Yıl: 2017 Cilt: 0 Sayı: 43 Sayfa Aralığı: 138 - 155 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

FARKLI TÜRDE ORTAOKULA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ

Öz:
Bu araştırma farklı türde ortaokula devam eden öğrencilerin sosyal kaygı düzeylerinin cinsiyet ve sınıf düzeyine göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 158 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri Genel Bilgi Formu, Ergenler İçin Sosyal Kaygı Ölçeği (ESKÖ)ile toplanmıştır. Verilerin analizinde ilişkisiz çift faktörlü varyans analizi (ANOVA) ve Scheffe çoklu karşılaştırma testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul türüne göre öğrencilerin Ergenler İçin Sosyal Kaygı Ölçeğinin olumsuz değerlendirilme korkusu, genel durumlarda sosyal kaçınma ve huzursuzluk duyma, yeni durumlarda sosyal kaçınma ve huzursuzluk duyma alt boyut puanlarında (p<.05).Yatılı bölge ortaokuluna devam eden kız ve erkek öğrencilerin sosyal kaygı ölçeğinin alt boyutlarına ait puanlarının diğer ortaokullarda okuyan öğrencilerin puanlarından daha yüksek olduğu ancak cinsiyetin sadece yeni durumlarda sosyal kaçınma ve huzursuzluk duyma alt boyutuna ait puanlarda anlamlı farklılık oluşturduğu bulunmuştur (p<.05).Ayrıca yatılı bölge ortaokulunun 5,6,7 ve 8.sınıfına devam eden öğrencilerin sosyal kaygı puan ortalamalarının diğer ortaokullara ortalamalarından daha yüksek olduğu saptanmıştır.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

AN INVESTIGATION OF THE LEVEL OF SOCIAL ANXIETY IN STUDENTS ATTENDING DIFFERENT TYPES OF SECONDARY SCHOOLS

Öz:
This study aimed to investigate whether the level of social anxiety varied by gender and grade in secondary school students. The study group comprised Information Form and the Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A) were used in data collection. An unrelated two-factor analysis of variance (ANOVA) and a Scheffe multiple comparison test were conducted in data analysis. The study results revealed a significant difference in the Fear of Negative Evaluation, General Social Avoidance and Distress and Social Avoidance and Distress in New Situations subscales of the Social Anxiety Scale for Adolescents with respect to school type (p<.05). Both female and male boarding students scored higher than the day students in all subscales of the Social Anxiety Scale for Adolescents. However, there was in a significant difference only in the Social Avoidance and Distress in New Situations subscale scores with respect to gender (p<.05).In addition, the mean social anxiety scores of the students who attended the fifth, sixth, seventh and eighth grades of the regional boarding secondary school were higher than that of the day students
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altınsay, M. (2008). Yatılı ilköğretim bölge okullarındaki, yatılı ve gündüzlü öğrencilerin kişisel bakımlara ilişkin uygulamaları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ay, D. (2004). Yatılı ilköğretim bölge okulları ile normal ilköğretim okulları ikinci kademe öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri açısından karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Bal, P.N. ve Öner, M. (2014). Sosyal kaygı ile başa çıkma psiko-eğitim programının ortaokul öğrencileri üzerindeki etkisi. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1): 335-348.
  • Baltacı, Ö. (2010). Üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı, sosyal destek ve problem çözme yaklaşımları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Beidel, DC.,Turner, SM., Morris, TL. (1999). Psychopathology of childhood socialphobia. J Am Acad Child AdolescPsychiatry38:643-650
  • Bekar, G. (2006). Yatılı ve gündüzlü ilköğretim okulunda öğrenim gören kız adölesanların antropometrik ölçümleri, beslenme durumları, beslenme alışkanlıkları ve diyet örüntülerinin tespiti. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bozkurt, N. (2004). Bir grup üniversite öğrencisinin depresyon ve kaygı düzeyleri ile çeşitli değişkenler arasındaki ilişkiler. Eğitim ve Bilim, 29(133), 52-59.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Veri analizi el kitabı. (2.bs.). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Ceylan, H. (2011). Üniversite öğrencilerinin sosyal kaygı düzeylerinin yordanması. Yayımlanmış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Compton, S. N., Nelson, A H.& March, JS. (2000). Social phobia and separation anxiey symptoms in community and clinical samples of children and adolescents. Journal of the American Academy of Child &AdolescentPsychiatry,39:1040-1046.
  • Çetintürk, H. (2001). Yatılı ilköğretim bölge okulu II. Kademe öğrencileriyle normal ilköğretim okulu II. Kademe öğrencilerinin depresyon ve umutsuzluk düzeyleri açısından karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Dalbudak Pekdemir, Z. ve Köksal Akyol, A. (2011). Farklı türdeki ilköğretim okullarına devam eden beşinci sınıf öğrencilerinin çoklu zekâ alanlarının incelenmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 4(1), 154-16.
  • Demir, T. (1997). Çocuk ve ergenlerde sosyal fobi: Epidemiyolojik bir çalışma. Yayınlanmamış tıpta uzmanlık tezi, İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi Çocuk Psikiyatrisi Ana Bilim Dalı.
  • Erkan, Z. (2002). Sosyal kaygı düzeyi yüksek ve düşük ergenlerin ana baba tutumlarına ilişkin nitel bir çalışma. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(10),120- 133.
  • Essau, C.A.,Conradt, J.&Petermann, F. (1999). Frequency and comorbidity of social phobia and social fears in adolescents. BehaviourResearchandTherapy37:831-843.
  • Ferrah, N. (2014). Ortaokul öğrencileri ile yatılı bölge ortaokul öğrencilerinin öznel iyi oluş ve temel psikolojik ihtiyaçlar düzeyinin karşılaştırması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Tokat.
  • Gençtan, E. (1993). Psikodinamik psikiyatri ve normal dışı davranışlar. 9.Basım, İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • Güven, M. (1996). Yatılı ilköğretim bölge okulunda ve ailesinin yanında okuyan öğrencilerin benlik kavramı düzeyleri. Yayınlanmamış doktora lisans tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Halıcı, P. (2005). Yatılı ilköğretim bölge okullarına devam eden ve ailesiyle birlikte yaşayan 12-14 yaş grubu çocukların saldırganlık eğilimleri ile benlik kavramlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hampel, P.,Meıer, M. &Kummel, U. (2008). School-based stres management training for adolescents: longitudinal results from an experimental study. Journalof Youth and Adolescence, 37 (8): 1009-1024.
  • Kahraman, H. (2009). Yatılı ilköğretim bölge okulu (YİBO) ve normal okullara devam eden ergenlerde mizah duygusu ile benlik algısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek lisan tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Köksal Akyol, A.& Salı, G. (2013). Yatılı ve gündüzlü okuyan çocukların benlik kavramlarının ve sosyal destek algılarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi.21(4);1377-1398.
  • La Greca, A.M., Dandes, S.K., Wick, P., Shaw, K. & Stone, W.(1988).Development of theSocialAnxietyScaleforChildren:Reliabilityandconcurrentvalidity. Journal Clinical Child Psychology; 17:84-91.
  • La Greca L.J, Lopez, N. (1998). Social anxiety among adolescents: Linkages with peer relations and friend-ships. Journal Abnormal Child Psychology;26:83-94.
  • Özcan,F.(2009).Yatılı ve gündüzlü ilköğretim 2. kademe öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları ve besin tercihlerinin saptanması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya
  • Özyürek, A.,& Demiray, K. (2010). Yurtta ve ailesi yanında kalan ortaöğretim öğrencilerinin kaygı düzeylerinin karşılaştırılması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 11(2), 247-256.
  • Schaverien, J. (2011). Boarding school syndrome: broken attachements a hidden trauma. British Journal of Psychotherapy, 27(2): 138-155.
  • Şimşek, D. (2010). Yatılı ilköğretim bölge okulu ve ailesi yanında kalan ilköğretim sekizinci sınıf öğrencilerinin akran ilişkileri, sosyal destek algıları ve yaşam doyumlarının incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,Adana.
  • Takako, S. (1994). Familial and developmental antecedents of social anxiety. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Temple Üniversitesi.
  • Tezbaşaran, A.A.(2012). Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu. Üçüncü Sürüm, E-Kitap, Mersin Üniversitesi, ISBN: 975-9756-08-5.
  • Udum,C. (2012).Normal ilköğretim okulu ve yatılı ilköğretim bölge okullarının SBS puanına göre matematik başarı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi. Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
APA ÇAKMAK A, AKINCI DEMİRBAŞ E (2017). FARKLI TÜRDE ORTAOKULA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. , 138 - 155.
Chicago ÇAKMAK Aygen,AKINCI DEMİRBAŞ EZGİ FARKLI TÜRDE ORTAOKULA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. (2017): 138 - 155.
MLA ÇAKMAK Aygen,AKINCI DEMİRBAŞ EZGİ FARKLI TÜRDE ORTAOKULA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. , 2017, ss.138 - 155.
AMA ÇAKMAK A,AKINCI DEMİRBAŞ E FARKLI TÜRDE ORTAOKULA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. . 2017; 138 - 155.
Vancouver ÇAKMAK A,AKINCI DEMİRBAŞ E FARKLI TÜRDE ORTAOKULA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. . 2017; 138 - 155.
IEEE ÇAKMAK A,AKINCI DEMİRBAŞ E "FARKLI TÜRDE ORTAOKULA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ." , ss.138 - 155, 2017.
ISNAD ÇAKMAK, Aygen - AKINCI DEMİRBAŞ, EZGİ. "FARKLI TÜRDE ORTAOKULA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ". (2017), 138-155.
APA ÇAKMAK A, AKINCI DEMİRBAŞ E (2017). FARKLI TÜRDE ORTAOKULA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(43), 138 - 155.
Chicago ÇAKMAK Aygen,AKINCI DEMİRBAŞ EZGİ FARKLI TÜRDE ORTAOKULA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.43 (2017): 138 - 155.
MLA ÇAKMAK Aygen,AKINCI DEMİRBAŞ EZGİ FARKLI TÜRDE ORTAOKULA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.43, 2017, ss.138 - 155.
AMA ÇAKMAK A,AKINCI DEMİRBAŞ E FARKLI TÜRDE ORTAOKULA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 0(43): 138 - 155.
Vancouver ÇAKMAK A,AKINCI DEMİRBAŞ E FARKLI TÜRDE ORTAOKULA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 0(43): 138 - 155.
IEEE ÇAKMAK A,AKINCI DEMİRBAŞ E "FARKLI TÜRDE ORTAOKULA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.138 - 155, 2017.
ISNAD ÇAKMAK, Aygen - AKINCI DEMİRBAŞ, EZGİ. "FARKLI TÜRDE ORTAOKULA DEVAM EDEN ÖĞRENCİLERİN SOSYAL KAYGI DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 43 (2017), 138-155.