Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi

Yıl: 2016 Cilt: 4 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 125 - 140 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi

Öz:
Bu araştırmada eğitim fakültelerinde okutulan ve zorunlu dersler arasında yer alan "bilimsel araştırma yöntemleri" dersinin öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançları ve bilimsel araştırmaya yönelik tutumları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmaya 2015-2016 eğitimöğretim yılının ikinci döneminde Muş Alparslan Üniversitesinin sınıf öğretmenliği ve okul öncesi öğretmenliği anabilim dallarında öğrenim gören 135 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma deneysel desenlerden tek gruplu öntest-sontest modeline göre yapılandırılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, ilişkili gruplar t testi (paired t test) ve bağımsız gruplar t testi (independent t test) uygulanmıştır. Araştırmada öğretmen adaylarının aldıkları "bilimsel araştırma yöntemleri" dersinin bilimsel epistemolojik inançlarına istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olmadığı saptanmıştır. Söz konusu dersin öğretmen adaylarının bilimsel araştırmalara yönelik tutumları üzerinde ise olumlu yönde etkisi ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime:

The Effect of the Methods of Scientific Research Course on Preservice Teachers' Scientific Epistemological Beliefs and Attitudes Towards Scientific Researches

Öz:
The purpose of the study is to determine the effect of methods of scientific research course which is taught in faculties of education on preservice teachers' scientific epistemological beliefs and attitudes towards scientific researches. The study was carried out at the Faculty of Education in Mus Alparslan University. Totally 135 teacher candidates constitute the sample of the research. The research design of the study was experimental type that included one group pre-test and posttest model. At the end of this research, it was determined that teacher candidates' level of attitude towards scientific researches changed positively after they took courses. However, it was determined that teacher candidates' scientific epistemological beliefs didn't change after they took courses.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyüz, Y. (2014). Türk Eğitim Tarihi: M.Ö. 1000- M.S. 2014. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cafoğlu, Z. (1998). Eğitimde Küresel Kimlik. Yeni Türkiye Dergisi 21. Yüzyıl Özel Sayısı. 4(19), 837-844.
  • Cohen, L., & Manion, L. (1994). Research Methods in Education. London: Roudledge. Çoğaltay, N. (2015). Eğitim Fakültelerinde Okutulan Öğretmenlik Meslek Bilgisi Derslerinin Etkililiğine İlişkin Öğrenci Görüşleri: Nitel Bir Araştırma. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi Teori ve Uygulama. 6(12), 51-66
  • Demircioğlu, İ. H. (2006). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının 'Öğretim Paketi' Ödevine Yönelik Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(1), 161-172.
  • Deryakulu, D., & Bıkmaz, F. H. (2003). Bilimsel Epistemolojik İnançlar Ölçeğinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 2(4), 243-257. Dillon, J. & Maguire, M. (1998). Becoming A Teacher. Buckingham: Open University Press.
  • Ekici, G. (2008). Sınıf Yönetimi Dersinin Öğretmen Adaylarının Öğretmen Öz-Yeterlilik
  • Algı Düzeyine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35, 98-110. Elena C., & Papanastasiou, E. C. (2005). Factor Structure of the "Attitudes Toward
  • Research" Scale. Statistics Education Research Journal, 4(1), 16-26.
  • Engin, A. O. (2012). Öğretmen Yetiştirme Uygulamalarının Tarihsel Süreç Açısından Kısaca Değerlendirilmesi ve Eğitim Fakültelerimizin Temel Sorunları. EKEV Akademi Dergisi, 16 (52), 245-265.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul: Alkım Yayınevi. Ergün, M. (1987). Türkiye'de Öğretmen Yetiştirme Çalışmalarının Gelişmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 10-18.
  • Greenfield, T. B. (1986). The Decline and Fall of Science in Educational Administration. Interchange, 17(2), 57-80.
  • Hammer, D. (1995). Epistemological Considerations in Teaching Introductory Physics. Science Education, 79 (4), 393-413.
  • Kılıç, A. ve Acat, M.B. (2007). Öğretmen Adaylarının Algılarına Göre Öğretmen Yetiştirme Programlarındaki Derslerin Gereklilik ve İşe Vurukluk Düzeyi. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, 21-37.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A., & Yeşil, R. (2011). Bilimsel Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği Geçerlilik ve Güvenirlik Çalışması. İlköğretim Online, 10(3), 961-973.
  • Neuman, W. L. (2006). Social Research Method: Qualitative and Quantitative Approaches. Bacon USA: Pearson Education.
  • Nunan, D. (2004). Task-Based Language Teaching: A Comperehensively Revised Edition of Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Pomeroy, D. (1993). Implications of Teachers' Beliefs About the Nature of Science: Comparision of the Beliefs of Scientists, Secondary Science Teachers, and Elemantary Teachers. Science Education, 77(3), 261-278.
  • Sunar, İ. (2008). Düşün ve Toplum. İstanbul: Doruk Yayınları.
  • Şimşek, H. (1997). Pozitivizm Ötesi Paradigmatik Dönüşüm ve Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulamada Yeni Yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3 (1), 95-109.
  • Şişman, M. (1998). Eğitim Yönetiminde Kuram ve Araştırmada Alternatif Paradigma ve Yaklaşımlar. Kuram Ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(4), 395-422.
  • Taşdemirci, E. (2010). Türk Eğitim Tarihi. Ankara: Gündüz Yayıncılık.
  • Tekbıyık, A. & İpek, C. (2007). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Bilimlerine Yönelik Tutumları ve Mantıksal Düşünme Becerileri. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 102-117.
  • Tomakin, E. (2007). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Etkin Öğretilmesinin İncelenmesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 16, 37-65.
  • Tsai, C. C. (1998). An Analysis of Scientific Epistemological Beliefs and Learning Orientations of Taiwanese Eighth Graders. Science Education, 82(4), 473-489.
  • Tsai, C. C. (1999). Laboratory Exercises Help Me Memorize the Scientific Truths: A Study of Eighth Graders' Scientific Epistemological Views and Learning in Laboratory Activities. Science Education, 83(6), 654-674.
  • Walker, D. A. (2010). A Confirmatory Factor Analysis of the Attitudes Toward Research Scale. Multiple Linear Regression Viewpoints, 36 (1), 18-27.
  • YÖK (1998a). TC Yüksek Öğretim Kurulu Başkanlığı Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara: YÖK
  • YÖK (1998b). Eğitim Fakülteleri Öğretmen Yetiştirme Programlarının Yeniden Düzenlenmesi. Ankara: YÖK
  • YÖK (2007). Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Fakülteleri (1982- 2007) Raporu. Ankara: YÖK
APA ÇOĞALTAY N (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi. , 125 - 140.
Chicago ÇOĞALTAY Nazım Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi. (2016): 125 - 140.
MLA ÇOĞALTAY Nazım Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi. , 2016, ss.125 - 140.
AMA ÇOĞALTAY N Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi. . 2016; 125 - 140.
Vancouver ÇOĞALTAY N Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi. . 2016; 125 - 140.
IEEE ÇOĞALTAY N "Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi." , ss.125 - 140, 2016.
ISNAD ÇOĞALTAY, Nazım. "Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi". (2016), 125-140.
APA ÇOĞALTAY N (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(2), 125 - 140.
Chicago ÇOĞALTAY Nazım Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4, no.2 (2016): 125 - 140.
MLA ÇOĞALTAY Nazım Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.4, no.2, 2016, ss.125 - 140.
AMA ÇOĞALTAY N Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 4(2): 125 - 140.
Vancouver ÇOĞALTAY N Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2016; 4(2): 125 - 140.
IEEE ÇOĞALTAY N "Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi." Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4, ss.125 - 140, 2016.
ISNAD ÇOĞALTAY, Nazım. "Bilimsel Araştırma Yöntemleri Dersinin Öğretmen Adaylarının Bilimsel Epistemolojik İnançları ve Bilimsel Araştırmalara Yönelik Tutumları Üzerindeki Etkisi". Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 4/2 (2016), 125-140.