Yıl: 2016 Cilt: 41 Sayı: 188 Sayfa Aralığı: 197 - 226 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Zihin Yetersizliği Olan Ortaokul Öğrencilerinin Bulunduğu Bir Sınıfta Öğretim Etkinliklerinin Teknoloji Desteği ile Geliştirilmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı; zihin yetersizliği olan öğrencilerin eğitim gördüğü bir özel eğitim ortaokulunda ileri düzey teknolojik araçlar (tablet bilgisayar, etkileşimli tahta) ile desteklenen bir sınıfın oluşturularak teknolojidestekli öğretimetkinliklerinin uygulanması ve bu süreçte ortaya çıkabilecek sorunların belirlenerek çözümlenmesi ve öğrencilerin Fen ve Teknoloji dersindekiöğrenmeyeterliklerininartırılmasıdır.Eylem araştırması olarak desenlenen araştırma, "Durum Saptama", "Uygulama"ve"İzleme"olmaküzereüçaşamada gerçekleştirilmiştir. Bu çalışmada araştırmanın uygulama ve izleme aşamasına yer verilmiştir. Araştırmanın katılımcıları, resmi bir özel eğitim ortaokulunda eğitim alan altıncı sınıf, hafif düzeyde zihin yetersizliği olan 11 öğrenci, öğrencilerin aileleri, iki zihin engelliler sınıf öğretmeni, geçerlik komitesi ve tez izleme komitesi üyeleri ve araştırmacıdır. Araştırma verileri, görüntü kayıtları, saha notları, araştırmacı günlüğü, günlük ders planları, geçerlik komitesi toplantı kararları, öğretmenler ile yapılan yansıtma ve birlikteplanlamatoplantısıkararları,yarıyapılandırılmış görüşmeler, süreç ürünleri, ölçüt bağımlı test, kontrol listeleri ve resmi belgelerden elde edilmiştir. Araştırma sürecinde ve sonunda elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile Nvivo 10 programında analiz edilmiştir.Bulgular,entegrasyonsürecindeöğrencigereksinimlerinin belirlenmesinin,öğrencigereksinimlerinegöreelektronik içeriklerinteminedilmesivegeliştirilmesinin,öğretim etkinliklerininplanlanmasınınönemliaşamalarolduğunu göstermiştir. Bunun yanında araştırma, doğal bir öğretim ortamında teknoloji entegrasyonunda karşılaşılabilecek sorunlara ilişkin çok detaylı veriler sunmuştur. Teknolojinin öğretim etkinliklerinde kullanımı sırasında karşılaşılan sorunların yeni davranışprobemlerineyolaçabileceği,öğretmenlerinbu durumlara ilişkin önlemler almaları gerektiği vurgulanmıştır. Teknolojinin Fen ve Teknoloji dersi programına entegrasyonu ile öğrencilerin akademikperformanslarında gelişmeler kaydedilmiştir. Ayrıca, uygulamanın öğretmenlere de olumlu katkılar sağladığı belirlenmiştir. Alan yazındaki diğer çalışmalar ışığında bulgular tartışılarak uygulamaya ve ileri araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alberto P. A. ve Troutman A. C. (2013). Applied behavior analysis for teachers (9th ed) Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  • Aksal, F. A. ve Gazi, Z. A. (2015). Examination on ICT integration into special education schools for developing countries. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology, 14(3), 70-72.
  • Anderson, K. M. ve Anderson, C. L. (2005). Integrating technology in standart-based instruction. D. Edyburn, K. Higgins, ve R. Boone (Ed.), Handbook of special education technology research and practice içinde (s. 521-544). Whitefish Bay, WI:Knowledge by Design.
  • Avcı, E. (2013). Dijital sanat bağlamında dijital teknolojilerin güzel sanatlar eğitimine entegrasyonu: Bir eylem araştırması (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Birinci, G. (2013). Teknopedagojik ortamda çoklu ortam araçları. I. Kabakçı-Yurdakul (Ed.). Teknopedagojik eğitime dayalı öğretim teknolojileri ve materyal tasarımı içinde (s. 215-238). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Borg, J., Lantz, A. ve Gulliksen, J. (2014). Accessibility to electronic communicaton for people with cognitive disabilities: A systematic search and review of empirical evidence. Universal Access in the Information Society, 351, 1-16.
  • Brantlinger, E., Jimenez, R., Klingner, J., Pugach, M. ve Richardson, V. (2005). Qualitative studies in special education. Exceptioanl Children, 71(2), 195.207.
  • Campigotto, R.I., McEwen, R. ve Demmans Epp, C. (2013). Especially social: Exploring the use of an iOS application in special needs classrooms. Computers Education, 60, 74-86.
  • Chiang, H. Y. ve Jacobs, K. (2010). Perceptions of a computer-based instruction system in special education: High school teachers and students views. Journal of Prevention Assessment & Rehabilitation, 37(4), 349-359.
  • Colomo-Palacios, R., Paniagua-Martin, F., Garcia-Crespo, A. ve Ruiz-Mezcua, B. (2010). Technology enhanced learning for people with intellectual disabilities and cerebral paralysis: The MAS platform. Research in Developmental Disabilities, 34, 3618-3628.
  • Courduff, J., Szapkiw, A. ve Wendt, J. L. (2016). Grounded in what works exemplary practice in special education teachers' technology integration. Journal of Special Education Technology, 31(1) 26-38.
  • Creswell, J. W. (2014). Educational research: planning, conducting, and evaluating quanitative and qualitative Research. Upper saddle river. New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Doenyas, C. Şimdi, E., Özcan, E. Ç., Çataltepe, Z. ve Birkan, B. (2014). Autism and tablet computers in Turkey: Teaching picture sequencing skills via a web-based iPad application. International Journal of Child-Computer Interaction, 2(1), 60-71.
  • Edyburn, D. L. (1998). A map of the technology integration process. Closing the Gap, 16(6), 1, 6, 40.
  • Edyburn, D. L. (2001). Models, theories and frameworks: contributions to understanding special education technology. Special Education Technology Practice, 4(2), 16-24.
  • Edyburn, D. L. (2010). Understanding the quality of the science supporting the special education technology evidence base. Journal of Special Education Technology, 25, 63-68.
  • Ertmer, P., & Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010). Teacher technology change: How knowledge, confidence, culture, and beliefs intersect. Journal of Research on Technology in Education, 42, 255-284.
  • Evmenova, A. S. ve Behrmann, M. M. (2014). Enabling access and enhancing comprehension of video content for postsecondary students with intellectual disability. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 49(1), 45-59.
  • Fernández-López, A., Rodríguez-Fórtiz, M. J., Rodríguez-Almendros, M. L. ve Martínez-Segura, M. J. (2013). Mobile learning technology based on iOS devices to support students with special education needs. Computers & Education, 61, 77-90.
  • Fitzgerald, G. ve Koury, K. (2008). Research on computer-mediated instruction for students with high incidence disabilities. Journal of Educational Computing Research, 38(2), 201-233.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş (A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu, çev.) Ankara: Anı Yayıncılık
  • Girgin, Ü., Kurt, A. A. ve Odabaşı, H. F. (2011). Technology integration issues in a special education school in Turkey. Cypriot Journal of Educational Sciences, 1, 13-1.
  • Green, J. L. (2011). The Ultimate Guide To Assistive Technology in Special Education: Resources for Education, Intervention, and Rehabilitation. Prufrock Press: Waco, TX.
  • Güleç-Aslan, Y., Özbey, F., Bilgiç, E., Çetinkaya, Ç., Sola Özgüç, C., Fidan, A. ve Cihan, H. (2012). Özel eğitim öğretmenlerinin yeterlik algıları (Proje No: 2012-06-12- 002). Sakarya: Sakarya Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projesi.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B. ve Taşğın, S. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Haines, L. ve Sanche, B. (2000). Assessment models and software support for assistive technology teams. Diagnostique, 25(4), 291-305.
  • Hasselbring, T. S. ve Williams-Glaser, C. H. (2000). Use of computer technology to help students with special needs. The Future of Children and Computer Technology, 10(2), 102-122.
  • Israel, M., Marino, M., Delisio, L. ve Serianni, B. (2014). Supporting content learning through technology for k-12 students with disabilities 1 Haziran 2015 tarihinde http://ceedar.education.ufl.edu/wp- content/uploads/2014/09/IC-10_FINAL_09- 10-14.pdf adresinden erişildi.
  • Kabakçı-Yurdakul, I. ve Odabaşı, H. F. (2013). Teknopedagoijk eğitim model. I. Kabakçı-Yurdakul (Ed.). Teknopedagojik Eğitime Dayalı Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı içinde (s. 41-67). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Keengwe, J. (2013). Pedagogical Applications and Social Effects of Mobile Technology Integration. Hershey: IGI Global
  • Kim, M., Cho Blair, K. S. ve Lim, K. (2014). Using tablet assisted Social StoriesTM to improve classroom behavior for adolescents with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 35, 2241- 2251.
  • King-Sears, M. E. ve Evmenova, A. S. (2007). Premises, principles, and processes for integrating technology into instruction. Teaching Exceptional Children, 40(1), 6-14.
  • Lavin, A., Korte, L. ve Davies, T. (2010). The impact of classroom technology on student behavior. Journal of Technology Research, 2, 1-13.
  • Liu, G. Z., Wu, N. W. ve Chen, Y. W. (2013). Identifying emerging trends for implementing learning technology in special education: A state-of-the-art review of selected articles published in 2008- 2012. Research in Developmental Disabilities, 34, 3618-3628
  • Marino, M. T., Sameshima, P. ve Beecher, C. C. (2009). Integrating TPACK in preservice teacher education: Frameworks for promoting inclusive educational practice. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(2), 186- 207.
  • Martin, S. S. (2006). Special education, technology, and teacher education. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.113.1310&rep=rep1&type=pdf adresinden erişildi.
  • McKnight, L. ve Davies, C. (2012). Current Perspectives on Assistive Learning Technologies: 2012 Review of Research and Challenges within the Field. Oxford: University of Oxford.
  • Mechling, L. C. (2007) Assistive technology as a self-management tool for prompting students with intellectual disabilities to initiate and complete daily tasks: A literature review. Education and Training in Developmental Disabilities, 42(3), 252-269.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, çev.), Ankara: Nobel Yayın.
  • Mertler, C. A. (2006). Action Rresearch. Teachers as researchers in the classroom. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Mills, G. E. (2003). Action research: A guide for the teacher researcher (2nd ed.). Upper Saddle River: Merrill Prentice Hall.
  • Mishra, P. ve Koehler, M. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108, 1017-1054.
  • Naismith, L., Lonsdale, P., Vavoula, G. ve Sharples, M. (2004). Literature Review in mobile Technologies and Learning. UK: University of Birmingham.
  • Neely, L., Rispoli, M., Camargo, S., Davis, P. H. ve Boles, H. S. M. (2013). The effect of instructional use of an iPad on challenging behavior and academic engagement for two students with autism. Research in Autism Spectrum Disorders, 7, 509-516.
  • Ramdoss, S., Lang, R., Fragale, C., Britt, C., O'Reilly, M., Sigafoos, J., ... Lancioni, G. E. (2012). Use of computer-based interventions to promote daily living skills in individuals with intellectual disabilities: A systematic review. Journal of Developmental and Physical Disabilities, 24, 197-215.
  • Reel, T. (2009). Enhancement of integration of technology into the curriculum. Ontario Action Researcher, 10(2), 1-19.
  • Scheurmann, B. K. ve Hall, J. A. (2012). Positive behavioral support for the classroom. (2nd ed). Boston: Pearson Education Inc.
  • Sheriff, K. A. ve Boon, R. T. (2014). Effects of computer-based graphic organizers to solve one-step word problems for middle school students with mild intellectual disability: A preliminary study. Research in Developmental Disabilities, 35, 1828-1837.
  • Smith, S. J. ve Okolo, C. (2010). Response to intervention and evidence-based practices: Where does technology fit? Learning Disability Quarterly, 33, 257- 272.
  • Smith, R. S., Spooner, F. ve Wood, C. L. (2013). Using embedded computer-assisted explicit instruction to teach science to students with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders, 7, 433-443.
  • Sola-Özgüç, C. ve Cavkaytar, A. (2014). Teacher use of instructional technology in a special education school for students with ıntellectual disabilities: A case study. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 5(1), 51 - 65.
  • Spooner, F., Knight, V., Browder, D., Jimenez, B. ve DiBiase, W. (2011). Evaluating evidence-based practice in teaching science content to studenets with severe developmental disabilities. Researh & Practice for Persons with Severe Disabilities, 36(1), 62-75.
  • Tournaki, N. ve Lyublinskaya, I. (2015). TPACK for teaching mathematics and science and differentiation of instruction: Case study with pre-service special educators. Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference içinde (3004-3011).
  • United Nations Educational Scientific and Cultural Organization. (2006). ICTS in education for people with special needs: Specialized training course. 17 Mayıs 2015 tarihinde http://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214644.pdf adresinden erişildi.
  • Uzuner, Y. (2005). Özel eğitimden örneklerle eylem araştırmaları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 6(2), 1-12.
  • Ünlüer, S. (2011). Engelliler Entegre Yüksekokulu'ndaki bilgi ve iletişim teknolojileri entegrasyonu sürecinin incelenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir
  • Vuran, S. (2013). Davranış problemleri ile baş etme. H. İ. Diken (Ed.). İlköğretimde kaynaştırma içinde (s. 260-287). Ankara: Pegem Akademi
  • Wang, C., Ke, Y. ve Wu, J. (2012). Collaborative action Research on technology integration for sicence learning. Journal of Science Education and Technology, 21, 125-132.
  • Wehmeyer, M. L., Tasse, M. J., Davies, D. K. ve Stock, S. (2012). The role of technology use by a person with intellectual or developmental disabilities as a family support. Rivista di studi familiari, 16(2), 90-99.
  • Whitby, P. J. S., Leininger, M. L. ve Grillo, K. (2012). Tips for using interactive Whiteboards to increase participation of students with disahilities. Teaching Exceptional Children, 44(6), 50-57.
  • Wong, L., Chin, C., Tan, C., Liu, M. ve Gong, C. (2010). Students' meaning making in a mobile assisted Chinese idiom learning environment. 9th International Conference of the Learning Sciences (Vol. 1) içinde (349-356). Chicago, Illinois: International Society of the Learning Sciences.
  • Yücesoy-Özkan, Ş., Öncül, N. ve Kaya, Ö. (2013). The effects of computer-based instruction on teaching emergency telephone numbers to students with intellectual disability. Education and Training in Autism and Developmental Disabilities, 48(2), 201-218.
  • Zabala, J. S. (1995). The SETT Framework: Critical Areas to Consider When Making Informed Assistive Technology Decision. Houston, TX: Region IV -Education Service.
APA ÖZGÜÇ C, CAVKAYTAR A (2016). Zihin Yetersizliği Olan Ortaokul Öğrencilerinin Bulunduğu Bir Sınıfta Öğretim Etkinliklerinin Teknoloji Desteği ile Geliştirilmesi. , 197 - 226.
Chicago ÖZGÜÇ Canan Sola,CAVKAYTAR Atilla Zihin Yetersizliği Olan Ortaokul Öğrencilerinin Bulunduğu Bir Sınıfta Öğretim Etkinliklerinin Teknoloji Desteği ile Geliştirilmesi. (2016): 197 - 226.
MLA ÖZGÜÇ Canan Sola,CAVKAYTAR Atilla Zihin Yetersizliği Olan Ortaokul Öğrencilerinin Bulunduğu Bir Sınıfta Öğretim Etkinliklerinin Teknoloji Desteği ile Geliştirilmesi. , 2016, ss.197 - 226.
AMA ÖZGÜÇ C,CAVKAYTAR A Zihin Yetersizliği Olan Ortaokul Öğrencilerinin Bulunduğu Bir Sınıfta Öğretim Etkinliklerinin Teknoloji Desteği ile Geliştirilmesi. . 2016; 197 - 226.
Vancouver ÖZGÜÇ C,CAVKAYTAR A Zihin Yetersizliği Olan Ortaokul Öğrencilerinin Bulunduğu Bir Sınıfta Öğretim Etkinliklerinin Teknoloji Desteği ile Geliştirilmesi. . 2016; 197 - 226.
IEEE ÖZGÜÇ C,CAVKAYTAR A "Zihin Yetersizliği Olan Ortaokul Öğrencilerinin Bulunduğu Bir Sınıfta Öğretim Etkinliklerinin Teknoloji Desteği ile Geliştirilmesi." , ss.197 - 226, 2016.
ISNAD ÖZGÜÇ, Canan Sola - CAVKAYTAR, Atilla. "Zihin Yetersizliği Olan Ortaokul Öğrencilerinin Bulunduğu Bir Sınıfta Öğretim Etkinliklerinin Teknoloji Desteği ile Geliştirilmesi". (2016), 197-226.
APA ÖZGÜÇ C, CAVKAYTAR A (2016). Zihin Yetersizliği Olan Ortaokul Öğrencilerinin Bulunduğu Bir Sınıfta Öğretim Etkinliklerinin Teknoloji Desteği ile Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, 41(188), 197 - 226.
Chicago ÖZGÜÇ Canan Sola,CAVKAYTAR Atilla Zihin Yetersizliği Olan Ortaokul Öğrencilerinin Bulunduğu Bir Sınıfta Öğretim Etkinliklerinin Teknoloji Desteği ile Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim 41, no.188 (2016): 197 - 226.
MLA ÖZGÜÇ Canan Sola,CAVKAYTAR Atilla Zihin Yetersizliği Olan Ortaokul Öğrencilerinin Bulunduğu Bir Sınıfta Öğretim Etkinliklerinin Teknoloji Desteği ile Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim, vol.41, no.188, 2016, ss.197 - 226.
AMA ÖZGÜÇ C,CAVKAYTAR A Zihin Yetersizliği Olan Ortaokul Öğrencilerinin Bulunduğu Bir Sınıfta Öğretim Etkinliklerinin Teknoloji Desteği ile Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim. 2016; 41(188): 197 - 226.
Vancouver ÖZGÜÇ C,CAVKAYTAR A Zihin Yetersizliği Olan Ortaokul Öğrencilerinin Bulunduğu Bir Sınıfta Öğretim Etkinliklerinin Teknoloji Desteği ile Geliştirilmesi. Eğitim ve Bilim. 2016; 41(188): 197 - 226.
IEEE ÖZGÜÇ C,CAVKAYTAR A "Zihin Yetersizliği Olan Ortaokul Öğrencilerinin Bulunduğu Bir Sınıfta Öğretim Etkinliklerinin Teknoloji Desteği ile Geliştirilmesi." Eğitim ve Bilim, 41, ss.197 - 226, 2016.
ISNAD ÖZGÜÇ, Canan Sola - CAVKAYTAR, Atilla. "Zihin Yetersizliği Olan Ortaokul Öğrencilerinin Bulunduğu Bir Sınıfta Öğretim Etkinliklerinin Teknoloji Desteği ile Geliştirilmesi". Eğitim ve Bilim 41/188 (2016), 197-226.