Yıl: 2014 Cilt: 14 Sayı: 54 Sayfa Aralığı: 39 - 60 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

The Needs of Inclusive Preschool Teachers about Inclusive Practices

Öz:
Problem Durumu:Kaynaştırma uygulamalarının kalitesi, programın felsefesi, idarecilerin desteği ile öğretmen eğitimi ve açık fikirli öğretmenlere bağlı olarak değişmekte; ancak başarılı kaynaştırmayı sağlayan en temel elemanınsınıf öğretmenleri olduğu ifade edilmektedir. Öğretmenlerin eğitimi, deneyimi, tutumları ile bilgileri kaynaştırma kalitesinin göstergesi olarak kabul edilmektedir. Öğretmenlerin sınıflarındaki farklı beceri ve yetenekleri olan çocukların gereksinimlerini karşılamak için hem özel gereksinimli çocuklar hem de kaynaştırma uygulamalarıhakkındabilgivedeneyimesahipolmalarıgerektiği vurgulanmaktadır.Türkiye'deki kaynaştırma uygulamalarını inceleyen araştırmalarda, kaynaştırmaya ilişkin çeşitli sorunlar yaşandığı ortaya çıkmıştır. İdareciler, anne babalar ve öğretmenler sıklıkla uygulama sürecindeki sorunları gündeme getirmiş ve bu sorunlar nedeniyle okul öncesi sınıflarına devam eden özel gereksinimli çocuklar için beklenen yararların sağlanamadığını vurgulamışlardır. Okul öncesinde kaynaştırma uygulamalarında karşılaşılan temel sorunların sınıflardaki çocuk sayısının fazla olması, çocuk ve öğretmen için destek hizmetlerinin yetersiz olması, idareci ve öğretmenlerin kaynaştırma konusundaki bilgilerinin yetersiz olması ile olumsuz öğretmen tutumları olduğu belirlenmiştir.Özel gereksinimli çocukların kaynaştırılmasına ilişkin yasal düzenlemelerin yapılmasından sonra her yıl okul öncesi sınıflardaki özel gereksinimli çocukların sayısı artmaktadır. Öğretmenlerin çoğu okul öncesi kaynaştırma fikrini desteklemesine karşın, kaynaştırma uygulamalarına ilişkin bilgi ve beceri yetersizlikleri nedeniyle genellikle özel gereksinimli çocukları kendi sınıflarında istememektedir. Kaynaştırmanın en önemli bileşeni öğretmenlerdir ve kaynaştırma uygulamalarının başarısını artırmak amacıyla, öğretmenlerin özel gereksinimli olan ve olmayan çocukları kapsayan heterojen sınıflarda öğretim yapabilmek için hazırlanmaları gerekmektedir.Araştırmanın Amacı:Türkiye'de okul öncesi dönemde kaynaştırma uygulamalarının başarısını artırmak için öğretmenlerin kaynaştırma konusunda bilgi ve deneyim kazanmalarının öncelikli bir konu olarak ele alınması gerektiği düşünülmektedir. Ancak, okulöncesi öğretmenlerinin bilgi ve beceri kazanmalarını sağlayabilmek ve gereksinimlerini karşılayacak işlevsel programlar hazırlayabilmek için öğretmenlerin öncelikli gereksinimlerinin belirlenmesi gerekmektedir. Bu nedenle okul öncesi öğretmenler için hazırlanan bir eğitim programının öğretmen çıktıları üzerindeki etkilerini araştırmak amacıyla yürütülen bir projenin ilk aşaması olarak planlanan bu çalışmada, sınıfında özel gereksinimli çocuk olan okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırmaya ilişkin gereksinimlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla iki aşamalı bir çalışma planlanmış, ilk aşamada 40 öğretmenle yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılarak öğretmenlerin kaynaştırma konusundaki gereksinimleri ile kendilerini yeterli ve yetersiz gördükleri konular belirlenmeye çalışılmış, ikinci aşamada ise bu öğretmenlerden dördü ile derinlemesine görüşmeler yapılarak öğretmenlerin gereksinimlerinin ayrıntılı olarak ortaya konulmasına çalışılmıştır.Araştırmanın Yöntemi:Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı bu çalışmanın ilk aşamasına MEB'e bağlı 14 okul öncesi kurumda çalışan 40 öğretmen ile Öğretmen Görüşme Formu A kullanılarak yarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Formun ilk bölümünde öğretmen ve özel gereksinimli çocukların demografik bilgilerine ilişkin sorulara, ikinci bölümünde kaynaştırma uygulamalarına ilişkin 4 açık uçlu soruya ve son bölümünde ise öğretmenlerin kaynaştırma uygulamalarında karşılaştıkları konuları içeren 10 maddelik üç listeye yer verilmiştir. Öğretmenlerden birinci listeyi kullanarak kendilerini yeterli gördükleri konuları, ikinci listeyi kullanarak güçlük çektikleri konuları ve üçüncü listeyi kullanarak ise öncelikli olarak bilgiye gereksinim duydukları konuları önem sırasına göre sıralamaları istenmiştir. Çalışmanın ikinci aşamasında ise, 40 öğretmen arasından gönüllü olan 4 öğretmen ile ÖğretmenGörüşmeFormuBkullanılarakderinlemesinegörüşmeler gerçekleştirilmiştir. Görüşülen öğretmenlerin sınıflarında bir ya da birden fazla özel gereksinimli çocuk bulunmaktadır. İki grup öğretmenden toplanan veriler, QSR NVivo-9 yazılımı kullanılarak ayrı ayrı tümevarım yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir.Araştırmanın Bulguları:Çalışmanın birinci aşamasında yapılan analizler sonucunda, ilk olarak kaynaştırma uygulamalarının gerekliliği, başarısı, etkili faktörler, alınan destekler ve önerilerden oluşan beş ana tema ve bunlara bağlı onsekiz alt tema belirlenmiştir. İkinci olarak, öğretmenlerin %28 ile %55'inin farklı öğretim yöntemleri kullanma, sınıf yönetimi, problem davranışların kontrolü ve ailelerle işbirliği konularında kendilerini yeterli gördükleri, buna karşın grubun yaklaşık yarısının (%43-60) öğretimi bireyselleştirme, uygun öğretim materyali seçme, özel gereksinimli çocukların performanslarını değerlendirme, sınıf yönetimi ve problem davranışlarla baş etme konularında ise kendilerini yetersiz gördükleri belirlenmiştir. Üçüncü olarak, özel gereksinimli çocukların özellikleri, öğretimi bireyselleştirme ile problem davranışların kontrolü konularının öğretmenlerin yarıdan fazlasının öncelikli olarak bilgi edinmek istedikleri konular olduğu görülmüştür.Araştırmanın ikinci aşamasında yapılan analizler sonucunda, dört öğretmeninde birinci aşamadaki öğretmenlere benzer şekilde kaynaştırmaya ilişkin bilgi ve deneyim gereksinimlerini vurguladığı görülmüştür. Bu öğretmenler özellikle özel gereksinimli çocukları tanımadıklarını, öğretim sürecinde güçlükler yaşadıklarını ve davranış problemleri ile baş edemediklerini açıklayarak bu konularda eğitim almaları gerektiğini belirtmişlerdir. Bu aşamada ayrıca, öğretmenlerin kaynaştırma uygulamalarına ilişkin bazı özel gereksinimleri de ortaya çıkmıştır. Örneğin, öğretmenler özel gereksinimli çocukların dil ve konuşma, bilişsel, motor v
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Okul Öncesi Öğretmenlerin Kaynaştırma Uygulamaları Konusundaki Gereksinimler

Öz:
Problem Statement: Since the law related to the inclusion of children with special needs was passed, the number of children with special needs in preschool classrooms has increased each year. Preschool teachers face serious challenges when they teach children with diverse abilities in the same environment. Although most of them support the idea of preschool inclusion, preschool teachers usually do not want children with special needs in their classrooms because of their lack of knowledge and skills regarding inclusive practices. It has been established that teachers are the most important component of inclusion, and in order to increase the success of inclusive practices, they should be prepared to teach in heterogeneous classrooms that include children with and without disabilities. Purpose of Study: To develop and implement an effective and functional training program for inclusive preschool classroom teachers, we aimed to thoroughly examine the needs of preschool teachers with regard to supporting the development of children with disabilities in their classes. Method: In the first part of our study, semi-structured interviews were conducted with 40 teachers, and in the second part, in-depth interviews were held with four of the teachers from the first group. All of the teachers who participated in this study had one or more children with special needs in their classrooms. After completion of the interviews, the data from the two groups were analyzed separately. Findings and Results: The analyses of both groups of data indicated that teachers mainly needed knowledge, skills, experience, and support when assessing the performance of children with special needs, working with their parents, preparing individualized education programs (IEPs), adapting and modifying their curriculum, and dealing with behavioral problems. Conclusions and Recommendations: To make preschool inclusion successful and to have special needs children gain the expected benefits, teachers need to be provided with functional teacher training programs that foster positive attitudes and provide them with a meaningful experience. If preschool teachers in Turkey had access to these types of programs in both pre-service and in-service education, the quality of preschool inclusion would improve immensely
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altun, T., & Gülben, A. (2009). Okul öncesinde özel gereksinim duyan çocukların eğitimindeki uygulamalar ve karşılaşılan sorunların öğretmen görüşleri açısından değerlendirilmesi [Assessment of teacher opinions about the practices and problems in the education of children with special needs in preschools]. Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 253-272.
  • Aral, N. (2011). Okul öncesi eğitimde kaynaştırma [Inclusive education in preschool education]. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Avramidis, E., Bayliss, P., & Burden, R. (2000). A survey into mainstream teachers' attitudes towards the inclusion of children with special educational needs in the ordinary school one local education authority. Educational Psychology, 20(2), 191-211.
  • Batu, S. (2000). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri [The opinions and suggestions of teachers who have integrated exceptional students in their classes in a secondary vocational school]. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Batu, S. (2010). Factors for the success of early childhood inclusion & related studies. International Journal of Early Childhood Special Education, 2(1), 57-71.
  • Bricker, D. (1995). The challenge of inclusion. Journal of Early Intervention, 19(3), 179- 194.
  • Bruns, A. D., & Mogharberran, C. C. (2009). The gap between beliefs and practices: early childhood practitioners' perceptions about inclusion. Journal of Research in Childhood Education, 21(3), 229-241.
  • Buell, M. J., Hallam, R., Gamel-McCormick, M., & Scheer, S. (1999). A survey of general and special education teachers' perceptions and in-service needs concerning inclusion. International Journal of Disability, Development and Education, 46(2), 143-156.
  • Burke, K., & Sutherland, C. (2004). Attitudes toward inclusion: knowledge versus experience. Education, 125(2), 163-173.
  • Buysse, V., Wesley, P., Bryant, D. M., & Gardner, D. (1999). Quality of early childhood programs in inclusive and noninclusive settings. Exceptional Children, 65, 301-314.
  • Clough, P., & Nutbrown, C. (2004). Special educational needs and inclusion: multiple perspectives of preschool educators in the UK. Journal of Early Childhood Research, 2, 191-210.
  • Coombs-Richardson, R., & Mead, J. (2001). Supporting general educators' inclusive practices. Teacher Education and Special Education, 24(4), 383-390.
  • Crane-Mitchell, L., & Hedge, A. V. (2007). Beliefs and practices of in-service preschool teachers in inclusive settings: implications for personnel preparation. Journal of Early Childhood Teacher Education, 28, 353-366.
  • Eğitim Reformu Girişimi (2011). Türkiye'de kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitimin durumu [Mainstreaming/Inclusive Education in Turkey]. İstanbul: Yapım MYRA.
  • Eiserman, W. D., Shisler, L., & Healey, S. (1995). A community assessment of preschool providers' attitudes toward inclusion. Journal of Early Intervention, 19, 149-167.
  • Frazeur-Cross, A., Traub, E. K., Hutter-Pishgahi, L., & Shelton, G. (2004). Elements of successful inclusion for children with significant disabilities. Topics in Early Childhood Special Education, 24(3), 169-183.
  • Gök, G., & Erbaş, D. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşleri ve önerileri [Opinions and suggestions of preschool teachers about inclusion]. International Journal of Early Childhood Special Education, 3(1), 66-87.
  • Hadadian, A., & Hargrove, L. (2001). Child care perspectives on inclusion: do we have to go a long way to go? Infant-Toddler Intervention: The Transdisciplinary Journal, 11, 49-58.
  • Hundert, J. P. (2007). Training classroom and resource preschool teachers to develop inclusive intervention for children with disabilities: generalization to new intervention targets. Journal of Positive Behavior Interventions, 9(3), 159-173.
  • Kapçı, E., Acarlar, F., & Küçüker, S. (2003). Kaynaştırmaya İlişkin Destekler ve Engeller Ölçeği'nin geliştirilmesi [Development of Supports and Barriers to Inclusion Scale]. OMEP World Assembly and Congress, Kuşadası, Turkey.
  • Kaya, İ. (2005). Anasınıfı öğretmenlerinin kaynaştırma (entegrasyon) eğitimi uygulamalarında yeterlilik düzeylerinin değerlendirilmesi [Assessment of preschool teachers' sufficiency in inclusive (integrative) practices]. Unpublished master's thesis. Selçuk University, Institute of Social Sciences, Konya, Turkey.
  • Küçüker, S., Acarlar, F., & Kapci, E. G. (2006). The development and psychometric evaluation of the supports scale for pre-school inclusion. Early Child Development and Care, 176(6), 643-659.
  • Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Newburry Park, CA: Sage.
  • MEB (2013). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği [Regulation of Special Education Services]. Retrieved on July 24, 2013 from http://mevzuat.meb.gov.tr/html/26184_0.html.
  • Miles, M., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Odom, S. L. (2000). Preschool inclusion: what we know and where we go from here. Topics in Early Childhood Special Education, 20(1), 20-27.
  • Odom, S. L., & Bailey, D. B. (2001). Inclusive preschool programs: Ecology and child outcomes. In M. Guralnick (Eds.) Early childhood inclusion: Focus on change (pp. 253-276). Baltimore MD: Brooks.
  • Orhan, M. (2010). Okul öncesi kaynaştırma öğrencileriyle normal gelişim gösteren öğrencilerin sosyal becerileri ve problem davranışlarının düzeyi ile öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüşlerinin incelenmesi [Examining the opinions of teachers about inclusion and the social skills and problem behaviors of children with and without special needs in preschools]. Unpublished master's thesis. Anadolu University, Institute of Educational Sciences, Eskişehir, Turkey.
  • Özaydın, L., & Çolak, A. (2011). Okul öncesi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ve okul öncesi eğitimde kaynaştırma eğitimi hizmetiçi eğitim programına ilişkin görüşleri [The views of preschool education teachers over mainstreaming education and over in-service education program of mainstreaming education at preschool education]. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 1(1), 189-226.
  • Schepis, M. M., Reid, D. H., Ownbey, J., & Parsons, M. B. (2001).Training support staff to embed teaching within natural routines of young children with disabilities in an inclusive preschool. Applied Behavior Analysis, 34(3), 313-327.
  • Soodak, L. C., Erwin, J. E., Winton, P., Brotherson, M. J., Turnbull, A. P., & Hanson, M. J. (2002). Implementing inclusive early childhood education: a call for professional empowerment. Topics in Early Childhood Special Education, 22(2), 91-102.
  • Şen, S. (2003). Okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin eğitim gereksinimlerinin [Determining the educational needs and in-service training of teachers working in preschools]. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 13, 111-121. yetiştirilmesi
  • Tawney, J. W., & Gast, D. L. (1984). Single-subject research in special education. Columbus, OH: Merrill.
  • Varlıer, G., & Vuran, S. (2006). The views of preschool teachers about integration. Educational Sciences: Theory & Practice, 6(2), 578-585.
  • Yang, C. H., & Rusli, E. (2012).Teacher training in using effective strategies for preschool children with disabilities in inclusive classrooms. Journal of College Teaching & Learning, 9(1), 53-64.
  • Yavuz,, C. (2005). Okul öncesi eğitimde kaynaştırma eğitimi uygulamalarının değerlendirilmesi [An evaluation about early childhood inclusive education]. Unpublished master's thesis, Gazi University, Institute of Educational Sciences, Ankara, Turkey.
  • YÖK (2013). Okulöncesi öğretmenliği lisans program [Undergraduate programs of early childhood http://www.yok.gov.tr/documents/10279/49665/okul_oncesi.pdf/7df366cd -74f9-4e5c-b3af-96482405f8bd?version=1.0.
APA AKALIN S, Demir S, Sucuoğlu N, Bakkaloğlu H, İŞCEN KARASU F (2014). The Needs of Inclusive Preschool Teachers about Inclusive Practices. , 39 - 60.
Chicago AKALIN Selma,Demir Seyda,Sucuoğlu Nimet Bulbin,Bakkaloğlu Hatice,İŞCEN KARASU Fadime The Needs of Inclusive Preschool Teachers about Inclusive Practices. (2014): 39 - 60.
MLA AKALIN Selma,Demir Seyda,Sucuoğlu Nimet Bulbin,Bakkaloğlu Hatice,İŞCEN KARASU Fadime The Needs of Inclusive Preschool Teachers about Inclusive Practices. , 2014, ss.39 - 60.
AMA AKALIN S,Demir S,Sucuoğlu N,Bakkaloğlu H,İŞCEN KARASU F The Needs of Inclusive Preschool Teachers about Inclusive Practices. . 2014; 39 - 60.
Vancouver AKALIN S,Demir S,Sucuoğlu N,Bakkaloğlu H,İŞCEN KARASU F The Needs of Inclusive Preschool Teachers about Inclusive Practices. . 2014; 39 - 60.
IEEE AKALIN S,Demir S,Sucuoğlu N,Bakkaloğlu H,İŞCEN KARASU F "The Needs of Inclusive Preschool Teachers about Inclusive Practices." , ss.39 - 60, 2014.
ISNAD AKALIN, Selma vd. "The Needs of Inclusive Preschool Teachers about Inclusive Practices". (2014), 39-60.
APA AKALIN S, Demir S, Sucuoğlu N, Bakkaloğlu H, İŞCEN KARASU F (2014). The Needs of Inclusive Preschool Teachers about Inclusive Practices. Eurasian Journal of Educational Research, 14(54), 39 - 60.
Chicago AKALIN Selma,Demir Seyda,Sucuoğlu Nimet Bulbin,Bakkaloğlu Hatice,İŞCEN KARASU Fadime The Needs of Inclusive Preschool Teachers about Inclusive Practices. Eurasian Journal of Educational Research 14, no.54 (2014): 39 - 60.
MLA AKALIN Selma,Demir Seyda,Sucuoğlu Nimet Bulbin,Bakkaloğlu Hatice,İŞCEN KARASU Fadime The Needs of Inclusive Preschool Teachers about Inclusive Practices. Eurasian Journal of Educational Research, vol.14, no.54, 2014, ss.39 - 60.
AMA AKALIN S,Demir S,Sucuoğlu N,Bakkaloğlu H,İŞCEN KARASU F The Needs of Inclusive Preschool Teachers about Inclusive Practices. Eurasian Journal of Educational Research. 2014; 14(54): 39 - 60.
Vancouver AKALIN S,Demir S,Sucuoğlu N,Bakkaloğlu H,İŞCEN KARASU F The Needs of Inclusive Preschool Teachers about Inclusive Practices. Eurasian Journal of Educational Research. 2014; 14(54): 39 - 60.
IEEE AKALIN S,Demir S,Sucuoğlu N,Bakkaloğlu H,İŞCEN KARASU F "The Needs of Inclusive Preschool Teachers about Inclusive Practices." Eurasian Journal of Educational Research, 14, ss.39 - 60, 2014.
ISNAD AKALIN, Selma vd. "The Needs of Inclusive Preschool Teachers about Inclusive Practices". Eurasian Journal of Educational Research 14/54 (2014), 39-60.