Yıl: 2014 Cilt: 3 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 196 - 212 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

E-Kitap Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin (EKOT) Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması

Öz:
Günümüzde bilginin bilgisayarlar aracılığıyla elektronik ortama taşınması, kitap biçimini ve okuma alışkanlıklarını değiştirmektedir. Bu süreçte kâğıt kitap yerine e-kitap ön plana çıkmakta ve giderek yayılmaktadır. E-kitap okuma sürecini etkilemekte, okuyucuların beceri, tutum ve alışkanlıklarında önemli değişikliklere neden olmaktadır. Bu durum okullarda da görülmekte ve öğrenciler çoğu derslerde e-kitap okumayı tercih etmektedir. Bu araştırmanın amacı orta öğretim öğrencilerinin e-kitap okumaya ilişkin tutumlarını değerlendirmek için bir ölçek geliştirmektir. Bu amaçla önce deneme formu oluşturulmuştur. Bu denemelik formda, uzmanlardan gelen dönütler doğrultusunda maddelerin kapsam geçerlilik oranları belirlenmiş ve 0,80'nin altında değer aldığı belirlenen maddeler ölçekten çıkarılmıştır. Oluşturulan 34 maddelik deneme formu Ankara ve İzmir'de, MEB'in tablet bilgisayar dağıtımı yaptığı liselerin 10. ve 11. sınıflarında uygulanmıştır. Toplamda 536 öğrenciden (kız=297; erkek=239) elde edilen verilere Açıklayıcı Faktör Analizi (AFA) uygulanmış ve "olumlu özellikler" ve "farklılık" olmak üzere iki alt boyuttan oluşan 26 maddelik bir ölçek ortaya çıkarılmıştır. Birinci alt boyuta ilişkin faktör yük değerleri 0,76 ile 0,53 arasında, ikinci alt boyuta ilişkin faktör yük değerleri ise 0,72 ile 0,58 arasında değişmektedir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Developing the Scale of Attitudes towards Reading E-Books (SATRE): Validity and Reliability Study

Öz:
Information being transferred to electronic environments through computers changes the type of books and reading habits. E-books that evolved in this process facilitate readers’ reading and learning, and are becoming increasingly popular. Students also follow these changes and prefer reading e-books. The aim of this study is to develop a scale to evaluate students’ attitudes towards reading e-books. In the empirical form developed for this purpose, the construct validity percentages of the items were identified based on experts’ opinions, and those items having a value lower than 0,80 were excluded. The pilot form consisting of 34 items was administered at the 10th and 11th grades of a school randomly selected among those which the Ministry of National Education provided students with tablet computers in Ankara and İzmir. Exploratory Factor Analysis (EFA) was conducted on the data gathered from 536 students (female=297; male=239), and a 26-item scale containing two sub-dimensions of “positive features” and “difference”. The factor loading for the first sub-dimension ranged between 0,76 and 0,53, the second dimension between 0,72 and 0,58
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Baccino, T. (2012). La Question De La Lecture À L’écran. Colloques Consacrés Aux Tablettes Numériques À L’école, Ecritech À Nice Les. 5- 6 Avril, France.
  • Baccino, T. (2009). Aspects Négatifs Et Bienfaits De La Lecture Sur Écran. Actua Litté.
  • Başbuğ, M. ve Keskin, H. K. (2012). Okuma Becerilerinin Okuma Ortamı Açısından Karşılaştırılması: Ekran Mı Kâğıt Mı? Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16, 3, 73-83.
  • Bélisle, C. (2011). Du Papier À L’écran: Lire Se Transforme. Bordeaux.
  • Bozanoğlu, İ. (2004). Akademik Güdülenme Ölçeği; Geliştirmesi, Geçerliği, Güvenirliği. AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 37 (2), 83-98.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012a). Anket Geliştirme. http://www.tebd.gazi.edu.tr /cilt3/sayi2.com (Erişim Tarihi: 2012, 14 Mayıs)
  • Büyüköztürk, Ş. (2012b). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi Elkitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, SPSS Uygulamaları ve Yorumu. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Dağtaş, A. (2013). Öğretmenlerin Basılı Sayfa Ve Ekrandan Okuma Tercihleri İle Eğitimde Elektronik Metin Kullanımına Yönelik Görüşleri. Turkish Studies. 8 (3), 137-161.
  • Doğan, N. ve Başokuçu, T. O. (2010). İstatistik Tutum Ölçeği İçin Uygulanan Faktör Analizi ve Aşamalı Kümeleme Analizi Sonuçlarının Karşılaştırılması. Eğitim ve Psikolojide Ölçme Değerlendirme Dergisi. 1 (2), 65-72.
  • Erkuş, A. (2003). Psikometri Üzerine Yazılar. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları No: 24.
  • Eroğlu, A. ve Kalaycı, Ş. (Ed.). (2008). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri.
  • Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Giasson, J.(1997). La Lecture. De La Théorie À La Pratique. Bruxelles : De Boeck.
  • Güneş, F. (2009). Hızlı Okuma ve Anlamı Yapılandırma. Ankara: Nobel.
  • Güneş, F. (2013).Türkçe Öğretimi Yaklaşım ve Modeller. Ankara: Pegem.
  • Hardy, J.M. (2010). Confort De Lecture : L’écart Entre L’écran Et Le Papier Se Réduit. 3 Juillet 2010.
  • İleri Aydemir, Z., Öztürk, E. ve Horzum, M. B. (2013). Ekrandan Okumanın 5. Sınıf Öğrencilerinin Bilgilendirici ve Öyküleyici Metin Türünde Okuduğunu Anlama Düzeylerine Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri-Educational Sciences: Theory & Practice, 13, (4), 2263-2276.
  • Larson, L. (2010). Le Livre Électronique Motive Les Jeunes Lecteurs. rire.ctreq.qc.ca (Acces Internet: 2010, 20. Avril).
  • Maden, S. (2012). Ekran Okuma Türleri ve Türkçe Öğretmeni Adaylarının Ekran Okumaya Yönelik Görüşleri. Dil Edebiyat Eğitim Dergisi, 3 (1), 1-16.
  • MİRATEC (2010). La Lecture Sur Un İpad Est Plus Superficielle Que Sur Un Journal. http:// miratech.developpez.com/tutoriels/mac/lecture-sur-ipad-est-plus-uperficielle-que-sur journal/ (Acces Internet: 2014, 20 Novembre).
  • Testart-Vaillant, P. & Bettayeb, K. (2009). La Lecture Change, Nos Cerveaux Aussi : E-Book, Internet, Smartphone. Science et Vie. 1104, Septembre, 42-57.
  • Tezbaşaran, A. (1996). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Yaman, H. ve Dağtaş, A. (2013). Ekrandan Okumanın Okumaya Yönelik Tutuma Etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama- Journal of Theory and Practice in Education. 9 (4) 314- 333.
  • Yurdugül, H. (2012). Ölçek Geliştirme Çalışmalarında Kapsam Geçerlik İndeksinin Kullanımı. http://yunus.hacettepe.edu.tr/~yurdugul.pdf (Erişim Tarihi: 2012, 5, Nisan).
  • Yurdugül, H. (2005). Ölçek Geliştirme Çalışmalarında Kapsam Geçerliği İçin Kapsam Geçerlik İndekslerinin Kullanılması. 14. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, Pamukkale Üniversitesi, 28-30 Eylül, Denizli.
  • Yvert, B. (2007). Livre 2010, la mort du livre ? Le Président du CNL, L’émission "Masse critique" (France Culture) du samedi 20 Octobre 2007, France. (Source : message Biblio.fr du 19/10/2007).
APA GÜNEŞ F, Susar F (2014). E-Kitap Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin (EKOT) Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. , 196 - 212.
Chicago GÜNEŞ FİRDEVS,Susar Fatma E-Kitap Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin (EKOT) Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. (2014): 196 - 212.
MLA GÜNEŞ FİRDEVS,Susar Fatma E-Kitap Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin (EKOT) Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. , 2014, ss.196 - 212.
AMA GÜNEŞ F,Susar F E-Kitap Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin (EKOT) Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. . 2014; 196 - 212.
Vancouver GÜNEŞ F,Susar F E-Kitap Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin (EKOT) Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. . 2014; 196 - 212.
IEEE GÜNEŞ F,Susar F "E-Kitap Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin (EKOT) Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.196 - 212, 2014.
ISNAD GÜNEŞ, FİRDEVS - Susar, Fatma. "E-Kitap Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin (EKOT) Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması". (2014), 196-212.
APA GÜNEŞ F, Susar F (2014). E-Kitap Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin (EKOT) Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 196 - 212.
Chicago GÜNEŞ FİRDEVS,Susar Fatma E-Kitap Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin (EKOT) Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3, no.2 (2014): 196 - 212.
MLA GÜNEŞ FİRDEVS,Susar Fatma E-Kitap Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin (EKOT) Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.3, no.2, 2014, ss.196 - 212.
AMA GÜNEŞ F,Susar F E-Kitap Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin (EKOT) Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 3(2): 196 - 212.
Vancouver GÜNEŞ F,Susar F E-Kitap Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin (EKOT) Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014; 3(2): 196 - 212.
IEEE GÜNEŞ F,Susar F "E-Kitap Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin (EKOT) Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması." Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3, ss.196 - 212, 2014.
ISNAD GÜNEŞ, FİRDEVS - Susar, Fatma. "E-Kitap Okumaya Yönelik Tutum Ölçeğinin (EKOT) Geliştirilmesi: Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması". Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3/2 (2014), 196-212.