Okuduğunu Anlama ve Fen Başarısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi
Yıl: 2014 Cilt: 39 Sayı: 176 Sayfa Aralığı: 457 - 466 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
Okuduğunu Anlama ve Fen Başarısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi
Öz: Bu araştırmada okuduğunu anlama ve fen başarısı arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel model bağlamında gerçekleştirilen araştırmanın katılımcılarını ortaokul 8. sınıf düzeyinde öğrenimine devam eden 132 öğrenci oluşturmaktadır. Probleme yanıt arama amacıyla Fen Maddelerini Anlama Testi (FEMAT), SBS Fen Bilgisi Testi ve Türkçe Okuduğunu Anlama Testi (TOKAT) olmak üzere üç veri toplama aracı kullanılmıştır. Alt problemlerin çözümlemeleri için basit doğrusal regresyon analizi, bağımsız gruplar için t-testi ve ki-kare bağımsızlık testi uygulanmıştır. Bulgulara genel olarak bakıldığında gerek FEMAT ve gerekse TOKAT puanlarının yordayıcı değişken olarak tanımlandığı çözümlemelerde okuduğunu anlama başarısının fen bilgisi başarısını manidar bir biçimde yordadığı görülmüştür. Ayrıca yine FEMAT ve TOKAT'ta yüksek ve düşük düzeyde başarı gösteren katılımcıların fen başarılarının manidar bir biçimde farklılaştığı saptanmıştır. FEMAT ve SBS Fen Bilgisi Testinde yer alan eşleştirilmiş maddelere verilen tepkiler arasında genellikle manidar bir fark olmadığı görülmüştür. Son olarak hem FEMAT ve hem de TOKAT puan ortalamaları çerçevesinde okuduğunu anlama başarısı açısından kız öğrencilerin erkek öğrencilerden daha başarılı olduğu saptanmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda okuduğu anlama başarısı ile fen başarısı arasında belirli bir ölçüde ilişkinin olduğunu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Akgün, S. (1999). Okullarımızda fen bilimlerine olan ilginin azalma sebepleri. III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu (Trabzon, 23-25 Eylül 1998) Bildiri Kitabı. Ankara: MEB Yayınları.
- Aksoy, G. ve Doymuş, K. (2011). Fen ve teknoloji dersi uygulamalarında işbirlikli okuma-yazmauygulama tekniğinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 381-397.
- Albayrak, A. (2009). PISA 2006 Sınavı Sonuçlarına Göre Türkiye'deki Öğrencilerin Fen Başarılarını Etkileyen Bazı Faktörler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Arıcı, A. F. (2012). Okuma eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
- Anıl, D. (2009). Uluslararası Öğrenci Başarılarını Değerlendirme Programı (PISA)'ında Türkiye'deki öğrencilerin fen bilimleri başarılarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 34(152), 87-100.
- Aslanoğlu, A. E. (2007). PIRLS 2001 Türkiye Verilerine Göre 4. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerileriyle İlişkili Faktörler. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Baş, G. ve Şahin, C. (2012). İlköğretim 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin okuma tutumları ve yazma eğilimleri ile Türkçe dersindeki akademik başarıları arasındaki ilişki. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(3), 555-572.
- Bayraktar, Ş. (2010). Uluslararası fen ve matematik çalışması (TIMSS 2007) sonuçlarına göre Türkiye'de fen eğitiminin durumu: Fen başarısını etkileyen faktörler. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 249-270.
- Bloom, B. S. (1995). İnsan nitelikleri ve okulda öğrenme. Çev. Durmuş Ali Özçelik. Ankara: MEB Yayınları.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2012).Bilimselaraştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Camine, L.,ve Camine, D. (2004). The interaction of reading skills and science content knowledge when teaching struggling secondary students. Reading & Writing Quarterly, 20, 203-218.
- Cohen, L., Manion, L.,ve Morrison, K. (2007). Research methods in education. (Sixth Edition). NewYork: Routledge.
- Çiftçi, Ö. (2007). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Öğretim Programında Belirtilen Okuduğunu Anlamayla İlgili Kazanımlara Ulaşma Düzeyinin Belirlenmesi. Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Çiftçi, Ö. ve Temizyürek, F. (2008). İlköğretim 5.sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerinin ölçülmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9), 109-129. Demirci, B. (1996). Liselerde kimya eğitiminin sorunları, 1. fen bilimleri eğitim sempozyumu (İzmir, 15-17 Eylül 1994) Bildiri Kitabı. İzmir: T.C. Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.
- Demirel, Ö. (1990). Yabancı dil öğretimi ilkeler-yöntemler-teknikler. Usem Yayınları-6. Ankara: Şafak Matbaası.
- Gelbal, S. (2008). Sekizinci sınıf öğrencilerinin sosyo-ekonomik özelliklerinin Türkçe başarısı üzerinde etkisi. Eğitim ve Bilim, 33(150), 1-13.
- Girgin, Y. (2012). İlköğretim 8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarındaki Metinlerde Kavram Haritası Kullanımının Öğrencilerin Okuduğunu Anlama Becerileri Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
- Göktaş, Ö. ve Gürbüztürk, O. (2012). Okuduğunu anlama becerisinin ilköğretim ikinci kademe matematik dersindeki akademik başarıya etkisi. Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi (IJOCIS), 4(2), 52-66.
- Günay, D. (2003). Metin bilgisi. İstanbul: Multilingual.Güneş, F. (2007). Türkçe Öğretimi ve Zihinsel Yapılandırma. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Gürdal, A. (1992). İlköğretim okullarında fen bilgisinin önemi. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 185-188.
- Koç, S. ve Müftüoğlu, G. (1998). Dinleme ve okuma öğretimi. Türkçe Öğretimi içinde. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları, 53-70.
- Kolıc-Vehovec, S., Bajsanskı, I.,ve Zubkovıc, B. R. (2011). The role of reading strategies in scientific text comprehension and academic achievement of university students. Review of Psychology, 18(2), 81- 90.
- Korkmaz, F. (2012). Contribution of Some Factors to Eighth Grade Students' Science Achievement in Turkey: TIMSS 2007. Unpublished master thesis, Middle East Technical University, Ankara.
- Kutlu, Ö., Yıldırım, Ö., Bilican, S. ve Kumandaş, H. (2011). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlamada başarılı olup-olmama durumlarının kestirilmesinde etkili olan değişkenlerin incelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 2(1), 132-139.
- Oluk, S. ve Başöncül, N. (2009). İlköğretim 8. sınıf öğrencilerin üstbiliş okuma stratejilerini kullanma düzeyleri ile fen- teknoloji ve Türkçe ders başarıları üzerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 183-194.
- Sever, S. (1993). Türkçe Öğretiminde Uygulanan Tam Öğrenme Kuramı İlkelerinin Okuma ve Yazılı Anlatım Becerilerindeki Erişiye Etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
- Şad, S. N. (2012). İlköğretim öğrencilerinin Türkçe, matematik ve fen ve teknoloji derslerindeki başarılarının yordayıcıları olarak aile katılımı görevlerinin incelenmesi. Eurasian Journal of Educational Research, 49, 173-196.
- Şekercioğlu, G., Bayat, N. ve Bakır, S. (2014). Fen maddelerini anlama testinin psikometrik niteliklerinin belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 39(176), 447-455.
- Tekbıyık, A., Camadan, F. ve Gülay, A. (2013). Fen ve teknoloji dersinde akademik başarının yordayıcısı olarak öz düzenleyici öğrenme stratejileri. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(3), 567-582.
- Topuzkanamım, E. ve Maltepe, S. (2010). Öğretmen adaylarının okuduğunu anlama ve okuma stratejilerini kullanma düzeyleri. Türklük Bilimi Araştırmaları (TÜBAR), 27, 655-677.
- Ural, A. ve Ülper, H. (2913). İlköğretim matematik öğretmeni adaylarının matematiksel modelleme ile okuduğunu anlama becerileri arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 6(2), 214-241.
- Yalçın, G. (2001). Bilişsel model çerçevesinde okuma becerileri. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 9(1), 53-58.
- Yiğit, N. ve Akdeniz, A. R. (2002). Fen bilgisi öğretmenlerinin kullandıkları ölçme araçlarının kapsam ve geçerliliği. 5. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Kongresi, ODTÜ, Ankara.
APA | Bayat N, ŞEKERCİOĞLU G, BAKIR S (2014). Okuduğunu Anlama ve Fen Başarısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. , 457 - 466. |
Chicago | Bayat Nihat,ŞEKERCİOĞLU GÜÇLÜ,BAKIR Sinem Okuduğunu Anlama ve Fen Başarısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. (2014): 457 - 466. |
MLA | Bayat Nihat,ŞEKERCİOĞLU GÜÇLÜ,BAKIR Sinem Okuduğunu Anlama ve Fen Başarısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. , 2014, ss.457 - 466. |
AMA | Bayat N,ŞEKERCİOĞLU G,BAKIR S Okuduğunu Anlama ve Fen Başarısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. . 2014; 457 - 466. |
Vancouver | Bayat N,ŞEKERCİOĞLU G,BAKIR S Okuduğunu Anlama ve Fen Başarısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. . 2014; 457 - 466. |
IEEE | Bayat N,ŞEKERCİOĞLU G,BAKIR S "Okuduğunu Anlama ve Fen Başarısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi." , ss.457 - 466, 2014. |
ISNAD | Bayat, Nihat vd. "Okuduğunu Anlama ve Fen Başarısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi". (2014), 457-466. |
APA | Bayat N, ŞEKERCİOĞLU G, BAKIR S (2014). Okuduğunu Anlama ve Fen Başarısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 39(176), 457 - 466. |
Chicago | Bayat Nihat,ŞEKERCİOĞLU GÜÇLÜ,BAKIR Sinem Okuduğunu Anlama ve Fen Başarısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Eğitim ve Bilim 39, no.176 (2014): 457 - 466. |
MLA | Bayat Nihat,ŞEKERCİOĞLU GÜÇLÜ,BAKIR Sinem Okuduğunu Anlama ve Fen Başarısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, vol.39, no.176, 2014, ss.457 - 466. |
AMA | Bayat N,ŞEKERCİOĞLU G,BAKIR S Okuduğunu Anlama ve Fen Başarısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Eğitim ve Bilim. 2014; 39(176): 457 - 466. |
Vancouver | Bayat N,ŞEKERCİOĞLU G,BAKIR S Okuduğunu Anlama ve Fen Başarısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Eğitim ve Bilim. 2014; 39(176): 457 - 466. |
IEEE | Bayat N,ŞEKERCİOĞLU G,BAKIR S "Okuduğunu Anlama ve Fen Başarısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi." Eğitim ve Bilim, 39, ss.457 - 466, 2014. |
ISNAD | Bayat, Nihat vd. "Okuduğunu Anlama ve Fen Başarısı Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi". Eğitim ve Bilim 39/176 (2014), 457-466. |