OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN DENETİMİ

Yıl: 2016 Cilt: 7 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 94 - 119 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN DENETİMİ

Öz:
Bu araştırma Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı resmi ve özel okul öncesi eğitim kurumlarının denetiminde ilk kez kullanılan Rehberlik ve Denetim Rehberi'nin yeterliliği ile anaokullarında yürütülen eğitim-öğretim faaliyetlerinin denetim raporlarında nasıl yer aldığını Ankara ili örneğinde incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, durum çalışmasına dayalı nitel bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu Ankara'daki resmi ve özel anaokulları arasından kolay ulaşılabilir durum yöntemi ile elde edilen 10 resmi ve 10 özel bağımsız anaokulu için düzenlenen denetim raporu oluşturmaktadır. Araştırmada, Rehberlik ve Denetim Rehberi'nden yararlanılarak, araştırmacı tarafından geliştirilen Eğitim Öğretim Faaliyetlerini İnceleme Formu kullanılmış, betimsel analiz yöntemi ile veriler değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre, anaokullarında, eğitim-öğretim faaliyetlerinin yürütülmesinde öğretmen, yönetici ve eğitim sisteminden kaynaklı sorunlar olduğu anlaşılmaktadır. Bu durumda, rehberlik ve denetim rehberinin hazırlanmasında okul öncesi eğitimi alanı akademisyenlerin de görev alması veya inceleyip görüş sunmalarının sağlanması ile resmi ve özel anaokulu ayrımı gözetilmeden, okul öncesi eğitim kurumlarında görevli idareci ve öğretmenlerine yönelik hizmet içi eğitim etkinliklerinin planlanıp uygulanması önerilebilir.
Anahtar Kelime:

AUDITING OF EDUCATION ACTIVITIES IN PRE-SCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS

Öz:
This research aims to examine the education activities in official and private pre-school organizations bound to National Ministry of Education in Ankara city example. This is a qualitative research relying on situation study. The universe of the study consists of official and private kindergartens in Ankara while study group consists of audit report prepared for 10 official and 10 private kindergartens obtained by simple random method. In the research education activity examination form, which was developed by researcher by taking advantage of guidance and audit forms and data was evaluated by descriptive analysis method. Although the guidance and audit guide developed according to research results fulfill many requirements as a forward step, it is understood that there are still areas which are open for development and according to audit reports it was observed that there are teacher, manager and system originated problems in conduction of education activities in kindergartens. In this case it can be suggested that preschool education field expert academicians should play role or at least examine and share their opinions related with preparation of guidance and audit guide and also in service training activities should be planned and applied for teachers and managers in pre-school education institutions without discriminating official or private kindergartens.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akpınar, B. (2012). Eğitimde program geliştirme. İstanbul: Data Yayınları.
  • Altun Akbaba, S. ve Memişoğlu, P. S. (2010). İlköğretim müfettişlerinin denetimin yeniden yapılandırılmasına ilişkin görüşleri. Elementary Education Online, 9(2), 643-657.
  • Anayasa. (1982). Resmi Gazete. Yayım Tarihi: 9.11.1982 Sayı:17863 (Mükerrer). Numarası: 1739.
  • Ardıç Ünüvar, Ü. (2011). Okulöncesi eğitimde kalitenin geliştirilmesine ilişkin idareci, öğretmen ve veli görüşleri, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Arı, M. ve Tuğrul, B. (1996). Okul öncesi eğitim. Milli Eğitim Dergisi, sayı: 132.
  • Avcı, N. (2003). Fen ve doğa eğitiminde proje yaklaşımı. M. Sevinç (Ed.) içinde Erken çocuklukta gelişim ve eğitimde yeni yaklaşımlar. (ss. 359-365). İstanbul, Morpa Yayınları.
  • Aycan, N. ve Şengül, N. (2003). Manisa merkezdeki eğitim bölgeleri ve eğitim kurullarının fen bilgisi eğitimine katkıları bakımından değerlendirilmesi, Sosyal Bilimler, 2(2), 29-39.
  • Aydın, İ. (2012). Öğretimde denetim. Pegem-A.
  • Aydın, İ. (2015). Eğitim denetiminde farklı modeller ve yeni paradigmalar. Geçmişten Geleceğe Eğitim Denetimi ve Müfettişlik Paneli'nde sunulan bildiri. Bilkent Üniversitesi, Milli Eğitim Müdürlüğü, Ankara Üniversitesi, TED Üniversitesi, Ankara.
  • Başar, H. (1993). Eğitim denetçisi, rolleri, yeterlilikleri, seçilmesi. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Başaran, İ. E. (2000). Eğitim yönetimi. Ankara: Feryal Matbaası.
  • Budak, Ş. (2009) İlköğretim müfettişlerinin okul öncesi eğitim kurumlarının denetimine ilişkin görüşleri, 1'inci Uluslararası Katılımlı Denetim Sempozyumu, 22-23 Haziran 2009, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, D. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Creswell, J. W. (2013). Nitel Araştırma Yöntemleri.(Çeviri Editörü: M. Bütün., S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitapevi.
  • Çakmak Güleç, H. ve Geçgel, H. (2006). Çocuk edebiyatı. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Çakmak Çamlıbel, Ö. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarında aile katılımı. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, (20), 1-17.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Basım yeri ve yayınevi yok.
  • Dağlıoğlu, E. (2008), Ülkemizde okul öncesi eğitim, Eğitime Bakış Dergisi, Sayı: 12, s. 45-53.
  • Demir. (2011). Eğitimde verimlilik uygulamalarına ilişkin bir değerlendirme, Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 12,(141), 34-37.
  • Demir, A. H. (2015). Yeni denetim sisteminin kuruluş ve işleyiş sorunları. 21.05.2015 tarihinde http://blog.milliyet.com.tr/yeni-denetim-sisteminin-kurulus-ve-isleyis-sorunlari/Blog/? BlogNo=498366 adresinden erişilmiştir.
  • Demirtaş, H. ve Cömert, M. (2006). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının etkililiğinin öğretmen görüşlerine dayalı olarak Değerlendirilmesi. Eurasian Journal of Educational Research, 25, 96-108.
  • Dikici Sığıtmaç, A., Hoş, G. ve Abbak B. S. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitiminde yaşanan sorunlara yönelik kullandıkları çözüm yolları ve önerileri, Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (4), 205-223.
  • Ekici, S. (2014). Ankara'daki anaokullarının okuma alışkanlığına hazırlık yeterlilikleri açısından değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Erdoğan, Ç. ve Demirkasımoğlu, N. (2010). Ailelerin eğitim sürecine katılımına ilişkin öğretmen ve yönetici görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16,(3), 399-431
  • ERG ve AÇEV.(2013). Erken çocukluk eğitimi ve "4+4+4" düzenlemesi. http://www.acev.org/docs/ne- yap%C4%B1yoruz/ece_acev_erg_rapor.pdf?sfvrsn=2. Erişim tarihi: 24.08.2015.
  • Ergun, T. (2004). Kamu Yönetimi Kuram/Siyasa/Uygulama, Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Ertürk, S. (1984). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe Yayınları.
  • Eyüpoğlu Karal, I. S. (2015). Eğitim Bölgesi Fizik Öğretmenleri Zümre Başkanları Kurulunun Etkinliği. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI) (6) 3, 1-27.
  • Güler, N., Uzun, S., Boztaş, Z. ve Aydoğan, S. (2002). Anneleri tarafından çocuklara uygulanan duygusal ve fiziksel istismar/ihmal davranışı ve bunu etkileyen faktörler. Cumhuriyet Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 24 (3), 128-134.
  • Gürkan, T. (2006),Okul Öncesi Eğitim Denetim Rehber Kitabı, Okul Öncesi Eğitimde Denetim ve Teftiş İlkeleri, İstanbul: YA-PA Yayın Pazarlama.
  • Haktanır, G. (2008), Okul öncesi öğretmeninin niteliği, Eğitime Bakış Dergisi, Sayı: 12, s. 22-40.
  • Kara, B., Biçer, Ü. ve Gökalp, A. S. (2004). Çocuk istismarı. Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Dergisi, (47), 140-151.
  • Karaküçük, S. A. (2008). Okul öncesi eğitim kurumlarında fiziksel/ mekânsal koşulların incelenmesi: Sivas ili örneği. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 32 (2), 307-320
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kubalı, D. (1999). Performans denetimi, Amme İdaresi Dergisi, (32) 1, 31-62.
  • Kubanç, Y. (2014). Okul öncesi eğitim kurumlarının fiziki durumunun incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(31), 1307-9581. http://www.sosyalarastirmalar.com/cilt7/sayi31_pdf/6egitim/kubanc_yasemin.pdf. Erişim tarihi: 28.08.2015.
  • Lillis, Kevin M. (1992). Improving basic education: preconditions for successful inspectionand supervision: implications for training." International Institute for Educational Planning, UNESCO.
  • McMillan, J. H. (2000). Educational research: Fundamentals for the consumer. (3. Baskı).New York:Longman.
  • Mertoğlu, M. ve Torun, K. (2006), Okul öncesi eğitiminde denetim rehber kitabı. İstanbul: YA-PA Yayın Pazarlama.
  • MEB. (1999). Millî Eğitim Bakanlığı eğitim bölgeleri ve eğitim kurulları yönergesi. Tebliğler Dergisi, Kasım/ 2506.http://mevzuat.meb.gov.tr/html/49.html. Erişim Tarihi: 20.08.2015.
  • MEB, UNSCO, AÇEV. (2012). Okul öncesi eğitimi denetimi durum tespit raporu.
  • MEB (2003). Millî Eğitim Bakanlığı eğitim ve öğretim çalışmalarının plânlı yürütülmesine ilişkin yönerge, Tebliğler Dergisi, sayı: 2551. http://mevzuat.meb.gov.tr/html/2551_0.html. Erişim tarihi: 27.08.2015.
  • MEB. (2006). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. Resmî Gazete, 31.05.2006 tarih ve 26184 sayı
  • MEB. (2012). Özel öğretim kurumları yönetmeliği. Resmi Gazete. 20.03.2012 tarih ve 28239 sayı.
  • MEB. (2013a). Okulöncesi eğitim kurumları programı. http://ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx/program2.aspx?islem=1&kno=202. Erişim tarihi: 07.05.2015.
  • MEB. (2013b). Okul öncesi eğitim programı ile bütünleştirilmiş aile destek eğitim rehberi (obader). http://tegm.meb.gov.tr/dosya/okuloncesi/obader.pdf. Erişim tarihi: 27.08.2015.
  • MEB. (2014a). Okulöncesi eğitim kurumları rehberlik ve denetim rehberi. MEB Denetim ve Rehberlik Başkanlığı.
  • MEB. (2014b). Millî Eğitim Bakanlığı rehberlik ve denetim başkanlığı ile maarif müfettişleri başkanlıkları yönetmeliği. 24 Mayıs 2014 tarih ve 29009 sayılı RG.
  • MEB. (2014c). Milli Eğitim Bakanlığı okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları yönetmeliği. 26. Temmuz, 2014 tarih ve 29072 sayılı RG.http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2014/07/20140726-4.htm Erişim tarihi: 26 Ağustos 2015.
  • MEB. (2015). Bilgi notu. Erişim tarihi: 16.04.2015
  • Medical Tribune. ( ). Sağlam çocuklar güvenli anaokullarında yetişir. http://www.medical- tribune.com.tr/content/saglam-cocuklar-guvenli-anaokullarinda-yetisir. Erişim tarihi: 15.11.2015.
  • MEM. (2015). Ankara Milli Eğitim Müdürlüğü 2015-2016 eğitim öğretim yılı çalışma takvimi. http://ankara.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2015_09/10015208_almatakvimi.pdf Erişim tarihi: 10.09.2015.
  • Olgan, R. ve Kahriman-Öztürk, D. (2011). An investigation in the playgrounds of public and private preschools in Ankara. Education and Science, 26 (161). 85-97.
  • Özel eğitim hakkında kanun hükmünde kararname. Resmi Gazete, 06.06.1997 tarih ve 23011 sayı. http://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2012_10/10111011_ozel_egitim_kanun_hukmunda_karar name.pdf
  • Özdemir, T. ve Bozak, A. (2013). Devlet okullarında görev yapan öğretmenlerin almış oldukları ödüller ile sicil başarı puanları ve diğer bazı değişkenler arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, (12),(44), 372-389.
  • Özyürek, R. (2015). Okullarımızda denetçilerin belirlediği sorunlar ve çözüm önerileri, Geçmişten Geleceğe Eğitim Denetimi ve Müfettişlik Paneli'nde sunulan bildiri. Bilkent Üniversitesi, Milli Eğitim Müdürlüğü, Ankara Üniversitesi, TED Üniversitesi, Ankara.
  • Rowley, J. (1996). Motivation and academic staff in higher education. Quality Assurance in Education, 4(3), 11- 16.
  • Şahin, E., Maden, S. ve Gedik, M. (2011). Zümre öğretmenler kurulu toplantılarının etkinliklerinin Türkçe öğretmenlerinin görüşlerine dayalı olarak değerlendirilmesi (Erzurum il örneği). Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi 13 (1), 155-172.
  • TALİS. (2008). Technical report.10.07.2014 tarihinde http://www.oecd.org/education/school/44978960.pdf sayfasından alınmıştır.
  • Taner, Y. ve Gökler, B. (2004). Çocuk istismarı ve ihmali: psikiyatrik önleri. Hacettepe Tıp Dergisi, (35). 82-86.
  • Taymaz. H. (1997). Eğitim sisteminde teftiş. Ankara: TAKAV matbaası.
  • Topdal, E. B. (2004).Ana sınıflarında resim etkinliğinin denetimi. Milli Eğitim Dergisi, (164), 176-183.
  • Töremen, F. ve Harktı, H. (2003). Eğitim bölgeleri ve eğitim kurullarının yapısal ve işleyiş sorunlar ile etkililik düzeyleri. XII. Eğitim Bilimleri Kongresi, Gazi Üniversitesi, Antalya.
  • Turan, F. ve Yeşilyurt, İ. (2010). Okul öncesi eğitim kurumlarının denetiminde karşılaşılan sorunlar ve denetim sürecinin geliştirilmesi. 2. Uluslararası Katılımlı Eğitim Denetimi Kongresi, 23-25 Haziran, 2010. s.147- 158
  • Turgut, M. F. (1990). Eğitimde ölçme değerlendirme metotları. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Uluğ, F. (1999), Eğitimde Grup Süreçleri. Ankara: TODAİE Yayınları.
  • Ünal, M. ve Akman, B. (2006). Okul öncesi öğretmenlerinin fen eğitimine karşı gösterdikleri tutumlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (H.U. Journalaf Education), (30), 251-257.
  • Yavuzer, H. (1997). Çocuk eğitimi el kitabı. İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Yıldırım, C. (1983). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: ÖSYM Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yörükoğlu, A. (2003). Çocuk ruh sağlığı. İstanbul: Özgür Yayınları
  • Yücel, H. (2009), Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin denetimi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sıvas.
  • 6528 Sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun. (Kabul tarihi 3.1.2014).
APA TURAN F (2016). OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN DENETİMİ. , 94 - 119.
Chicago TURAN Fethi OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN DENETİMİ. (2016): 94 - 119.
MLA TURAN Fethi OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN DENETİMİ. , 2016, ss.94 - 119.
AMA TURAN F OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN DENETİMİ. . 2016; 94 - 119.
Vancouver TURAN F OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN DENETİMİ. . 2016; 94 - 119.
IEEE TURAN F "OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN DENETİMİ." , ss.94 - 119, 2016.
ISNAD TURAN, Fethi. "OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN DENETİMİ". (2016), 94-119.
APA TURAN F (2016). OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN DENETİMİ. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 94 - 119.
Chicago TURAN Fethi OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN DENETİMİ. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 7, no.23 (2016): 94 - 119.
MLA TURAN Fethi OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN DENETİMİ. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, vol.7, no.23, 2016, ss.94 - 119.
AMA TURAN F OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN DENETİMİ. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 7(23): 94 - 119.
Vancouver TURAN F OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN DENETİMİ. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 7(23): 94 - 119.
IEEE TURAN F "OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN DENETİMİ." Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 7, ss.94 - 119, 2016.
ISNAD TURAN, Fethi. "OKUL ÖNCESİ EĞİTİM KURUMLARINDA EĞİTİM ÖĞRETİM FAALİYETLERİNİN DENETİMİ". Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi 7/23 (2016), 94-119.