık göstermediği; cinsiyete, Türkçe ve edebiyat dersine karşı tutumlarına göre ise anlamlı farklılık gösterdiği anlaşılmıştır
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgün, A., Gönen S., ve Aydın, M. (2007). İlköğretim fen ve matematik öğretmenliği öğrencilerinin kaygı düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, [Online]: www.e-sosder.com adresinden 15 Haziran 2012 tarihinde indirilmiştir.
  • Alisinaoğlu, F., ve Ulutaş, İ. (2000). Çocuklarda kaygı ve bunu etkileyen etmenler. Milli Eğitim, sayfa 145.
  • Baltaş, A., (1988). Kaygı düzeyi açısından okullar arası farklar. XXII. Ulusal Psikiyatri ve Nöroloji Bilimler Kongresi Bilimsel Çalışmaları, İzmir: Ege Üniversitesi Basımevi.
  • Başarır, D. (1990). Ortaokul Son Sınıf Öğrencilerinde Sınav Kaygısı, Akademik Başarı ve Sınav Başarısı Arasındaki İlişkiler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, H. Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Bozkurt, N. (2004). Bir grup üniversite öğrencisinin depresyon ve kaygı düzeyleri ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişkiler. Eğitim ve Bilim, 29 (133), 52-59.
  • Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Campbell, E., ve Jones, G. (1997). Precompetition anxiety and self-confidence in wheelchair sport participants. Adapted Physical Activity Quarterly. 14 (2): 95-107.
  • Çakmak, Ö., ve Hevedanlı, M. (2004). Biyoloji öğretmen adaylarının kaygılarını etkileyen etmenler. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, (6-9 Temmuz), İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Malatya.
  • Doğan, T., ve Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34 (153), 157-168.
  • Ergür, D, O. (2004). Yabancı dil öğrenimi sürecinde kaygı. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 26: 48-53
  • Erözkan, A. (2003). Üniversite öğrencilerinin kaygı sınav kaygısı başa çıkma davranışları. VII. Ulusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik Kongresi Bildiri Özetleri, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Işık, E. (1996). Nevrozlar. Ankara: Kent Matbaası.
  • Korkut, F. (1992). Gestalt yaklaşımına dayalı olarak yapılan bireysel danışmanın sürekli kaygı üzerindeki etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 151-162.
  • Kurudayıoğlu, M. (2003). Konuşma eğitimi ve konuşma becerisini geliştirmeye yönelik etkinlikler. Türklük Bilimi Araştırmaları Türkçenin Öğretimi Özel Sayısı, 13, 267-309.
  • Ollendick, T, H., Yang, B., Dong, Q., Xia Y., Lin, L. (1995). Perceptions of fear in other children and adolescent-the role of gender and friendship status. Journal of Abnormal Child Psychology. 23 (4): 439-452.
  • Öner, N., ve Le Compte, A. (1985). Süreksiz durumluk/sürekli kaygı envanteri el kitabı, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınları, 1-26.
  • Özbay, M. (2003). Öğretmen görüşlerine göre ilköğretim okullarında Türkçe öğretimi. Ankara: Gölge Ofset Matbaacılık.
  • Rawson, H, E., Blomer, K., Kendall, A. (1994). Stress, anxietyi depression, and physical ilness in college-students. Journal of Genetic Psychology. 155 (3): 321-330.
  • Rosenthal, B. S., and Schreiner, A, C. (2000). Prevalence of psychological symptoms among undergraduate students in an ethnically diverse urban public college. Journal of American College Health. 49 (1): 12-18.
  • Sever, S. (2000). Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. Ankara: Anı Yayınları.
  • Surtees, P. G., Wainwright, NWJ., and Pharoah, PDP. (2002). Psychosocial factors and sex differences in high academic attainment at Cambirdge University. Oxford Review of Education. 28 (1): 21-38.
  • Şenbay, N. (2006). Söz ve diksiyon sanatı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Taşer, S. (2001). Konuşma eğitimi. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Taşğın, Ö. (2006). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 679-686.
  • Temizyürek, F. Erdem, İ., ve Temizkan, M. (2007). Konuşma eğitimi. Ankara: Öncü Kitap.
  • Tümerdem, R. (2007). Dicle üniversitesi eğitim fakültesi ve fen edebiyat fakültesi kimya son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, [Online]: www.esosder. com adresinden 15 Haziran 2012 tarihinde indirilmiştir
  • Varol, Ş. (1990). Lise son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Samsun: On Dokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Yalçın, A. (2002). Türkçe öğretim yöntemleri - Yeni yaklaşımlar. Ankara: Akçağ Yayınları.
APA SEVIM O, GEDİK M (2014). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 379 - 393.
Chicago SEVIM OGUZHAN,GEDİK Mehmet ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. (2014): 379 - 393.
MLA SEVIM OGUZHAN,GEDİK Mehmet ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 2014, ss.379 - 393.
AMA SEVIM O,GEDİK M ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2014; 379 - 393.
Vancouver SEVIM O,GEDİK M ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2014; 379 - 393.
IEEE SEVIM O,GEDİK M "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." , ss.379 - 393, 2014.
ISNAD SEVIM, OGUZHAN - GEDİK, Mehmet. "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". (2014), 379-393.
APA SEVIM O, GEDİK M (2014). ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 0(52), 379 - 393.
Chicago SEVIM OGUZHAN,GEDİK Mehmet ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 0, no.52 (2014): 379 - 393.
MLA SEVIM OGUZHAN,GEDİK Mehmet ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.52, 2014, ss.379 - 393.
AMA SEVIM O,GEDİK M ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. 2014; 0(52): 379 - 393.
Vancouver SEVIM O,GEDİK M ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi. 2014; 0(52): 379 - 393.
IEEE SEVIM O,GEDİK M "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ." Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 0, ss.379 - 393, 2014.
ISNAD SEVIM, OGUZHAN - GEDİK, Mehmet. "ORTAÖĞRETİM ÖĞRENCİLERİNİN KONUŞMA KAYGILARININ ÇEŞİTLİ DEĞİŞKENLER AÇISINDAN İNCELENMESİ". Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi 52 (2014), 379-393.