href="https://fonts.googleapis.com/css2?family=Work+Sans:ital,wght@0,200;0,300;0,400;0,500;0,600;0,700;1,200;1,300;1,400;1,500;1,600;1,700&display=swap" rel="stylesheet">
Yıl: 2016 Cilt: 15 Sayı: 57 Sayfa Aralığı: 332 - 351 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

TÜRK TELEVİZYON REKLAMLARINDA HAYVAN KULLANIMI

Öz:
Pazarlama amaçlı iletişim biçimi olarak reklamın en önemli işlevlerinden biri tüketicileri bilgilendirmek ve bir diğeri de önerilen davranış doğrultusunda ikna etmektir. Bu bilgilendirme ve ikna etme sürecinde aktarılan mesajlar tüketici zihninde bir anlamlar ve imgeler dünyası yaratır. Söz konusu anlamlar çeşitli kültürel kodlar, insanlar ve nesneler ile aktarılabileceği gibi hayvanlar aracılığı ile de aktarılabilmektedir. Reklamda hayvan kullanımı ait olduğu kültür hakkında çeşitli ipuçları sunarken bir yandan da yeni yan anlamlar üreterek reklam mesajlarının alıcılarını da etkilemektedir. Reklamlarda hayvanların temsilini ve kültürel gönderme/anlam aktarımını değerlendirmeyi amaçlayan bu çalışmada Türkiye'de yayınlanan ve içinde baskın olarak gerçek ya da animasyon hayvan karakter kullanılan televizyon reklamlarından yargısal örnekleme yoluyla örneklem oluşturulmuştur. Örnekleme dahil olan reklamlar, Lerner ve Kalof (1999); Spears, Mowen ve Chakraborti (1996) ve Grauerholz'un (2007) çalışmalarından faydalanılarak incelenmiştir. Çalışmada söz konusu reklamlar içerik analizine tabi tutularak Türkiye'de yayınlanan televizyon reklamlarında hayvan kullanım biçimleri, amaçları ve mesaj boyutunun çerçevesi çizilmeye çalışılmıştır
Anahtar Kelime:

ANIMAL USE IN TURKISH TELEVISION ADVERTISING

Öz:
As a marketing communication form, one of the most important functions of advertising is to inform consumers and persuade them in the direction of proposed behavior. The messages which are transferred in this informing and persuasion processes create a world of meaning and images in the consumer's mind. These meanings can be transferred by cultural codes, people, objects and also via animals. On one hand, the animals that take part in advertisements provide various clues about culture, on the other hand, animals affect the receiver of the advertising messages by generating the new connotations.The purpose of this study is to review the representation and cultural reference/ meaning transfer of the animals in advertisements. The samples were selected by researchers- purposive sampling- of television advertisements that are broadcast in Turkey, which are used by real or animated animals as a dominant character and then analysed by using the content analysis method with reference to Lerner and Kalof (1999); Spears, Mowen and Chakraborti (1996) and Grauerholz's (2007) studies. To that end, the forms and aims of animal use in Turkish television advertisements and framework of the message dimension have been discussed.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Dağtaş, Banu (2003). Reklamı Okumak, 2. Baskı, Ütopya Yayınevi, Ankara.
  • Dasterdi, Hossein Vahid & Haghshenas, Zahra (2012). A Cross-Cultural Study of Animal Symbolism in the Persian Translations of Children's Literature, Journal of Educational and Social Research, Vol. 2 (1) January, ISSN 2240-0524, Doi: 10.5901/jesr.2012.02.01.131.
  • Grauerholz, Liz (2007). Cute Enough to Eat: The Transformation of Animals into Meat for Human Consumption in Commercialized Images, Humanity & Society, 31: 334, Doi:10.1177/016059760703100404,http://has.sagepub.com/content/31/4/334.full.pdf+ht ml., date accessed: 14.03.2014.
  • Hall, Stuart (1997). Representation : Cultural Representations and Signifying Practices, London ; Thousand Oaks, Calif. : Sage in Association with the Open University, ISBN 978-0- 7619-5432-3
  • Kang, Mee-Eun (1997). The Portrayal of Women's Images in Magazine Advertisements: Goffman's Gender Analysis Revisited, Sex Roles, Vol. 37, Nos. 11/12, pp: 979-996.
  • Lancendorfer, Karen M., Atkin, JoAnn L., Reece, Bonnie B. (2008). Animals in Advertising: Love dogs? Love the ad , Journal of Business Research 61 (2008) 384-391 Doi:10.1016/j.jbusres.2006.08.011, date accessed: 14.03.2014.
  • Phillips, Barbara J. (1996). Advertising and the Cultural Meaning of Animals The University of Texas at Austin Advances in Consumer Research (Volume 23) 1, 354-360.
  • Rıfat, Mehmet (2012): Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü, Türkiye İş Bankası Yayınları, İstanbul.
  • Spears, Nancy E., Mowen, John C., Chakraborty, Goutam, (1996). Symbolic Role of Animals in Print advertising: Content Analysis and Conceptual Development, Journal of Business Research 37, 87-95, date accessed: 18.03.2014.
  • Spears, Nancy Ph.D. & Richard Germain Ph.D. (2007) 1900-2000 in Review: The Shifting Role and Face of Animals in Print Advertisements in the Twentieth Century, Journal of Advertising, 36:3, 19-33, DOI: 10.2753/JOA0091-3367360302, date accessed: 18.03.2014.
  • Xiang, Lingling (2008). Animal Use in Award-Winning TV Commercials in China versus the U.S, A Thesis Presented To The Graduate School Of The University Of Florida in Partial Fulfillment Of The Requırements For The Degree Of Master Of Advertising University of Florida, date accessed: 18.03.2014.
  • Yücel Altınel, Halime (2003). Reklamlarda İnsan Biçimsellik, İletişim Araştırmaları (1) 1, ss. 107-121, http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/23/665/8478.pdf, 10.10.2014.
  • Williamson, Judith (2001). Reklamların Dili (Decoding Advertisements- Ideology and Meaning in Advertising), Ütopya Yayınevi, Ankara.
APA ÇEKİÇ AKYOL A (2016). TÜRK TELEVİZYON REKLAMLARINDA HAYVAN KULLANIMI. , 332 - 351.
Chicago ÇEKİÇ AKYOL AYÇA TÜRK TELEVİZYON REKLAMLARINDA HAYVAN KULLANIMI. (2016): 332 - 351.
MLA ÇEKİÇ AKYOL AYÇA TÜRK TELEVİZYON REKLAMLARINDA HAYVAN KULLANIMI. , 2016, ss.332 - 351.
AMA ÇEKİÇ AKYOL A TÜRK TELEVİZYON REKLAMLARINDA HAYVAN KULLANIMI. . 2016; 332 - 351.
Vancouver ÇEKİÇ AKYOL A TÜRK TELEVİZYON REKLAMLARINDA HAYVAN KULLANIMI. . 2016; 332 - 351.
IEEE ÇEKİÇ AKYOL A "TÜRK TELEVİZYON REKLAMLARINDA HAYVAN KULLANIMI." , ss.332 - 351, 2016.
ISNAD ÇEKİÇ AKYOL, AYÇA. "TÜRK TELEVİZYON REKLAMLARINDA HAYVAN KULLANIMI". (2016), 332-351.
APA ÇEKİÇ AKYOL A (2016). TÜRK TELEVİZYON REKLAMLARINDA HAYVAN KULLANIMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 15(57), 332 - 351.
Chicago ÇEKİÇ AKYOL AYÇA TÜRK TELEVİZYON REKLAMLARINDA HAYVAN KULLANIMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 15, no.57 (2016): 332 - 351.
MLA ÇEKİÇ AKYOL AYÇA TÜRK TELEVİZYON REKLAMLARINDA HAYVAN KULLANIMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), vol.15, no.57, 2016, ss.332 - 351.
AMA ÇEKİÇ AKYOL A TÜRK TELEVİZYON REKLAMLARINDA HAYVAN KULLANIMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2016; 15(57): 332 - 351.
Vancouver ÇEKİÇ AKYOL A TÜRK TELEVİZYON REKLAMLARINDA HAYVAN KULLANIMI. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik). 2016; 15(57): 332 - 351.
IEEE ÇEKİÇ AKYOL A "TÜRK TELEVİZYON REKLAMLARINDA HAYVAN KULLANIMI." Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik), 15, ss.332 - 351, 2016.
ISNAD ÇEKİÇ AKYOL, AYÇA. "TÜRK TELEVİZYON REKLAMLARINDA HAYVAN KULLANIMI". Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi (elektronik) 15/57 (2016), 332-351.