Yıl: 2016 Cilt: 9 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 126 - 138 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Markov Zincirleri ile Analizi

Öz:
Günümüzde cep telefonu kullanımı hızla artmaktadır. Buna paralel olarak kullanıcıların cep telefonu markası tercihleri de önem kazanmaktadır. Bu çalışmada, cep telefonu markaları tercihlerinin analizi için 503 kişiye anket düzenlenmiştir. Ankete katılan kişilere şu anda kullandıkları ve eğer varsa geçmişte kullanmış oldukları cep telefonu markaları sorulmuştur. Cep telefonu markası tercihleri analizi için Markov Zincirlerinin temeli olan geçiş olasılıkları matrisi ve uzun dönem denge vektörlerinin hesaplanmasına yönelik olarak bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Markov geçiş olasılıkları matrisleri herhangi bir cep telefonu markasından diğer cep telefonu markalarına geçiş sayıları dikkate alınarak oluşturulmuştur. Ankete katılanların marka tercihlerinin genel bir değerlendirmesinin yanı sıra marka tercihinin cinsiyet açısından farklılık gösterip göstermediği değerlendirilmiştir
Anahtar Kelime:

Analysis of Mobile Phone Brand Preferences by Using Markov Chain

Öz:
Mobile phone usage is daily increasing. Tendency of the user preferences in long term is considerably important for the companies which produce products for the mobile phone market. In this study was taken by 503 people who named the mobile phone brand they are currently using and the brand they used before. To calculate the future market shares of the companies, Markov chain analysis which takes the current and the previous, not any other which was used before the previous one, mobile phone brand choices of the participants into consideration is used. Steady-state vector which is to be found at the end of the Markov chains analysis corresponds to the future market shares of the companies. The study also evaluated showing that gender differences in brand preference
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akyurt, İ.Z. 2011. Ülke Derecelendirme Sisteminin Markov Zinciri ile Analizi. Yönetim: İstanbul Üniversitesi İşletme İktisadı Enstitüsü Dergisi, 69, 45-60.
  • Alp, S. 2007. Türkiye’de Eğitim Sürecinin Markov Geçiş Modeli. 8. Türkiye Ekonometri ve İstatistik Kongresi, 24- 25 Mayıs 2007, İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Alp, S. ve Öz, E. 2009. Markov Zinciri Yöntemi İle Taşınabilir Bilgisayar Tercihlerinin Analizi. Akademik İncelemeler, 2 (2), 37-54.
  • Anton, H. and Rorres, C. 1994. Elementary Linear Algebra: Applications Version, Canada: John Wiley Sonns Inc.:.
  • Aygüneş, H. 2001. Yöneylem Araştırması Ders Kitabı. Ankara: Kara Harp Okulu Basımevi.
  • Aytemiz, T. ve Şengönül, A. 2004. Markov Zincirlerinin Ekonomik Bir Probleme Uygulanması: Alışverişlerde Bireysel Olarak Kullanılan Madeni Para Stratejilerinin Karşılaştırmalı Analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(4), 29-43.
  • Barnett, R.A. and Ziegler, M.R. 2003. Applied Mathematics. New Jersey: Prentice Hall.
  • Betancourt, L. 1999. Using Markov Chains to Estimate Losses from a Portfolio of Mortgages. Review of Quantitative Finance and Accounting, 12(3), 303- 318.
  • Chung, K.L. and Walsh, J.B. 2005. Markov Processes, Brownian Motion, and Time Symmetry. Second Edition, United States of America: Springer Science.
  • Fingleton, B. 1997. Specification and Testing of Markov Chain Models: An Application to Convergence in the European Union. Oxford Bulletin of Economics and Statistics, 59(3), 385- 403. .
  • Halaç, O. 2001. Kantitatif Karar Verme Teknikleri (Yöneylem Araştırması). 5. Baskı, Bursa: Alfa Kitabevi.
  • İlarsan, K. 2014. Hisse Senedi Fiyat Hareketlerinin Tahmin Edilmesinde Markov Zincirlerinin Kullanılması: İMKB 100 Bankacılık Endeksi İşletmeleri Üzerine Ampirik Bir Çalışma. Journal of Yaşar University, 9 (35), 6185-6198.
  • Levin, R.I., Kirkpatrick, C.A., Rubin S.D. 1982. Quantitave Approaches To Management. Fifth Edition, Tokya: McGraw-Hill.
  • Lieberman, G.J. and Hillier, F.S. 1990. Introduction to Stochastic Models in Operations Research. USA: McGrawHill Publishing Company.
  • Özdağoğlu, A., Özdağoğlu, G., Gümüş, G.K. 2012. Altın Fiyatındaki Dağılımların Markov Zinciri ile Analizi: Uzun Erimli Olasılıklar. Erciyes Üniversitesi İİBF Dergisi, 40, 119-142.
  • Özdemir, A.Y. ve Gümüşoğlu, Ş. 2007. İşletmelerde Tahminleme Sorunlarının Çözümlenmesinde Markov Zincirleri Analizinin Uygulanması. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(1), 337-359.
  • Özel, G. ve Solmaz, A. 2012. Markov Zinciri Analizi ile Deprem Zamanı ve Yerinin Tahmini. Çankaya University Journal of Science and Engineering, 9(2), 125- 138.
  • Öztürk, A. 2009. Yöneylem Araştırması, 12. Baskı, Bursa: Ekin Basım Yayın. Parzen, E. and Karlin, S. 2013. Stochastic Processes. Holden-Day Series in Probability and Statistics, USA: Literary Licensing.
  • Rüzgar, N. 2003. Bir İşletmenin Ödemeler Dengesinin Markov Süreçleri Yardımıyla Analizi. Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5(1), 164-179.
  • Saatçioğlu, Ö. 1978. Birimler Arası Personel Geçişlerinin Kestiriminde Markov Zinciri Yaklaşımı, Yöneylem Araştırması. 4. Ulusal Kongresi Bildiriler Kitabı, 251-271.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S. 2004. SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA GÜLİN ÇETİN N, Alp S (2016). Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Markov Zincirleri ile Analizi. , 126 - 138.
Chicago GÜLİN ÇETİN Nagehan,Alp Selçuk Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Markov Zincirleri ile Analizi. (2016): 126 - 138.
MLA GÜLİN ÇETİN Nagehan,Alp Selçuk Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Markov Zincirleri ile Analizi. , 2016, ss.126 - 138.
AMA GÜLİN ÇETİN N,Alp S Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Markov Zincirleri ile Analizi. . 2016; 126 - 138.
Vancouver GÜLİN ÇETİN N,Alp S Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Markov Zincirleri ile Analizi. . 2016; 126 - 138.
IEEE GÜLİN ÇETİN N,Alp S "Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Markov Zincirleri ile Analizi." , ss.126 - 138, 2016.
ISNAD GÜLİN ÇETİN, Nagehan - Alp, Selçuk. "Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Markov Zincirleri ile Analizi". (2016), 126-138.
APA GÜLİN ÇETİN N, Alp S (2016). Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Markov Zincirleri ile Analizi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(3), 126 - 138.
Chicago GÜLİN ÇETİN Nagehan,Alp Selçuk Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Markov Zincirleri ile Analizi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 9, no.3 (2016): 126 - 138.
MLA GÜLİN ÇETİN Nagehan,Alp Selçuk Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Markov Zincirleri ile Analizi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, vol.9, no.3, 2016, ss.126 - 138.
AMA GÜLİN ÇETİN N,Alp S Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Markov Zincirleri ile Analizi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016; 9(3): 126 - 138.
Vancouver GÜLİN ÇETİN N,Alp S Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Markov Zincirleri ile Analizi. Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi. 2016; 9(3): 126 - 138.
IEEE GÜLİN ÇETİN N,Alp S "Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Markov Zincirleri ile Analizi." Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9, ss.126 - 138, 2016.
ISNAD GÜLİN ÇETİN, Nagehan - Alp, Selçuk. "Cep Telefonu Marka Tercihlerinin Markov Zincirleri ile Analizi". Erzincan Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi 9/3 (2016), 126-138.