Yıl: 2015 Cilt: 2 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 16 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler

Öz:
Amaç: Hemşirelik birinci sınıf öğrencilerinin ilk klinik deneyim öncesi, sırası ve sonrasında yaşadıkları klinik stres düzeyleri ile durumluk-sürekli kaygı düzeylerini ve bunları etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı tipteki araştırma, Şubat-Mayıs 2012 tarihinde bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü birinci sınıfında öğrenim gören 94 öğrenci hemşire ile yürütülmüştür. Veriler, Tanıtıcı Bilgi Formu, "Durumluk-Sürekli Kaygı Envanteri" ve "Klinik Stres Anketi" aracılığı ile toplanmıştır. Veriler sayı-yüzde dağılımları, Friedman varyans analizi, t-testi/Mann-Whitney-U, Varyans/Krusskall Wallis ve Pearson/Spearman Correlation analizleri ile değerlendirilmiştir Bulgular: Öğrenci hemşirelerin ilk klinik deneyim öncesi, sırası ve sonrasındaki durumluk ve süreklilik kaygı ile klinik stres düzeylerinin orta seviyede olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin deneyimleri arttıkça anksiyete ve streslerinin azaldığı bulunmuştur (p<0.05). Öğrenci hemşirelerin hemşirelik bölümünü isteyerek seçme, hemşirelik mesleğini sevme ve mezuniyet sonrası hemşire olarak çalışmayı isteme durumları, ilk klinik uygulamaya ilişkin hisleri ve hissettikleri bu duyguların sebebi olarak gösterdikleri düşüncelerine göre, ilk klinik deneyim öncesi, sırası ve sonrasındaki anksiyete ve stres durumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu saptanmıştır (p<0.05).Sonuç: Araştırmanın sonuçlarına göre, öğrencilerin durumluk kaygı düzeyleri ilk klinik deneyim sonunda yükselirken, sürekli kaygı ve stres düzeyleri klinik deneyimleri arttıkça düşmüştür. Ayrıca, ilk klinik deneyime ilişkin orta düzeyde anksiyeteli ve stresli olan öğrenci İletişim : akinesra80@hotmail.comhemşirelerin bazı sosyodemografik özelliklerinin durumluk-sürekli anksiyete ve stres düzeylerini etkilediği bulunmuştur
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Genel ve Dahili Tıp Hemşirelik

Nursing Students’ Anxiety And Stress Levels And Contributed Factors Before-During And After First Clinical Placement

Öz:
Aim: This study was carried out to determine the clinical stress and state-trait anxiety levels and contributed factors of first grade nursing students before, during and after the first clinical placements .Method: This descriptive study was carried out between February -May 2012 with 94 first-year nursing students in the Nursing Department of the Health Sciences Faculty of an university. Data was collected with “Information Form”, the “State-Trait Anxiety Inventory”, and the “Clinical Stress Questionnaire”. Data was evaluated via number-percentage distributions, Friedman Variance, t-test/Mann-Whitney-U, Variance/Kruskal Wallis, and Pearson/Spearman Correlation analyses.Results: Student nurses’ state-trial anxiety and clinical stress levels before, during, and after the first clinical placement was found medium. It was also found that students’ anxiety and stress levels decreased once their clinical expertise increased (p<0.05). There was statistically significant difference between anxiety and stress levels and students’ willingness to choose their department, liking nursing profession, and their intent to work as a nurse after graduation(p<0.05). Conclusion: According to results of the study students’ trial anxiety and stress levels were found decreased with clinical experince, while state anxiety levels found to be increased after first clinical replacement. It is also found that some sociodemographic characteristics of students who had medium level state-trial anxiety and clinical stress affected their anxiety and stress level
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Genel ve Dahili Tıp Hemşirelik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA BAYSAN ARABACI L, AKIN KORHAN E, Tokem Y, TORUN R (2015). Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. , 1 - 16.
Chicago BAYSAN ARABACI Leyla,AKIN KORHAN Esra,Tokem Yasemin,TORUN Rüveyda Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. (2015): 1 - 16.
MLA BAYSAN ARABACI Leyla,AKIN KORHAN Esra,Tokem Yasemin,TORUN Rüveyda Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. , 2015, ss.1 - 16.
AMA BAYSAN ARABACI L,AKIN KORHAN E,Tokem Y,TORUN R Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. . 2015; 1 - 16.
Vancouver BAYSAN ARABACI L,AKIN KORHAN E,Tokem Y,TORUN R Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. . 2015; 1 - 16.
IEEE BAYSAN ARABACI L,AKIN KORHAN E,Tokem Y,TORUN R "Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler." , ss.1 - 16, 2015.
ISNAD BAYSAN ARABACI, Leyla vd. "Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler". (2015), 1-16.
APA BAYSAN ARABACI L, AKIN KORHAN E, Tokem Y, TORUN R (2015). Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2(1), 1 - 16.
Chicago BAYSAN ARABACI Leyla,AKIN KORHAN Esra,Tokem Yasemin,TORUN Rüveyda Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2, no.1 (2015): 1 - 16.
MLA BAYSAN ARABACI Leyla,AKIN KORHAN Esra,Tokem Yasemin,TORUN Rüveyda Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, vol.2, no.1, 2015, ss.1 - 16.
AMA BAYSAN ARABACI L,AKIN KORHAN E,Tokem Y,TORUN R Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2015; 2(1): 1 - 16.
Vancouver BAYSAN ARABACI L,AKIN KORHAN E,Tokem Y,TORUN R Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi. 2015; 2(1): 1 - 16.
IEEE BAYSAN ARABACI L,AKIN KORHAN E,Tokem Y,TORUN R "Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler." Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 2, ss.1 - 16, 2015.
ISNAD BAYSAN ARABACI, Leyla vd. "Hemşirelik Birinci Sınıf Öğrencilerinin İlk Klinik Deneyim Öncesi-Sırası ve Sonrası Anksiyete ve Stres Düzeyleri ve Etkileyen Faktörler". Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2/1 (2015), 1-16.