Annelerin İstismar Potansiyellerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Yıl: 2016 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 425 - 441 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Annelerin İstismar Potansiyellerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi

Öz:
Günümüzde çocuk istismarı yoğun bir şekilde devam etmektedir. Çeşitli sosyoekonomik ve eğitim düzeyindeki yetişkinlerin, çocuklara çeşitli istismar türlerini uyguladıkları bilgisi çeşitli kaynaklardan edinilmektedir. Alan yazın incelendiğinde ise çocuk istismarı ile ilgili birçok çalışma yapıldığı görülmektedir. Öğretmenlerin çocuk istismarı konusundaki farkındalık düzeyleri, aile içi istismar, istismarın çocuk üzerindeki etkileri yapılan çalışmalardan bazılarıdır. Bu çalışmada ise 4-6 yaş aralığında çocuğa sahip annelerin istismar potansiyellerinin bazı değişkenlerle olan ilişkisini incelemek amaçlanmıştır. Araştırma grubunu 235 anne oluşturmaktadır. Katılımcıların istismar potansiyellerini ölçmek için "İstismar Farkındalık Ölçeği-Ebeveyn Formu" kullanılmıştır. Araştırmanın katılımcılarının belirlenmesinde tipik durum örneklemesi yöntemi kullanılmıştır. Verilerin analizinde, korelasyon ve çoklu regresyon analizi kullanılmıştır. Korelasyon sonuçlarına göre istismar potansiyeli ile annelerin yaşı, çalışma durumları ve çocukların cinsiyetleri arasında, p < .05 düzeyinde anlamlı ilişki olduğu saptanmıştır. Çoklu regresyon analizi sonuçları da annelerin yaşı ve çalışma durumlarının istismar potansiyelinin yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Bulgular doğrultusunda çeşitli önerilerde bulunulmuştur
Anahtar Kelime:

Investigation of Mothers' Abuse Potentials According to Some Variables

Öz:
Child abuse continues intensively, nowadays. According to the different sources, it can be said that children are abused by the adults from every levels of socio-economic and educational status. There are many related studies in recent researches such as teachers' awareness levels of child abuse, domestic violence and the effects of abuse on children. The aim of this study is to investigate the relations between mothers' abuse potential who have 4-6 aged child. 235 mothers participated to this study. "Abuse Awareness Scala-Parent Form" was used in order to assess the participants' potentials of abuse. Maximum variation sampling method was used to determine the participants. Correlation and Multiple Regression Analysis were performed to analyze the data. According to the results there are significant correlations between the potential of abuse and age of mother, employment status, gender of children (p < .05). According to the Multiple Regression results, age of mother and employment status predict the potential of abuse. Some suggestions were made according to these results
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksel, Ş. ve Yılmaz Irmak, T. (2015). Çocuk cinsel istismarı konusunda öğretmenlerin bilgi ve deneyimleri. Ege Eğitim Dergisi (16) 2, 373-391.
  • Altıparmak, S.,Yıldırım, G., Yardımcı, F. ve Ergin, D. (2013). Annelerden alınan bilgilerle çocuk istismarı ve etkileyen etkenler. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 14, 354-361.
  • Altuntaş, S. (2013). Lise son sınıf öğrencilerinin çocukluk çağı örselenme yaşantıları ile mesleki olgunluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Atamer A. (2005). Çocuk İstismarı tarama anketi: Geliştirme, geçerlilik ve güvenirlilik çalışması. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). İstanbul Üniversitesi, Adli Tıp Enstitüsü, İstanbul.
  • Ateah, C.A. ve Durrant, J.E., (2005). Maternal use of physical punishment in response to child misbehavior: Implications for child abuse prevention. Child Abuse & Neglect, 29, 169- 185.
  • Ayaz, T., Yılmaz Özpolat, A., Yücel, D. ve Altunöz, U. (2013). Kendi çocuğunu fiziksel olarak istismar eden ve kendisi de fiziksel istismar gören bir OKB vakası. Bilişsel Davranışçı Psikoterapi ve Araştırmalar Dergisi, 2, 116-120.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E. , Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2000). Research methods in education. London New York: Routledge Falmer.
  • Corby, B. (2006). Child abuse: Towards a knowledge base. New York: Open University Press.
  • Çağdaş S. (2002). Çalışan çocukların hakları. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Dereobalı, N., Çırak Karadağ, S. ve Sönmez, S. (2013). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin çocuk istismarı, ihmali, şiddet ve eğitimcilerin rolü konusundaki görüşleri. Ege Eğitim Dergisi. 14 (1). 50-66
  • Dubowitz , H. (2005). Preventing child neglect and physical abuse. Pediatr Rev, 23, 191 196.
  • Douglas, E. M. (2014). A comparison of child fatalities by physical abuse versus neglect: Child, family, service and worker characteristics. Journal of Social Service Research, 40, 259-273.
  • Finkelhor, D., Ormrod, R.K., ve Turner, H.A. (2007). Re-Victimization patterns in a national longitudinal sample of children and youth. Child Abuse & Neglect, 31, 479- 502.
  • Gül Çelik, G. (2012). Sexual abuse in a classroom of ten male students: A group victimization. Journal of child sexual abuse, 21, 543-552.
  • Güler, N., Uzun, S., Boztaş, Z. ve Aydoğan, S. (2002). Anneleri tarafından çocuklara uygulanan duygusal ve fiziksel istismar/ihmal davranışı ve bunu etkileyen faktörler. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 24(3), 128-134.
  • Gürkaynak, İ. ve Gözütok, D. (1998). Yurttaş olmak için. İstanbul: Umut.
  • İmren, S. G., Ayaza, A. B., Yusufoğlu, C., ve Arman, A. R. (2013). Cinsel istismara uğrayan çocuk ve ergenlerde klinik özellikler ve intihar girişimi ile ilişkili risk etmenleri. Marmara Medical Journal.. 26, 11-16
  • İzmirli M, Sur H ve Polat N. (2000). Çocuğa karşı dayak olgusu ve çocuk istismarı. Çocuk Forumu Dergisi, 3(1), 37-49.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Keser, N., Odabaş, E., ve Elibüyük, S. (2010). Ana-babaların çocuk istismarı ve ihmali konusundaki bilgi düzeylerinin incelenmesi. Türkiye Çocuk Hastalıkları Dergisi, 4(3), 150-157.
  • Kozcu, Ş. (1991). Çocuk istismarı ve ihmali, aile yazıları 3. Başbakanlık Aile Araştırma Kurumu Bilim Serisi, 5(3), 379-390.
  • Lynch M.(1991). Çocuk istismarı ve ihmali. Çocukların Kötü Muameleden Korunması I.Ulusal Kongresi Kitabı.
  • Munkel WI .(1994). Neglect and abandonmet. Child maltreatment GW medical Publishing: St. Louis.
  • Murry, SK., Baker. AW., ve Lewin L.(2000). Screening families with young children for child maltreatment potantial. Pediatric Nursing, 26(1), 47-54.
  • Navalta, CP., Polcari, A., Webster, DM., Boghossian, A.,ve Teicher, MH. (2006). Effects of childhood sexual abuse on neuropsychological and cognitive function in college women. J Neuropshiatry Clin Neurosci, 18(1),45-53.
  • Öncü, E., Kurt, A. Ö., ve Esenay, F. I. (2012). Çalışan çocukların ailede istismarı. Türkiye Halk Sağlığı Dergisi, 10(3), 128-140.
  • Polat O. (2000). Adli tıp. İstanbul: Der.
  • Polat, O. (2007). Tüm boyutlarıyla çocuk istismarı: Tanımlar I. Ankara: Seçkin.
  • Sağır, M. (2013). Okul öncesi ve sınıf öğretmenlerinin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik görüşleri ve farkındalık düzeyleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • Sexton, E. T. (1998). Harmed children: Delinquency, child abuse and school. Reclaiming Children and Youth, 7, 95-99.
  • Soylu, N., Alpaslan, A. H., Ayaz, M., Esenyel, S., ve Oruç , M. (2013). Psychiatric disorders and characteristics of abuse in sexually abused children and adolescents with and without intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 34, 4334- 4342.
  • Sunday, S., Labruna, V., Kaplan, S., Pelcovitz, D., Newman, J., ve Salzinger, S. (2008). Physical abuse during adolescence: Gender differences in the adolescents' perceptions of family functioning and parenting. Child Abuse and Neglect, 32, 5- 18.
  • Tugay, D. (2008). Öğretmenlerin çocuk istismarı ve ihmaline yönelik farkındalık düzeyleri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul
  • Tunca, T. (2012). Türkiye'de değişen aile ve çocuğa yüklenen anlamlar. içinde Adak, N. (Ed.). Değişen Toplumda Değişen Aile (s. 163-176). Ankara: Siyasal.
  • Türk, S. (2010). Öğretmen adayları ile ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin çocuk istismarı potansiyeli açısından incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Zonguldak Karaelmas Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak.
  • Ulutaş Avcu, A. (2016). Annelerin beş yaş çocuklarının gelişimine ilişkin okul öncesi eğitimden beklentilerinin incelenmesi. Cumhuriyet İnternational Journal of Education (5) 2, 23-32.
  • UNICEF, (2010). Türkiye'de çocuk istismarı ve aile içi şiddet araştırması özet raporu. http://www.unicef.org.tr/files/bilgimerkezi/doc/cocuk-istismari-raporu-tr.pdf adresinden elde edildi.
  • Veltman, M.W.M. ve Browne, K.D. (2000). Pictures in the classroom can teacher and mental health proffessionals identify maltreated children's drawings?. Child Abuse Review, 9, 328-336.
  • Wekerle, C., Alec L. M., David A. W.,ve Carrie B. S. (2006). Childhood maltreatment .USA: Hogrefe and Huber Publishers.
  • Yörükoğlu, A. (2007). Değişen toplumda aile ve çocuk. İstanbul: Özgür.
  • Yurdugül, H. (2005, Eylül). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam geçerlikleri için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresinde Sunulmuş Bildiri, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Zeybekoğlu Dündar, Ö. (2012). Değişen ve değişemeyen yönleriyle aile: Yapısı, türleri ve işlevleri, değişen toplumda değişen aile sosyolojik tartışmalar. Ankara: Siyas
APA pekdoğan s (2016). Annelerin İstismar Potansiyellerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 425 - 441.
Chicago pekdoğan serpil Annelerin İstismar Potansiyellerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. (2016): 425 - 441.
MLA pekdoğan serpil Annelerin İstismar Potansiyellerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. , 2016, ss.425 - 441.
AMA pekdoğan s Annelerin İstismar Potansiyellerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2016; 425 - 441.
Vancouver pekdoğan s Annelerin İstismar Potansiyellerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. . 2016; 425 - 441.
IEEE pekdoğan s "Annelerin İstismar Potansiyellerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi." , ss.425 - 441, 2016.
ISNAD pekdoğan, serpil. "Annelerin İstismar Potansiyellerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi". (2016), 425-441.
APA pekdoğan s (2016). Annelerin İstismar Potansiyellerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 17(2), 425 - 441.
Chicago pekdoğan serpil Annelerin İstismar Potansiyellerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi 17, no.2 (2016): 425 - 441.
MLA pekdoğan serpil Annelerin İstismar Potansiyellerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, vol.17, no.2, 2016, ss.425 - 441.
AMA pekdoğan s Annelerin İstismar Potansiyellerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi. 2016; 17(2): 425 - 441.
Vancouver pekdoğan s Annelerin İstismar Potansiyellerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi. 2016; 17(2): 425 - 441.
IEEE pekdoğan s "Annelerin İstismar Potansiyellerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi." Ege Eğitim Dergisi, 17, ss.425 - 441, 2016.
ISNAD pekdoğan, serpil. "Annelerin İstismar Potansiyellerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi". Ege Eğitim Dergisi 17/2 (2016), 425-441.