İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BAŞARILI ZEKÂ KURAMINA DAYALI ETKİNLİKLERİN DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ
Yıl: 2017 Cilt: 0 Sayı: 26 Sayfa Aralığı: 647 - 678 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BAŞARILI ZEKÂ KURAMINA DAYALI ETKİNLİKLERİN DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ
Öz: Araştırmanın amacını ilkokul 4. sınıf sosyal bilgiler dersinde başarılı zekâ kuramına dayalı olarak oluşturulan etkinliklerin, öğrencilerin düşünme becerilerine etkisini incelemek oluşturmaktadır. Araştırma da gerçek deneme modellerinden olan öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Çalışma grubunu, seçkisiz olmayan amaçsal seçim ile belirlenen iki 4. sınıf şubesi oluşturmuştur. Araştırma da eleştirel düşünme becerisi ölçeği, Torrance yaratıcı düşünme testi ile çocuklar için problem çözme envanterinden yararlanılarak veriler toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; eleştirel düşünme becerilerinde deney grubu öğrencilerinin öntest-sontest puanları arasında anlamlı bir fark varken, kontrol grubunda öğrencilerinin öntest-sontest puanları arasında anlamlı bir fark yoktur. Yaratıcı düşünme becerilerinde ise deney grubu öğrencilerinin öntest-sontest puanları arasında deney grubu lehine fark bulunmuştur. Problem çözme becerilerinde deney grubu öğrencilerinin öntest-sontest puanları arasında fark yokken, kontrol grubu öğrencilerinin öntest-sontest puanları arasından sontest lehine anlamlı farklılık vardır
Anahtar Kelime: Konular:
THE EFFECTS OF THE ACTIVITIES BASED ON THE THEORY OF SUCCESSFUL INTELLIGENCE ON THINKING SKILLS IN SOCIAL STUDIES TEACHING IN PRIMARY SCHOOL
Öz: The purpose of this study was to investigate the effects of the activities established based on the theory of successful intelligence in the Social Studies course for 4th grades in primary school on students’ thinking skills. In the study, the experimental design of pre- and post-test with control group, one of the actual trial models, was used. The study group consisted of two 4th grade classes that were determined through the non-random purposeful selection. In the study, the data were collected through the scale of critical thinking skill, the Torrance test of creative thinking, and the inventory of problem-solving for children. The data obtained in the study were analyzed by transferring them to the SPSS setting. According to the study results, while there was a significant difference between the pre-test and post-test scores for critical thinking skills of the students in experimental group, there was no significant difference between the pretest and post-test scores of the students in control group. In the creative thinking skills, there was a difference between the pretest-posttest scores of the students in the experimental group in favor of the experimental group. In problem-solving skills, while there was a significant difference between the pre-test and post-test scores of the students in experimental group, there was a significant difference between the pre-test and post-test scores of the students in control group in favor of the post-test. Teachers could teach the lessons through activities that are based on the theory of successful intelligence and documented to make positive contributions to improving the thinking skills of students and practicable for students in every lesson
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aslan, E. (2001). “Torrance Yaratıcı Düşünce Testi’nin Türkçe Versiyonu.” Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 14: 19-40.
- Berkant, H. G. (2009). “Öğrencilerin Anlamlı Nedensel Düşünme Becerilerinin Akademik Başarı, Okuduğunu Anlama ve Cinsiyet Açısından İncelenmesi.” Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 9(3): 1125-1165.
- Büyüköztürk, Ş., Çokluk, Ö., Köklü, N. (2000). Sosyal Bilimler İçin İstatistik (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (15. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
- Demir, M.K. (2006). İlköğretim Dördüncü ve Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Derslerinde Eleştirel Düşünme Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayınlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Demirel, İ. N., Buyurgan, S. (2017). “Sosyal Risk Altındaki Çocukların Eleştirel Düşünme Becerileri İle Problem Davranışları Arasındaki İlişkinin Görsel Sanatlar Eğitimi Yoluyla Çözülmesi.” Eğitim ve Bilim, 42 (190): 131-155.
- Gelen, İ. (2011). “Sosyal Bilgiler Programındaki Düşünme İle İlgili Bazı Ortak Becerilerin Kazanılma Düzeyinin Belirlenmesi.” Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(30): 83-106.
- Güzel, S. (2005). Eleştirel Düşünme Becerilerini Temele Alan İlköğretim 4. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretiminin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Hatay.
- Karasar, N. (2011). Bilimsel araştırma yöntemi (22. basım). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Karataş, S., Özcan, S. (2010). “Yaratıcı Düşünme Etkinliklerinin Öğrencilerin Yaratıcı Düşünmelerine ve Proje Geliştirmelerine Etkisi.” Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1): 225-243.
- Michaelis, J. U., Garcia, J. (1996). Eleventh Edition Social Studies for Children A Guide to Basic Instruction. United States: Prentice Hall.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi (4-5. Sınıflar) Öğretim Programı (Eğitim Amacıyla Hazırlanan Taslak Baskıdır). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2012). Düşünme Becerileri Dersi (1-8. Sınıflar) Öğretim Programı. İstanbul İl Milli Eğitim Müdürlüğü Program Hazırlama Komisyonu. 22 Ağustos 2013 tarihinde MEB internet sitesinden alınmıştır.
- Öncü, T. (2000). “Anasınıfı (6 Yaş) Düzeyindeki Çocukların Şekilsel Yaratıcılıklarının Cinsiyet Değişkeni Açısından Karşılaştırılması.” Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi, 40 (1.2): 25-34.
- Paul, R. & Elder, L. (2012). Kritik Düşünce (Yaşamınızın ve Öğrenmenizin Sorumluluğunu Üstlenmek İçin Araçlar. Çev: Esra Aslan, Gamze Sert. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
- Ramona, P. & Maricutoiu, L. P. (2013). “Teaching For Successful Intelligence Questionnaire (TSI-Q)- a New Instrument Developed for Assessing Teaching Style.” Journal of Educational Sciences and Psychology, 65(1): 159-178.
- Sadeghii, S. & Malekian, F. (2014). “Examine The Role of Education Through Curriculum Development, Creative and Critical Thinking View Elementary Third Grade.” Journal of Educational and Instructional Studies in The World, 4(4): 30-39.
- Serin, O., Bulut Serin, N. ve Saygılı, G. (2010). İlköğretim Düzeyindeki Çocuklar İçin Problem Çözme Envanterinin (ÇPÇE) Geliştirilmesi. İlköğretim Online, 9(2), 446-458. 10 Ekim 2013 tarihinde İlköğretimonline internet sitesinden alınmıştır.
- Soylu, Y., Soylu, C. (2006). “Matematik Derslerinde Başarıya Giden Yolda Problem Çözmenin Rolü.” İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 7(11): 97- 111.
- Sternberg, R. J. (2002). “Raising the Achievement of All Students: Teaching For Successful Intelligence.” Educational Psychology Review, 14(4): 383-393.
- Styernberg, R. J. & Grigorenko, E. L. (2003). “Teaching for Successful Intelligence: Principles, Procedures and Practices.” Journal for the Education of the Gifted, 27(273): 207-228.
- Sternberg, R. J. (2005). “The Theory of Successful Intelligence.” Revista Interamericana de Psicologia/ Interamerican Journal of Psychology, 39(2): 189-202.
- Sternberg, R. J. & Grigorenko E.L. (2007). Teaching for Successful Intelligence (To İncrease Student Learning and Achievement). California: Corwin Press.
- Sungur, N. (1997). Yaratıcı düşünce (2. basım). İstanbul: Evrim Yayıncılık.
- Sungur, G. & Bal, P.N. (2016). “Analysis of 4th Grade Students' Problem Solving Skills in Terms of Several Variables.” Journal of Education and Practice, 7(14): 1-9.
- Tok, E. ve Sevinç, M. (2010b). “Düşünme Becerileri Eğitiminin Eleştirel Düşünme ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi.” Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27: 67-82.
- Ulu, M. (2016). “İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Akıcı Okuma, Basit Anlama ve Çıkarımsal Anlama Düzeylerinin Problem Çözme Başarısına Etkilerini Açıklayan Bir Yapısal Eşitlik Modeli.” Eğitim ve Bilim, 41(186): 93-117.
- Welton, D. A. & Mallan, J. T. (1999). Children and Their World: Strategies for Teaching Social Studies. Boston: Houghton Mifflin Company.
- Yazgan, Y. & Bintaş, J. (2005). “İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Problem
- Çözme Stratejilerini Kullanabilme Düzeyleri: Bir Öğretim Deneyi.” Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 28: 210- 218.
APA | YILDIZ YILMAZ N, Mentiş Taş A (2017). İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BAŞARILI ZEKÂ KURAMINA DAYALI ETKİNLİKLERİN DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ. , 647 - 678. |
Chicago | YILDIZ YILMAZ NİHAL,Mentiş Taş Ayşe İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BAŞARILI ZEKÂ KURAMINA DAYALI ETKİNLİKLERİN DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ. (2017): 647 - 678. |
MLA | YILDIZ YILMAZ NİHAL,Mentiş Taş Ayşe İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BAŞARILI ZEKÂ KURAMINA DAYALI ETKİNLİKLERİN DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ. , 2017, ss.647 - 678. |
AMA | YILDIZ YILMAZ N,Mentiş Taş A İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BAŞARILI ZEKÂ KURAMINA DAYALI ETKİNLİKLERİN DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ. . 2017; 647 - 678. |
Vancouver | YILDIZ YILMAZ N,Mentiş Taş A İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BAŞARILI ZEKÂ KURAMINA DAYALI ETKİNLİKLERİN DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ. . 2017; 647 - 678. |
IEEE | YILDIZ YILMAZ N,Mentiş Taş A "İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BAŞARILI ZEKÂ KURAMINA DAYALI ETKİNLİKLERİN DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ." , ss.647 - 678, 2017. |
ISNAD | YILDIZ YILMAZ, NİHAL - Mentiş Taş, Ayşe. "İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BAŞARILI ZEKÂ KURAMINA DAYALI ETKİNLİKLERİN DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ". (2017), 647-678. |
APA | YILDIZ YILMAZ N, Mentiş Taş A (2017). İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BAŞARILI ZEKÂ KURAMINA DAYALI ETKİNLİKLERİN DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0(26), 647 - 678. |
Chicago | YILDIZ YILMAZ NİHAL,Mentiş Taş Ayşe İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BAŞARILI ZEKÂ KURAMINA DAYALI ETKİNLİKLERİN DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 0, no.26 (2017): 647 - 678. |
MLA | YILDIZ YILMAZ NİHAL,Mentiş Taş Ayşe İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BAŞARILI ZEKÂ KURAMINA DAYALI ETKİNLİKLERİN DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, vol.0, no.26, 2017, ss.647 - 678. |
AMA | YILDIZ YILMAZ N,Mentiş Taş A İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BAŞARILI ZEKÂ KURAMINA DAYALI ETKİNLİKLERİN DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2017; 0(26): 647 - 678. |
Vancouver | YILDIZ YILMAZ N,Mentiş Taş A İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BAŞARILI ZEKÂ KURAMINA DAYALI ETKİNLİKLERİN DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi. 2017; 0(26): 647 - 678. |
IEEE | YILDIZ YILMAZ N,Mentiş Taş A "İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BAŞARILI ZEKÂ KURAMINA DAYALI ETKİNLİKLERİN DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ." Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi, 0, ss.647 - 678, 2017. |
ISNAD | YILDIZ YILMAZ, NİHAL - Mentiş Taş, Ayşe. "İLKOKUL SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETİMİNDE BAŞARILI ZEKÂ KURAMINA DAYALI ETKİNLİKLERİN DÜŞÜNME BECERİLERİNE ETKİSİ". Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitü Dergisi 26 (2017), 647-678. |