Yıl: 2016 Cilt: 9 Sayı: 17 Sayfa Aralığı: 9 - 28 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

DANS EĞİTİMİNDE TEMEL HAREKET BECERİLERİNİN SINIFLANDIRILMASI

Öz:
Estetik ve sanatsal özelliklerin ön planda olduğu dans, bütünüyle fiziksel bir aktivitedir. Bu bağlamda, tamamen dansçının fiziksel hareket yeteneği ve anlatım ustalığına bağlı bir sanat formudur. Dans derslerinde, beden farkındalığı edinen bireyler, hareketlerini istendik türde kontrol ederek, bedenleri ile ilgili daha fazla bilgi ve beceri elde edebilirler. Beden farkındalığı kazanan bireyler, bedenlerini fonksiyonel amaçlar için nasıl kullanmaları gerektiği konusunda bilgilenecekleri gibi, duygularını ifade etmeyi ve fikirlerini başkalarına iletme konusunda da deneyim sahibi olabilirler. Burada amaç, bir düşünce veya duygunun, dansçı tarafından daha iyi yorumlanabilmesini sağlamaktır. Dans eğitiminde kullanılan programların eğiticilere ve kurumlara göre çeşitlilik göstermesine rağmen, bu programların çoğunda öncelikli hedef motor becerilerin (locomotor, nonlocomotor, manipülatif) geliştirilmesi olduğu düşünülmektedir. Dansta ve sportif oyunlarda başarılı olunabilmesi için öncelikle temel hareket becerilerinin geliştirilmesi gerektiği öngörülmektedir. Bu çalışmada, temel hareket eğitiminin, zihin ve beden arasındaki koordinasyonu güçlendirdiği, aynı zamanda gerek performansa dayalı gerekse serbest zaman aktivitesi olarak dans eğitimindeki önemi vurgulanmıştır
Anahtar Kelime:

Konular: Folklor

Classification of Basic Movement Skills In Dance Training

Öz:
Dance is a enterily phisical activity which forefront of aesthetic and artistic properties. Therefore, this art form is depending of the dancer’s phisical ability and the skill of expression. İn the dance courses, dancers who learn body awareness can control their body movements and obtain more knowledge about their body and its capability. The individuals, who learn body awareness, will be informed how to use their body for functional purposes. Also, they might have experience to express their feelings and thoughts to the others. The purpose is to better interpret a thought and feeling by the dancer. The first priority it is believed of the dance training is improving the motor skills such as locomotor, non-locomotor, and manipulative. Although diversity and instability of dance training programs between trainers, the main intention is the progress the motor skills. It is envisaged that to have success in dance and sports activities, it is necessary to improve basic movement skills. In this study, basic movement skill tranining strenghtens the coordinations between mind and body, as well as, to be highlighted to imortance of dance training
Anahtar Kelime:

Konular: Folklor
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AÇIKGÖZ, Kamile, Ün (2009: 14). Etkili Öğrenme ve Öğretme, İzmir: Kanyılmaz Matbaası, 8. Baskı.
  • AKTAŞ, Gürbüz (1999). Temel Dans Eğitimi, İzmir: Ege Üniversitesi Baskı Evi.
  • ALDEMİR, Gülay, Yasemin (2014). Drama ve Dans Eğitiminin 10-14 Yaş Çocuklarda Motor Özelliklerin Gelişimine Etkisinin İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor ABD, İstanbul.
  • AYDIN, Ayhan (1999). Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Ankara: Anı Yayınları.
  • BENNETT, John ve RİEMER, Pamela (1995). Rhythmic Activities and Dance, Universty of North Carolina at Wilmington, Human Kinetics.
  • Board of Studies (2003). Dance Years 7-10 Syllabus, Board of Studies NSW, on behalf of the Crown in right of the State of New South Wales, Sydney, Australia.
  • ÇAMLIYER, Hatice (2009). Eğitim Bütünlüğü İçinde Çocuk Hareket Eğitimi ve Oyun, Manisa: Celal Bayar Üniversitesi Matbaası, 5. Baskı.
  • ÇELİKSOY, Mehmet, Ali. AYKAÇ, Ülker, Emine. KÖSE, Sabri, KÜÇÜKKAYA, Erdal, FİLİZ, Nalan. SEVİL, Tuba, YILMAZ, İlker ve BAYRAK, Coşkun. (2008). Beden Eğitimi ve Oyun Öğretimi, Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 1794, Açıköğretim Fakültesi Yayınları: 929.
  • DEMİRHAN, Gıyasettin (2006: 218), Spor Eğitiminin Temelleri, Ankara: Bağırgan yayınevi.
  • DEMİRHAN, Gıyasettin ve BAĞIRGAN, Tanju ( 1993). “Bilişsel Alan Öğrenmelerinin Devinişsel (Psikomotor) Alan Erişisine Etkisi”, Spor Bilimleri Dergisi, 4(4), 17-31.
  • DEMİREL, Özcan (2012: 2). Öğretim İlke ve Yöntemleri, Öğretme Sanatı, Ankara: Pegem yayıncılık, 19. Baskı.
  • DUMAN, Bilal, (2012). Neden Beyin Temelli Öğrenme?, Ankara: Pegem yayıncılık, 3.Baskı.
  • ERTÜRK, Selahattin (1975). Eğitimde Program Geliştirme, Ankara: Cihan Matbaası.
  • ESEN, Arman (2012, s:6-8). Dans Eğitiminin Eklem Pozisyonu Algılama Düzeylerine Etkisi, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Spor Sağlık Bilimleri ABD, İzmir.
  • FİDAN, Nurettin (2012: 4). Okulda Öğrenme ve Öğretme, Ankara: Pegem yayıncılık, 3.Baskı. FRANKLİN, Eric (1996). Dance Imagery: for technique and performance, Human Kinetics.
  • GALLAHUE, David L (1976). Motor Development and Movement experiences For Young Childern. John Wiley and Sons, New York, N.Y.
  • Gül, Gülbahar (2004). “Birey Toplum Eğitim ve Öğretmen”, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 223-236.
  • GÜRSEl, Ferda ve YILDIZ, Nebibe (2008). “Temel Hareketler Kontrol Listeleri Güvenirlik .....................................................................................................................Çalışması”,
  • HANNA, Judith, Lynne (1999). Partnering Dance and Education, University of Maryland, Human Kinetics.
  • HOLT/HALE, Shirley, Ann (2007). On The Move: Lesson Plans to Acoompany Children Moving, Seventh Edition, McGraw-Hill Companies, Inc.
  • KASSİNG, Gayle ve JAY, M. Danielle (2003). “Dance Teaching Methods and Curriculum Design”, Northern Illinois Universty, Human Kinetics KOÇKAR, Tekin (1990) . “Dansın İletişimsel İşlevi”, Kurgu Dergisi, 8, 327-339.
  • KURTİŞOĞLU, Bülent ve ALTUĞ, S. Tansu (2009). "Kırkpınar Güreşlerinde Çalınan Güreş Müziklerinin Melodik ve Ritmik Yönden İncelenmesi ve Uygulamalı Açıklaması", 15-16
  • Mayıs, V. Tarihi Kırkpınar Sempozyumu Bildirisi, Syf: 64-70, Trakya Üniversitesi Yayın No:95.
  • MCCUTCHEN, Brenda Pugh (2006). “Teaching Dance As Art In Education”, Champaign, Illinois USA, Human Kinetics
  • MCGREEVY, Susan, SCHEFF, Nichols Helene ve SPRAGUE, Marty (2005). “Building Dances”, Second Edition, Human Kinetics
  • MURATLI, Sedat (2007). Antrenman Bilimi Yaklaşımıyla Çocuk ve Spor, Ankara: Nobel yayıncılık, 2. Baskı.
  • NDEO (2005). Standards for Learning and Teaching Dance in the Arts: Ages 5-18, National Dance Education Organization, United States.
  • ÖLÇÜCÜ, Burçin, CENİKLİ, Abdullah, KALDIRIMCI, Murat ve BOSTANCI, Özgür (2010). “10-14 Yaş
  • .....Çocuklarda Tenis Becerisinin Gelişimine Etki Eden Faktörlerin Değerlendirilmesi”, Atatürk Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Dergisi, 12 (2), 1-11.
  • ÖZDENK, Çağrı (2007). 6 Yas Grubu Öğrencilerinin Psikomotor Gelişimlerinin Sağlanmasında Oyunun Yeri ve Önemi, Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi ............................ Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri ABD, Elazığ.
  • ÖZKAN, Nevzat (2006). Ritim Eğitimi ve Modern Dans, Ankara: Nobel yayıncılık, 2.Baskı. PİCA, Rae (1988). Dance Training For Gymnastics, Leisure Press, Human Kinetics.
  • PURCELL, Theresa M (1994). Teaching Children Dance, Human Kinetics (December 31, 1994).
  • SENEMOĞLU, Nuray (2004). Gelişim Öğrenme ve Öğretim, Ankara: Pegem Yayıncılık, 15. Baskı. SAYIN, Metin (2011). Hareket ve Beceri Öğretimi, Ankara: Spor yayınevi.
  • TAŞKIRAN, Emel (2008). Elit Dansçıların Danstaki Etik Değerlere Yönelik Davranışları, Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimler Enstitüsü Beden Eğitimi ve Spor ABD, Ankara.
  • TURAN, Zeynel (2001). Türk Halk Oyunları Türlerinden Halayların Yapısal Özellikleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
  • USTA, İlker (2008). Öğrenme Stillerine Göre Düzenlenen Beyin Temelli Öğrenme . Uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri ABD, Isparta.
  • YANIK, Esin (2010). Dans ve İletişim, Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Türk Dili ve Edebiyatı ABD, Sakarya.
APA TURAN Z, Çamlıyer H (2016). DANS EĞİTİMİNDE TEMEL HAREKET BECERİLERİNİN SINIFLANDIRILMASI. , 9 - 28.
Chicago TURAN Zeynel,Çamlıyer Hatice DANS EĞİTİMİNDE TEMEL HAREKET BECERİLERİNİN SINIFLANDIRILMASI. (2016): 9 - 28.
MLA TURAN Zeynel,Çamlıyer Hatice DANS EĞİTİMİNDE TEMEL HAREKET BECERİLERİNİN SINIFLANDIRILMASI. , 2016, ss.9 - 28.
AMA TURAN Z,Çamlıyer H DANS EĞİTİMİNDE TEMEL HAREKET BECERİLERİNİN SINIFLANDIRILMASI. . 2016; 9 - 28.
Vancouver TURAN Z,Çamlıyer H DANS EĞİTİMİNDE TEMEL HAREKET BECERİLERİNİN SINIFLANDIRILMASI. . 2016; 9 - 28.
IEEE TURAN Z,Çamlıyer H "DANS EĞİTİMİNDE TEMEL HAREKET BECERİLERİNİN SINIFLANDIRILMASI." , ss.9 - 28, 2016.
ISNAD TURAN, Zeynel - Çamlıyer, Hatice. "DANS EĞİTİMİNDE TEMEL HAREKET BECERİLERİNİN SINIFLANDIRILMASI". (2016), 9-28.
APA TURAN Z, Çamlıyer H (2016). DANS EĞİTİMİNDE TEMEL HAREKET BECERİLERİNİN SINIFLANDIRILMASI. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 9(17), 9 - 28.
Chicago TURAN Zeynel,Çamlıyer Hatice DANS EĞİTİMİNDE TEMEL HAREKET BECERİLERİNİN SINIFLANDIRILMASI. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi 9, no.17 (2016): 9 - 28.
MLA TURAN Zeynel,Çamlıyer Hatice DANS EĞİTİMİNDE TEMEL HAREKET BECERİLERİNİN SINIFLANDIRILMASI. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, vol.9, no.17, 2016, ss.9 - 28.
AMA TURAN Z,Çamlıyer H DANS EĞİTİMİNDE TEMEL HAREKET BECERİLERİNİN SINIFLANDIRILMASI. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi. 2016; 9(17): 9 - 28.
Vancouver TURAN Z,Çamlıyer H DANS EĞİTİMİNDE TEMEL HAREKET BECERİLERİNİN SINIFLANDIRILMASI. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi. 2016; 9(17): 9 - 28.
IEEE TURAN Z,Çamlıyer H "DANS EĞİTİMİNDE TEMEL HAREKET BECERİLERİNİN SINIFLANDIRILMASI." Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 9, ss.9 - 28, 2016.
ISNAD TURAN, Zeynel - Çamlıyer, Hatice. "DANS EĞİTİMİNDE TEMEL HAREKET BECERİLERİNİN SINIFLANDIRILMASI". Motif Akademi Halkbilimi Dergisi 9/17 (2016), 9-28.