Yıl: 2016 Cilt: 6 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 303 - 322 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

8. Sınıf Öğrencilerinin Genel Kültür Seviyelerinin Belirlenmesi

Öz:
Günümüzde tüm dünyada bilim ve teknolojinin gelişimiyle iletişimikolaylaştıran birçok araç-gereç üretilmiştir. Bu araç-gereçler sayesindebilgiye ulaşma ve kullanabilme becerilerinin artması gerektiğidüşünülmektedir. Yeni yetişen neslin internetten yararlanma ve bilgiyekolay ulaşabilmesi, kendini geliştirme açısından olumlu bir durumu ortayaçıkaracağını varsaymamıza sebep olmaktadır. Bu varsayıma bağlı olarak,bu araştırma 8. sınıf öğrencilerinin genel kültür düzeylerinin ve budüzeylerin cinsiyete göre değişiminin belirlenmesi amacıylagerçekleştirilmiştir. Çalışmada öğrencilerin genel kültür düzeylerinindurumu araştırıldığı için nicel araştırma kökenine bağlı olarak betimsel alantaraması yönteminden yararlanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2015-2016 eğitim öğretim yılının güz döneminde, Hatay'da Milli EğitimBakanlığı'na bağlı ortaokullarda öğrenim gören 200 8. sınıf öğrencisioluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilengüvenirliği 0.734 olarak hesaplanan 40 sorudan oluşan genel kültür başarıtesti kullanılmıştır. İlgili test tarih, coğrafya ve güncel konuları içeren sorubölümlerinden oluşmaktadır. Geliştirilen test örneklem grubunauygulanmış, elde edilen veriler uygun bir istatistikî programla analizedilmiştir. Öğrencilerin verdikleri cevapların ortalamaları alınmış vecinsiyete göre karşılaştırmalar yapılmıştır. Ayrıca testin her bir bölümü ayrıayrı analiz edilmiş ve değerlendirmeler yapılmıştır. Çalışma bulgularınagöre öğrencilerin genel kültür düzeylerinin ortalamanın altında olduğusaptanmıştır. Buna karşılık genel kültür testindeki başarıları bakımından kızve erkek öğrenciler arasında erkek öğrenciler lehine anlamlı bir farklılıkolduğu tespit edilmiştir. Testin tarih, coğrafya ve güncel konularda dabaşarılarının düşük olduğu sonucuna varılmıştır. Bu durum öğrencilerinbilgiye ulaşma kolaylığına sahip olmalarına rağmen etkili olarak bubilgilerden yararlanamadıklarını göstermektedir. Soyut operasyondöneminde olan bu öğrencilerin bilgi teknolojilerinden etkili olarakyararlanabilmeleri için öğretmen ve velilere önemli görevler düşmektedir.Çalışmanın sonuçlarına bağlı olarak önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Determining Cultural Knowledge Levels of Eight Grade Students

Öz:
This research was put into effect for determining eighth grade students'general cultural knowledge levels and the variations of these levels in termsof gender. In this investigation as we research the general culturalknowledge level of students, we used descriptive survey method based onquantitative research methods. The study sample is comprised of 200eighth grade students studying at different secondary schools of Ministry ofNational Education in 2015-2016 fall semester in Hatay. During datacollection a 40-question general cultural knowledge test, which wasdeveloped by the researcher and had a 0.734 reliability value, was used.Related test consisted of History, Geography and Current Issues questions.The developed test was applied to the sample group and the obtained datawere analyzed by an appropriate statistical program. Average of responseswere received from students and comparisons were made by gender.Furthermore, each part of the test was analyzed separately and evaluationswere performed. According to the findings of this study, it was found outthat the general cultural knowledge level of the students were below theaverage. In contrast, in general cultural knowledge test success there wasa significant difference in favor of males. History, Geography and CurrentIssues test results involved a low achievement result. This case shows thatstudents cannot benefit from it though they have an easy access toinformation. As these students are in abstract operation periods, theirteachers and parents are responsible to make sure that these young peopleeffectively benefit from Information technologies. In this context, somesuggestions were made depending on the results of the study.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akınoğlu, O. ve Bakır, S. (2003). İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Coğrafya Konularını Öğrenmeleriyle İlgili Durum Analizi, Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı:8, 84-106.
  • Altıkulaç, A., ve Akhan, N. E. (2010). 8. sınıf İnkılâp Tarihi ve Atatürkçülük dersinde yaratıcı drama yöntemi ve altı şapkalı düşünme tekniğinin kullanılmasının öğrenci başarı ve tutumlarına etkisi. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(3), 225-247.
  • Ayas, A., Karamustafaoğlu, O., Sevim, S., ve Karamustafaoğlu, S. (2001). Fen bilgisi öğrencilerinin bilgilerini günlük yaşamla ilişkilendirebilme seviyeleri. Yeni Bin Yılın Başında Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi Eğitim Fak, 7- 8.
  • Ayva, Ö. (2010). Sosyal bilgiler dersi öğrenme öğretme süreci ile ilgili öğrenci görüşleri. In International Conference on New Trends in Education and Their Implications, 11-13.
  • Baş, G. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin eğitsel internet kullanımı öz-yeterlik inançlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 1(2), 35-51.
  • Bektaş, Ö. ve Bilgili, A. S. (2004). İlköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi" Osmanlı kültür ve medeniyeti" ünitesinde geçen tarih terimleri ile ilgili kavram yanılgıları.Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, (9).
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (1.baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Coşkun, Y. D., ve Demirel, M. (2012). Üniversite öğrencilerinin yaşam boyu öğrenme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 42(42).
  • Çakmak, F. (2006). İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi nüfus ve yerleşme konusunda geçen kavramları anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları.Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi.
  • Dinç, E., Erdil, M. ve Keçe, M. (2011), Uşak Üniversitesi Öğrencilerinin Tarihi ve Kültürel Eserler Hakkındaki İlgi ve Farkındalıklarının İncelenmesi, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4/2, 267-285.
  • Geçit, Y. (2010). 9. Sınıf Öğrencilerinin Coğrafya Müfredatı Türkiye Öğrenme Alanı İçindeki Bazı Kavramları Anlama Düzeyleri, Marmara Coğrafya Dergisi, sayı:21, 134-149.
  • Gedik, H. D. (2008). Sosyal bilgiler ders kitaplarında güncel konular.TSA Dergisi , 12, 1, 117-134.
  • Göçmençelebi, Ş. İ., ve Özkan, M. (2011). Bilimsel yayınları takip eden ve teknoloji kullanan ilköğretim öğrencilerinin fen dersinde öğrendiklerini günlük yaşamla ilişkilendirme düzeyleri bakımından karşılaştırılması. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1).
  • Jenkins, A. (2004). Women, lifelong learning and employment. Centre for the Economics of Education, London School of Economics and Political Science. Karadağ, Ö. (2013). Okuma Kültürüne Katkıları Bakımından Türkçe Ders Kitaplarının Resimlemeleri (İllüstrasyonları). Eğitimde Kuram ve Uygulama,9(2), 84-93.
  • Karamustafaoğlu, S. Çakır, R. ve Celep, A. (2015). Relationship between the Attidutes of Science Teachers towards Technology and Their Teaching Styles,2,3 , 67-78.
  • Köksal, H. (2010). Türkiye'de Tarih Öğretimi Tartışmaları ve Tarih Öğretiminde Kültür Okur Yazarlığı. Eğitim, Çatışma ve Toplumsal Barış: Türkiye'den ve Dünyadan Örnekler.
  • Kuzu, T. S. (2013). Ögretmen Adaylarinin Okumaya Karsi Tutumlari ile Genel Kültür Düzeyleri Arasindaki Iliskinin Degerlendirilmesi/The Evaluation of Correlation between Teacher Candidates' Attitudes towards Reading and Intellectual Knowledge Levels. Dil ve Edebiyat Egitimi Dergisi, 2(6), 55.
  • Seçgin, F., Yalvaç, G. ve Çetin, T. (2010), İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Karikatürler Aracılığıyla Çevre Sorunlarına İlişkin Algıları, International Conference on New Trends in Education and Their Implications, Antalya, 11-13 Kasım, 391-398.
  • Şahin, S., Aydın, S. Ö., ve Yurdakul, B. (2016). Fen ve Teknoloji Dersi Öğretim Programı Yedinci Sınıf İnsan ve Çevre Ünitesindeki Etkinliklerin Bilimsel Süreç Becerileri Açısından Değerlendirilmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 10(1).
  • Tor, H. ve Erden, O. (2004). İlköğretim Öğrencilerinin Bilgi Teknolojilerinden Yararlanma Düzeyleri Üzerine Bir Araştırma, The Turkish Online Journal of Educational Technology ,3,1 , 120-130.
APA Karamustafaoğlu S, YALNIZ S (2016). 8. Sınıf Öğrencilerinin Genel Kültür Seviyelerinin Belirlenmesi. , 303 - 322.
Chicago Karamustafaoğlu Sevilay,YALNIZ Süleyman 8. Sınıf Öğrencilerinin Genel Kültür Seviyelerinin Belirlenmesi. (2016): 303 - 322.
MLA Karamustafaoğlu Sevilay,YALNIZ Süleyman 8. Sınıf Öğrencilerinin Genel Kültür Seviyelerinin Belirlenmesi. , 2016, ss.303 - 322.
AMA Karamustafaoğlu S,YALNIZ S 8. Sınıf Öğrencilerinin Genel Kültür Seviyelerinin Belirlenmesi. . 2016; 303 - 322.
Vancouver Karamustafaoğlu S,YALNIZ S 8. Sınıf Öğrencilerinin Genel Kültür Seviyelerinin Belirlenmesi. . 2016; 303 - 322.
IEEE Karamustafaoğlu S,YALNIZ S "8. Sınıf Öğrencilerinin Genel Kültür Seviyelerinin Belirlenmesi." , ss.303 - 322, 2016.
ISNAD Karamustafaoğlu, Sevilay - YALNIZ, Süleyman. "8. Sınıf Öğrencilerinin Genel Kültür Seviyelerinin Belirlenmesi". (2016), 303-322.
APA Karamustafaoğlu S, YALNIZ S (2016). 8. Sınıf Öğrencilerinin Genel Kültür Seviyelerinin Belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 303 - 322.
Chicago Karamustafaoğlu Sevilay,YALNIZ Süleyman 8. Sınıf Öğrencilerinin Genel Kültür Seviyelerinin Belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 6, no.2 (2016): 303 - 322.
MLA Karamustafaoğlu Sevilay,YALNIZ Süleyman 8. Sınıf Öğrencilerinin Genel Kültür Seviyelerinin Belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.6, no.2, 2016, ss.303 - 322.
AMA Karamustafaoğlu S,YALNIZ S 8. Sınıf Öğrencilerinin Genel Kültür Seviyelerinin Belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2016; 6(2): 303 - 322.
Vancouver Karamustafaoğlu S,YALNIZ S 8. Sınıf Öğrencilerinin Genel Kültür Seviyelerinin Belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi. 2016; 6(2): 303 - 322.
IEEE Karamustafaoğlu S,YALNIZ S "8. Sınıf Öğrencilerinin Genel Kültür Seviyelerinin Belirlenmesi." Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, ss.303 - 322, 2016.
ISNAD Karamustafaoğlu, Sevilay - YALNIZ, Süleyman. "8. Sınıf Öğrencilerinin Genel Kültür Seviyelerinin Belirlenmesi". Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi 6/2 (2016), 303-322.