Yıl: 2014 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 425 - 442 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

The Effect of Cultural Heritage Education on Students' Attitudes toward Tangible Heritage

Öz:
Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 6. sınıf sosyal bilgiler dersinde miras eğitiminin öğrencilerin somut kültürel mirasa karşı tutumlarına etkisini incelemektir. Araştırma, öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desende tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 6. sınıf öğrencilerinden oluşmuştur. Çalışma grubunda, deney grubunda 38 ve kontrol grubunda 38 olmak üzere toplam 76 öğrenci yer almıştır. Araştırmanın verileri somut kültürel miras tutum ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizinde SPSS 18.0 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, deney ve kontrol grubu öğrencileri denel işlemler öncesi somut kültürel mirasa yönelik olumlu tutuma sahiptir. Uygulama sonunda ise kontrol grubu öğrencilerinin somut kültürel mirasa yönelik tutumlarında olumlu bir artış görülmezken, deney grubu öğrencilerinin tutumlarında olumlu bir artış olmuştur. Bu bulgulara dayalı olarak, sosyal bilgiler dersinde miras eğitiminin öğrencilerin somut kültürel mirasa karşı tutumlarını olumlu yönde etkilediği söylenebilir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Kültürel Miras Eğitiminin Öğrencilerin Somut Kültürel Mirasa Yönelik Tutumlarına Etkisi

Öz:
The aim of the current study was to investigate the effects of heritage education during the 6thgrade elementary school social studies course on the pupils' attitudes toward tangible heritage. A quasiexperimental design was used to collect pre-test and post-test data from both an experimental and a control group. The 6th grade students formed the sample of the study. A total of 76 students participated in the study, with 38 constituting the experimental group and 38 constituting the control group. Data were derived from a tangible cultural heritage attitude scale. SPSS 18.0 packet program was used for the analysis of data. According to the findings of the data analysis, it was observed that the participants' attitudes toward tangible cultural heritage were affected positively
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ahmad, Y. (2006). The scope and defination of heritage: From tangible to intangible. International Journal of Heritage Studies, 12 (3), 292-300.
  • Ahunbay, Z. (2007). Tarihi çevre koruma ve restorasyon. (4.Basım). İstanbul: Yapı Yayın No:28.
  • Aktekin, S. (2010). Kültürel, doğal ve tarihsel mirasın korunması ve topluma mal edilmesi: İngiltere ve Türkiye Örnekleri. Türk Yurdu, 270, 52-58.
  • Akurgal, E. (1998). Türkiye'nin kültür sorunları ve Anadolu Uygarlıklarının Dünya tarihindeki önemi. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Alkış, S. ve Oğuzoğlu, Y. (2005). Ülkemiz koşullarında tarihi çevre eğitiminin önemini ve gerekliliğini artıran nedenler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 347-361.
  • Ashworth, G.J. (1994). From history to heritage - from heritage to identity: In search of concepts and models. In G.J. Ashworth and P.J. Larkham (Eds.), Building a new heritage: Tourism, culture and identity in the new Europe (pp. 13-30). New York: Routledge.
  • Aslan, Z., and Ardemagni, M. (2006). Introducing young people to the protection of heritage sites and historic cites. Web: http://www.iccrom.org/, adresinden 25 Nisan 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Bektaş, C. (1992). Koruma Onarım. İstanbul: YEM Yayınları.
  • Borman, T. (2004). Education at English heritage. The Hague Forum 2004 (pp. 33-35). Web: http://www.europanostra.org/documents/ adresinden 3 Nisan 2010 adresinde alınmıştır.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. (8.Baskı). Ankara: PegemA.
  • Copeland, T. (2004). Heritage and education: A European perspective. The Hague Forum 2004 (pp. 18-22). Web: http://www.europanostra.org/documents/ adresinden 3 Nisan 2010 adresinde alınmıştır.
  • Corbishley, M. (2000). Living heritage. History Today, 50 (8), 36-37.
  • Council of Europe Committee of Ministers. (1998). Recommendation No. R (98) 5E of the committee of ministers to member states concerning heritage education - 17 March 1998. Web: http://www.coe.int/t/cm/adoptedTexts_en.asp adresinden 2 Nisan 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Council of Europe. (2005). Council of Europe Framework Convention on the Value of Cultural Heritage for Society, Faro 27.10.2005. Web: http://conventions.coe.int/Treaty/EN/Treaties/Html/199.htm, adresinden 25 Nisan 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Creswell, J.W. (2008). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. (13th Edt.). Columbus, Ohio: Pearson.
  • Curtis, R.and Seymour, C. (2004). Louisiana heritage education program and heritage in the classroom: children's attitudes toward cultural heritage. Journal of Social Studies Research, 28 (2), 20-24.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., ve Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik. SPSS ve LISREL uygulamaları. Ankara: PegemA.
  • Ekinci, O. (2003). Kültürel ve doğal mirasın korunması. G.Tarı (Editör), Kültürel Açıdan Avrupa Birliğine Yaklaşım Sempozyumu ( 22-24 Kasım 2001). İstanbul: Ofset Filmcilik Matbaacılık Sanayi ve Ticaret A.Ş., ss. 233-242.
  • Erder, C. (1975). Tarihi çevre bilinci. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
  • Erder, C. (1999). Tarihi çevre kaygısı. Ankara: ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları.
  • EUROPA NOSTRA. (2004). Heritage and education: A European Perspective. The Hague Forum 2004. Web: http://www.europanostra.org/documents/ adresinden 3 Nisan 2010 adresinde alınmıştır.
  • Ferguson, R. and, Pye, E. (2004). Our students and ourselves: Approaching a course design. ICCROM. Web: http://www.iccrom.org/eng/02info_en/02_04pdf-pubs_en.shtml, adresinden 20 Mayıs 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Gimenez, J.E., Ruiz, R.M.A. and Listan, M.F. (2008). Primary and secondary teachers' conceptions about heritage and heritage education: A comparative analysis. Teacher and Teacher Education, 24, 2095-2107.
  • Gökmen, H. (2010). Mimarlık ve çocuk çalışmaları: Yapılı çevre eğitimi. Mimarlık, 352, Web: http://www.mimarlikdergisi.com/ adresinden 10 Eylül 2011 tarihinde alınmıştır.
  • Güner, S. (2009). Savaşlar ve kültürel miras: Kültürel miras; savaşların silahlı çatışmaların masum kurbanları olmaya devam ediyor. 2. Uluslar arası strateji ve güvenlik çalışmaları sempozyumu, 16 Nisan 2009. İstanbul: Beykent Üniversitesi.
  • Güvenç, B. (1994). İnsan ve Kültür. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Harvey, D.C. (2001). Heritage Past and Heritage Present: Temporality, meaning and the scope of heritage studies. International Journal of Heritage Studies, 7(4), 319-338.
  • Hatch, K. (1988). A heritage at risk: An agenda for the future. The Journal of Museum Education, (Spring/Summer), 4-7.
  • Haviland, W.A. (2002). Kültürel antropoloji. Çev.H. İnanç ve S. Çiftçi. İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Henson, D., Stone P., and Corbishley, M. (2004). Education and the historic environment. New York: Routledge.
  • Hereduc. (2005). Heritage in the classroom: A practical manuel for teachers. Web: http://www.hereduc.net/hereduc/ adresinden 20 Mart 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Howard, P. (2003). Heritage: Management, interpretation, identity. New York: Continuum.
  • Huhta, J.K, and Hankins, J.S. (1988). Approaching heritage education from every angle. The Journal of Museum Education, (Spring/Summer), 13-15.
  • Hunter, K. (1988). Heritage education in the social studies. ERIC ED 300306. Web: www.eric.ed.gov adresinden 2 Mart 2008 tarihinde alınmıştır.
  • Hunter, K. (1992). A commentment to education: Designing a heritage education for National Trust: A final report. Historic Preservation Forum, 6 (1), 15-20.
  • Karpuz, H. (1990). Eski eser ve anıtların korunmasında halkın eğitimi. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Dergisi, 34 (1.2), 405-408.
  • Kiper, P. (2004). Küreselleşme sürecinde tarihsel kültürel değerlerin korunması: Türkiye, Bodrum örneği. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Lowenthal, D. (2005). Natural and cultural heritage. International Journal of Heritage Studies, 11 (1), 81-92.
  • MEB. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6-7. Sınıflar öğretim programı ve kılavuzu (Taslak Basım). Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Oğuz, E.S. (2011). Toplum bilimlerinde kültür kavramı. Hacettepe Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, 28 (2), 123-139.
  • Oğuz, Ö. (2007). UNSECO, Kültür ve Türkiye. Milli Folklor, 73, 5-11.
  • Özcan, Ö. (2010). Cumhuriyet sonrası Türk müzeciliği hakkında notlar. Türk Yurdu, 30 (270), 30-34.
  • Özdoğan, M. (2001). Türk arkeolojisinin sorunları ve kalkınma politikaları. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Patrick, J.J. (1988). Historic preservation and school curriculum. Paper presented at the symposium on Heritage Education (Washington, DC, May 11, 1988), ERIC ED 300 289.
  • Patrick, J.J. (1989). Heritage education in the school curriculum. Paper prepared for the National Trust for historic preservation and the Waterford Foundation (Waterford, VA, November 16- 18, 1989), ERIC ED 315 333.
  • Ross, S.M. and Morrison, G.R. (2011). Experimental research methods. In D.H. Jonassen (Ed.), Handbook of research for educational communications and technology (pp. 1021-1043). Bloomington, IN: The Association for Educational Communications and Technology. Web: http://www.aect.org/edtech/ed1 adresinden 25 Eylül 2011 tarihinde alınmıştır.
  • Sey, Y. (2003). Sürdürülebilir kalkınma / "tarihi kültürel mirasın korunması". Çevre ve sürdürülebilir kalkınma tematik paneli, vizyon 2023: bilim ve teknoloji stratejileri teknoloji öngörü projesi. Web: http://www.tubitak.gov.tr adresinden 10 Nisan 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Smith, G.S., Messenger, P.M., and Soderland, H.A. (Eds.). (2010). Heritage values in contemporary society. Walnut Creek, California: Left Coast Pess Inc.
  • Sokal, M.P. (2006). The U.S. legal response to the protection of the world cultural heritage. In N. Brodie, M. M. Kersel, C. Luke, K. W. Tubb (Eds.), Archaeology, Cultural heritage, and the antiquities trade (pp. 36-67). Gainesville, FL: University Press of Florida.
  • Stone, P. (2004). Introduction: Education and the historic environment into the twenty-first century. In D. Henson, P. Stone and M. Corbishley (Eds.), Education and Historic Environment (pp.1- 10). New York: Routledge.
  • Uçankuş, H.T. (2000). Bir insanlık ve uygarlık bilim arkeoloji: Tarihöncesi çağlardan Perslere kadar Anadolu. Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • UNESCO. (2002). World heritage in young hands: An educational resource kit for teachers. Web: http://whc.unesco.org/en/educationkit/, adresinden 27 Mayıs 2010 tarihinde alınmıştır.
  • Wilhelm, N. (2004). Voyage to the heart of the heritage: Our heritage explained to children. Heritage and education: A European Perspective, The Hague Forum 2004 (pp. 25-27). Web: http://www.europanostra.org/documents/ adresinden 3 Nisan 2010 adresinde alınmıştır.
  • Yeşilbursa, C.C. and Barton, K. C. (2011). Preservice teachers' attitudes toward the inclusion of "heritage education" in elementary social studies. Journal of Social Studies Education Research, 2 (2), 1-21.
  • Yılmaz, G. ve Üçer, Z.A.G. (2004). Türkiye'de kentsel koruma sürecinde kurumsal yapı ve sivil toplum kuruluşları üzerine bir değerlendirme. Ege Mimarlık, 3 (51), 43-47.
  • Yılmaz, Ö.Ö. (2005). Türkiye'de kültürel mirasın yönetimi ve sorunları. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yücel, E. (2006). Kültür varlıklarından korumacılık ve Türkiye gerçeği. Yapı Dergisi, 294 (Mayıs), 112-116.
APA DÖNMEZ C, YEŞİLBURSA C (2014). The Effect of Cultural Heritage Education on Students' Attitudes toward Tangible Heritage. , 425 - 442.
Chicago DÖNMEZ Cengiz,YEŞİLBURSA Cemil C. The Effect of Cultural Heritage Education on Students' Attitudes toward Tangible Heritage. (2014): 425 - 442.
MLA DÖNMEZ Cengiz,YEŞİLBURSA Cemil C. The Effect of Cultural Heritage Education on Students' Attitudes toward Tangible Heritage. , 2014, ss.425 - 442.
AMA DÖNMEZ C,YEŞİLBURSA C The Effect of Cultural Heritage Education on Students' Attitudes toward Tangible Heritage. . 2014; 425 - 442.
Vancouver DÖNMEZ C,YEŞİLBURSA C The Effect of Cultural Heritage Education on Students' Attitudes toward Tangible Heritage. . 2014; 425 - 442.
IEEE DÖNMEZ C,YEŞİLBURSA C "The Effect of Cultural Heritage Education on Students' Attitudes toward Tangible Heritage." , ss.425 - 442, 2014.
ISNAD DÖNMEZ, Cengiz - YEŞİLBURSA, Cemil C.. "The Effect of Cultural Heritage Education on Students' Attitudes toward Tangible Heritage". (2014), 425-442.
APA DÖNMEZ C, YEŞİLBURSA C (2014). The Effect of Cultural Heritage Education on Students' Attitudes toward Tangible Heritage. İlköğretim Online (elektronik), 13(2), 425 - 442.
Chicago DÖNMEZ Cengiz,YEŞİLBURSA Cemil C. The Effect of Cultural Heritage Education on Students' Attitudes toward Tangible Heritage. İlköğretim Online (elektronik) 13, no.2 (2014): 425 - 442.
MLA DÖNMEZ Cengiz,YEŞİLBURSA Cemil C. The Effect of Cultural Heritage Education on Students' Attitudes toward Tangible Heritage. İlköğretim Online (elektronik), vol.13, no.2, 2014, ss.425 - 442.
AMA DÖNMEZ C,YEŞİLBURSA C The Effect of Cultural Heritage Education on Students' Attitudes toward Tangible Heritage. İlköğretim Online (elektronik). 2014; 13(2): 425 - 442.
Vancouver DÖNMEZ C,YEŞİLBURSA C The Effect of Cultural Heritage Education on Students' Attitudes toward Tangible Heritage. İlköğretim Online (elektronik). 2014; 13(2): 425 - 442.
IEEE DÖNMEZ C,YEŞİLBURSA C "The Effect of Cultural Heritage Education on Students' Attitudes toward Tangible Heritage." İlköğretim Online (elektronik), 13, ss.425 - 442, 2014.
ISNAD DÖNMEZ, Cengiz - YEŞİLBURSA, Cemil C.. "The Effect of Cultural Heritage Education on Students' Attitudes toward Tangible Heritage". İlköğretim Online (elektronik) 13/2 (2014), 425-442.