Yıl: 2016 Cilt: 20 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 697 - 721 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN YAZMA ÖZ YETERLİKLERİNDE YARATICI YAZMA UYGULAMALARININ ETKİSİ

Öz:
Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenler için metin üretiminde yazma, konuşmaya göre daha zorlayıcı bir beceri olarak değerlendirilmektedir. Öğrencinin yazma etkinliğinde sergilediği performans, hedef dile olan inancını da etkilemektedir. Bu açıdan bakıldığında öğrencinin yazmaya karşı geliştirdiği algı ve inancın oldukça önemli olduğu söylenebilir. Yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin yazma öz yeterliklerini bilmek, onların beceriye yönelik gelişimlerini desteklemeye yardımcı olacaktır. İfade edilen desteğin sağlanmasında öğrencinin duygu ve düşüncelerini istediği gibi anlatabileceği yaratıcı yazma etkinlikleri kullanılabilir. Bu araştırmanın amacı, yabancı öğrencilerin yazma öz yeterlikleri üzerinde yaratıcı yazma etkinliklerinin etkisini belirlemektir. Çalışmanın verileri kendi ülkelerinde Türkçe öğrenen Boşnak öğrencilerden ön test son teste dayalı yarı deneysel yöntemin sunduğu imkânlar doğrultusunda toplanmıştır. Ön test ve son test aşaması dâhil on haftada tamamlanan uygulama süreci neticesinde elde edilen verilerin analizi sonucunda öğrencilerin yaratıcı yazma becerileri ile yazma öz yeterlik algısı arasındaki ilişkinin yüksek düzeyde anlamlı olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Tamamlayıcı ve Entegre Tıp Eğitim, Eğitim Araştırmaları

THE EFFECT OF CREATIVE WRITING ACTIVITIES ON THE WRITING SELF-EFFICACY OF LEARNERS OF TURKISH AS A

Öz:
Writing is regarded as a more challenging skill than speaking for learners of Turkish as a foreign language. The performance of learners in writing activities affects their beliefs about the target language. Thus, learners' perceptions and beliefs about writing are very important. Knowing the writing self-efficacy of learners of Turkish as a foreign language makes it possible to support their skill development. Creative writing activities that enable learners to express their emotions and thoughts as they desire can help to provide this support. The aim of this study is to determine the effect of creative writing activities on the writing self-efficacy of foreign learners. The data of the study were collected from Bosnian learners who were learning Turkish in their country in accordance with the opportunities provided by a quasi-experimental design with a pretest and a posttest. The analysis of the data obtained from the ten weeks of activities including pretest and posttest stages showed that the correlation between the creative writing skills of learners and their writing self-efficacy perceptions was highly significant.
Anahtar Kelime:

Konular: Tamamlayıcı ve Entegre Tıp Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKTAŞ, M, (2009). "Yabancı Dil Öğretiminde Yaratıcı Yazmanın Başarıya ve Yazılı Anlatıma Etkisi". Dil Dergisi, S: 145.
  • ANDRADE, H., WANG, X., DU, Y. ve AKAWI, R. (2009). "Rubric- referenced Self-assessment and self-efficacy for Writing. The Journal of Educatio- nal Research, S. 102 (4).
  • ARTHUR, B. ve ZELL, N. A. (1996). Strategy for Teaching Creative Wri- ting Skills to Emotionally Disturbed Students. Preventing School Failure, S. 34 (4).
  • AŞILIOĞLU, B. (1993). Ortaokullarda Türkçe öğretimi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • AŞKAR, P. ve UMAY, A. (2001). "İlköğretim Matematik Öğretmenliği Öğ- rencilerinin Bilgisayarla İlgili Özyeterlik Algısı", Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S: 21.
  • BANDURA, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. NY: Freeman.
  • BANDURA, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. NJ: Prentice-Hall.
  • BEYDERMİR, A. (2010). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara, yaratıcı yazma ve yazma erişisine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü- sü, Denizli.
  • BURNS, P.C. ve LOWE, A.L. (1966). The Language Arts In Childhood Edu- cation. Chicago: Rand McNallyand Co.
  • BÜYÜKİKİZ, K. K. (2011). Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenenlerin yazma becerileri ile öz yeterlilik algıları arasındaki ilişki üzerine bir araştırma. Yayım- lanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem Akademi.
  • CEF (Common European Framework of Reference For Language). Learning, Teaching, Assesment (2001), Cambridge: Cambridge University Press.
  • CHENFELD, M. B. (1978). Teaching language arts creatively. Harcourt Brace Javonavich, Inc.
  • DEMİR, T. (2011). İlköğretim öğrencilerinin yaratıcı yazma becerileri ile yazma öz yeterlik algısı ve başarı amaç yönelimi türleri ilişkisinin değerlendirilmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • DEMİR, T. (2013). Türk dillilere (soylulara) Türkçe öğretiminde ölçme ve değerlendirme. Yabancılara Türkçe öğretimi el kitabı, Editörler: Mustafa Durmuş ve Alpaslan Okur, Ankara: Grafiker Yayıncılık.
  • DÖRNYEI, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. NJ: Lawrence Erlbaum.
  • ERKAN, D. Y. ve SABAN, A. İ. (2011). "Writing Performance Relative to Writing Apprehension, Self-efficacy in Writing and Attitudes Towards Writing: a Correlational Study in Turkish Tertiary-level EFL". Asian EFL Journal, S: 13 (1).
  • GÜLERYÜZ, H. (2006). Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Ankara: PegemA Yayınları.
  • HARRIS, R. (1998). Introduction to creative thinking version date. http://www.virtualsalt.com/crebook1.htm (ET: 14.02.2016).
  • HEIDARI, F., IZADI, M. ve AHMADIAN, M. (2012). The Relationship Between Iranian EFL learners' Self-Efficacy Beliefs and Use of Vocabulary Lear- ning Strategies. English Language Teaching, S: 5 (2).
  • HIDI, S. ve BOSCOLO, P. (2006). Writing and motivation (Charles A. Ma- cArthur, Steve Graham, Jill Fitzgerald). Handbook of writing research. Guilford Press.
  • HIDI, S., BERNDORFF, D. ve AINLEY, M. (2002). "Children's Argument Writing, Interest, and Self-Efficacy: An Intervention study". Learning and Instruction, S: 12.
  • HONIG, A. S. (2001). How to promote creative thinking?.Early Childhood Today, S: 15 (5).
  • KARASAR, N. (2008). Bilimsel araştırma yöntemi, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • KARATAY, H. (2011). "4+1 Planlı Yazma ve Değerlendirme Modelinin Öğ- retmen Adaylarının Yazılı Anlatım Tutumlarını ve Yazma Becerilerini Geliştirmeye Etkisi. Turkish Studies, S: 6 (3).
  • KORKMAZ, G. (2015). Yaratıcı yazma yönteminin 6. sınıf öğrencilerinin yazma öz yeterlik algılarına, yazmaya ilişkin tutumlarına ve yazma becerisi akade- mik başarılarına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • KÜÇÜK, S. (2007). Yazılı Anlatım ve Yaratıcılık, Samsun: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Yayınları.
  • LINNENBRINK, E. A. ve PINTRICH, P. (2003). The role of self-efficacy beliefs in student engagement and learning in the classroom. Reading and Writing Quarterly, S: 19.
  • MILES, M. B. ve HUBERMAN, A. M. (1994). Qualitative data analysis : an expanded sourcebook.California: SAGE Publications.
  • O'MALLEY, J. M. ve CHAMOT, A. U. (1990). Learning strategies in se- cond language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • ORAL, G. (2003). Yine Yazı Yazıyoruz. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • OXFORD, R. L. (1990). Language learning strategies: what every teacher should know. Boston: Heinle&Heinle.
  • PAJARES, F. (2003). "Self-efficacy Beliefs, Motivation, and Achievement in Writing: A Review of the Literatüre". Reading and Writing Quarterly, S: 19.
  • PAJARES, F. ve VALIANATE, G. (2001). "Influence of Self-Efficacy on Elementary Students' Writing", The Journal of Educational Research, S. 90 (6).
  • RAOOFI, S., TAN, B. H. ve CHAN, S. H. (2012). Self-Efficacy in Se- cond/foreign Language Learning Contexts. English Language Teaching, S: 5 (12).
  • SCHUNK, D. H. (2003). Self-Efficacy for Reading and Writing: Influence of Modeling, Goal Setting ands elf-Evaluation", Reading and Writing Quarterly: Overcoming Learning Difficulties, S: 19 (2).
  • Secondary Level English Language Arts Curriculum Reference Committee. (1998). Creative Writing 20. A Curriculum Guide For The Secondary Level. http://www.sasked.gov.sk.ca/~ischool/CrWriting20/module1/ 05.03.2016). intro.html (ET:
  • TEMİZKAN, M. (2010). "Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Yazma Becerilerinin Geliştirilmesi." Türklük Bilimi Araştırmaları Dergisi (TÜBAR) Türkçe Öğretimi Özel Sayısı, S: 27.
  • TILFARLIOĞLU, F. T. ve CİNKARA, E. (2009). Self- efficacy in EFL: Dif- ferences Among Proficiency Groups and Relationship With Success. Novitas Royal, S: 3(2).
  • TOP, F. (2013). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Yaratıcı Yazmanın Kullanılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • UZUN, A. (2015). Yaratıcı yazma etkinliklerinin Çinli öğrencilerin yabancı dil olarak Türkçe yazma becerilerine etkisi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Ata- türk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Erzurum.
  • WILLIAMS, M. ve BURDEN, R. (1997). Psychology for language teachers. Cambridge: Cambridge University Press.
  • YÜREKLİ, B. (2015). Prospective teachers' self-efficacy for preparing and ımplementing worth while mathematical tasks. Yayımlanmamış doktora tezi, ODTÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • ZIMMERMAN, B. J. ve BANDURA, A. (1994). "Impact of Self-Regulatory Influences on Writing Course Attainment", American Educational Research Jour- nal, S: 31.
APA MELANLIOGLU D, DEMİR ATALAY T (2016). YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN YAZMA ÖZ YETERLİKLERİNDE YARATICI YAZMA UYGULAMALARININ ETKİSİ. , 697 - 721.
Chicago MELANLIOGLU DENIZ,DEMİR ATALAY Tazegül YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN YAZMA ÖZ YETERLİKLERİNDE YARATICI YAZMA UYGULAMALARININ ETKİSİ. (2016): 697 - 721.
MLA MELANLIOGLU DENIZ,DEMİR ATALAY Tazegül YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN YAZMA ÖZ YETERLİKLERİNDE YARATICI YAZMA UYGULAMALARININ ETKİSİ. , 2016, ss.697 - 721.
AMA MELANLIOGLU D,DEMİR ATALAY T YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN YAZMA ÖZ YETERLİKLERİNDE YARATICI YAZMA UYGULAMALARININ ETKİSİ. . 2016; 697 - 721.
Vancouver MELANLIOGLU D,DEMİR ATALAY T YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN YAZMA ÖZ YETERLİKLERİNDE YARATICI YAZMA UYGULAMALARININ ETKİSİ. . 2016; 697 - 721.
IEEE MELANLIOGLU D,DEMİR ATALAY T "YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN YAZMA ÖZ YETERLİKLERİNDE YARATICI YAZMA UYGULAMALARININ ETKİSİ." , ss.697 - 721, 2016.
ISNAD MELANLIOGLU, DENIZ - DEMİR ATALAY, Tazegül. "YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN YAZMA ÖZ YETERLİKLERİNDE YARATICI YAZMA UYGULAMALARININ ETKİSİ". (2016), 697-721.
APA MELANLIOGLU D, DEMİR ATALAY T (2016). YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN YAZMA ÖZ YETERLİKLERİNDE YARATICI YAZMA UYGULAMALARININ ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(3), 697 - 721.
Chicago MELANLIOGLU DENIZ,DEMİR ATALAY Tazegül YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN YAZMA ÖZ YETERLİKLERİNDE YARATICI YAZMA UYGULAMALARININ ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 20, no.3 (2016): 697 - 721.
MLA MELANLIOGLU DENIZ,DEMİR ATALAY Tazegül YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN YAZMA ÖZ YETERLİKLERİNDE YARATICI YAZMA UYGULAMALARININ ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol.20, no.3, 2016, ss.697 - 721.
AMA MELANLIOGLU D,DEMİR ATALAY T YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN YAZMA ÖZ YETERLİKLERİNDE YARATICI YAZMA UYGULAMALARININ ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2016; 20(3): 697 - 721.
Vancouver MELANLIOGLU D,DEMİR ATALAY T YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN YAZMA ÖZ YETERLİKLERİNDE YARATICI YAZMA UYGULAMALARININ ETKİSİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2016; 20(3): 697 - 721.
IEEE MELANLIOGLU D,DEMİR ATALAY T "YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN YAZMA ÖZ YETERLİKLERİNDE YARATICI YAZMA UYGULAMALARININ ETKİSİ." Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20, ss.697 - 721, 2016.
ISNAD MELANLIOGLU, DENIZ - DEMİR ATALAY, Tazegül. "YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE ÖĞRENENLERİN YAZMA ÖZ YETERLİKLERİNDE YARATICI YAZMA UYGULAMALARININ ETKİSİ". Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 20/3 (2016), 697-721.