Yıl: 2013 Cilt: 0 Sayı: 25 Sayfa Aralığı: 138 - 159 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi

Öz:
Bu çalışmanın amacı, lise öğrencilerinin öğrenme stilleri ile cinsiyet, bilgisayar oyunu oynama durumu veöğrenim görülen lise türü değişkenleri arasındaki ilişkiyi belirlemektir. İlişkisel tarama modeline göredüzenlenen bu çalışmaya 3 ilden 4 farklı lise türünden 2295 öğrenci katılmıştır. Örneklemin seçiminde amaçlıörnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çalışmaya katılan öğrencilerin 892'si (%38.9) kız ve 1402'si (%61.1)erkektir. Araştırmada Kolb (1984) tarafından geliştirilen ve Aşkar ve Akkoyunlu (1993) tarafından Türkçeyeçevrilip geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan Kolb Öğrenme Stili Envanteri kullanılmıştır. Elde edilenverilerin analizinde ki-kare testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre,öğrencilerinin yarıdan fazlasının (%55,2) öğrenme stili değiştirendir. Öğrencilerin cinsiyetleri ve öğrenimgördükleri okul türü ile öğrenme stilleri arasındaki ilişki anlamlı çıkmıştır. Bununla birlikle, öğrencilerin en çokoynadıkları bilgisayar oyun türü ile öğrenme stilleri arasında anlamlı düzeyde bir ilişki olmadığı görülmüştür
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

The Investigation of High School Students’ Learning Styles In Terms Of Certain Variables

Öz:
The purpose of this study was to investigate the relationship between high schools students’ learning styles andsome variables such as gender, playing computer games and type of high school. The method of this study wascorrelational research. In this context, 2295 students in 3 different provinces and 4 different type of high schoolparticipated in this study. Purposive sampling method was used to determine of participation. 892 (38.9%) ofthe participants were female and 1,402 (61.1%) were male. The Kolb Learning style inventory which wasdeveloped by Kolb in 1984 and translated in to Turkish by Aşkar and Akkoyunlu (1993) was administered in thisstudy. Chi-squared test was used to analyze obtained data. According to the results, more than half of surveyedhigh school students learning style were diverger. Besides, there are statistically significant differences betweennot only gender and learning styles but also type of school and learning styles. However, the relationshipbetween students’ learning style and their most played computer game type were not significant
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aktaş, İ. P. Mirzeoğlu, D. E. (2009). İlköğretim II. kademe öğrencilerinin öğrenme stillerinin okul başarılarına ve beden eğitimi dersine yönelik tutumlarına etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, I(8), 173-188
  • Anderson, C. A. Dill, K. E. (2000). Video games and aggressive thoughts, feelings, and behavior in the laboratory and in life. Journal of Personality and Social Psychology, 78 (4), 772—790
  • Arslan, B. Babadoğan, C. (2005). İlköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin öğrenme stillerinin akademik başarı düzeyi, cinsiyet ve yaş ile ilişkisi. Eğitim Araştırmaları Dergisi. 21, 35—48
  • Aşkar, P. Akkoyunlu, B. (1993). Kolb öğrenme stili envanteri. Eğitim ve Bilim 87, 37- 47.
  • Atay S., İbiş T. Kartal F. (2007). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi SağlıkYüksekokulu Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Değerlendirilmesi” ,www.eab.org.tr/eab/oc/egtconÜdecitap/pdÜÖÖZ.pdf adresinden 10 Ekim 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Ateş, A. Altun, E. (2008). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi öğrencilerinin öğrenme biçimleri ve öğrenme tercihleri. Eurasian Journal ofEducational Research, 30, 1- 16.
  • Auyeung, P. Sands, J. (1996). crosscultural study of the learning style of accounting students. Accounting and Finance, 36, 261—274.
  • Babalı Ö. (2010). Kız meslek liseleri ve genel liselerdeki öğrencilerin öğrenme strateji ve stillerinin karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk üniversitesi, Konya
  • Bacanlı, H. (2006). Gelişim ve öğrenme. Ankara: Nobel.Yayın Dağıtım Barmeyer, C. I. (2004). Learning styles and their impact on cross-cultural training: An international comparison in France, Germany and Quebec. International Journal of lntercultural Relations. 28,577—594.
  • Bechter, C. Esichaikul, V. (2008). Using KOLB's learning style inventory for e-learning personalization. Paper presented at lADlS International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age (CELDA 2008), October, 13—15, 2008.
  • Becta Report, (2006). Engagement and motivation in games development processes. www.becta.org.uk adresinden 10 Aralık 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Buerck, ., Malmstrom, T. Peppers, E. (2003). Learning environments and learning styles: nontraditional student enrollment and success in an internet—based versus lecture—based computer science course. Learning Environments Research, 6, 137—155.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı, (14. Baskı). Pegem Akademi, Ankara
  • Castro, O. Peck, V. (2005). Learning Styles and Foreign Language Learning Difficulties. Foreign Language Annals. wwwhighbeam.com/DocPrint.aspx?DocId=1P3:1024233331 adresinden 14 Haziran 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Cheryl J., Reichard, C. Kouider M. (2003). Are students’ learning styles discipline specific? Community College Journal ofResearch and Practice. 27, 363—375
  • Cox, T. (2008). Learning styles and students’ attitudes toward the use of technology in higher and adult education classes. Institute for Learning Style,] ,3-13
  • Cummings, M. M. Ballance C. T. (2009). Computer—related stress and learning styles among elementary school teachers. Institute for Learning Styles Journal, 20-26
  • Çaycı, B. Ünal, E. (2007). Sınıf öğretmeni adaylarının sahip oldukları öğrenme stillerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi, Üniversite ve Toplum Dergisi, (3). http://www.universite-toplum.org/text.ph03?id=328 adresinden 15 Haziran 2011 tarihinde indirilmiştir
  • Demir, T. (2008). Türkçe eğitimi bölümü öğrencilerin öğrenme stilleri ve bunların çeşitli değişkenlerle ilişkisi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi (4), 129-148
  • Demir, T. Şen, Ü. (2009). Görme engelli öğrencilerin çeşitli değişkenler açısından öğrenme stilleri üzerine bir araştırma. Uluslar Arası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(8), 154-161
  • Demirbaş, Ö. O. (2001). The relation of learning styles and performance scores of the students in interior architecture education. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Bilkent Üniversitesi Eğitim ve Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demirgil, H. (2008). Parametrik olmayan hipotez testleri, (Ed. Seref Kalaycı). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri, Ankara: Asil Yayınları.
  • DeTure, M. (2004). Cognitive style and self—efficacy: Predicting student success in online distance education. The American Journal ofDistance Education, 18(1), 21—38.
  • Durdu, P. O., Tüfekçi, A. Çağiltay, C.(2005). Üniversite öğrencilerinin bilgisayar oyunu oynama alışkanlıkları ve oyun tercihleri: ODTÜ ve Gazi Üniversitesi öğrencileri arasında karşılaştırmalı bir çalışma. Eurasian Journal ofEducational Research, 19, 66-76
  • Ergür, D. O. (1998). Hacettepe üniversitesi dört yıllık lisans programlarındaki öğrenci ve öğretim üyelerinin öğrenme stillerinin karşılaştırılması, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Ergür, D. O. (2000). Hacettepe Üniversitesi dört yıllık lisans programlarındaki öğrencilerin kişisel özellikleri ile öğrenme stillerinin karşılaştırılması. Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi. 19, 234-241.
  • Ergür, D. 0. (2010). Hazırlık Sınıfı öğrencilerinin kişisel özelliklerinin öğrenme stillerine etkisi ve öğretim sürecine yansıması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 39, 173—184
  • Felder, R. M. (1996). Matters of style. ASEE Prism, 6(4), 18-23. http://WWW4.ncsu.edu/unitv/lockers/users/f/felder/public/Papers/LS -Prism.htm adresinden ll.Ekim 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Fridland, G. H. (2002). Adult learning styles and cultural background: comparison of the learning style preferences of American teachers of English as second language and Chinese teachers of English as foreign language. Unpublished Doctoral Dissertation, University of Memphis, TN.
  • Gunawardena, C. N. Boverie, P. E. (1993). Impact of learning styles on instructional design for distance education. Paper presented at the World Conference of the lntemational Council of Distance Education, November, Bangkok, Thailand
  • Hasırcı Kaf, O. (2006). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin öğrenme stilleri: Çukurova üniversitesi örneği. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 2, (l), 15—25
  • Harris, R. N., Dwyer, W. O. Leeming, F. C. (2003). Are learning styles relevant in webbased instruction. Journal ofEducational Computing Research. 29(l), l3—28.
  • Hizmetçi, S. (2007). İlköğretim 5. sınıf öğrencilerinin ödev stilleri ile akademik başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana
  • Joy, S. Kolb, D. A. (2009). Are there cultural differences in learning style? International Journal oflntercultural Relations 33, 69—85
  • Karacabey, A. Gökgöz, F. (2012). Kategorisel veri analizi. Ki kare. http://acikders. ankara.edu.tr/mod/resource/view.php?id=42 adresinden 30 Aralık 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel arastirma yöntemi, (21. Basım ), Nobel Yayın Dağıtım: Ankara. Kaya, F. (2007). İlkoğretim öğrencilerinin öğrenme stillerine dayalı fen ve teknoloji dersi öğretim düzeylerinin incelenmesi,Yayınlanmamış Yuksek Lisans Tezi, Eskisehir Osmangazi Universitesi, Fen Bilimleri Enstitusu: Eskisehir.
  • Kolb, D. (1984). Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall
  • Kolb, D. A. (1999). The Kolb learning style inventory, Hay Resources Direct.
  • Kolb, A. Y. Kolb, D. (2005). Learning styles and learning spaces: enhancing experiential learning in higher education. Academy ofManagement Learning Education. 4(2), 193— 212
  • Kurbanoğlu, S. S. Akkoyunlu, B. (2008). Bilgi yönetimi bölümü öğrencilerinin öğrenme stilleri. u'rk Kütüphaneciliği, 22(3), 296—307.
  • Lukow, J. (2002). Learning styles as predictors of student attitudes toward the use of technology in recreation courses. Unpublished doctoral dissertation, Indiana University, Bloomington (UMl No. 3054366).
  • Matthews, D. B. (1996). An investigation of learning styles and perceived academic achievement for high school students. Clearing House. 69,4, 249—255.
  • McCarthy, B. (1997). tale of four learners: 4MAT's learning styles. Educational Leadership, 54 (6), 46-52.
  • Mitchell, A. Smith, C. S. (2004). The use of computer and video games for learning. review of the literature Learning and Skills Development Agency. http://crm.lsnlearning.org.uk/user/order.aspx?code=041529 adresinden 20 Ekim 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Mutlu, M. (2005). Öğrenme stiline dayalı fen bilgisi öğretimi. YU, Elektronik Eğitim Fakultesi Dergisi, 2( 2), 1—24
  • Oral, B. (2003). Ortaögretim ögrencilerinin ögrenme stillerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi, 35, 418-435.
  • Pala, F. K. Erdem, M. (2011). Dijital oyun tercihi ve oyun tercih nedeni ile cinsiyet, sınıf düzeyi ve öğrenme stili arasindaki ilişkiler üzerine bir çalışma. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), 53—71.
  • Peker, M. (2003). Kolb öğrenme stili modeli, Milli Eğitim Dergisi. (157), 185-192.
  • Robotham, D. (1999). The application of learning style theory in higher education teaching. Lecture presented at Wolverhampton Business School, University of Wolverhampton, United Kingdom
  • Schaller, D. T., Allison-Bunnell, S., Borun, M., Chambers, M. (2007). One size does notfit all: Learning style, play, and on-line interactives. In J. rant and D. Bearman (eds). Museums and the Web 2007: Proceedings. Toronto: Archives Museum Informatics, http://Www.archimuse.com/mw2007/papers/schaller/schaller.html adresinden 24 Eylül 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Şenwva, E. A. (2009). Hemşirelik öğrencilerinin öğrenme stillerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, (58), 247—271
  • Sherry, J. L. Lucas, K. (2001). Video game uses and gratifications as predictors of use and game preference. http://web.ics.purdue.edu/~sherryj/Videogames/OriginalU&G.pdf adresinden 15 Eylül 2011 tarihinde indirilmiştir.
  • Tabanlıoğlu, S. (2003). The relationship between learning styles and language learning strategies of pre-intermediate EAP students. YayınlanmamışYüksek Lisans Tezi, OrtaDoğu ve Teknik Universitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü: Ankara
  • Terrel, S. R. (2002). The effect of learning styles on doctoral course completion in web— based learning environment. Internet and Higher Education, 5, 345—352.
  • Wang, K. H., Wang, T. H., Wang, W. L. Huang, S. C. (2006). Learning styles and formative assessment strategy: enhancing student achievement in web-based learning, Journal of Computer Assisted Learning, 22, 207—217
  • Yamazaki, Y. (2005). Learning styles and typologies of cultural differences: theoretical and empirical comparison. International Journal ofInter-Cultural Relations, 29, 521—548.
APA Çakır R, akbaş o (2013). Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. , 138 - 159.
Chicago Çakır Recep,akbaş oktay Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. (2013): 138 - 159.
MLA Çakır Recep,akbaş oktay Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. , 2013, ss.138 - 159.
AMA Çakır R,akbaş o Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. . 2013; 138 - 159.
Vancouver Çakır R,akbaş o Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. . 2013; 138 - 159.
IEEE Çakır R,akbaş o "Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi." , ss.138 - 159, 2013.
ISNAD Çakır, Recep - akbaş, oktay. "Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi". (2013), 138-159.
APA Çakır R, akbaş o (2013). Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(25), 138 - 159.
Chicago Çakır Recep,akbaş oktay Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.25 (2013): 138 - 159.
MLA Çakır Recep,akbaş oktay Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.25, 2013, ss.138 - 159.
AMA Çakır R,akbaş o Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 0(25): 138 - 159.
Vancouver Çakır R,akbaş o Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 0(25): 138 - 159.
IEEE Çakır R,akbaş o "Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.138 - 159, 2013.
ISNAD Çakır, Recep - akbaş, oktay. "Lise Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25 (2013), 138-159.