EĞİTİMDE TEKNOLOJİ ENTEGRASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERDEKİ DEĞİŞİM
Yıl: 2017 Cilt: 0 Sayı: 43 Sayfa Aralığı: 25 - 50 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
EĞİTİMDE TEKNOLOJİ ENTEGRASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERDEKİ DEĞİŞİM
Öz: Araştırmanın amacı, okulların eğitim teknolojileri açısından yenilenmesinin ve öğretmen ve öğrenciler için içerik desteği sağlanmasının, teknoloji entegrasyonuna etkisini incelemektir. Ayrıca teknoloji entegrasyonuna engel olarak görülen yeni faktörlerin oluşup oluşmadığının ortaya çıkarılması çalışmanın amaçları arasındadır. Nitel araştırma yöntemi kullanılan çalışmada donanım ve alt yapı bakımından yeterli okullarda çalışmakta olan 25 öğretmen katılımcı olarak yer almıştır. Katılımcılar ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş ve sonuçlar içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmanın sonunda geçmiş çalışmalarda belirtilen teknoloji entegrasyonuna etki eden teknik sıkıntıların büyük oranda aşıldığı; yenilenen teknolojilerle yeni ihtiyaçların ve entegrasyon sürecine etki eden yeni faktörlerin ortaya çıktığı görülmüştür. Öğretmenlerin hazır içerik beklentisi, yazılım eksikleri, öğretmenlerin yaşadığı teknoloji-yöntem karmaşası, değişen şartlar ve mesleki zorunluluk faktörleri çalışmada elde edilen bulgulardır. Aynı zamanda öğretmenin teknolojiye bakış açısı, algı ve tutumu derste teknoloji kullanımına etki eden en önemli faktör olarak çalışmanın sonuçlarında yer almaktadır.
Anahtar Kelime: Konular:
INVESTIGATION OF CHANGES IN FACTORS AFFECTING THE TECHNOLOGY INTEGRATION IN EDUCATION
Öz: The purpose of the study is to investigate the renovations made in school as well as provided content supports for both teachers and students on technology integration. Moreover, it is aimed to describe whether there are new factors that are seen as barriers in terms of technology integration. 25 inservice teachers working in schools, which have enough technological infrastructures, participated in this conducted with the participants. The collected data were analyzed with content analysis technique. The results of the study indicated that considerable amount integration were solved and either the new factors or requirements process have emerged. Teachers’ expectations of ready-to-use contents, lack of necessary software, and teachers’ misconceptions between technology and teaching methods, changing environment, and occupational obligations were found as important factors. Meanwhile, teachers’ perceptions and attitudes towards technology use in courses constitute integration
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Acar, S. ve Yenmiş, A. (2014). Eğitimde sosyal ağların kullanımına ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Facebook örneği. EJOVOC: Electronic Journal of VocationalColleges, 4(3).
- Açıkgül, K. ve Aslaner, R. (2015). Öğretmen adaylarının kâğıt kalem ve dinamik geometri yazılımı kullanarak geometrik yer problemlerini çözüm süreçlerinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2015(2), 468-512.
- Akar, Ü. ve Karadeniz, M. H. (2014). Dinamik geometri yazılımının açıortay ve kenarortay öğretiminde meslek lisesi öğrencilerinin başarılarına etkisi. Journal of ComputerandEducationResearch (ISSN: 2148-2896), 2(4), 74-90.
- Akbaba, A. ve Erdoğan, H. (2014). Okul yöneticileri ve öğretmen görüşlerine göre okul ikliminin oluşması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(5), 211-227.
- Akgün, F. (2013). Öğretmen adaylarının web pedagojik içerik bilgileri ve öğretmen öz-yeterlik algıları ile ilişkisi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 48-58.
- Aldemir, R. ve Tatar, E. (2014). Teknoloji destekli matematik eğitimi hakkında yayınlanan makalelerin incelenmesi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 298-319.
- Almekhlafi , A. G. ve Almeqdadi, F. A. (2010). Teachers’ Perceptions of Technology Integration in the United Arab Emirates School Classrooms. Journal of Educational Technology & Society, 13(1), 165-175.
- Aslan Efe, H. (2013). Türkiye ve İsviçre’deki fen alanları öğretmen adaylarının öğretim teknolojilerine yönelik kaygı, tutum ve öz yeterlilik açısından karşılaştırılmaları. Doktora Tezi, Dicle Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır.
- Bal, M. S. ve Karademir, N. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB) konusunda öz-değerlendirme seviyelerinin belirlenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 15-32.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (15). Ankara: Pegem Akademi
- Chen, R. J. (2010). Investigatingmodelsforpreserviceteachers’ use of technologytosupportstudent-centeredlearning. Computer&Education, 55(1), 32-42.
- Creswell, J. W. (2012). EducationalResearch: Planning, ConductingandEvaluatingQuantitativeandQualitativeResearch. Boston: Pearson.
- Çakır, R. (2013). Okullarda Teknoloji Entegrasyonu, Teknoloji Liderliği ve Teknoloji Planlaması. K. Çağıltay ve Y. Göktaş (Yay. haz.). Öğretim Teknolojilerinin Temelleri: Teoriler, Araştırmalar, Eğilimler içinde (s. 397-412). Ankara: Pegem Akademi
- Çetin, O. ve Güngör, B. (2014). İlköğretim öğretmenlerinin bilgisayar öz-yeterlik inançları ve bilgisayar destekli öğretime yönelik tutumları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 55-78.
- Çetin, O., Özkurt, B. ve Demir, M. (2014). Öğretmen adaylarının eğitim fakültesinde yer alan bilgisayar derslerinin işleyişine yönelik görüşleri. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(16), 94-110.
- Çifci, C.Edebiyat öğretiminde teknoloji kullanımı, karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri: Bir durum çalışması. Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi eğitim Programları ve Öğretim Yüksek Lisans Programı, Ankara
- Durak, G. ve Çankaya, S. (2015). Eğitimde eğitsel sosyal ağ sitelerinin kullanımı: Edmodo örneği. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 41(41).
- Dursun, Ö. Ö., Kuzu, A., Kurt, A. A., Güllüpınar, F. ve Gültekin, M. (2013).FATİH Projesinin Pilot Uygulama Sürecinin Değerlendirilmesi: Öğretmen Görüşleri. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(1), 100-113.
- Eğriboyun, D. (2013). Ortaöğretim kurumlarında görev yapan yönetici ve öğretmenlerin örgütsel güven ve örgütsel destek algıları arasındaki ilişki. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17-43.
- Fu, J. S. (2013). ICT in education: A critical literatüre reviewandit’simplications. International Journal of Educationand Development using ICT, 9(1), 112.
- Gök, A. ve Yıldırım, Z. (2015). Investigation of FATİH Project withinthe scope of teachers, school administrators and YEGITEK administrators’ apinions: A multiple case study. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,11(2).
- Göktaş, Y.,Yıldırım, S. ve Yıldırım, Z. (2009). Main barriersand possible enablers of ICTs integration into pre-service teacher education programs. Educational Technology ve Society, 193-204.
- Gülbahar, Y. ve Güven, I. (2008). A Survey on ICT usageandthe perceptions of social studies teachers in Turkey. Educational Technology&Society,11(3), 37-51.
- Inan, F. A. ve Lowther, D. L. (2010). Factorsaffectingtechnologyintegration in K-12 classrooms: A path model. Educational Technology Research& Development, 58(2), 137-154.
- İpek, C. ve Acuner, H. Y. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Bilgisayar Öz-Yeterlik İnançları ve Eğitim Teknolojilerine Yönelik Tutumları.Journal of KirsehirEducationFaculty, 12(2).
- International Societyfor Technology in Education (ISTE) (2016). ISTEStandartsforTeachers. RetrievedFebruary 5, 2016.
- İslamoğlu, H., Ursavaş, Ö. F. ve Resioğlu, İ. (2015). FATİH Projesi üzerine yapılan akademik çalışmaların içerik analizi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1).
- İşman, A. ve Albayrak, E. (2014). Sosyal ağlardan Facebook’un eğitime yönelik etkililiği. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1).
- İşman, A. ve Hamutoğlu, N. B. (2013). Sosyal ağların eğitim öğretim sürecinde kullanılması ile ilgili karma öğrenme öğrencilerinin görüşleri: Sakarya Üniversitesi Örneği. International Journal of New Trends in Arts, Sports & ScienceEducation. 2(3).
- Kahraman, S., Yılmaz, Z. A., Erkol, M. ve Yalçın, S. A. (2013). Investigation of pre-service teachers’ self-efficacy beliefs of educational Internet use. ElementaryEducation Online, 12(4), 1000-1015.
- Kaya, G. ve Koçak Usluel, Y. (2011). Öğrenme-öğretme süreçlerinde BİT entegrasyonunu etkileyen faktörlere yönelik içerik analizi.Buca Faculty of Education Journal, (31).
- Keleş E. ve Çelik, D. (2013). 2000-2010 Yılları arasında bilgisayar teknolojileri ve eğitimde kullanımlarına yönelik yürütülen hizmet içi eğitim kursların incelenmesi. Journal of Instructional Technologies & TeacherEducation, 2(1).
- Kelleci, Ö. Ö. ve Tetik, E. (2015). Sosyal ağ destekli bilişim teknolojileri eğitiminin öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. NWSA:EducationSciences, 9(7), 151-168.
- Leow, F. T.ve Neo, M. (2014). Interactive multimedia learning: Innovating classroom education in a MalaysianUniversity. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 13(2), 99-110.
- Lowther, D. L., Inan, F. A., Daniel Strahl, J. ve Ross, S. M. (2008). Doestechnologyintegration “work” whenkeybarriersareremoved?Educational Media International, 45(3), 195- 213.
- MEB Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü. (2016). Eğitimde fırsatları artırma ve teknolojiyi iyileştirme hareketi projesi (FATİH). Proje hakkında. 3 Mart 2016 tarihinde http://FATİHprojesi.meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=6 sayfasından erişilmiştir.
- Oktay, S. ve Çakır, R. (2013). Teknoloji destekli beyin temelli öğrenmenin öğrencilerin akademik başarıları, hatırlama düzeyleri ve üstbilişsel farkındalık düzeylerine etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(3), 3-23.
- Özdemir, S. ve Kılıç, E. (2007). Integratinginformationandcommunicationtechnologies in theTurkishprimaryschoolsystem. British Journal of Educational Technology, 38(5), 907-916.
- Öztürk, E. (2013). Öğretmen adaylarının bilgisayar kaygısı ve bilgisayar öz yeterliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 275-286.
- Paily, M. U. (2013, January). Creating constructivist learning environment: Role of" Web 2.0" technology. In international forum of teachingand studies(Vol. 9, No. 1, p. 39).AmericanScholarsPress, Inc..
- Potton, M. Q. (2002). Quallitative research and evaluation methods. California: Sage.
- Sang, G., Valcke, M., vanBraak, J. ve Tondeur, J. (2010). Studentteachers’ thinkingprocessesand ICT integration: Predictors of prospectiveteachingbehaviorswitheducationaltechnology. Computers & Education, 54(1), 103-112.
- Schaik, P. ve Teo, T. (2009). Understandingtechnologyacceptance in pre-service teachers: a structural-equationmodelingapproach.The Asia-Pacific Education Researcher, 18(1), 47-66.
- Şahin, Ç., Kartal, O. Y. ve İmamoğlu, A. (2013). Okul öncesi öğretmen yetiştirme programı hakkında okul öncesi öğretmen adaylarının görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1)
- Tansu, F. ve Iscioglu, E. (2014). Use of mobiletablets inthe learning environment: Perspective of thecomputerteachercandidates. Journal of Educational & InstructionalStudies in the World, 4(2).
- Teo, T. (2011). Factorsinfluencingteachers’ intentiontousetechnology: Model developmentand test. Computers & Education, 57(4), 2432-2440.
- Teo,T. (2012). Examiningtheintentiontousetechnologyamong pre-service teachers: An integration of thetechnologyacceptance model andtheory of plannedbehavior. Interactive Learning Environments, 20(1), 3-18.
- Teo, T., Chai, C. S., Hung, D. ve Lee, C. B. (2008). Beliefsaboutteachinganduses of technologyamong pre-service teachers. Asia-Pacific Journal of TeacherEducation, 36(2), 163-174.
- Teo, T., Faruk Ursavas, Ö. ve Bahçekapili, E. (2011). Efficiency of thetechnologyacceptance model toexplainpre-service teachers' intentiontousetechnology: A Turkishstudy. Campus-Wide Information Systems, 28(2), 93-101.
- Teo, T., Lee, C. B., Chai, C. S. ve Wong, S. L. (2009). Assessingtheintentiontousetechnologyamongpre-service teachers in SingaporeandMalaysia: A multi-groupinvarianceanalysis of the Technology Acceptance Model (TAM).Computers & Education, 53(3), 1000-1009.
- Timur, B., Yılmaz, Ş. ve Timur, S. (2013). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Kullanımına Yönelik Öz-yeterlik İnançları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(1), 165-174.
- Topal, M. ve Akgün, Ö. E. (2015). Eğitim fakültesinde okuyan öğretmen adaylarının eğitim amaçlı internet kullanımı öz-yeterlik algılarının incelenmesi: Sakarya Üniversitesi Örneği. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(1), 343-364.
- Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği.(2013). Türkiye’de öğretmen eğitimini yeniden yapılandırmak için bir model önerisi. [Çevrimiçi http://tusiad.org/tr/yayinlar/raporlar/item/7344-okulda-universite-turkiyede-ogretmenegitimini-yeniden-yapilandirmak-icin-bir-model-onerisi], Erişim tarihi: 3 Mart 2016.
- Usluel, Y. K. ve Uslu, N. A. (2013). Teachers’ perceptions regarding usefulness of technology as an innovation. ElementaryEducation Online,12(1), 52-65.
- Yaman, H., Demirtaş, T. ve Aydemir, Z. İ. (2013). Türkçe öğretmeni adaylarının dijital pedagojik yeterlilikleri. Electronic TurkishStudies, 8(8), 1407-1419.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9). İstanbul: Seçkin.
- Zengin, Y., Kağızmanlı, T. B., Tatar, E. ve İşleyen, T. (2013). Bilgisayar Destekli Matematik Öğretimi Dersinde Dinamik Matematik Yazılımının Kullanımı.Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(23), 167-180.
APA | Arslan S, SENDURUR P (2017). EĞİTİMDE TEKNOLOJİ ENTEGRASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERDEKİ DEĞİŞİM. , 25 - 50. |
Chicago | Arslan Seda,SENDURUR POLAT EĞİTİMDE TEKNOLOJİ ENTEGRASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERDEKİ DEĞİŞİM. (2017): 25 - 50. |
MLA | Arslan Seda,SENDURUR POLAT EĞİTİMDE TEKNOLOJİ ENTEGRASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERDEKİ DEĞİŞİM. , 2017, ss.25 - 50. |
AMA | Arslan S,SENDURUR P EĞİTİMDE TEKNOLOJİ ENTEGRASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERDEKİ DEĞİŞİM. . 2017; 25 - 50. |
Vancouver | Arslan S,SENDURUR P EĞİTİMDE TEKNOLOJİ ENTEGRASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERDEKİ DEĞİŞİM. . 2017; 25 - 50. |
IEEE | Arslan S,SENDURUR P "EĞİTİMDE TEKNOLOJİ ENTEGRASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERDEKİ DEĞİŞİM." , ss.25 - 50, 2017. |
ISNAD | Arslan, Seda - SENDURUR, POLAT. "EĞİTİMDE TEKNOLOJİ ENTEGRASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERDEKİ DEĞİŞİM". (2017), 25-50. |
APA | Arslan S, SENDURUR P (2017). EĞİTİMDE TEKNOLOJİ ENTEGRASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERDEKİ DEĞİŞİM. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(43), 25 - 50. |
Chicago | Arslan Seda,SENDURUR POLAT EĞİTİMDE TEKNOLOJİ ENTEGRASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERDEKİ DEĞİŞİM. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.43 (2017): 25 - 50. |
MLA | Arslan Seda,SENDURUR POLAT EĞİTİMDE TEKNOLOJİ ENTEGRASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERDEKİ DEĞİŞİM. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.43, 2017, ss.25 - 50. |
AMA | Arslan S,SENDURUR P EĞİTİMDE TEKNOLOJİ ENTEGRASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERDEKİ DEĞİŞİM. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 0(43): 25 - 50. |
Vancouver | Arslan S,SENDURUR P EĞİTİMDE TEKNOLOJİ ENTEGRASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERDEKİ DEĞİŞİM. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 0(43): 25 - 50. |
IEEE | Arslan S,SENDURUR P "EĞİTİMDE TEKNOLOJİ ENTEGRASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERDEKİ DEĞİŞİM." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.25 - 50, 2017. |
ISNAD | Arslan, Seda - SENDURUR, POLAT. "EĞİTİMDE TEKNOLOJİ ENTEGRASYONUNU ETKİLEYEN FAKTÖRLERDEKİ DEĞİŞİM". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 43 (2017), 25-50. |