Yıl: 2016 Cilt: 22 Sayı: 6 Sayfa Aralığı: 460 - 467 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Otobüs duraklarındaki yolcu iniş-biniş zamanları üzerine bir tartışma

Öz:
Ülkemizde toplu taşıma sisteminin en sık kullanılan türü otobüs taşımacılığıdır. Otobüs sisteminin güvenilirliği, yolculuk sürelerinin düzenli olması ve yolcuların duraklarda aldığı hizmet ile çok yakından ilişkilidir. Sağlanacak yüksek güvenilirlik ile sisteme olan talebin artması, özel taşıt kullanımının azaltılarak trafik tıkanıklıklarının önlenmesinde en etkili yöntemlerden biri olacaktır. Bu çalışmada İzmir'de toplu taşıma sisteminin işletilmesinde kullanılan akıllı kart verileri ve saha gözlemlerinden yararlanılarak toplu taşıma hatlarının güvenilirliği üzerinde etkili olan yolcu iniş-biniş süreleri modellenmiştir. Yapılan analizlerde biniş servis süresinin yolcu başına 4.23 saniye, inişlerin ise yaklaşık 1.0 saniye civarında olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca duraklarda binen ve inen yolcu sayıları arasındaki farkların, bekleme süresini parabolik olarak yükselttiği sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime:

A discussion on the dwell time values at bus stops

Öz:
Urban bus transportation is the most frequently used public transportation mode in Turkey. The reliability of urban bus system is mostly related with the regularity of travel times and the service provided to passengers at bus stops. The increasing demand of bus transit which can be provided by high reliability, can be the one of the most efficient method for preventing traffic jams by decreasing private car use. In this study, passenger getting on and off times are predicted by using site observations and smart card data used at the public transportation systems in İzmir. As a result of the analysis, the service times are found as 4.23 seconds for getting on and 1.0 seconds for getting off. Besides, it is concluded that the differences between the getting on and off passenger numbers at stop increase the dwell time in a parabolic function form.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Chen X, Yu L, Zhang Y, Guo J. "Analyzing urban bus service reliability at the stop, route, and network levels". Transportation Research Part A: Policy and Practice, 43(8), 722-734, 2009.
  • Transportation Research Board. Highway Capacity Manual. Transportation Research Board, National Research Council, Washington DC, US, 2010.
  • Qu X, Oh E, Weny J, Jin S. "Bus travel time relaibility analysis: A case study". Proceedings of the Insititution of Civil Engineers-Transport, 167(3), 178-184, 2014.
  • Fletcher G, El-Geneidy, A. "The effects of fare payment types and crowding on dwell time: A Şne-grained analysis". Transportation Research Record: Journal of Transportation Research Board, 2351, 124-132, 2013.
  • Fernández R, Zegers P, Weber G, Tyler N. "Influence of platform height, door width, and fare collection on bus dwell time". Transportation Research Record: Journal of Transportation Research Board, 2143, 59-66, 2010.
  • Tirachini A. "Estimation of travel time and the beneŞts of upgrading the fare payment technology in urban bus services". Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 30, 239-256, 2013.
  • Levine JC, Torng GW. "Dwell-time effects of low-floor bus design". Journal of Transportation Engineering, 120(6), 914-929, 994.
  • Dorbritz R, Lüthi M, Weidmann U, Nash A. "Effects of onboard ticket sales on public transport reliability". Transportation Research Record: Journal of Transportation Research Board, 2110, 112-119, 2009.
  • Sun L, Tirachini A, Axhausen KW, Erath A, Lee DH. "Models of bus boarding and alighting Dynamics". Transportation Research Part A: Policy and Practice, 69, 447-460, 2014.
  • El-Geneidy A, Vijayakumar N. "The effects of articulated buses on dwell and running times". Journal of Public Transportation, 14(3), 63-86, 2011.
  • Transit Cooperative Research Program (TCRP). Transit Capacity and Quality of Service Manual. 3rd ed. TCRP Report 165, Transportation Research Board, National Research Council, Washington, DC, US, 2013.
  • Transportation Research Board (TRB). Highway Capacity Manual. Transportation Research Board, National Research Council, Washington DC, US, 2000.
  • Ceder A. Public Transit Planning and Operation. 1st ed. Oxford, UK, Elsevier, 2007.
  • Türkiye İstatistik Kurumu. "Seçilmiş Göstergelerle İzmir 2011". Türkiye İstatistik Kurumu Matbaası, Ankara, Türkiye, 2012.
  • Trepanier M, Morency C, Agard B. "Calculation of transit performance measures using smartcard data". Journal of Public Transportation, 12(1), 79-96, 2009.
  • Akçelik R, Besley M, Roper R. "Fundemantal Relationships for Traffic Flows at Signalized Intersections". ARRB Transportation Research Ltd., Research Report ARR: 340, 2000.
  • Akçelik and Associates. aaSIDRA User Guide. Akçelik and Associates Pty. Ltd., Melbourne, Australia, 2004.
  • Tanyel S, Çalışkanelli SP, Aydın MM, Utku SB. "Yuvarlakada kavşaklardaki ağır araç etkisinin incelenmesi". Teknik Dergi, 24(4), 6479-6504, 2013.
APA ÖZUYSAL M, caliskanelli p, TANYEL S (2016). Otobüs duraklarındaki yolcu iniş-biniş zamanları üzerine bir tartışma. , 460 - 467.
Chicago ÖZUYSAL MUSTAFA,caliskanelli pelin,TANYEL Serhan Otobüs duraklarındaki yolcu iniş-biniş zamanları üzerine bir tartışma. (2016): 460 - 467.
MLA ÖZUYSAL MUSTAFA,caliskanelli pelin,TANYEL Serhan Otobüs duraklarındaki yolcu iniş-biniş zamanları üzerine bir tartışma. , 2016, ss.460 - 467.
AMA ÖZUYSAL M,caliskanelli p,TANYEL S Otobüs duraklarındaki yolcu iniş-biniş zamanları üzerine bir tartışma. . 2016; 460 - 467.
Vancouver ÖZUYSAL M,caliskanelli p,TANYEL S Otobüs duraklarındaki yolcu iniş-biniş zamanları üzerine bir tartışma. . 2016; 460 - 467.
IEEE ÖZUYSAL M,caliskanelli p,TANYEL S "Otobüs duraklarındaki yolcu iniş-biniş zamanları üzerine bir tartışma." , ss.460 - 467, 2016.
ISNAD ÖZUYSAL, MUSTAFA vd. "Otobüs duraklarındaki yolcu iniş-biniş zamanları üzerine bir tartışma". (2016), 460-467.
APA ÖZUYSAL M, caliskanelli p, TANYEL S (2016). Otobüs duraklarındaki yolcu iniş-biniş zamanları üzerine bir tartışma. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 22(6), 460 - 467.
Chicago ÖZUYSAL MUSTAFA,caliskanelli pelin,TANYEL Serhan Otobüs duraklarındaki yolcu iniş-biniş zamanları üzerine bir tartışma. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 22, no.6 (2016): 460 - 467.
MLA ÖZUYSAL MUSTAFA,caliskanelli pelin,TANYEL Serhan Otobüs duraklarındaki yolcu iniş-biniş zamanları üzerine bir tartışma. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, vol.22, no.6, 2016, ss.460 - 467.
AMA ÖZUYSAL M,caliskanelli p,TANYEL S Otobüs duraklarındaki yolcu iniş-biniş zamanları üzerine bir tartışma. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2016; 22(6): 460 - 467.
Vancouver ÖZUYSAL M,caliskanelli p,TANYEL S Otobüs duraklarındaki yolcu iniş-biniş zamanları üzerine bir tartışma. Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi. 2016; 22(6): 460 - 467.
IEEE ÖZUYSAL M,caliskanelli p,TANYEL S "Otobüs duraklarındaki yolcu iniş-biniş zamanları üzerine bir tartışma." Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 22, ss.460 - 467, 2016.
ISNAD ÖZUYSAL, MUSTAFA vd. "Otobüs duraklarındaki yolcu iniş-biniş zamanları üzerine bir tartışma". Pamukkale Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi 22/6 (2016), 460-467.