Yıl: 2014 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 251 - 281 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği

Öz:
Günümüz üretim ilişkilerinde rekabetin çalışanlar boyutunda artan önemi, çalışan ve iş arasındaki uyumun daha da önem kazanmasına neden olmuştur. Çalışanın yaptığı işten duyduğu memnuniyeti ifade eden iş tatmini, çalışanın iş ortamında maddi ve manevi doyumunu sağlayarak hem kendisi hem de örgütü için bir hedef haline gelmiştir. İnsan kaynaklarının en önemli girdi ve belirleyici olduğu hizmetler sektöründe, işin özellikleri ile çalışanın bilgi, beceri ve yetenekleri arasında tatmine dayalı bir ilişkinin kurulması, bireysel ve organizasyonel başarının belirleyicisi durumundadır. İleri teknoloji kullanımı, kaliteli hizmet üretme ihtiyacı ve rekabet boyutuyla hizmetler sektörünün önemli bir üyesi olan bankacılık sektöründe çalışanların tatmini büyük önem kazanmaktadır. Bu araştırmada, banka çalışanlarının sahip olduğu (yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim düzeyi, şubede/genel müdürlük biriminde çalışma durumu, unvan, hizmet süresi, ailede başka bankacı olup olmaması durumu, geleceğe dair beklentilerden oluşan) bireysel faktörlerin iş tatminine etkisinin araştırılması amaçlanmıştır. Bir kamu bankası özelinde yapılan alan araştırması sonucunda; banka personelinin tatmin düzeyinin çeşitli bireysel faktörlerden etkilenerek değiştiği belirlenmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme İktisat İşletme Finans

The Effects of Employees' Individual Characteristics on Job Satisfaction

Öz:
The raising importance of rivalry between the employees in the relations of production nowadays, makes the adaptation between worker and work more substantial. The job satisfaction which expresses the employee's contentment about his/her job becomes a target for the employee and also for the firm based on the provided material/ moral satiety. In the services sector which consists of human resources as itsmost leading and determinant input, building a relationship between the specialties of work and intelligence, skills and abilities of workers depending on job satisfaction is decisive for individual and organizational success also. In the banking sector which is a crucial member of services sector because of the dimensions of the usage of high technology, the need of quality services production and the competition, satisfaction of employees becomes significant. This study aims to investigate the effects of individual factors (age, gender, marital status, education level, operating status of branch/operating status of head office, title, service time, the existence or nonexistence of other bankers in the family, expectations for the future) on job satisfaction. In the consequence of a field work about a public bank, it's found out that the level of bank personnel's job satisfaction is changed by the effect of individual factors.
Anahtar Kelime:

Konular: İş İşletme İktisat İşletme Finans
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKINCI, Z. (2002) "Turizm Sektöründe İşgören İş Tatminini Etkileyen Faktörler: Beş Yıldızlı Konaklama İşletmelerinde Bir Uygulama", Akdeniz İİBF Dergisi, Sayı 4.
  • AKTAŞ, R.; AKTAŞ, A. (1991) "Uzmanlaşma, Yazılı Kurallar ve Yerinden Yönetimin İş Doyumu Üzerinde Etkisi", Verimlilik Dergisi, No:2, Ankara.
  • AYKAÇ, A. (2010) "İş Doyumunun Örgütsel Bağlılık Üzerine Etkisi", Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • BECEREN, E. (2000) "Güven", Human Resources, Sayı 5, Eylül-Ekim.
  • BÖRÜ, D. (2001) "Örgütlerde Güven Ortamının Yaratılmasında İlk Adım", 9. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi Bildirileri, Mayıs.
  • CAN, H.; TUNCER D., AYHAN Y. (2009) Genel İşletmecilik Bilgileri, Adım Yayıncılık, 3. Baskı, Ankara, 1991.
  • DAVİS, K. (1088), İşletmelerde İnsan Davranışı Örgütsel Davranış, Çev. Kemal TOSUN ve diğerleri, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını, Yayın No 199.
  • DENİZ, M. (2005) "Bir Tutum Çeşidi Olarak İş Doyumu", Örgütsel Davranış Boyutlarından Seçmeler, Ed. Mehmet TİKİCİ, Ankara, Nobel Yayını.
  • DİKMEN, H. (1987) "Çalışan Kişilerin İşlerinde Tatmin Olmalarına Etki Eden Faktörler", Ev Ekonomisi Dergisi.
  • GÖZENER, E.; SAYIN, S. (2007) "Devlet ve Özel Hastanelerdeki Hekimlerin İş Tatmin Düzeyinin Karşılaştırılması", Eğitişim Dergisi, Sayı 16, Ağustos.
  • İNCE, M., GÜL, H. (2005)Yönetimde Yeni Bir Paradigma Örgütsel Bağlılık, Çizgi Kitapevi, Konya, 2005.
  • İNCİR, G. (1990) Çalışanların İş Doyumu Üzerine Bir İnceleme, Milli Prodüktivite Merkezi Yayınları, Ankara.
  • KARKIN, N. (2004) "Kamu ve Özel Sektör Yöneticilerinin Liderlik Davranışları", Türk İdare Dergisi, 3.
  • KESER, A. (2003) "Çalışmanın Anlamı, İnsan Yaşamındaki Yeri ve Yaşam Doyumu Üzerine Bir Uygulama", Yayınlanmamış Doktora Tezi, Uludağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bursa.
  • KESER, A. (2006) Çalışma Yaşamında Motivasyon, Alfa Aktüel Yayınları, İstanbul.
  • KESER, A. (2009) Çalışma Psikolojisi, Ekin Yayınevi, Bursa.
  • KIREL, Ç. (1999) "Esnek Çalışma Saatleri Uygulamasında Cinsiyet, İş Tatmini ve İş Bağlılığı İlişkisi", İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, Cilt 28, Sayı 2, İstanbul.
  • ÖRÜCÜ, E., YUMUŞAK, S., BOZKIR, Y. (2006) "Kalite Yönetimi Çerçevesinde Bankalarda Çalışan Personelin İş Tatmini ve İş Tatminini Etkileyen Faktörlerin İncelenmesine Yönelik Bir Araştırma", Celal Bayar Üniversitesi İİBF Yönetim ve Ekonomi Dergisi, Cilt 13, Sayı 1.
  • ÖZDAMAR, K. (2004) Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I, Kaan Kitapevi, Eskişehir.
  • ÖZKALP, Enver, KIREL, A.Ç. (1996) Örgütsel Davranış, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir.
  • ÖZTÜRK, A. (2007) "Ortaöğretim Kimya Öğretmenlerinin İş Tatmini", Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • SABUNCUOĞLU, Z., TÜZ, M. (2005) Örgütsel Psikoloji, Alfa Aktüel Basım Yayın, Bursa.
  • TELMAN, N.; ÜNSAL, P. (2004) Çalışan Memnuniyeti, Epsilon Yayıncılık, İstanbul.
  • TELMAN, N. (1988) Endüstride Görülen İş Tatminsizliği ve Bunun Yabancılaşmayla Olan İlişkisi, İ.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınları, İstanbul.
  • TENGİLİMOĞLU, D. (2005) "Hizmet İşletmelerinde Liderlik Davranışları İle İş Doyumu Arasındaki İlişkinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma", Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 1.
  • TETİK, S.; UÇAR, G.; YALÇIN, B. (2008) "Örgütlerde İş Tatminini Etkileyen Etmenler ve Emniyet Mensupları İle Yapılan Alan Araştırması", Verimlilik Dergisi, No 1.
  • TÜRK, M. S. (2007) Örgüt Kültürü ve İş Tatmini, Gazi Kitapevi, Ankara.
  • Türk Dil Kurumu, (Erişim) http://www.tdk.gov.tr, 27 Nisan 2012.
  • UYARGİL, C. (1988) İş Tatmini ve Bireysel Özellikler, Türkiye'de Özel Sektörde Yapılmış Bir İş Tatmini Araştırması, İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Yayını, İstanbul.
  • WAGNER, J.A., HOLLENBECK, J.R. (2010) OrganizationalBehavior: SecuringCompetitive Advantage, Routledge, New York.
  • YILDIRIM, A.; ŞİMŞEK, H. (2005) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
  • ZENCİRKIRAN M. (2005) Sanayi Toplumundan Enformasyon Toplumuna: Değişen Çalışma Hayatı ve Yeni Değerler, Çalışma Yaşamında Dönüşümler, Ed.AşkınKESER, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
APA ÖZAYDIN M, ÖZDEMİR Ö (2014). Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği. , 251 - 281.
Chicago ÖZAYDIN MEHMET MERVE,ÖZDEMİR Ömer Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği. (2014): 251 - 281.
MLA ÖZAYDIN MEHMET MERVE,ÖZDEMİR Ömer Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği. , 2014, ss.251 - 281.
AMA ÖZAYDIN M,ÖZDEMİR Ö Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği. . 2014; 251 - 281.
Vancouver ÖZAYDIN M,ÖZDEMİR Ö Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği. . 2014; 251 - 281.
IEEE ÖZAYDIN M,ÖZDEMİR Ö "Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği." , ss.251 - 281, 2014.
ISNAD ÖZAYDIN, MEHMET MERVE - ÖZDEMİR, Ömer. "Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği". (2014), 251-281.
APA ÖZAYDIN M, ÖZDEMİR Ö (2014). Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, 6(1), 251 - 281.
Chicago ÖZAYDIN MEHMET MERVE,ÖZDEMİR Ömer Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi 6, no.1 (2014): 251 - 281.
MLA ÖZAYDIN MEHMET MERVE,ÖZDEMİR Ömer Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi, vol.6, no.1, 2014, ss.251 - 281.
AMA ÖZAYDIN M,ÖZDEMİR Ö Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2014; 6(1): 251 - 281.
Vancouver ÖZAYDIN M,ÖZDEMİR Ö Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği. İşletme Araştırmaları Dergisi. 2014; 6(1): 251 - 281.
IEEE ÖZAYDIN M,ÖZDEMİR Ö "Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği." İşletme Araştırmaları Dergisi, 6, ss.251 - 281, 2014.
ISNAD ÖZAYDIN, MEHMET MERVE - ÖZDEMİR, Ömer. "Çalışanların Bireysel Özelliklerinin İş Tatmini Üzerindeki Etkileri: Bir Kamu Bankası Örneği". İşletme Araştırmaları Dergisi 6/1 (2014), 251-281.