FARKLI BRANŞLARDAN ÖĞRETMENLERİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ DERSLERE KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ, UYGULAMA VE ÖNERİLERİ
Yıl: 2017 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 73 - 93 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
FARKLI BRANŞLARDAN ÖĞRETMENLERİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ DERSLERE KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ, UYGULAMA VE ÖNERİLERİ
Öz: Bu çalışmanın amacı farklı branşlardan öğretmenlerin bilgi ve iletişim teknolojilerinin (BİT) öğrenme-öğretme süreçlerine kaynaştırılmasına ilişkin görüş, uygulama ve önerilerini ortaya koymaktır. Bu çalışmada teknoloji donanımlı olan Fatih Projesi birinci fazı kapsamındaki 22 okulda görev yapan öğretmenlerle görüşmeler yapılmıştır. Çalışma nitel bir araştırma yöntemi olan olgubilim (fenomenoloji) yaklaşımına göre desenlenmiştir. Örneklem, amaçlı örneklem yöntemlerinden biri olan ölçüt temelli örneklem yöntemine göre seçilmiştir. Görüşmeler 110 gönüllü öğretmen (22 edebiyat, 24 fen bilimleri, 21 İngilizce, 22 matematik ve 21 sosyal bilimler öğretmeni) ile gerçekleştirilmiştir. Görüşme formu yarı yapılandırılmış sorulardan oluşturulmuştur. Görüşmelerde 92 öğretmenin ses kaydı alınmış, sekiz görüşmede ise not tutulmuştur. Elde edilen veriler, içerik çözümlemesi yöntemiyle çözümlenmiştir. Çalışmanın sonuçları öğretmenlerin BİT'in derslere kaynaştırılmasının gerekliliğine ilişkin görüşleri ile BİT'i derslere kaynaştırmadan ne anladıklarına ilişkin görüşlerinin birbiriyle tutarlı olduğunu göstermiştir. Çalışmada ayrıca fen bilimleri ve İngilizce öğretmenlerinin diğer branşlara göre BİT'i derslere kaynaştırmaya ilişkin daha olumlu görüşlere sahip oldukları bulunmuştur. Benzer biçimde, fen bilimleri ve İngilizce öğretmenlerinin BİT'i derslerine en çok kaynaştıran öğretmenler olduğu, öte yandan edebiyat ve matematik öğretmenlerinin ise BİT'i derslerine en az kaynaştıran öğretmenler olduğu araştırmada ulaşılan sonuçlar arasındadır.
Anahtar Kelime: Konular:
DIFFERENT SUBJECT TEACHERS' VIEWS, APPLICATIONS AND SUGGESTIONSABOUT ICT INTEGRATION IN EDUCATION
Öz: The aim of this study is to find out different subject areas teachers' opinions, applications and suggestions about ICT integration into the learning and teaching process. In this study, teachers working in the 22 technology-equipped first phase of Fatih Project schools were interviewed. This study was designed according to phenomenological method as a qualitative research procedure. The sample was selected according to the criterion sampling approach which is one of the purposeful sampling strategies. Interviews were conducted with 110 volunteer teachers (22 literature, 24 science, 21 English, 22 mathematics and 21 social science teachers). The interview form contains semi-structured questions. Interviews with 92 teachers were tape-recorded and views of eight teachers were noted. The data were analysed by the content analysis method. The results of this study shows that the teachers' views about what they understand about ICT integration in the classroom coincides with their views about the necessity of ICT integration in the classroom. It was also found that science teachers and English teachers have more positive views about ICT integration in courses than the teachers of other subjects. According to the results, science teachers and English teachers are the ones integrating ICT into their courses the most while Literature and Mathematics teachers do this the least.
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aktas, I., Gökoğlu, S., Turgut, Y. E., ve Karal, H. (2014). Öğretmenlerin FATİH Projesine yönelik görüşleri: Farkındalık, öngörü ve beklentiler. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 8(1), 257-286.
- Altın, H. M., ve Kalelioğlu, F. (2015). FATİH Projesi ile ilgili öğrenci ve öğretmen görüşleri. Başkent University Journal of Education, 2(1).
- Ayvacı, H. Ş., Bakırcı, H. ve Başak, M. H. (2014). Fatih Projesinin Uygulama Sürecinde Ortaya Çıkan Sorunların İdareciler, Öğretmenler ve Öğrenciler Tarafından Değerlendirilmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(1), 20-46.
- Baskaran, L. ve Shafeeq C. P. (2015). ESL Teachers' perception of CALL integration in ELT. International Journal on Studies in English Language and Literature (IJSELL), 3(5), 2347- 3134.
- Chamorro, M. G. ve Rey, L. (2013). Teachers' beliefs and the Integration of technology in the EFL Class. HOWJournal, 20(1), 51-72.
- Chauldhary, P. ve Sharma, S. (2012). ICT in the 21st century classroom. International Journal of Basic and Advanced Research,1(1), 1-5.
- Darby, L. (2007). Negotiating mathematics and science school subject boundaries: the role of aesthetic understanding. Thomase M. V. (Ed.). Science in focus (225-251). Nova Science Publishers.
- Darby, L. (2009). Translating "Relevance Imperative" into junior secondary mathematics and science pedagogy. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 5(3), 277-288.
- Dargut, T. ve Çelik, G. (2014). Türkçe öğretmeni adaylarının eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin tutum ve düşünceleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 2(2), 28-41.
- Demircioğlu, G., Yadigaroğlu, M. (2014). Kimya Öğretmenlerinin Fatih Projesine İlişkin Görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(2). ISSN: 2146-9199.
- Fong, C. (2006). Integrating ict into teaching learning concepts, implementation and challenges: Bruneian perspective. National Conference on ICT in Education'a Sunulmuş Bildiri.
- Goodson, |. F. ve Mangan, J. M. (1995). Subject cultures and the introduction of classroom computers. British Educational Research Journal, 21(5), 613-628.
- Gökmen, Ö. F., ve Akgün, Ö. E. (2016). Öğretmen adaylarının FATİH Projesine yönelik görüşleri: Farkındalık, öngörü ve beklentiler. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(37), 28-46.
- Günbayı, İ., ve Yörük, T. (2014). Yönetici ve öğretmenlerin eğitimde FATİH projesinin uygulanma düzeyine ilişkin görüşleri (Antalya ili Muratpaşa ilçesi örneği).Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 4(1), 189-211.
- Harris, J. (2001). Teachers as telecollaborative project designers: curriculum-based approach. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 1(3), 429-442.
- Hennessy, S., Ruthven, K. ve Brindley, S. (2005). Teacher perspectives on integrating ICT into subject teaching: commitment, constraints, caution, and change. Journal of Curriculum Studies, 37(2), 155-192.
- Hew, K. F. ve Brush, T. (2007). Integrating technology into K-12 teaching and learning: current knowledge gaps and recommendations for future research. Educational Technology Research and Development, 55, 223-252.
- Howard, S. K. ve Maton, K. A. (2013). Technology knowledge: an exploration of teachers' conceptions of subject-area knowledge practices and technology integration. Computer and Internet Applications in Education, 26, 1-8.
- Koştur, M., ve Türkoğlu, H. (2017). Ortaokul matematik öğretmenlerinin matematik derslerinde akıllı tahta kullanımına ilişkin görüşleri. Başkent Unıversıty Journal Of Education, 4(1).
- Köksal, M. S., Yaman, S., ve Saka, Y. (2016). Analysis of Turkish prospective science teachers' perceptions on technology in education. Australian Journal of Teacher Education, 41(1), 22-41.
- Livingstone, S. (2012). Critical Reflections on the benefits of ICT in education. Oxford Review of Education, 38(1), 9-24.
- MEB (2012). Fatih Projesi. Millî Eğitim Bakanlığı. http.//fatihprojesi.meb.gov.tr/index.php adresinden 12 Kasım 2015 tarihinde alınmıştır.
- Mishra, P. ve Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: new framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054.
- Ojugo, A. A., Okonta, E. O., Eboka, A. O., |yawa, |. J. B. ve Yerokun, M. 0. (2012). Information and Ccommunication technology to aid constructivism as means alternative delivery in Nigeria. West African Journal of Industrial and Academic Research, 5(1), 114-126.
- Öçal, M. F. ve Şimşek, M. (2017). Matematik öğretmen adaylarının FATİH Projesi ve matematik eğitiminde teknoloji kullanımına yönelik görüşleri. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry (TOJQI), 8(1), 91-121.
- Özkan, A., ve Deniz, D. (2014). Orta öğretimde görev yapan öğretmenlerin FATİH projesi'ne ilişkin görüşleri. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 161-175.
- Patton, M, Q. (2014). Nitel araştırma ve değerledirme yöntemleri (Bütün, M., Demir, 5. B., Çev.). Ankara: Pegem.
- Peeraer, P. and Petegem, P. V. (2011). ICT in teacher education in an emerging developing country: Vietnam's baseline situation at the start of 'The Year of ICT'. Computer and Education, 56, 974-982.
- Ruggiero, D. ve Mong, C. (2013). Improving understanding of pre-service teacher experience with technology integration. The International Journal of Multimedia and Its Applications, 5(5), 1-15.
- Selwyn, N. (1999). Differences in educational computer use: The Influence of Subject Cultures. Curriculum Journal, 10(1), 29-48.
- Şekerci, H., Bozkurt, E. Ve Arslan, S. (2015). Fatih Projesine ilişkin sınıf öğetmenlerinin görüşleriin incelenmesi, International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. 10(11), 1427-1448.
- Tarman, B. ve Baytak, A. (2011). Teknolojinin eğitimdeki yeni rolü: sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bakış açıları. University of Gaziantep Journal of Social Sciences, 10(2), 891- 908.
- Tay, L. Y., Lim, C. P. ve Lim, 5. K. (2015). Differences in ICT usage across subject areas case of an elementary school in Singapore. Journal of Educational Computing Research, 53(1), 75-94.
- Tay, L. Y., Lim, 5. K., Lim, C. P. ve Koh, J. H. L. (2012). Pedagogical approaches for ICT integration into primary school English and mathematics: Singapore case study. Australasian Journal of Educational Technology, 28(4), 740-754.
- Timur, B., Yılmaz, S., ve Timur, S. (2016). Science and Technology Teachers' Views about FATIH Project/Fen ve Teknoloji Öğretmenlerinin FATIH Projesine Yönelik Görüsleri. Çukurova University. Faculty of Education Journal, 45(2), 287-300.
- Usluel, Y. K. ve Yıldız, B. (2012). Bilgi ve iletişim teknolojilerinin öğrenme öğretme sürecine entegrasyonu: süreçle ilgili kontrol listesinin geliştirilmesi. X. Ulusal Fen ve Matematik Eğitimi Kongresi'ne Sunulmuş Bildiri.
- Vanderlinde, R., van Braak, J. and Dexter, 5. (2012). ICT Policy planning in context of curriculum reform: disentanglement of ICT policy domains and artifacts. Computers Education, 58(4), 1339-1350.
- Vural, A. R., ve Ceylan V. K. (2014). Fatih Projesi Eğitimde Teknoloji Kullanım Kursunun Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. lNET-TR'1419. Türkiye'de İnternet Konferansı, Yaşar Üniversitesi, İzmir. http://inet-tr.org.tr/inetconf19/bildiri/33.pdf adresinden Nisan 2017 tarihinde alınmıştır.
- Yaman, H. (2007). Türkçe öğretmeni adaylarının" öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme" dersi bağlamında Türkçe öğretiminde teknoloji kullanımına ilişkin yeterlilik ve algıları. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1). 57-71.
- Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA | KULA A, Deryakulu D (2017). FARKLI BRANŞLARDAN ÖĞRETMENLERİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ DERSLERE KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ, UYGULAMA VE ÖNERİLERİ. , 73 - 93. |
Chicago | KULA Ayşe,Deryakulu Deniz FARKLI BRANŞLARDAN ÖĞRETMENLERİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ DERSLERE KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ, UYGULAMA VE ÖNERİLERİ. (2017): 73 - 93. |
MLA | KULA Ayşe,Deryakulu Deniz FARKLI BRANŞLARDAN ÖĞRETMENLERİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ DERSLERE KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ, UYGULAMA VE ÖNERİLERİ. , 2017, ss.73 - 93. |
AMA | KULA A,Deryakulu D FARKLI BRANŞLARDAN ÖĞRETMENLERİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ DERSLERE KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ, UYGULAMA VE ÖNERİLERİ. . 2017; 73 - 93. |
Vancouver | KULA A,Deryakulu D FARKLI BRANŞLARDAN ÖĞRETMENLERİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ DERSLERE KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ, UYGULAMA VE ÖNERİLERİ. . 2017; 73 - 93. |
IEEE | KULA A,Deryakulu D "FARKLI BRANŞLARDAN ÖĞRETMENLERİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ DERSLERE KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ, UYGULAMA VE ÖNERİLERİ." , ss.73 - 93, 2017. |
ISNAD | KULA, Ayşe - Deryakulu, Deniz. "FARKLI BRANŞLARDAN ÖĞRETMENLERİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ DERSLERE KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ, UYGULAMA VE ÖNERİLERİ". (2017), 73-93. |
APA | KULA A, Deryakulu D (2017). FARKLI BRANŞLARDAN ÖĞRETMENLERİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ DERSLERE KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ, UYGULAMA VE ÖNERİLERİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(2), 73 - 93. |
Chicago | KULA Ayşe,Deryakulu Deniz FARKLI BRANŞLARDAN ÖĞRETMENLERİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ DERSLERE KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ, UYGULAMA VE ÖNERİLERİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 7, no.2 (2017): 73 - 93. |
MLA | KULA Ayşe,Deryakulu Deniz FARKLI BRANŞLARDAN ÖĞRETMENLERİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ DERSLERE KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ, UYGULAMA VE ÖNERİLERİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, vol.7, no.2, 2017, ss.73 - 93. |
AMA | KULA A,Deryakulu D FARKLI BRANŞLARDAN ÖĞRETMENLERİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ DERSLERE KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ, UYGULAMA VE ÖNERİLERİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2017; 7(2): 73 - 93. |
Vancouver | KULA A,Deryakulu D FARKLI BRANŞLARDAN ÖĞRETMENLERİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ DERSLERE KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ, UYGULAMA VE ÖNERİLERİ. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama. 2017; 7(2): 73 - 93. |
IEEE | KULA A,Deryakulu D "FARKLI BRANŞLARDAN ÖĞRETMENLERİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ DERSLERE KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ, UYGULAMA VE ÖNERİLERİ." Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7, ss.73 - 93, 2017. |
ISNAD | KULA, Ayşe - Deryakulu, Deniz. "FARKLI BRANŞLARDAN ÖĞRETMENLERİN BİLGİ VE İLETİŞİM TEKNOLOJİLERİNİ DERSLERE KAYNAŞTIRMAYA YÖNELİK GÖRÜŞ, UYGULAMA VE ÖNERİLERİ". Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama 7/2 (2017), 73-93. |