Yıl: 2016 Cilt: 20 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 679 - 695 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DÖNÜK ÖZYETERLİLİK ALGI ÖLÇEĞİ

Öz:
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin araştırma sorgulama özyeterlilik algılarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Çalışmanın başlangıcında Araştırma Sorgulamaya Yönelik Öz-yeterlilik Algı Ölçeği (ASYÖÖ)'nin 23 maddelik deneme formu oluşturulmuştur. Bu ölçeğe ilişkin veriler Amasya Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı farklı iki ortaokulda 5. -8. Sınıf aralığında öğrenim gören toplam 233 öğrenciye uygulanmıştır. Toplanan verilerle ölçeğin geçerlik düzeyini belirlemek amacıyla, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi, madde-faktör toplam korelasyonu, düzeltilmiş madde korelasyonu ve madde ayırt edicilik düzeyleri incelenmiştir. Ölçeğin güvenirlik düzeyi ise iç tutarlılık ve kararlılık analizleri kullanılarak araştırılmıştır. Ölçeğin faktör analizi ve ayırt edicilik özellikleri bulunarak geçerliği incelenmiştir. Açımlayıcı faktör analizlerine göre ölçeğin üç faktörden oluştuğu tespit edilmiştir. Ölçeğin yapı geçerliği için, faktörlerdeki maddelerin faktör yükleri, öz-değerleri ve açıklanan varyansları incelenmiş, böylece yapı geçerliği sağlanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizinde, 13 madde ve 3 faktör olan ölçeğin faktör yapısının kabul edilebilir uyum gösterdiği ve doğrulandığı gözlemlenmiştir. Ölçeğin faktörlere göre ve bütün olarak güvenirliği; Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı, iki eş yarı arasındaki korelasyon değeri, Sperman-Brown formülü ve Guttmann Splithalf güvenirlik formülleri uygulanarak hesaplanmıştır. ASYÖÖ'ndeki maddelerin zamanla değişmediğini tespit etmek amacıyla da altı hafta ara verilerek toplanan verilerle test-tekrar test yöntemi uygulanmıştır. Bu uygulama verilerinin daha önce yapılan analizlerle tutarlı olduğu belirlenmiş ve buna bağlı olarak ilgili ölçeğin ortaokul öğrencilerinin araştırma sorgulamaya yönelik öz-yeterlilik algılarını belirlemek amacıyla kullanılabilecek geçerlik ve güvenirlik düzeyi yeterli bir ölçek olduğuna karar verilmiştir. Bu amaç için yapılabilecek çalışmalarda kullanılabilecek bir ölçeğin ilgili literatüre kazandırıldığı söylenebilir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

SECONDARY SCHOOL STUDENTS' SELF EFFICIENCY PERCEPTION SCALE FOR RESEARCH INQUIRY

Öz:
The aim of this study was to develop a self- perception scale for determining secondary school students' self-efficacy for research inquiry. At the beginning of the study, 23-point trial form of Self -Efficacy Perception Scale for Research Inquiry (ASYÖÖ) was created. The data on this scale was applied to a total of 233 students enrolled into 5-8 class range in two different secondary schools belonging to Amasya National Education Directorate. In order to determine the validity of the scale with the data collected, exploratory and confirmatory factor analysis, item-total correlation factors, corrected correlation and item discrimination were investigated. The scale reliability was investigated using internal consistency reliability and stability analysis. Its validity was investigated by finding the factor analysis and discriminant properties of the scale. According to the scale exploratory factor analysis, it was found that the scale consisted of three factors. For construct validity of the scale, factor loadings of the items in the factors, core values and variances described were examined, so its construct validity was provided. In confirmatory factor analysis, it was observed that factor structure of the scale forming 13 items and 3 factors adapted in an acceptable way and that they were validated. The scale factor and reliability as a whole was calculated by applying Cronbach's alpha reliability coefficient, correlation values between the two co-half, Spearman-Brown formula, and the formulas of Guttmann split-half reliability. With the aim of determining that Self Efficacy Perception Scale for Research Inquiry (ASYÖÖ) would not change over time, test-retest method was made with the data collected again six weeks later. This practice determined that the data was consistent with the analysis which had been previously made, and consequently it was judged that this scale was a valid and reliable scale which would be used in order to determine secondary school students' self-efficacy for research inquiry. It can be said that a scale which will be used in studies which will be done for this aim has been acquired into literature related to this objective.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKBAŞ, A., & ÇELİKKALELİ, Ö. (2006). "Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi özyeterlik inançlarının cinsiyet, öğrenim türü ve üniversitelerine göre incelenmesi", Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S: 2(1).
  • ANDERSON, R. D. (2002). "Reforming science teaching: What research says about inquiry", Journal of science teacher education, S: 13(1).
  • ARSLAN, C. (2005). "Eğitimde Reform", http:/mimas.politics.ankara.edu.tr/Aksoy/ reform/erlist05b.html.
  • BANDURA, A. (1977). "Self-efficacy: toward a unifyingtheory of behavior alchange", Psychological review, S: 84(2).
  • BANDURA, A. (1994). "Self-efficacy", In, VS Ramachaudran(Ed.) Encyc- lopedia of Human Behavior, S: 4.
  • BÖKEOĞLU, O. Ç., & YILMAZ, A. G. K. (2005). "Üniversite Öğrencile- rinin Eleştirel Düşünmeye Yönelik Tutumları İle Araştırma Kaygıları Arasındaki İlişki", Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, S: 41(41).
  • BURDEN, R. P., BYRD, D. M. (2003). Methods for effective teaching, Boston: Allynand Bacon.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • CARIN, A. A., BASS, J. E., & CONTANT, T. L. (2005). Teaching science as inquiry, PrenticeHall.
  • COLBURN, A. (2006). "What Teacher Educators Need to Know About Inquiry-based Instruction", w'ww. csulb. edu/~ a colbum/AETS. htm.
  • ÇALIŞKAN, H. (2009). "Sosyal Bilgiler Öğretiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Eleştirel Düşünme Becerisine Etkisi", Kastamonu Eğitim Dergisi, S: 17(1).
  • ÇEPNİ, S. (2005). Bilim, Fen, Teknoloji ve Eğitim Programlarına Yansı- maları, Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi.3. Baskı. Editör: Salih Çepni. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.
  • ÇETİN, B. (2008). "A Study On the Self-efficacy Perceptions of Classroom Teacher Candidates at Marmara University Concerning Their Computer Skills", DÜ Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, S: 11.
  • DÖNMEZ, O., & AŞKAR, P. (2005). "A blended learning environment for a course on educational software in the framewok of Project management", Procee- dings of the IADIS International Conference e-society.
  • DURAN, E., BALLONE-DURAN, L., HANEY, J., & BELTYUKOVA, S. (2009). "The Impact of a Professional Development Program Integrating Informal Science Education on Early Childhood Teachers'self-Efficacy and Beliefs About Inquiry-based Science Teaching", Journal of Elementary Science Education, S: 21(4).
  • ERKUŞ, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar, Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • GEIER, R., BLUMENFELD, P. C., MARX, R. W., KRAJCIK, J. S., FISHMAN, B., SOLOWAY, E., & CLAY-CHAMBERS, J. (2008). "Standardized Test Out Comes for Students Engaged in Inquiry-based Science Curricula in the Context of Urban Reform", Journal of Research in Science Teaching, S: 45(8).
  • HAMMERMAN, E. (2006). Eight Essentials of Inquiry-based Science, K- 8, Corwin Press.
  • HO, Y. S. (2006). "Review of Second-order Models for Adsorption Sys- tems", Journal of hazardous materials, S: 136(3).
  • IŞIK H. (2011). "Rehberli Sorgulamalı Eğitimi ile Üniversite Öğrencileri- nin İğne Deliği ve Düzlem Ayna ile İlgili Bilgileri Öğrenmesi", Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), S: 5(1).
  • İNALTEKİN, T., ÖZYURT, B. B., & AKÇAY, H. (2012). "İlköğretim 6., 7. ve 8. Sınıf Fen ve Teknoloji Ders Kitabı Etkinliklerinin İncelenmesi", Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S: 2(2).
  • KORKMAZ, Ö. (2012). "A Validity and Reliability Study of the Online Co- operative Learning Attitude Scale (OCLAS)", Computers & Education, S: 59(4).
  • KRAJCIK, J. S., CZERNIAK, C., & BERGER, C. (1999). Teaching chil- dren science: A project-based approach, McGraw-Hill College.
  • LIM, B. R. (2001). "Guide lines for designing inquiry-based learning on the Web: Online Professional development of educators" https://www.learntechlib.org/p/124113.
  • LLEWELLYN, D. (2002). Inquiry Within: Implementing Inquiry- Based Sci- ence Standarts.USA, Corwinn Pres, Inc. A Sage Publications Company.
  • MEB (2013). Fen bilimleri dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim pro- gramı, Ankara.
  • MINNER, D. D., LEVY, A. J., & CENTURY, J. (2010). "Inquiry-based Science Instruction--what is it and does it matter? Results From a Research Synthe- sis Years 1984 to 2002", Journal of research in science teaching, S. 47(4).
  • MOORE, I., BRAMHALL, M., CLARKE, J., &CRAIG, C. (2008). "OK Boggs, Just Watch the Blackboard While I Run Through ıt: What Has Learning Got to Do with EBL?", In 3rd Learning Through Inquiry Alliance (LTEA) Conference: 'Inquiry n A Networked World', United Kingdom.
  • NRC (National Research Council). (2000). Inquiry and the national science Education Standards, Washington, DC: National Academy Press.
  • NRC (National Research Council). (2006). Taking Science to School: Learning and Teaching Science in Grades K-8, Editors: R. A. Duschl, H. A. Schweingruber and A.W. Shouse. Washington, D.C.: National Academies Press.
  • RAMEY-GASSERT, L., & SHROYER, M. G. (1992). "Enhancing Science Teaching Self-efficacy in Preserve Elementary Teachers", Journal of Elementary Science Education, S. 4(1).
  • RUSSELL, D. W. (2002). "In Search of Underlying Dimensions: The Use (and abuse) of Factor Analysis in Personality and Social Psychology", Bulletin. Personality and social psychology bulletin, S: 28(12).
  • TATAR, N., & KURU, M. (2006). "Fen Eğitiminde Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımının Akademik Başarıya Etkisi", Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, S: 31(31).
  • ÜN AÇIKGÖZ, K. (2011). Aktif Öğrenme (12. Baskı), İzmir: Biliş Eğitim.
  • VICTOR, E. & KELLOUGH, R.D. (1997). Science for the Elementary and Middle School, Eight Edition. USA: Prentice-Hall, Inc., New Jersey.
  • WERNER, R. J. (2007). "Inquiry-Based Learning at Minnesota's University of St. Thomas", International Journal of Learning, S: 14(1).
  • WILDER, M., & SHUTTLEWORTH, P. (2005). "Cell inquiry: A 5E learn- ing cycle Lesson. Science Activities", Classroom Projects and Curriculum Ideas, S: 41(4).
  • WILSON, C. D., TAYLOR, J. A., KOWALSKI, S. M., & CARLSON, J. (2010). "The Relative Effects and Equity of Inquiry-based and Common Place Sci- ence Teaching on Students' knowledge, reasoning, and Argumentation", Journal of research in science teaching, S: 47(3).
  • YAŞAR, S., & DUBAN, N. Y. (2007). "An Exemplary Approach within the Scope of Inquiry-based Learning in Science and Technology Course for the 5th Grade Students in Primary Education in Turkey", International Journal of Learning, S: 14(3).
APA Ebren Ozan C, Korkmaz O, Karamustafaoğlu S (2016). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DÖNÜK ÖZYETERLİLİK ALGI ÖLÇEĞİ. , 679 - 695.
Chicago Ebren Ozan Cansu,Korkmaz Ozgen,Karamustafaoğlu Sevilay ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DÖNÜK ÖZYETERLİLİK ALGI ÖLÇEĞİ. (2016): 679 - 695.
MLA Ebren Ozan Cansu,Korkmaz Ozgen,Karamustafaoğlu Sevilay ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DÖNÜK ÖZYETERLİLİK ALGI ÖLÇEĞİ. , 2016, ss.679 - 695.
AMA Ebren Ozan C,Korkmaz O,Karamustafaoğlu S ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DÖNÜK ÖZYETERLİLİK ALGI ÖLÇEĞİ. . 2016; 679 - 695.
Vancouver Ebren Ozan C,Korkmaz O,Karamustafaoğlu S ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DÖNÜK ÖZYETERLİLİK ALGI ÖLÇEĞİ. . 2016; 679 - 695.
IEEE Ebren Ozan C,Korkmaz O,Karamustafaoğlu S "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DÖNÜK ÖZYETERLİLİK ALGI ÖLÇEĞİ." , ss.679 - 695, 2016.
ISNAD Ebren Ozan, Cansu vd. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DÖNÜK ÖZYETERLİLİK ALGI ÖLÇEĞİ". (2016), 679-695.
APA Ebren Ozan C, Korkmaz O, Karamustafaoğlu S (2016). ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DÖNÜK ÖZYETERLİLİK ALGI ÖLÇEĞİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20(3), 679 - 695.
Chicago Ebren Ozan Cansu,Korkmaz Ozgen,Karamustafaoğlu Sevilay ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DÖNÜK ÖZYETERLİLİK ALGI ÖLÇEĞİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 20, no.3 (2016): 679 - 695.
MLA Ebren Ozan Cansu,Korkmaz Ozgen,Karamustafaoğlu Sevilay ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DÖNÜK ÖZYETERLİLİK ALGI ÖLÇEĞİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, vol.20, no.3, 2016, ss.679 - 695.
AMA Ebren Ozan C,Korkmaz O,Karamustafaoğlu S ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DÖNÜK ÖZYETERLİLİK ALGI ÖLÇEĞİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2016; 20(3): 679 - 695.
Vancouver Ebren Ozan C,Korkmaz O,Karamustafaoğlu S ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DÖNÜK ÖZYETERLİLİK ALGI ÖLÇEĞİ. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2016; 20(3): 679 - 695.
IEEE Ebren Ozan C,Korkmaz O,Karamustafaoğlu S "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DÖNÜK ÖZYETERLİLİK ALGI ÖLÇEĞİ." Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20, ss.679 - 695, 2016.
ISNAD Ebren Ozan, Cansu vd. "ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ARAŞTIRMA SORGULAMAYA DÖNÜK ÖZYETERLİLİK ALGI ÖLÇEĞİ". Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 20/3 (2016), 679-695.