Yıl: 2014 Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 176 - 206 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Devirli Ondalık Gösterimle İlgili Kavram Yanılgıları1

Öz:
Bu çalışmanın amacı, dokuzuncu sınıf öğrencilerinin devirli ondalık gösterimle ilgili kavram yanılgılarını belirlemektir. Çalışmanın amacı doğrultusunda kavram yanılgısı türleri göz önüne alınarak devirli ondalık gösterim ilgili olası kavram yanılgılarına yönelik açık uçlu sorular içeren "Devirli Ondalık Gösterim Tanı Testi" hazırlanmış ve dokuzuncu sınıfta okuyan kırk öğrenciye uygulanmıştır. Öğrencilerden alınan yanıtlar detaylı olarak incelenerek öğrencilerin kavram yanılgıları aşırı genelleme, aşırı özelleme, yanlış tercüme ve kısıtlı algılama kategorilerine göre irdelenmiştir. Öğrenciler rasyonel sayılar alt öğrenme alanının bir parçası olan "devirli ondalık gösterim" ile ilgili 6, 7, 8 ve 9. sınıflarda deneyim yaşamaktadırlar. Buna rağmen, bu çalışmanın bulguları öğrencilerin dokuzuncu sınıfta bile bu konu hakkında yaygın kavram yanılgılarına sahip olduklarını göstermektedir. Sonuçlar, dokuzuncu sınıf öğrencilerinin devirli ondalık sayılarla ilgili aşırı genelleme, yanlış tecrübe ve kısıtlı algılama türlerinde kavram yanılgılarına sahip olduklarını göstermektedir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alkan, R. (2009). İlköğretim 7. sınıf öğrencilerinin rasyonel sayılar ve bu sayıların sayı doğrusundaki gösterimleri konusundaki yaygın yanlışları ve kavram yanılgıları (Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Baki, A. (2008). Kuramdan uygulamaya matematik eğitimi. Ankara: Harf Eğitim Yayınları.
  • Baki, A. ve Bell, A. (1997). Ortaöğretim matematik öğretimi. Ankara: YÖK Öğretmen Eğitimi Yayınları.
  • Ball, D. L. (1990). Prospective elementary and secondary teachers’ understanding of division. Journal for Research in Mathematics Education, 21 (2), 132-144.
  • Baykul, Y. (2001). Elementary mathematics education. Ankara: Pegem Publications.
  • Brijlall, D., Moharaj, A., Bansilal, S., Mkhwanazi, T., & Dubinsky, R. (2011). A pilot study exploring pre-service teachers understanding of the relationship between 0, and 1. In H. Venkat & A. A. Essien (Eds.), Proceedings of the Seventeenth National Congress of the Association for Mathematics Education of South Africa (AMESA): Mathematics in a Globalised World. University of the Witwatersrand, Johannesburg.
  • Bulgar, S. (2003). Children’s sense-making of division of fractions. Journal of Mathematical Behavior, 22, 319–334.
  • Burroughs, E., & Yopp, D. (2010). Prospective teachers’ understanding of decimals with single repeating digits. Investigations in Mathematics Learning, 3, 23–42.
  • Dubinsky, E., Arnon, I., & Weller, K. (2013). Preservice teachers’ understanding of the relation between a fraction or integer and its decimal expansion: The case of and 1. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education, 13(3), 232-258.
  • Gür, H. ve Seyhan, G. (2004). İlköğretim 7 ve 8. sınıf öğrencilerinin ondalık sayılar konusundaki hataları ve kavram yanılgıları. http://www.matder.org.tr/bilim/gshg.asp?ID=76 adresinden 27 Kasım 2005 tarihinde erişilmiştir.
  • Harç, S. (2010). 6. sınıf öğrencilerinin sayı duyusu kavramı açısından mevcut durumlarının analizi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul, Türkiye.
  • Mack, N. K. (1995). Confounding whole-number and fraction concepts when building on informal knowledge. Journal for Research in Mathematics Education, 26, 422-441.
  • MEB, (2007). İlköğretim matematik dersi 6- 8. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. www.ttkb.meb.gov.tr adresinden 12 Şubat 2013 tarihinde erişilmiştir.
  • MEB, (2011). Ortaöğretim matematik dersi 9- 12. sınıflar öğretim programı ve kılavuzu. www.ttkb.meb.gov.tr adresinden 10 Mart 2013 tarihinde erişilmiştir.
  • Moloney, K. & Stacey, K. (1996). Understanding decimals. The Australian Mathematics Teacher, 52(1), 4-8.
  • Moloney, K., & Stacey, K. (1997). Changes with age in students’ conceptions of decimal notation. Mathematics Education Research Journal, 9(1), 25-38.
  • Nesher, P., & Peled, I. (1986). Shifts in reasoning: The case of extending number concepts. Educational Studies In Mathematics, 17, 67-79.
  • O'Connor, M. C. (2001). “Can any fraction be turned into a decimal?” A case study of a mathematical group discussion. Educational Studies in Mathematics, 46(1-3), 143-185.
  • Orton, A., & Frobisher, L. (1996). Insights into teaching mathematics. London: Cassell.
  • Resnick, L. B., Nesher, P., Leonard, F., Magone, M., Omanson, S., & Peled, I. (1989). Conceptual bases of arithmetic errors: The case of decimal fractions. Journal for Research in Mathematics Education, 20(1), 8-27.
  • Sackur-Grisvard, C., & Leonard, F. (1985). Intermediate cognitive organization in the process of learning a mathematical concept: The order of positive decimal numbers. Cognition and Instruction, 2, 157-174.
  • Smith, J. P., diSessa, A. A., & Roschelle, J. (1993). Misconceptions reconceived: A constructivist analysis of knowledge in transition. The Journal of the Learning Sciences, 3(2), 115-163.
  • Soylu, Y. ve Soylu, C. (2005). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin kesirler konusundaki öğrenme güçlükleri: Kesirlerde sıralama, toplama, çıkarma, çarpma ve kesirlerle ilgili problemler. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2).
  • Stacey, K., & Steinle, V. (1998). Refining the classification of students’ interpretations of decimal notation. Hiroshima Journal of Mathematics Education, 6, 1-21.
  • Stafylidou, S., & Vosniadou, S., (2004). The development of students’ understanding of the numerical value of fractions. Learning and Instruction. 14, 503–518.
  • Steinle, S., & Stacey, K. (1998). The incidence of misconceptions of decimal notation amongst students in Grades 5 to 10. http://extranet.edfac.unimelb.edu.au/DSME/decimals/SLIMversion/backinfo/refs/MER adresinden 10 Ocak 2014 tarihinde erişilmiştir.
  • Steinle, V., & Pierce, R. (2006). Incomplete or incorrect understanding of decimals: An important deficit for student nurses. In J. Novotna, H. Moraova, M. Kratka & N. Stehlikova (Eds.), Proceedings 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 5, pp. 161-168). Prague: PME.
  • Sulak, H., Ardahan H., Avcıoğlu, A. ve Sulak, H. (1999), Sayıların öğretiminde yanılgıların teşhisi ve alınması gereken tedbirler. Araştırma Vakfı Projesi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Şengül, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının kullandıkları sayı duyusu stratejilerinin belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 13(3), 1951-1974
  • Vinner, S., & Kidron, I. (1985). The concept of repeating and non-repeating decimals at the senior high level. In L. Steefland (Ed.), Proceedings of the 9th Annual Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 1, pp. 357– 361). Noordwijkerhout, The Netherlands.
  • Weller, K., Arnon, I., & Dubinsky, E. (2009). Preservice teachers' understanding of the relation between a fraction or integer and its decimal expansion. Canadian Journal of Science, Mathematics, and Technology Education, 9(1), 5-28.
  • Yağbasan, R. ve Gülçiçek, Ç. (2003). Fen öğretiminde kavram yanılgılarının karakteristiklerinin tanımlanması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(13), 102-120.
  • Yılmaz, Z, (2007). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin ondalık sayılar konusundaki kavram yanılgıları (Uşak ili örneği) (Yüksek lisans tezi, Eskisehir Osmangazi Üniversitesi, Eskişehir). http://tez2.yok.gov.tr/ adresinden edinilmiştir.
  • Zembat, İ. Ö. (2008). Kavram yanılgısı nedir?, M. F. Özmantar, E. Bingölbali ve H. Akkoç (Ed.ler) Matematiksel kavram yanılgıları ve çözüm önerileri içinde (ss. 1-8). Ankara: Pegem Akademi Yayınevi.
APA BAKİ A, AYDIN GÜÇ F (2014). Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Devirli Ondalık Gösterimle İlgili Kavram Yanılgıları1. , 176 - 206.
Chicago BAKİ Adnan,AYDIN GÜÇ FUNDA Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Devirli Ondalık Gösterimle İlgili Kavram Yanılgıları1. (2014): 176 - 206.
MLA BAKİ Adnan,AYDIN GÜÇ FUNDA Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Devirli Ondalık Gösterimle İlgili Kavram Yanılgıları1. , 2014, ss.176 - 206.
AMA BAKİ A,AYDIN GÜÇ F Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Devirli Ondalık Gösterimle İlgili Kavram Yanılgıları1. . 2014; 176 - 206.
Vancouver BAKİ A,AYDIN GÜÇ F Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Devirli Ondalık Gösterimle İlgili Kavram Yanılgıları1. . 2014; 176 - 206.
IEEE BAKİ A,AYDIN GÜÇ F "Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Devirli Ondalık Gösterimle İlgili Kavram Yanılgıları1." , ss.176 - 206, 2014.
ISNAD BAKİ, Adnan - AYDIN GÜÇ, FUNDA. "Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Devirli Ondalık Gösterimle İlgili Kavram Yanılgıları1". (2014), 176-206.
APA BAKİ A, AYDIN GÜÇ F (2014). Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Devirli Ondalık Gösterimle İlgili Kavram Yanılgıları1. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5(2), 176 - 206.
Chicago BAKİ Adnan,AYDIN GÜÇ FUNDA Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Devirli Ondalık Gösterimle İlgili Kavram Yanılgıları1. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi 5, no.2 (2014): 176 - 206.
MLA BAKİ Adnan,AYDIN GÜÇ FUNDA Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Devirli Ondalık Gösterimle İlgili Kavram Yanılgıları1. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, vol.5, no.2, 2014, ss.176 - 206.
AMA BAKİ A,AYDIN GÜÇ F Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Devirli Ondalık Gösterimle İlgili Kavram Yanılgıları1. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2014; 5(2): 176 - 206.
Vancouver BAKİ A,AYDIN GÜÇ F Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Devirli Ondalık Gösterimle İlgili Kavram Yanılgıları1. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi. 2014; 5(2): 176 - 206.
IEEE BAKİ A,AYDIN GÜÇ F "Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Devirli Ondalık Gösterimle İlgili Kavram Yanılgıları1." Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 5, ss.176 - 206, 2014.
ISNAD BAKİ, Adnan - AYDIN GÜÇ, FUNDA. "Dokuzuncu Sınıf Öğrencilerinin Devirli Ondalık Gösterimle İlgili Kavram Yanılgıları1". Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi 5/2 (2014), 176-206.