ALLAH -İNSAN ARASINDA ONTOLOJİK, EPİSTEMOLOJİK VE VAROLUŞSAL BİR İLİŞKİ BİÇİMİ: TEVEKKÜL

Yıl: 2016 Cilt: 8 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 878 - 902 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

ALLAH -İNSAN ARASINDA ONTOLOJİK, EPİSTEMOLOJİK VE VAROLUŞSAL BİR İLİŞKİ BİÇİMİ: TEVEKKÜL

Öz:
Tevekkül kavramı ve doğasını ele almayı amaçlayan bu makale tevekkülün Kur'an ve Sünnet'teki önemini vurgulamak ve insan ile Allah arasındaki ilişkide tevekkülün taşıdığı değeri ortaya koymak üzerinde odaklanmaktadır. Bu makalede/çalışmada tevekkül kavramının doğasında nasıl bir ayrıntı vardır? Kur'an ve Sünnet'te tevekküle yüklenilen anlam ile tevekkülün yaşanılan anlamı arasında herhangi bir farklılık var mıdır? Tevekkül kavramının anlamıyla karıştırılan başka benzer kavramlar var mıdır? Varsa bu kavramların tevekkül ile ilişkisi nedir? Ve tevekkül kavramının anlaşılmasında ne tür katkı sağlamaktadır? İnsan ile Yaratıcısı arasında ne tür bir ilişki biçiminden söz edilebilir? Bu ilişki biçiminde tevekkülün ne tür bir değeri vardır? İnsan ile Allah arasındaki tevekkül ilişkisinin farklı anlamlarda kendisini göstermesi ne tür sorunsalları ve çözümlemeleri açığa çıkarır? Tevekkül kavramı ve doğasından oluşturulan bu sorular bir değerlendirme zemininde ele alınacaktır. Bunun için bu makalede tevekkül kavramının, sözlük ve ıstılahı anlamları tanımlanarak, Kur'an ve Sünnet'te nasıl ele alınıp işlendiği ayet ve hadislerle belirginleştirilerek ele alınacaktır. Tevekkül kavramının yanlış mecralara veya anlamlara sürüklenmesine etki eden bir takım kavramlarla olan ilişkisi üzerinde durulacak, kavramın daha iyi anlaşılması için zemin hazırlanacaktır. Ayrıca tevekkül kavramı Allah ile insan arasında üç temel ilişki biçimi olarak isimlendirilebilecek ontolojik, epistemolojik ve varoluşsal ilişki bağlamında ele alınacaktır. Son olarak tevekkül kavramının Kur'an ve sünnet gibi dinin temel kaynaklarındaki yerini teorik olarak belirlemek, epistemolojik, ontolojik ve varoluşsal ilişki açısından tevekkülün önemi üzerinde durarak bir tür değerlendirmeye gidilecektir
Anahtar Kelime:

Konular: Kültürel Çalışmalar

EXISTENTIAL, EPISTEMOLOGICAL AND ONTOLOGICAL BETWEEN HUMAN BEINGS AND ALLAH IN THE RELATION: TAWAKKUL

Öz:
This article, which is an attempt at analysing the concept and nature of tawakkul or submission to Allah, stresses the significance of tawakkul in the Qur'an and Sunnah and focuses on its value in the relation between human beings and Allah. This study discusses such questions derived from the concept and nature of tawakkul as "What does the concept of tawakkul involve? Is there any difference between how the Qur'an and Sunnah define tawakkul and the way it is practiced in real life? Are there any other similar concepts that are mistaken for the concept of tawakkul? If yes, what are their similarity to tawakkul and how do they contribute to understanding the concept of tawakkul? What kind of a relation can we think of between human beings and their Creator? What is the significance of tawakkul to this relation? What problems and solutions do different manifestations of tawakkul relation between human beings and Allah reveal?" In this regard, dictionary and technical definitions of the concept of tawakkul are offered and the way it is explained and interpreted in the Qur'an and Sunnah is discussed with quotations from the Qur'an and Sunnah for disambiguation. The relationship between the concept of tawakkul and certain concepts that cause misinterpretations of tawakkul is explored in detail to lay the groundwork for a better understanding of the concept. Furthermore, the concept of tawakkul is discussed in the context of three types of relations between human beings and Allah, namely ontological, epistemological and existential relations. Finally, the significance of tawakkul is explored from the point of ontological, epistemological and existential relations by theoretically placing the concept of tawakkul in such primary sources of Islam as the Qur'an and Sunnah
Anahtar Kelime:

Konular: Kültürel Çalışmalar
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbulut, Ahmet, Sahabe Devri Siyasi Hadiselerin Kelami Problemlere Etkileri, İstanbul: 1992.
  • Akto, Akif, Kişilik Oluşumunda Dinin Rolü, Basılmamış Y. Lisans Tezi, Van:
  • Aktürk, Eyüp, Eskatolojik Açıdan Kişisel Özdeşlik Sorunu, Araştırma Yay., Ankara: 2014.
  • ____________, "Mantıksal Bir Sorun Olarak Kötülük", Ekev Akademi Dergisi, S. 62, (Bahar 2015), S. 35-50.
  • ____________, "Metafiziksel Bir Sorun Olarak Kötülük", Felsefe Dünyası, Sayı: 59, (2014), S. 150-167.
  • Algül, Hüseyin, İslam Tarihi, Gonca Yayınevi, İstanbul: 1986.
  • Atay, Hüseyin, İslam'ın İnanç Esasları, A.Ü.İ.F Yay., Ankara: 1992.
  • ___________, Kur'an'a Göre Araştırmalar(Iv), Ankara: 1991. 2005.
  • Bahadır, Abdülkerim, İnsanın Anlam Arayışı Ve Din, İnsan Yayınları, İstanbul, 2002.
  • Buhari, En'am 36, Zekat 16, Hudut 19; Müslim, Zekat 91; İmaret 20; Ebu Davut, İmaret 1-13; Tirmizi, Cihad 27.
  • Carrel, Alexis, İnsan Denen Meçhul, (Çev: Revfik Özdek), Timaş Yay., 2.Bsk., İstanbul, 2000.
  • Çamdibi, H. Mahmut, Şahsiyet Terbiyesi Ve Gazali, İfav Yay., 2. Bsk., İstanbul,1994.
  • Draz, M. Abdullah, Kur'an Ahlakı, (Çev: Emrullah Yüksel-Ünvar Günay), İz Yay., 2.Bsk., İstanbul: 2002.
  • El-Cevziyye, İbn Kayyim, Medaricü's-Salikin, C.(I-Iıı) Iıı, Daru'l Kütübi'l İlmiye, Beyrut, Ts.
  • El-Faruki, İsmail Raci - El-Faruki, Luis Lâmia, İslam Kültür Atlası, İnkılap Yay., (Çev.
  • Mustafa Okan Kibaroğlu-Zerrin Kibaroğlu), İstanbul, 1999.
  • El-İsfahani, Rağıb, Müfredat Elfazi'l Kur'an, Daru'l Kalem, S, 882, Dımeşk (Şam), 1997.
  • El-Maturidi, Ebu Mansur Bin Muhammed, Te'vilatu'l Kur'an, C. Iı, Terc: Ahmet Vanlıoğlu-Bekir Topaloğlu, Mizan Yayınevi, İstanbul: 2005.
  • Esed, Muhammed, Kur'an Mesajı, (Çev: Cahit Koytak-Ahmet Ertürk), İşaret Yay., C.Iı, İstanbul: 1999.
  • Et-Tabatabai, Muhammed Hüseyn El-Mizan Fi Tefsiri'l Kur'an, Terc: Salih Uçar, Kevser Yay., İstanbul: 1999.
  • Et-Taberi, Ebu Cafer Muhammed Bin Cerir, Camiu'l Beyan An Te'vili Ayi'l Kur'an, C.Vı, Daru'l Hicr, Kahire: 2001,
  • Faris, İbn, Mu'cem Mekayısu'l Luga, Kahire: 1369.
  • Frankl, Viktor, Duyulmayan Anlam Çığlığı, (Çev: Selçuk Budak), Öteki Yay., 4. Bsk., Ankara: 1999.
  • Gazali, Kimya-Yı Saadet, Çev: Mehmet Ali Müftüoğlu, İstanbul: 1981.
  • Güngör, Erol, Ahlak Psikolojisi Ve Sosyal Ahlak, Ötüken Yay., 3. Bsk., İstanbul, 1998.
  • İbn Aşur, Muhammed Et-Tahir, Et-Tahrir Ve't-Tenvir, C. Iv.
  • İzutsu, Toshihiko, Kur'an'da Allah Ve İnsan, (Çev: Süleyman Ateş), Yeni Ufuklar Neşriyat, T.S.
  • Kütub-İ Sitte, C. 7, S.45. [Buhârî, Teheccüt 1, Daavât 10, Tevhîd 8, 24,35; Müslim,
  • Salâtu'l-Müsâfirin 199, (769); Muvatta, Kur'ân 34, (1, 215, 216); Tirmizî, Daavât 29, (3414); Ebû Dâvud, Salât 121, (771); Nesâî, Kıyâmu'l-Leyl 9, (3, 209, 210).]
  • Lahhabi, M. Aziz, İslam Şahsiyetçiliği, (Çev: Hüseyin Hatemi), İşaret Yay., İstanbul, 2003.
  • Larousse, Meydan, C. 19, Sabah Gazetesi Basımı, Tevekkül Maddesi. Manzur, İbn, Lisanu'l Arab, Beyrut: 1956
  • Mevdudi, Ebu'l A'la, Te'himu'l Kur'an, (Çev: Kurul Tara'ından) İstanbul: 1993.
  • Özsoy, Ömer - Güler, İlhami, Konularına Göre Kur'an, Fecr Yay., Ankara: 1999.
  • Pak, Zekeriya, Kur'an'da Kulluk, Kayıhan Yay., İstanbul: 1999.
  • Razi, Fahrettin, Te'sir-İ Kebir Mefatihu'l Gayb, C. Vıı, Çev: Suat Yıldırım, Lütfullah Cebeci, Sadık Kılıç Ve C. Sadık Doğru, Ankara: 1988.
  • Sarı, Mevlüd, Mevarid (Arapça Lüğat), Gonca Yay., Ts.,
  • Selçuk, Mualla, "Gençlik Çağı Ve İnanç Olgusu", Ankara Ünv., İlahiyat Fakültesi Dergisi, Ankara, 1999.
  • Smiles, Samuel, Karakter, (Çev: Mustafa Ertem), Doğan Kardeş Matbaacılık, 1975.
  • Şeraiti, Ali, Medeniyet Ve Modernizm, Çev: Ahmet Yükseloğlu, İstanbul: 1985.
  • Şibli, Mevlana, Büyük İslam Tarihi Asr-I Saadet, Mütercim, Ömer Rıza Doğrul, Eser Neşriyat Ve Dağıtım, İstanbul: 1977.
  • Uludağ, Süleyman, Tasavvuf' Terimleri Sözlüğü, İstanbul: 1977.
  • Ünal, Ali, Kur'an'da Temel Kavramlar, Kırkambar Yay., İstanbul: 1998.
  • Watt, W. Montgomery, İslâm Düşüncesinin Teşekkül Devri, Çev: Ethem Ruhi Fığlalı, Ankara: 1981.
  • Yazır, E.Hamdi, Hak Dini Kur'an Dili, Yenda Yay., C. Vııı, İstanbul: 1997.
APA AKTO A (2016). ALLAH -İNSAN ARASINDA ONTOLOJİK, EPİSTEMOLOJİK VE VAROLUŞSAL BİR İLİŞKİ BİÇİMİ: TEVEKKÜL. , 878 - 902.
Chicago AKTO AKİF ALLAH -İNSAN ARASINDA ONTOLOJİK, EPİSTEMOLOJİK VE VAROLUŞSAL BİR İLİŞKİ BİÇİMİ: TEVEKKÜL. (2016): 878 - 902.
MLA AKTO AKİF ALLAH -İNSAN ARASINDA ONTOLOJİK, EPİSTEMOLOJİK VE VAROLUŞSAL BİR İLİŞKİ BİÇİMİ: TEVEKKÜL. , 2016, ss.878 - 902.
AMA AKTO A ALLAH -İNSAN ARASINDA ONTOLOJİK, EPİSTEMOLOJİK VE VAROLUŞSAL BİR İLİŞKİ BİÇİMİ: TEVEKKÜL. . 2016; 878 - 902.
Vancouver AKTO A ALLAH -İNSAN ARASINDA ONTOLOJİK, EPİSTEMOLOJİK VE VAROLUŞSAL BİR İLİŞKİ BİÇİMİ: TEVEKKÜL. . 2016; 878 - 902.
IEEE AKTO A "ALLAH -İNSAN ARASINDA ONTOLOJİK, EPİSTEMOLOJİK VE VAROLUŞSAL BİR İLİŞKİ BİÇİMİ: TEVEKKÜL." , ss.878 - 902, 2016.
ISNAD AKTO, AKİF. "ALLAH -İNSAN ARASINDA ONTOLOJİK, EPİSTEMOLOJİK VE VAROLUŞSAL BİR İLİŞKİ BİÇİMİ: TEVEKKÜL". (2016), 878-902.
APA AKTO A (2016). ALLAH -İNSAN ARASINDA ONTOLOJİK, EPİSTEMOLOJİK VE VAROLUŞSAL BİR İLİŞKİ BİÇİMİ: TEVEKKÜL. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 8(2), 878 - 902.
Chicago AKTO AKİF ALLAH -İNSAN ARASINDA ONTOLOJİK, EPİSTEMOLOJİK VE VAROLUŞSAL BİR İLİŞKİ BİÇİMİ: TEVEKKÜL. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi 8, no.2 (2016): 878 - 902.
MLA AKTO AKİF ALLAH -İNSAN ARASINDA ONTOLOJİK, EPİSTEMOLOJİK VE VAROLUŞSAL BİR İLİŞKİ BİÇİMİ: TEVEKKÜL. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, vol.8, no.2, 2016, ss.878 - 902.
AMA AKTO A ALLAH -İNSAN ARASINDA ONTOLOJİK, EPİSTEMOLOJİK VE VAROLUŞSAL BİR İLİŞKİ BİÇİMİ: TEVEKKÜL. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi. 2016; 8(2): 878 - 902.
Vancouver AKTO A ALLAH -İNSAN ARASINDA ONTOLOJİK, EPİSTEMOLOJİK VE VAROLUŞSAL BİR İLİŞKİ BİÇİMİ: TEVEKKÜL. e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi. 2016; 8(2): 878 - 902.
IEEE AKTO A "ALLAH -İNSAN ARASINDA ONTOLOJİK, EPİSTEMOLOJİK VE VAROLUŞSAL BİR İLİŞKİ BİÇİMİ: TEVEKKÜL." e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi, 8, ss.878 - 902, 2016.
ISNAD AKTO, AKİF. "ALLAH -İNSAN ARASINDA ONTOLOJİK, EPİSTEMOLOJİK VE VAROLUŞSAL BİR İLİŞKİ BİÇİMİ: TEVEKKÜL". e-Şarkıyat İlmi Araştırmalar Dergisi 8/2 (2016), 878-902.