Yıl: 2016 Cilt: 0 Sayı: 40 Sayfa Aralığı: 491 - 505 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Eğitim Araştırmalarında "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" Çalışmaları: 1980-2014 Arası Durum Tespiti

Öz:
Bu çalışmanın amacı, "Web of Science" veri tabanını kullanarak 1980-2014 yılları arasında Eğitim ve Eğitim Araştırmaları (Education & Educational Research) kategorisinde taranan tüm dergilerde yayınlanmış olan "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" ile ilgili mevcut çalışmaların incelenmesidir. Bu inceleme sonucunda ise konu ile ilgili yayınların yıllara, ülkelere, yazarlara, alt temalarına ve yayımlandıkları dergilere göre detaylı olarak ortaya konarak liderlik geliştirme çalışmaları ile ilgili genel amaçlanmaktadır. Bu çalışmada verilerin analizi sürecinde, bibliyometri sonucunda elde edilen veriler, "Vantage Point" yazılımı yardımı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları, her ne kadar 1980 ve 2000 arasında lider geliştirme konusunda yapılan çalışmaların sınırlı sayıda olduğunu gösterse de, konu üzerinde yapılan çalışmaların 2000 yılı sonrasında büyük bir artış sergilediği görülmektedir. Araştırmanın bulguları, "Liderlik Gelişimi" konusunun, "Liderlik Eğitimi" ve "Liderlik Programı, Kursu ve Semineri" gibi diğer konular ile kıyaslandığında, ilgili alanyazında en çok araştırılan konu olduğunu ortaya koymuştur. Konu ile ilgili en fazla yayının ise "Educational Administration Quarterly" ve "Educational Management Administration & Leadership" dergilerinde yapıldığı ortaya konulmuştur. Ayrıca, ilgili çalışmaların çok büyük bir kısmının Amerika Birleşik Devletleri ve Birleşik Krallık ülkelerinde olduğu göze çarpmaktadır. Bu araştırma sonucunda elde edilen bulguların, konu ile ilgilenen araştırmacıların gelecekteki çalışmalarına rehberlik edebileceği düşünülmektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Eğitim, Eğitim Araştırmaları İşletme

"Leader Preparation and Leadership Development" Studies in Educational Research: Determining the Situation Between 1980 and 2014

Öz:
The purpose of this research is to investigate the studies related to "Leader Preparation and Leadership Development" and published in the journals indexed in the category of "Education & Educational Research" between 1980 and 2014 by using the database of "Web of Science". A bibliometric approach was used to analyze the data. As a result of this investigation, it is aimed to determine the general trend about leadership development studies depending on the subject, countries, authors, sub-themes and the journals that these studies are published. The data was analyzed by "Vantage Point" software. The results indicated that although there are only a limited number of publications on leadership development between 1980 and 2000, the number of publications on the subject was boosted after 2000. "Leadership Development" is found to be the most studied topic, when it is compared to other two topics, including "Leadership Education" and "Leadership Program, Course and Seminar". "Educational Administration Quarterly" and "Educational Management Administration & Leadership" are two journals that published articles related to leadership preparation the most. Also a great number of articles were based in the United States of America, followed by United Kingdom. The results of this study are thought to have a guiding role for future studies that would be done by the researchers interested in this subject.
Anahtar Kelime:

Konular: Otelcilik, Konaklama, Spor ve Turizm Eğitim, Eğitim Araştırmaları İşletme
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Achilles, C. M. & Price, W.J. (2001). What is missing in the current debate about educational administration (EDAD) standards . AASA Professor, 24, (2), 8-13.
  • Baloglu, N. (2012). Relations between value-based leadership and distributed leadership: A research on school principles' behaviors. Educational Sciences: Theory and casual Practice, 12(2), 1375-1378.
  • Bass, B. (1985). Leadership and performance beyond expectations. New York: Free Press.
  • Björk, L. & Ginsberg, R. (1995). Principles of reform and reforming principal training: A theoretical perspective. Educational Administration Quarterly, 31(1), 1 1-37.
  • Brundrett, M. (2001). The Development of school leadership Preparation programmes in England and the USA: A comparative analysis. Educational Management Administration Leadership, 29( 2), 229-245.
  • Brungardt, C. (1996). The making of leaders: A review of the research in leadership development and education. The Journal of Leadershıp Studıes, 3(3), 81-95.
  • Bush, T. (1998). The national professional qualifications for headship: the key to effective school leadership. School leadership and management, 18(3), 321- 333.
  • Bush, T. (2009). Leadership development and school improvement: Contemporary issues in leadership development. Educational Review, 61(4), 375- 389.
  • Can, N. (2009). The leadership behaviours of teachers in primary schools in Turkey. Education, 129(3), 436.
  • Cemaloğlu, N. (2011). Primary principals' leadership styles, school organizational health and workplace bullying. Journal of Educational Administration, 49(5), 495-512.
  • Cerit, Y. (2009). The effects of servant leadership behaviours of school principals on teachers' job satisfaction. Educational Management Administration & Leadership, 37(5), 600- 623.
  • Çelikten, M. (2001). The instructional leadership tasks of high school assistant principals. Journal of Educational Administration, 39(1), 67-76.
  • Darling-Hammond, L., LaPointe, M., Meyerson, d., Orr. M., & Cohen, C. (2007). Preparing school leaders for a changing world: Lessons from exemplary leadership development programs. Palo Alto:Stanford Educational Leadership Institute.
  • Davis, S., Darling- Hammond, L., LaPointe, M., & Meyerson, D. (2005). School leadership study: Developing successful principals. Stanford, CA: Stanford Educational Leadership Institute.
  • Day, D.V. (2011). Leadership development: A review in context. Leadership Ouarterly, 11(4), 581- 612.
  • Edmonds, R. (1979). Effective schools for the urban poor. Educational Leadership, 37, 15-27.
  • Green, R. L. (2010). The four dimensions of principal leadership: Leading for 21st century schools . Boston: Allyn & Bacon.
  • Gümüş, S., & Akçaoğlu, M. (2013). Instructional leadership in Turkish primary schools: An analysis of teachers' perceptions and current policy. Educational Management Administration & Leadership, 41(3), 289-302.
  • Hale, E. L., & Moorman, H. N. (2003). Preparing school principals: A national perspective on policy and program innovations. Washington, DC: Institute for Educational Leadership, Illinois Education Research Council.
  • Hallinger, P. (2014). Reviewing Reviews of Research in Educational Leadership An Empirical Assessment. Educational Administration Quarterly, 50(4), 539-576.
  • Hallinger, P. (2003). Reshaping the landscape of school leadership development: A global perspective. Lisse, Netherlands: Swets & Zeitlinger.
  • Hallinger, P. & Heck, R.H. (1996). Reassessing the principal's role in school effectiveness: a review of empirical research, 1980-1995. Educational Administration Quarterly, 32, 5-44.
  • Hersey, P. & Blanchard, K. H. (1982). Life circle theory of leadership. Training and Development Journal, 23, 15- 21.
  • Hessel, K, & Holloway, J. (2002). A framework for school leaders: Linking the ISLLC Standards to practice. Princeton, NJ: Educational Testing Service.
  • Hood, W., & Wilson, C. (2001). The literature of bibliometrics, scientometrics, and informetrics. Scientometrics, 52(2), 291-314.
  • Hollenbeck, G.P. & McCall, M.W., Jr. (1999). Leadership development: Contemporary practices. In A.I. Kraut ve A.K. Korman (Eds.). Evolving practices in human resource management (pp.172- 200). San Francisco: Jossey- Bass.
  • House, R.J. & Mitchell, T.R. (1974). Path-goal theory of leadership. Journal of Contemporary Business, 3, 81- 97.
  • Jackson, B. L. & Kelley, C. (2002). Exceptional and innovative programs in educational leadership. Educational Administration Quarterly, 38, 192- 212.
  • Karadağ, E. (2009). Spiritual leadership and organizational culture: A Study of structural equation modeling. Educational Sciences: Theory and Practice, 9(3), 1391-1405.
  • Kurt, T. (2016). Öğretmen liderliğini açıklamaya yönelik bir model: Dağıtımcı liderlik, örgütsel öğrenme ve öğretmenlerin öz yeterlik algısının öğretmen liderliğine etkisi. Eğitim ve Bilim, 41(183), 1- 28.
  • Leithwood, K. & Jantzi, D. (2008). Linking leadership to student learning: The contributions of leader efficacy. Educational Administration Quarterly, 44, 496-528.
  • Lezotte, L. W. (1991). Correlates of effective schools: The first and second generation. Okemos, MI: Effective Schools Products, Ltd.
  • Lumby, J., Crow, G. & Pashiardis, P. (eds.). (2008). International handbook on the preparation and development of school leaders. New York, USA & Abingdon, UK: Lawrence Erlbaum Associates.
  • McClelland, D. C. & R. E. Boyatzis (1982). Leadership motive pattern and long-term success in management. Journal of Applied Psychology, 67,731-743.
  • McGregor, D. (1960). The human side of enterprise. New York: McGraw Hill.
  • Milstein, M.K. & Krueger, J. A. (1997). Improving educational administration preparation programs: What we have learned over the past decade. Peabody Journal of Education, 72(2), 100- 116.
  • Murphy, J. (ed.). (1993). Preparing Tomorrow's School Leaders: Alternative Designs. University Park, PA: University Council for Educational Administration.
  • Normore, A.H. (2010). Global perspectives on educational leadership reform: The development and preparation of leaders of learning and learners of leadership. Bingley, United Kingdom: Emerald Group Publishing Limited.
  • Orr, M. T. (2006). Mapping innovation in leadership preparation in our nation's schools of education. Phi Delta Kappan, 87, 492-499.
  • Orr, M. T.(2011). Pipeline to preparation to advancement: Graduates'experiences in, through, and beyond leadership preparation. Educational Administration Quarterly, 47(1), 3-17.
  • Orr, M. T., & Orphanos, S. (2011). How graduate-level preparation influences the effectiveness of school leaders: A comparison of the outcomes of exemplary and conventional leadership preparation programs for principals. Educational Administration Quarterly, 47(1), 18-70.
  • Özdemir, M., & Demircioğlu, E. (2014). Distributed leadership and contract relations: Evidence from Turkish high schools. Educational Management Administration & Leadership, 43(6), 918- 938.
  • Pritchard A (1969) Statistical bibliography or bibliometrics. Journal of Documentation 25(4), 348-349.
  • Pounder, M. (2010). Leader preparation special issue: Implications for policy, practice, and research. Educational Administration Quarterly, 47(1), 258- 267.
  • Roach, V., Smith, L. W., & Boutin, J. (2011). School leadership policy trends and developments: Policy expediency or policy excellence? Educational Administration Quarterly, 47(1), 71- 113.
  • Sammons, P., Hillman, J. & Mortimore, P. (1995). Key characteristics of effective schools: A review of school effectiveness research. Paper presented at an internal seminar for Ofsted, London: Institute of Education, March 1995.
  • Stogdill, R. (1974). Handbook of leadership. New York: Free Press.
  • Thompson, S.D. (ed.). (1999). School leadership: A blueprint for change. Newbury Park, CA: Corwin Press Inc.
  • Townsend, T. ( 2001). Succession planning: leadership experiences for level one teachers. Australia: Monash University. www. Edu.yorku.ca/icsei internet adresinden 20.05.2014 tarihinde indirilmiştir.
  • Vroom, V. H. & Jago, A. G. (1988). The new leadership: Managing participation in organizations. Englewood Cliffs, N. J.: Prentice Hall.
  • Walker, A. & Hallinger, P. (2013). International perspectives on leaders development: Definition and design. Educational Management& Leadership, 41(4), 401- 404.
  • Young, M. D. & Peterson, G. J. (2002). The national commission for the advancement of educational leadership preparation: An introduction. Educational Administration Quarterly, 38(2), 130- 136.
  • Young, M.D., Crow, G., Murphy, J., & Ogawa, R. (Eds.), The handbook of research on the education of school leaders (pp. 1-22). New York: Routledge.
  • Yukl, G. (1989). Managerial leadership: A review of theory and research. Journal of Management, 15(2), 251- 289.
APA GÜMÜŞ E, ESEN M, Bellibaş M (2016). Eğitim Araştırmalarında "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" Çalışmaları: 1980-2014 Arası Durum Tespiti. , 491 - 505.
Chicago GÜMÜŞ EMİNE,ESEN Murat,Bellibaş Mehmet Şükrü Eğitim Araştırmalarında "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" Çalışmaları: 1980-2014 Arası Durum Tespiti. (2016): 491 - 505.
MLA GÜMÜŞ EMİNE,ESEN Murat,Bellibaş Mehmet Şükrü Eğitim Araştırmalarında "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" Çalışmaları: 1980-2014 Arası Durum Tespiti. , 2016, ss.491 - 505.
AMA GÜMÜŞ E,ESEN M,Bellibaş M Eğitim Araştırmalarında "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" Çalışmaları: 1980-2014 Arası Durum Tespiti. . 2016; 491 - 505.
Vancouver GÜMÜŞ E,ESEN M,Bellibaş M Eğitim Araştırmalarında "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" Çalışmaları: 1980-2014 Arası Durum Tespiti. . 2016; 491 - 505.
IEEE GÜMÜŞ E,ESEN M,Bellibaş M "Eğitim Araştırmalarında "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" Çalışmaları: 1980-2014 Arası Durum Tespiti." , ss.491 - 505, 2016.
ISNAD GÜMÜŞ, EMİNE vd. "Eğitim Araştırmalarında "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" Çalışmaları: 1980-2014 Arası Durum Tespiti". (2016), 491-505.
APA GÜMÜŞ E, ESEN M, Bellibaş M (2016). Eğitim Araştırmalarında "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" Çalışmaları: 1980-2014 Arası Durum Tespiti. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(40), 491 - 505.
Chicago GÜMÜŞ EMİNE,ESEN Murat,Bellibaş Mehmet Şükrü Eğitim Araştırmalarında "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" Çalışmaları: 1980-2014 Arası Durum Tespiti. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.40 (2016): 491 - 505.
MLA GÜMÜŞ EMİNE,ESEN Murat,Bellibaş Mehmet Şükrü Eğitim Araştırmalarında "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" Çalışmaları: 1980-2014 Arası Durum Tespiti. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.40, 2016, ss.491 - 505.
AMA GÜMÜŞ E,ESEN M,Bellibaş M Eğitim Araştırmalarında "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" Çalışmaları: 1980-2014 Arası Durum Tespiti. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 0(40): 491 - 505.
Vancouver GÜMÜŞ E,ESEN M,Bellibaş M Eğitim Araştırmalarında "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" Çalışmaları: 1980-2014 Arası Durum Tespiti. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2016; 0(40): 491 - 505.
IEEE GÜMÜŞ E,ESEN M,Bellibaş M "Eğitim Araştırmalarında "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" Çalışmaları: 1980-2014 Arası Durum Tespiti." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.491 - 505, 2016.
ISNAD GÜMÜŞ, EMİNE vd. "Eğitim Araştırmalarında "Lider Yetiştirme ve Liderlik Geliştirme" Çalışmaları: 1980-2014 Arası Durum Tespiti". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 40 (2016), 491-505.