Yıl: 2017 Cilt: 42 Sayı: 190 Sayfa Aralığı: 379 - 400 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlkokul Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı

Öz:
Bu araştırmada, öğrencilerin yazma becerilerinin geliştirilmesinde yaratıcı dramanın etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırmaya Amasya ilinde yer alan özel bir ilkokulda eğitimlerini sürdüren 36 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın nicel verileri, Yazılı Anlatım Değerlendirme Ölçeği (YADÖ) ile nitel verileri ise öğrencilerin değerlendirme yazılarından toplanarak denek ve kontrol gruplarının birbirinden farklı olmak üzere iki tür eğitim almaları sağlanmıştır. Araştırmada nicel olarak elde edilen veriler betimsel istatistiklerin yanı sıra çok yönlü MANCOVA ve ANCOVA ile nitel veriler ise betimsel analizle incelenmiştir. Araştırma sonucunda, bu çalışmada, yaratıcı drama yönteminin öğrencilerin yazma becerilerini geliştirdiği görülmüştür. Bulgulara dayalı olarak, öğrencilerin yazma becerilerini geliştirebilmeleri için yaratıcı drama yönteminin sınıf içinde kullanılması gerektiği ortaya çıkartılmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Müzik Eğitim, Özel

The Effects of Creative Drama on Developing Primary School Pupils' Writing Skills *

Öz:
It is the purpose of the current study to investigate the effects of creative drama on developing the writing skills of students. Mixed method was used in the current study. The study consisted of a quasi-experimental method with pre-test and post-test in the control and the experimental group. 36 pupils at a private primary school in Amasya, Turkey participated in the study. The quantitative data were collected through the Written Expression Evaluation Scale (WEES) and the qualitative data were collected by what students wrote. The students in both groups were exposed to different kinds of instruction. The quantitative data were analyzed through descriptive statistics as well as Multivariate Analysis of Covariance (MANCOVA) and the ANCOVA analysis. The qualitative data were analyzed through descriptive analysis. The current study indicates that the method of creative drama has enabled students to develop their writing skills and it is suggested that creative drama be used in class.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Müzik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Adıgüzel, H. Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17- 29.
  • Adıgüzel, H. Ö. ve Timuçin, E. (2010). The effect of creative drama on student achievement in the instruction of some development and learning theories. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 9, 1741-1746.
  • Adıgüzel, Ö. (2015). Eğitimde Yaratıcı Drama (8. bs.). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Akal, A. ve Yener, M. (2010). Şiirimi Kedi Kaptı. İstanbul: Uçanbalık Yayınları.
  • Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2007). Yazılı ve Sözlü Anlatım (8. bs.). Ankara: Akçağ Basım Yayım.
  • Akyol, H. (2007). Türkçe İlkokuma Yazma Öğretimi (6. bs.). Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Aldavero, V. A. (2008). Drama in the development of oral spontaneous communication. Encuentro, 17, 40-43.
  • Almaz, G., İşeri, K. ve Ünal, E. (2014). Öğretmen adaylarının yaratıcı drama yöntemini kullanmaya yönelik öz yeterlik algılarının incelenmesi. International Journal of Languages' Education and Teaching, 2(3), 48-65.
  • Altınova, H. H. ve Adıgüzel, Ö. (2012). Effect of creative drama method to self-esteem level. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 1(3), 145-164.
  • Annarella, L. A. (1999). Using creative drama in the writing process. ERIC veritabanında erişildi (ED434379).
  • Ataman, M. (2006). Yaratıcı drama sürecinde yaratıcı yazma. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 75-87.
  • Atish, S. (2015). Significance of drama and drama exercises in teaching Turkish as a foreign language, the case of IBSU. Journal of Education, 4(1), 13-16.
  • Aydeniz, H. ve Özçelik, N. (2012). Impact on creative drama method on the French achievement of university students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 47, 962-967.
  • Bandura, A. (1986). Social Foundations of Thought and Action: A Social Cognitive Theory (3. bs.). Englewood Cliffs: Prentice Hall.
  • Barnes, H. (1998). Identifying educational strategies for use with deaf pupils. The Journal of National Drama, 5(3), 20-25.
  • Batdı, V. ve Batdı, H. (2015). Effect of creative drama on academic achievement: A meta-analytic and thematic analysis. Educational Science: Theory and Practice, 15(6), 1459-1470.
  • Bayraktar, A. ve Okvuran, A. (2012). Improving students' writing through creative drama. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 51, 662-665.
  • Benjamin, A. (2005). Writing in The Content Areas (5. bs.). New York: Eye On Education.
  • Booth, D. ve Neelands, J. (1998) Writing in-role: Classroom Projects Connecting Writing and Drama (4. bs.). Ontario: Caliburn Enterprises.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Deneysel Desenler: Öntest-Sontest Kontrol Grubu Desen ve Veri Analizi (5. bs.). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (5. bs.). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cohen, L., Manion, L. ve Morrison, K. (2007). Research Methods in Education (7. bs.). London: Routledge.
  • Conard, R. ve Asher, J. W. (2000). Self-concept and self-esteem through drama: A meta-analysis. Youth Theatre Journal, 14, 78-84.
  • Cooley, W. W. ve Lohnes, P. R. (1971). Multivariate data analysis (1. bs.). USA: Kriger Publication.
  • Cormack, R. (2003). Creative drama in the writing process: The impact on elementary students' short stories (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). The University of Northern British Columbia, Canada.
  • Coşkun, E. (2013). Yazma Eğitimi. A. Kırkkılıç ve H. Akyol (Ed.). İlköğretimde Türkçe Öğretimi içinde (s. 49-90). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cremin, T., Goouch, K. ve Blakemore, L. (2006). Connecting drama and writing: Seizing the moment to write. Research in Drama Education, 11(3), 273-291.
  • Creswell, J. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (S. B. Demir, Çev.) London: SAGE.
  • Dalby, M. ve Burton, N. (2012). What is the impact on six underachieving year 4 children's choice of language and development of character when 'writing in role ?'. Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education, 41(1), 82-89.
  • Demircioğlu, Ş. (2010). Teaching English vocabulary to young learners via drama. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2, 439-443.
  • Demirel, Ö. (2002). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi (2. bs.) Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Dodson S. (2000). Learning language through drama. Texas Papers in Foreign Language Education, 5(1), 129-141.
  • Duru, A. ve İşeri, K. (2015). Altıncı sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerini geliştirmeye yönelik stratejilerin etkililiğinin değerlendirilmesi. Başkent University Journal of Education, 2(1), 40-51.
  • Egri, L. (2009). The Art of Dramatic Writing: Its Basis in the Creative Interpretation of Human Motives (1. bs.) New York: BN Publishing.
  • Erdoğan, T. (2013). The effect of creative drama method on pre-service classroom teachers' writing skills and attitudes towards writing. Australian Journal of Teacher Education, 38(1), 45-61.
  • Erkan, G. ve Aykaç, M. (2014). Samet Behrengi'nin kitaplarıyla kurgulanan yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin yazma becerisi ve tutumlarına etkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(31), 600-610.
  • Ernst-Slavit, G. ve Wenger, K. J. (1998). Using creative drama in the elementary ESL classroom. Tosel Journal, 7(4), 30-33.
  • Fearn, L. ve Farnan, N. (1998). Writing Effectively Helping Children Master the Conventions of Writing (2. bs.). MA: Alllyn & Bacon. Fidan, A. Ş. (1999). 16. Aydın Doğan Uluslararası Karikatür Yarışması. http://sanalmuze.aydindoganvakfi.org.tr/yarismalar/16-aydin-dogan-uluslararasi-karikatur-yari- smasi-1999-44 adresinden erişildi.
  • Flower, L. S. ve Hayes, J. R. (1980). The Dynamics of Composing: Making Plans, Juggling Constraints. L. W. Gregg ve E. R. Steinberg (Ed.). Cognitive processes in writing içinde (s. 31-50). Hillsdale: Lawrence Erlbaum.
  • Freeman, G., Sullivan, K. ve Fulton, C. (2003). Effects of creative drama on self-concepts, social skills and problem behaviour. The Journal of Educational Research, 96(3), 131-138.
  • Gallagher, M. (1997). Drama in education: Adult teaching and learning for change in understanding and practice (Yayımlanmamış doktora tezi). University of Wisconsin Madison, USA.
  • Gencel, İ. E. (2009). The effects of creative drama technique on achievement and attitude toward social studies course. Çağdaş Eğitim Dergisi, 34(360), 5-13.
  • Göçer, A. (2014). Yazma Eğitimi (1. bs.). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Güneş, F. (2007). Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Zihinsel Yapılandırma (1. bs.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Haven, K. (2015). Writing Workouts to Develop Common Core Writing Skills (1. bs.). Oxford: Libraries Unlimited.
  • Heathcote, D. (1983). Learning, knowing, and language in drama: An interview with Dorothy Heathcote. Language Arts, 60(6), 695-701.
  • Holden, S. (1982). Drama in Language Teaching (3. bs.). London: Longman.
  • Hsia, Lu-Ho, Huang, I. ve Hwang, Gwo-Jen (2012). Effects of technology-enhanced collaborative writing on students' learning in creative drama practice. Collaborative Learning, Drama Practice, Collaborative Writing, Mind Mapping, Storyboard International Conference konferansında sunulmuş bildiri, Graduate Institute of Digital Learning and Education, National Taiwan University of Science and Technology, Taipei, Taiwan.
  • Hull, G. ve Rose, M. (1989). Rethinking remediation: Toward a social-cognitive understanding of problematic reading and writing. Written Communication, 6(2), 139-154.
  • İpşiroğlu, Z. (2006). Yaratıcı Yazma (2. bs.). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Johnson, A. P. (1998). How to use creative dramatics in the classroom. Childhood Education, 75(1), 2-6.
  • Joseph, A. (2014). The effects of creative dramatics on vocabulary achievement of fourth grade students in a language arts classroom: An empirical study (Doktora tezi). ProQuest Dissertations and Theses veritabanından erişildi (UMI No. 3579799).
  • Kaf, O. (1999). Hayat bilgisi dersinde bazı sosyal becerilerin kazandırılmasında yaratıcı drama yönteminin etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Çukurova Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Kara, Ö. T. (2010). Dramayla öykü oluşturma yönteminin ilköğretim ikinci kademe Türkçe öğretimine etkisi (Yayımlanmamış doktora tezi). Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Karateke, E. (2006). Yaratıcı dramanın ilköğretim ikinci kademede altıncı sınıf öğrencilerinin yazılı anlatım becerilerine olan etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Mustafa Kemal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
  • Kavcar, C. (1983). Düzgün yazmanın önemi ve yolları. A.Ü Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 16(2), 113- 123.
  • Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Hasırcı, S. (2016). Türkçe Öğretimi, Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin (9. bs.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kellogg, R. T., Bascom, A. ve Raulerson, B. A. (2007). Improving the writing skills of college students. Psychonomic Bulletin & Review, 14(2), 237-242.
  • Kellogg, R. T. (2001). Long-term working memory in text production. Memory & Cognition, 29(1), 43-52.
  • Lawwill, K. S. (1999). Using writing-to-learn strategies: Promoting peer collaboration among high school science teachers (Doktora tezi). Virginia Polytechnic Institute and State University, Virginia.
  • Little, R. J. A. ve Rubin, D. R. (2002). Statistical analysis with missing data (2. bs.). New York: Wiley.
  • Macy, L. (2004). A novel study through drama. International Reading Association, 58(3), 240-248.
  • McNaughton, M. J. (1997). Drama and Children's Writing: A study of the influence of drama on the imaginative writing of primary school children. Research in Drama Education, 2(1), 55-76.
  • Mertler, C. A. ve Vannatta, R. A. (2004). Advanced and multivariate statistical methods: Practical application and interpretation (4. bs.). London: Routledge.
  • Meyers, B. E (2004). Effects of investigating laboratory integration on students content knowledge and science, process skills achievement across learning styles (Doktora tezi). University of Florida.
  • Nelson, N. (2007). Why write? A Consideration on Rhetorical Purpose. S. Hidi ve P. Boscolo (Ed.). Writing and Motivation içinde (s. 17-31). Boston: Elsevier.
  • O'Neill, C. (1995). Drama Worlds: A Framework for Process Drama (2. bs.). Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Oğur, B. ve Kılıç, G. B. (2005). The effects of students science achievement on integrated drama in science lessons. Eurasian Journal of Education Research, 20(6), 178-188.
  • Osborne, J. W. ve Amy, O. (2004). The power of outliers (and why researchers should always check for them). Practical Assessment, Research & Evaluation, 9(6), 1-12.
  • Önalan Akfırat, F. (2006). Sosyal yeterlilik, sosyal beceri ve yaratıcı drama. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 39-58.
  • Özbay, M. (2007). Türkçe Özel Öğretim Yöntemleri II (1. bs.). Ankara: Öncü Yayınevi.
  • Özdemir, E. (2002). Yazınsal Türler (2. bs.). Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Özdemir, E. ve Binyazar, A. (1979). Yazmak Sanatı, Kompozisyon (1. bs.). Ankara: Varlık Yayınevi.
  • Öztürk, A. (2001). Eğitim-öğretimde yeni bir yaklaşım: Yaratıcı drama. Kurgu Dergisi, 18, 251-259.
  • Pajares, F. ve Johnson, M. J. (1994). Confidence and competence in writing: The role of writing self- efficacy, outcome expectancy, and apprehension. Research in the Teaching of English, 28, 313-331.
  • Pallant, J. (2016). SPSS kullanma kılavuzu: SPSS ile adım adım veri analizi (S. Balcı ve B. Ahi, Çev.) (6. bs.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. (3. bs.). Calif.: Sage Publications.
  • Phillips, S. (2000). Drama with Children (2. bs.). Oxford: Oxford University Press.
  • San, İ. (1990). Eğitimde yaratıcı drama. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 23(2), 573- 582.
  • Sarıçoban, A. (2004). Using drama in teaching Turkish as a foreign language. Eurasian Journal of Educational Research, 4(14), 13-32.
  • Scardamalia, M., Bereiter, C. ve Goelman, H. (1982). The role of production factors in writing ability. M. Nystrand (Ed.). What writers know: The language, process, and structure of written discourse içinde (s. 173-210). New York: Academic Press.
  • Selmanoğlu, E. (2009). İlköğretim 5.sınıf Türkçe dersinde yaratıcı dramanın öğrenci başarısına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Sever, S. (2011). Türkçe Öğretimi ve Tam Öğrenme (5. bs.). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Sever, S., Kaya, Z. ve Aslan, C. (2011). Etkinliklerle Türkçe Öğretimi (2. bs.). İzmir: Morpa Kültür Yayınları.
  • Sevim, O. ve Özdemir Erem, N. H. (2013). Yaratıcı drama tekniğinin öğrencilerin yazma kaygıları üzerindeki etkileri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(11), 976-991.
  • Shell, D. F., Colvin, C. ve Bruning, R. H. (1995). Self-efficacy, attributions, and outcome expectancy mechanisms in reading and writing achievement: Grade-level and achievement-level differences. Journal of Educational Psychology, 87(3), 386-398.
  • Susar Kırmızı, F. (2009). Türkçe dersinde yaratıcı drama yöntemine dayalı yaratıcı yazma çalışmalarının yazmaya yönelik tutuma etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 4(7), 51-68.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics (6. bs.). Boston: Pearson Education.
  • Tarlington, C. (1985). Dear Mr. Piper: Using drama to create context for children's writing. Theory into Practice, 24(3), 199-204.
  • Taşkın Can, B. (2013). The effects of using creative drama in science education on students' achievements and scientific process skills. Elementary Education Online, 12(1), 120-131.
  • Temizkan, M. (2011). The effect of creative writing activities on the story writing skill. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(2), 933-939.
  • Timothy, J. ve Apata, F. S. (2014). Effects of creative drama-based instruction on basic science achievement and scientific attitudes in Lagos state. ATBU, Journal of Science, Technology and Education, 2(2), 59-65.
  • Türkel, A. (2013). Yaratıcı dramanın yaratıcı yazma başarısına ve yazmaya karşı tutuma etkisi (Ortaokul 8. sınıf örneği). Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 1-11.
  • Ünsal, B. (2005). İlköğretim ikinci kademede (6, 7, 8. sınıflar) Türkçe dersinde drama yönteminin çocukların dil ve anlatım becerilerine katkısı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Van Galen, G. (1991). Handwriting: Issues for a psychomotor theory. Human Movement Science, 10(2-3), 165-191.
  • Wagner, B. J. (1988). Does classroom drama affect the arts of language?. Language Arts, 65(1), 46-55.
  • Wheeler, L. (2014). How can in-role drama activities, particularly writing in role, develop students' writing in English? (Yüksek lisans tezi). Institute of Education, University of London, London.
  • Woo, C. H. ve Hyun, C. M. (2010). Mesai. https://www.youtube.com/watch?v=Lc-vINJmhNk adresinden erişildi.
  • Yangın, B. (2002). Kuramdan Uygulamaya Türkçe Öğretimi (1. bs.). Ankara: Dersal Yayıncılık.
  • Zimmerman, B. J. ve Schunk, D. H. (1989). Self-regulated Learning and Academic Achievement: Theory, Research, and Practice (1. bs.). New York: Springer-Verlag.
  • Zipes, J. (2004). Speaking Out: Storytelling and Creative Drama for Children (1. bs.). London: Routledge.
APA ÇER E (2017). İlkokul Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı. , 379 - 400.
Chicago ÇER ERKAN İlkokul Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı. (2017): 379 - 400.
MLA ÇER ERKAN İlkokul Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı. , 2017, ss.379 - 400.
AMA ÇER E İlkokul Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı. . 2017; 379 - 400.
Vancouver ÇER E İlkokul Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı. . 2017; 379 - 400.
IEEE ÇER E "İlkokul Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı." , ss.379 - 400, 2017.
ISNAD ÇER, ERKAN. "İlkokul Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı". (2017), 379-400.
APA ÇER E (2017). İlkokul Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı. Eğitim ve Bilim, 42(190), 379 - 400.
Chicago ÇER ERKAN İlkokul Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı. Eğitim ve Bilim 42, no.190 (2017): 379 - 400.
MLA ÇER ERKAN İlkokul Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı. Eğitim ve Bilim, vol.42, no.190, 2017, ss.379 - 400.
AMA ÇER E İlkokul Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı. Eğitim ve Bilim. 2017; 42(190): 379 - 400.
Vancouver ÇER E İlkokul Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı. Eğitim ve Bilim. 2017; 42(190): 379 - 400.
IEEE ÇER E "İlkokul Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı." Eğitim ve Bilim, 42, ss.379 - 400, 2017.
ISNAD ÇER, ERKAN. "İlkokul Öğrencilerinin Yazma Becerilerinin Geliştirilmesinde Yaratıcı". Eğitim ve Bilim 42/190 (2017), 379-400.