Akademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik Çalışması
Yıl: 2012 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 201 - 214 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Akademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik Çalışması
Öz: Çalışmanın amacı, öğrencilerin akademik yeterliklerine yönelik inançlarınıbelirlemeye yönelik bir ölçüm aracı geliştirmektir. Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA)sonucunda ortaya çıkan dört faktörlü yapının geçerliğini değerlendirmek amacıyladoğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Öncelikli olarak yapılan DFA sonucunda AÖYÖ'nin uyum değerleri incelenmiştir. DFA sonucunda elde edilen uyumindeksleri şöyledir: X2= 513.04 (sd=148, p<.001), (RMSEA=.073, RMR=.04'dir. DFA'ya ek olarak, AÖYÖ'nden elde edilen puanlarınne derece güvenilir olduğunu değerlendirmek için madde analizine dayalı olarakhesaplanan Cronbach alfa iç-tutarlılık katsayılarına bakılmıştır. Katsayılar ölçeğinbütünü için ise 91 olarak bulunmuştur.
Anahtar Kelime: Konular:
Academic Self- Efficacy Scale: Validity Reliability Study
Öz: The goal of this study is to develop an assessment instrument in order toevaluate the beliefs of students about their academic sufficiency. Confirmatory factor analysis was conducted in order to evaluate the validity of four factor structurethat was formed as a result of exploratory factor analysis. At the end of confirmatoryfactor analysis that was firstly conducted, academic self sufficiency scale's compliance values were analyzed. Compliance indexes that were obtained by confirmatoryfactor analysis are: X2= 513.04 (sd=148, p<.001), (/sd) =3.47, GFI=.90,RMSEA=.073, RMR=.04. In addition to the confirmatory factor analysis, in order toevaluate the reliability levels of scores that were obtained through academic selfsufficiency scale, Cronbach alpha internal consistency coefficients that were calculated on the basis of item analysis were examined. Coefficients were found for complete scale 91.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akbay, S., E. ve Gizir, C., A. (2010). Cinsiyete Göre Üniversite Öğrencile- rinde Akademik Erteleme Davranışı: Akademik Güdülenme, Akademik Özyeterlik ve Akademik Yükleme Stillerinin Rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6, 1, 60-78.
- Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84(2), 191-215.
- Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Fre- eman.
- Çapa, Y., Çakıroğlu, J., ve Sarıkaya, H. (2005). Development and valida- tion of Turkish version of teachers' sense of efficacy scale. TED Eğitim ve Bilim, 30 (137), 74-81.
- Deryakulu, D. ve Büyüköztürk, Ş. (2005). Epistemolojik İnanç Ölçeğinin Faktör Yapısının Yeniden İncelenmesi: Cinsiyet ve Öğrenim Görülen Prog- ram Türüne Göre Epistemolojik İnançların Karşılaştırılması. Eğitim Araş- tırmaları. 5 (18), 57-70.
- Durdukoca, Ş., F. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının akademik özyeterlik Algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi. 10,1, 10.
- Farran, B. (2004). Predictors of Academic Procrastination ın College Stu- dents. Unpublished Doctoral Dissertation. Fordham University. ABD.
- Jerusalem, M., & Schwarzer, R. (1992). Self-efficacy as a resource factor in stress appraisal processes. R. Schwarzer (Ed.), Self-efficacy: Thought cont- rol of action (ss. 195-213). Washington, DC: Hemisphere.
- Jinks,J. ve Morgan, V. (2003). Children' Percevied Academic Self- Efficacy: le.http.//web6.epnet.com/DeliveryPrintSave.asp?tb=0&-ug=In+en- us+sid+ACFA94CC-0ECI-434E- A...(17.12.2003) Sca
- Lent, R. W., Brown, S. D., & Larkin, K.C. (1986). Self-Efficacy _n The Prediction of Academic Performance and Perceived Career Options. Jour- nal of Counseling Psychology, 33, 265-269.
- Kandemir, M. (2010). Akademik Erteleme Davranışını Açıklayıcı Bir Mod- el. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri En- stitüsü, Ankara.
- Özer, B. U. (2005). Academic procrastination: Prevalance, self-reported reasons, gender difference and it's relation with academic achievement. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ortadoğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Pajares, F. (1996). Self-Efficacy Beliefs in Academic Settings. Review of Educational Research, 66, 543-578.
- Pajares, F., & Graham, L. (1999). Self-Efficacy, Motivation Constructs, and Mathematics Performance of Entering Middle School Students. Con- temporary Educational Psychology, 24, 124-139.
- Schunk, D. H. (1991). Self-Efficacy and Academic Motivation. Education- al Psychologist, 26, 207-231.
- Schunk, D. H. (1995). Self-Efficacy, Motivation, and Performance. Journal of Applied Sport Psychology, 7, 112-137.
- Sherer M, Maddux JE, Mercandante B ve ark. (1982) The Self- Efficacy Scale: construction and validation. Psychol Rep, 51: 663-671.
- Sirois, F. (2004 ). Procrastination and intentions to perform health behav- iors: The role of self-efficacy and the consideration of future consequences. Personality and Individual Differences. 37, 115-128.
- Sümer, N. (2000). Yapısal Eşitlik Modelleri: Temel Kavramlar ve Örnek Uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları. 3 (6) 49-74.
- Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal Eşitlik Modellemesine Giriş. Ankara: Eki- noks
- Vrugt, A. J., Langereis, M. P., & Hoogstraten, J. (1997). Academic Self- Efficacy and Malleability of Relevant Capabilities As Predictors of Exam Performance. The Journal of Experimental Education, 66, 61-72.
- Yao, P. M. (2009). An Exploration of Multidimensional Perfectionism, Ac- ademic Self-Efficacy, Procrastination Frequency, and Asian American Cul- tural Values In Asian American University Students. Graduate Program in Psychology. The Ohio State University.
- Yıldırım, F. ve İlhan İ., Ö., (2010). Genel Özyeterlilik Ölçeği Türkçe For- munun Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması . Türk Psikiyatri Dergisi. 21(4):301-8.
- Yılmaz, M., Gürçay, D. ve Ekici, G. (2007). Akademik özyeterlik ölçeğinin Türkçe'ye uyarlanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33, 253-259.
- Zimmerman, B. J.(1995). Self-Efficacy and Educational Development. in a. Bandura (Ed). Self Efficacy in Changing Societies. New York, Cambridge University Press.
APA | Kandemir M, Özbay Y (2012). Akademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik Çalışması. , 201 - 214. |
Chicago | Kandemir Mehmet,Özbay Yaşar Akademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik Çalışması. (2012): 201 - 214. |
MLA | Kandemir Mehmet,Özbay Yaşar Akademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik Çalışması. , 2012, ss.201 - 214. |
AMA | Kandemir M,Özbay Y Akademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik Çalışması. . 2012; 201 - 214. |
Vancouver | Kandemir M,Özbay Y Akademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik Çalışması. . 2012; 201 - 214. |
IEEE | Kandemir M,Özbay Y "Akademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik Çalışması." , ss.201 - 214, 2012. |
ISNAD | Kandemir, Mehmet - Özbay, Yaşar. "Akademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik Çalışması". (2012), 201-214. |
APA | Kandemir M, Özbay Y (2012). Akademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 201 - 214. |
Chicago | Kandemir Mehmet,Özbay Yaşar Akademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, no.2 (2012): 201 - 214. |
MLA | Kandemir Mehmet,Özbay Yaşar Akademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.2, 2012, ss.201 - 214. |
AMA | Kandemir M,Özbay Y Akademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 14(2): 201 - 214. |
Vancouver | Kandemir M,Özbay Y Akademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik Çalışması. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2012; 14(2): 201 - 214. |
IEEE | Kandemir M,Özbay Y "Akademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik Çalışması." Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, ss.201 - 214, 2012. |
ISNAD | Kandemir, Mehmet - Özbay, Yaşar. "Akademik Özyeterlik Ölçeği (Aöyö) :Geçerlik Güvenirlik Çalışması". Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14/2 (2012), 201-214. |