Tanılayıcı Dallanmış Ağacın Psikometrik Özellikleri
Yıl: 2014 Cilt: 39 Sayı: 174 Sayfa Aralığı: 201 - 213 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Tanılayıcı Dallanmış Ağacın Psikometrik Özellikleri
Öz: Türkiye'de benimsenmesiyle birlikte ölçme yöntem ve araçlarında bazı değişiklikler yaşanmaktadır. Yenilenen programlarda önerilen ölçme araçlarından birisi de tanılayıcı dallanmış ağaçtır. Bu aracın psikometrik özelliklerini belirlemek amacıyla yapılan bu araştırmada veriler üç farklı çalışma grubundan elde edilmiştir. Çalışma gruplarındaki toplam 525 öğrencinin ortak özellikleri öğretmen adayı olmaları ve 2012-2013 öğretim yılında ölçme ve değerlendirme değerlendirme dersindeki başarıyı ölçen ve araştırmacı tarafından geliştirilen tanılayıcı dallanmış ağaç, doğru-yanlış testi ve çoktan seçmeli başarı testleri kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen bulgulardan hareketle, tanılayıcı dallanmış ağacın doğru-yanlış testlerinin barındırdığı dezavantajları barındırdığı, güvenilirlik ve geçerliliğinin yüksek olmadığı ve adında yer alan "tanılayıcılık" özelliğinden uzak olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
Psychometric Properties of Diagnostic Branched Tree
Öz: Various changes are observed in assessment methods and tools along with the adoption of constructivist teaching and learning approach. One of the assessment tools proposed by the new curriculum is the diagnostic branched tree. Data for this study which was conducted to identify the psychometric properties of the tool were obtained from three working groups. Common denominators of the total of 525 students participating in the study were that they were all teacher candidates and they took assessment and evaluation course in 2012-2013 academic year. Data were collected via diagnostic branched tree developed by the researcher to evaluate achievement in the measurement and evaluation class, true-false test and multiple choice achievement tests. Results show that diagnostic branched tree also includes the disadvantages of the true-false tests, does not have high reliability and validity and it is not as "diagnostic" as the name implies.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aydoğmuş, A. & Coşkun Keskin, S. (2012). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin süreç odaklı ölçme ve değerlendirme araçlarını kullanma durumları: istanbul ili örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8 (2), 110-123.
- Bachman, L. F. (2002). "Alternative interpretations of alternative assessments: some validity issues in educational performance assessments."Educational Measurement: Issues and Practice, 21 (3), 5-18.
- Çepni, S. & Şenel Çoruhlu, T. (2010). Alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine yönelik hazırlanan hizmet içi eğitim kursundan öğretime yansımalar. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28 (1), 117-128.
- Çıkrıkçı-Demirtaşlı, N. (2012). Öğrenme, öğretim ve değerlendirme arasındaki ilişkiler, N.Çıkrıkçı- Demirtaşlı (Ed.) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (ss. 3-29). Ankara: Elhan Yayınları.
- Gelbal, S. & Kelecioğlu, H. (2007). Öğretmenlerin ölçme ve değerlendirme yöntemleri hakkındaki yeterlik algıları ve karşılaştıkları sorunlar. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 135- 145.
- Johnstone, A. H., McAlpine, E. & MacGuire, P.R.P. (1986). Branching trees and diagnostic testing. A Journal for Further and Higher Education in Scotland, 2, 4-7.
- Karahan, U. (2007). Alternatif ölçme ve değerlendirme metodlarından grid, tanılayıcı dallanmış ağaç ve kavram haritaları'nın biyoloji öğretiminde uygulanması. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Karamustafaoğlu, S., Çağlak, A. & Meşeci, B. (2012). Alternatif ölçme değerlendirme araçlarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin öz yeterlilikleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (2), 167-179.
- Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi (10. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Kocaarslan, M. (2012). Tanılayıcı dallanmış ağaç tekniği ve ilköğretim 5. sınıf fen ve teknoloji dersi maddenin değişimi ve tanınması adlı ünitede kullanımı. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (18), 269-279.
- Kutlu, Ö., Doğan, C.D. & Karakaya, İ. (2008). Öğrenci başarısının belirlenmesi, performansa ve portfolyoya dayalı durum belirleme. Ankara: Pegem Akademi.
- Linn, R. L. & Gronlund, N.E. (1995). Measurement assesment in teaching. New Jersey: Prentice Hall Inc.
- MEB (2013). Öğretim programları, Talim ve Terbiye Kurulu, http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim- programlari/icerik/72 adresinden 19.03.2013 tarihinde erişilmiştir.
- MEB (2005). İlköğretim 1-5. sınıf programları tanıtım el kitabı. MEB, TTK Başkanlığı, Eğitim Öğretim ve Program Dairesi Başkanlığı. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
- Okur, M. (2008). 4. ve 5. Sınıf öğretmenlerinin fen ve teknoloji dersinde kullanılan alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Bülent Ecevit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
- Özdemir, S. M. (2010). İlköğretim öğretmenlerinin alternatif ölçme ve değerlendirme araçlarına ilişkin Yeterlikleri ve Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 8(4), 787-816.
- Pullu, S. (2008). Sınıf öğretmenlerinin ilköğretim programlarındaki ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşleri ve uygulamaları (Elazığ ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
- Şaşmaz Ören, F., Ormancı, Ü. & Evrekli, E. (2011). Fen ve Teknoloji Öğretmen Adaylarının Alternatif Ölçme-Değerlendirme Yaklaşımlarına Yönelik Öz-Yeterlilik Düzeyleri ve Görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri (KUYEB), 11(3), 1675-1698.
- Şenel Çoruhlu, T., Er Nas, S. & Çepni, S. (2009). Fen ve teknoloji öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme tekniklerini kullanmada karşılaştıkları problemler: trabzon örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(I), 122-141.
- Şeyihoğlu, A. & Erbaş, A.A. (20-22 Mayıs 2010). Hayat bilgisi dersinde tanılayıcı dallanmış ağaç tekniğiyle doğru-yanlış test tekniğinin karşılaştırılması. 9. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu, Elazığ.
- Şimşek, N. (2004). Yapılandırmacı öğrenme ve öğretime eleştirel bir yaklaşım. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 3 (5), 115-139.
- TDK (2013). Büyük türkçe sözlük. http://tdkterim.gov.tr/bts/ adresinden 19.03.2013 tarihinde erişilmiştir.
- Tekin, H. (1996). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (9. Baskı), Ankara: Yargı Yayınevi.
APA | ÇELEN Ü (2014). Tanılayıcı Dallanmış Ağacın Psikometrik Özellikleri. , 201 - 213. |
Chicago | ÇELEN ÜMIT Tanılayıcı Dallanmış Ağacın Psikometrik Özellikleri. (2014): 201 - 213. |
MLA | ÇELEN ÜMIT Tanılayıcı Dallanmış Ağacın Psikometrik Özellikleri. , 2014, ss.201 - 213. |
AMA | ÇELEN Ü Tanılayıcı Dallanmış Ağacın Psikometrik Özellikleri. . 2014; 201 - 213. |
Vancouver | ÇELEN Ü Tanılayıcı Dallanmış Ağacın Psikometrik Özellikleri. . 2014; 201 - 213. |
IEEE | ÇELEN Ü "Tanılayıcı Dallanmış Ağacın Psikometrik Özellikleri." , ss.201 - 213, 2014. |
ISNAD | ÇELEN, ÜMIT. "Tanılayıcı Dallanmış Ağacın Psikometrik Özellikleri". (2014), 201-213. |
APA | ÇELEN Ü (2014). Tanılayıcı Dallanmış Ağacın Psikometrik Özellikleri. Eğitim ve Bilim, 39(174), 201 - 213. |
Chicago | ÇELEN ÜMIT Tanılayıcı Dallanmış Ağacın Psikometrik Özellikleri. Eğitim ve Bilim 39, no.174 (2014): 201 - 213. |
MLA | ÇELEN ÜMIT Tanılayıcı Dallanmış Ağacın Psikometrik Özellikleri. Eğitim ve Bilim, vol.39, no.174, 2014, ss.201 - 213. |
AMA | ÇELEN Ü Tanılayıcı Dallanmış Ağacın Psikometrik Özellikleri. Eğitim ve Bilim. 2014; 39(174): 201 - 213. |
Vancouver | ÇELEN Ü Tanılayıcı Dallanmış Ağacın Psikometrik Özellikleri. Eğitim ve Bilim. 2014; 39(174): 201 - 213. |
IEEE | ÇELEN Ü "Tanılayıcı Dallanmış Ağacın Psikometrik Özellikleri." Eğitim ve Bilim, 39, ss.201 - 213, 2014. |
ISNAD | ÇELEN, ÜMIT. "Tanılayıcı Dallanmış Ağacın Psikometrik Özellikleri". Eğitim ve Bilim 39/174 (2014), 201-213. |