SOSYAL BİLGİLER DERSİ BOYUTUNDA DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE MEDYANIN DEĞERLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Yıl: 2017 Cilt: 46 Sayı: 215 Sayfa Aralığı: 239 - 259 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022
SOSYAL BİLGİLER DERSİ BOYUTUNDA DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE MEDYANIN DEĞERLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Öz: Toplumda kabul gören, o toplumda yaşayan insanların davranışlarına yön veren kurallar bütünü değerleri oluşturmaktadır. Toplumsal huzurun sağlanabilmesi için değerler eğitimi önemlidir. Değer eğitimi küçük yaşlarda başlamaktadır. Ailede başlayan değer eğitimi ilerleyen yıllarda okul çatısı altında verilmektedir. Değerler toplumdan topluma farklılık göstermektedir. Bunun yanı sıra değerler zaman içerisinde de değişebilmektedir. Teknolojinin hızla ilerlemesiyle değerlerin yayılması ve değişime uğraması da hızlanmıştır. Medya araçlarının küreselleşmeyi hızlandırdığı, popüler kültürü ortaya çıkardığı, insan davranışları üzerinde çoğu zaman olumsuz etkilere yol açtığı yapılan çalışmalarla ortaya konulmuştur.Değer eğitimi okullarımızda sosyal bilgiler dersi kapsamında verilmeye çalışılmaktadır. Bunun yanında çocuklarımızı medyanın olumsuzluklarından korumak için son yıllarda seçmeli ders olarak medya okuryazarlığı dersi de okutulmaya başlanmıştır.Bu çalışmada toplumu oluşturan bireylerin karakterinin yapı taşı olan değerlerin önemi ve medyanın değerlere etkisi ile insan davranışlarını ne yönde etkilediği konusu ele alınmış, olumsuz etkiyi azaltmak için neler yapılabileceği üzerinde durulmuştur
Anahtar Kelime: Konular:
IMPORTANCE OF VALUES EDUCATION IN THE DIMENSION OF SOCIAL STUDIES COURSE AND EFFECTS OF MEDIA ON VALUES
Öz: Body of rules that direct the behaviors of people living in a specific society constitute values. To ensure peace in a society, values education is so important. Values education starts at a young age. Values education starting at family environment continues at school. Values change from society to society. Besides this, they can change in time. With the improvement of technology, the change in values and dispersion of them has accelerated. Studies have shown that media tools have negative effects on people’s behaviors, and have given birth to popular culture and have accelerated globalization. Values education is given in the scope of social studies course at schools. Besides this, in recent years, media literacy course is given as elective course to protect children from the negative sides of media. Within the scope of this study, importance of values which is a building stone of individuals’ character, the effect of media on values and how it affects people’s behavior and what can be done to decrease negative effect was dealt with
Anahtar Kelime: Konular:
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- AKTAŞ, H., ÖZÜPEK, M.N. ve ALTUNTAŞ, H. (2011). “Çocukların Marka Tercihleri ve Medya Tüketim Alışkanlıkları”, Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, Cilt:6 Sayı:4, ss: 115-125.
- ALTUN, A. (2009). “Eğitim Bilim Açısından Seçmeli Medya Okuryazarlığı Dersi Programına Eleş- tirel Bir Yaklaşım”, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 10, Sayı 3, ss: 97-109.
- ALTUNAY ŞAM, E.(2015). Değerler Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri. Jedus, Sayı 4, s.47-63.
- ARABACI, A. (2012). Günlük Gazetelerin Dilinde Eksiltili Anlatımlar ve Bunların İlköğretim Türkçe Ders ve Öğrenci Çalışma Kitaplarına Yansıması, Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), İzmir.
- ARSLAN, H. (Year:1). “Eleştirel Medya Okuryazarlığı Kapsamında Çocuk Odaklı Haber ve Programlar Üzerine Bir Değerlendirme”, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Yıl: 1 Sayı: 2, ss: 71-79.
- AY, E.(2014). Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi, Pegem Akademi, Ankara.
- AYDIN, A. (2009). Sınıf Yönetimi, Pegem Akademi, Ankara.
- BAYSAL, Z.N. ve SAMAN, O. (2010). “İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencileri İle Değerler Üzerine Bir Çalışma”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Güz, Cilt:9, Sayı:34, ss: 056-069.
- BERKANT, H.G. ve SÜRMELİ, Z. (2013). “Sosyal Bilgiler Dersindeki Değerleri Kazandırmada Öğretmenlerin Güçlük Yaşama Durumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi”. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 9, Sayı 1, ss: 334-348.
- BUDAK, S. (2009). Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
- CESUR, S. ve PAKER, O. (2007). “Televizyon ve Çocuk: Çocukların TV Programlarına İlişkin Tercihleri”, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Kış 2007, C.6 S.19, ss: 106-125.
- CEYLAN APAYDIN, Şebnem (2012). Popüler Kültür Ürünü Olarak Yerli Durum Komedilerinin Dil Ekseninde İncelenmesi: Türk Malı Dizisi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Konya.
- DEMİRCİOĞLU, İ. H. ve DEMİRCİOĞLU, E. (2014). Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi, Pegem Akademi, Ankara.
- EKŞİ, H. (2003). “Temel İnsani Değerlerin Kazanılmasında Bir Yaklaşım: Karakter Eğitimi Programları”, Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt I, Sayı 1, ss: 79–96.
- ELDEN, M.ve ULUKÖK, Ö. (2006). Çocuklara Yönelik Reklamlarda Denetim ve Etik. Küresel İletişim Dergisi, 2, ss:1-23.
- EMİR, Ö. M. (2011). Çocuk Programlarının 60-72 Aylık Çocuk Davranışlarına Etkileri, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Afyonkarahisar.
- ERDOĞAN, Y., EKŞİ, H. ve TEKTAŞ, A. (2012). “Medya Ve Şiddet: Mafya Dizileri Üzerine Karma Bir Araştırma”, Değerler Eğitimi Dergisi, Cilt 10, No. 23, ss: 83-116.
- ERJEM, Y. ve ÇAĞLAYANDERELİ, M. (2006). “Televizyon Ve Gençlik: Yerli Dizilerin Gençlerin Model Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi”, C.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi, Mayıs, Cilt: 30 No:1, ss: 15-30.
- ERSOY, A. F. (2012). “Annelerin Vatandaşlık Algısı, Çocuklarında Vatandaşlık Bilinci Geliştirme Uygulamaları ve Karşılaştıkları Sorunlar”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Yaz/Summer, ss: 2111-2124.
- GEDİK, H. D. ve ALTUN, A. (2015). Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi, Pegem Akademi, Ankara.
- GENÇTÜRK, E. ve SARPKAYA, G. (2015). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Pegem Akademi, Ankara.
- GÜDEK, H. U. (2014). Dil, Kültür ve Medya İlişkisi Bağlamında Egemen Medya Diline Eleş- tirel Bir Bakış: 2003 Irak’ın İşgali Ya Da Amerika’nın Irak Savaşı Örneği, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), Erzurum.
- http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html, “Milli Eğitim Temel Kanunu (1973)”, 04.12.2015 tarihinde edinilmiştir.
- http://tdk.gov.tr/index.php?option=com_yanlis&view=yanlis&kelimez=101, TDK (2015), 8 Ara 2015 15:30:14 GMT tarihine ait anlık görüntüsüdür.
- KALE, N. (2007). “Nasıl Bir Değerler Eğitimi?”, Değerler ve Eğitimi Uluslar arası Sempozyumu, Değerler Eğitimi Merkezi Yayınları, İstanbul.
- KAYMAKCAN, R. ve MEYDAN, H. (2012). “Ahlaki Karakter ve Eğitimi”, II. Uluslararası Değerler ve Eğitimi Sempozyumu, Ensar Vakfı Değerler Eğitimi Merkezi, 16-18 Kasım, İstanbul.
- KEKE, M. E. (2013). Televizyon Reklamlarının Ortaöğretim Öğrencilerinin Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
- ÖZGÖKBEL BİLİS, P. (2011). Çizgi Filmlerde Temsil Edilen Toplumsal Değerler Sistemi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
- ÖZKAN, R. ve SOYLU, A. (2014). “Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Benimsedikleri Temel İnsani Değerler (Niğde İl Örneği)”, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 9/2 Winter 2014, p. 1253-1265, Ankara-Turkey.
- ÖZTAŞ, S. (2015). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Pegem Akademi, Ankara.
- SAFRAN, M. (2015). Özel Öğretim Yöntemleriyle Sosyal Bilgiler Öğretimi, Pegem Akademi, Ankara.
- ŞEYLAN, S. (2008). Medya Okuryazarlığı Ders Uygulamalarında Dünya Üzerinde Görülen Aksaklıklar, İstanbul Kültür Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
- TAY, B. ve YILDIRIM, K. (2009). “Sosyal Bilgiler Dersinde Kazandırılması Amaçlanan Değerlere İlişkin Veli Görüşleri”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, ss: 1499-1542.
- TUNCER, A. (2013). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Medya Okur-Yazarlık Düzeyleri (İzmir Örneklemi), Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), İzmir.
- ULUSOY, K. ve ARSLAN, A. (2014). Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi, Pegem Akademi, Ankara.
- ULUSOY, K. ve GÜLÜM, K. (2009). “Sosyal Bilgiler Dersinde Tarih ve Coğrafya Konuları İşlenirken Öğretmenlerin Materyal Kullanma Durumları”, Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 10, Sayı 2, ss: 85-99.
- YAVUZ, S. (2014). Şiddetin Sosyo-Kültürel Kaynakları ve Medya Metinleri Aracılığıyla Sunumu: Güneşi Beklerken Dizi Filmdeki Şiddet Olgusunun İçerik Analizi Yöntemi İle Belirlenmesi, İstanbul Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
- YAZAR, T. (2014). Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi, Pegem Akademi, Ankara.
- YAZICI, K. (2006). “Değerler Eğitimine Genel Bir Bakış”. TÜBAR-XIX-/2006-Bahar.
- YAZICI, K. (2014). Farklı Yönleriyle Değerler Eğitimi, Pegem Akademi, Ankara.
- YEL, S. ve ALADAĞ, S. (2015). Sosyal Bilgiler Öğretimi, Pegem Akademi, Ankara.
- YILDIRIM ANKARALIGİL, S. (2009). İlköğretim 6. ve 7. Sınıf Öğrencilerinde Medya Okuryazarlığı ve Eleştirel Düşünme Üzerine Bir Araştırma, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, (Yüksek Lisans Tezi), İstanbul.
- YİĞİTTİR, S. ve KELEŞ, H. (2011). “Sosyal Bilgiler Dersinde Değer Eğitimine İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri”, Milli Eğitim, Sayı: 189.
APA | ALİMCAN D, ALTUNAY ŞAM E (2017). SOSYAL BİLGİLER DERSİ BOYUTUNDA DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE MEDYANIN DEĞERLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. , 239 - 259. |
Chicago | ALİMCAN Derya,ALTUNAY ŞAM EMİNE SOSYAL BİLGİLER DERSİ BOYUTUNDA DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE MEDYANIN DEĞERLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. (2017): 239 - 259. |
MLA | ALİMCAN Derya,ALTUNAY ŞAM EMİNE SOSYAL BİLGİLER DERSİ BOYUTUNDA DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE MEDYANIN DEĞERLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. , 2017, ss.239 - 259. |
AMA | ALİMCAN D,ALTUNAY ŞAM E SOSYAL BİLGİLER DERSİ BOYUTUNDA DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE MEDYANIN DEĞERLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. . 2017; 239 - 259. |
Vancouver | ALİMCAN D,ALTUNAY ŞAM E SOSYAL BİLGİLER DERSİ BOYUTUNDA DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE MEDYANIN DEĞERLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. . 2017; 239 - 259. |
IEEE | ALİMCAN D,ALTUNAY ŞAM E "SOSYAL BİLGİLER DERSİ BOYUTUNDA DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE MEDYANIN DEĞERLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ." , ss.239 - 259, 2017. |
ISNAD | ALİMCAN, Derya - ALTUNAY ŞAM, EMİNE. "SOSYAL BİLGİLER DERSİ BOYUTUNDA DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE MEDYANIN DEĞERLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ". (2017), 239-259. |
APA | ALİMCAN D, ALTUNAY ŞAM E (2017). SOSYAL BİLGİLER DERSİ BOYUTUNDA DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE MEDYANIN DEĞERLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Milli Eğitim, 46(215), 239 - 259. |
Chicago | ALİMCAN Derya,ALTUNAY ŞAM EMİNE SOSYAL BİLGİLER DERSİ BOYUTUNDA DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE MEDYANIN DEĞERLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Milli Eğitim 46, no.215 (2017): 239 - 259. |
MLA | ALİMCAN Derya,ALTUNAY ŞAM EMİNE SOSYAL BİLGİLER DERSİ BOYUTUNDA DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE MEDYANIN DEĞERLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Milli Eğitim, vol.46, no.215, 2017, ss.239 - 259. |
AMA | ALİMCAN D,ALTUNAY ŞAM E SOSYAL BİLGİLER DERSİ BOYUTUNDA DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE MEDYANIN DEĞERLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Milli Eğitim. 2017; 46(215): 239 - 259. |
Vancouver | ALİMCAN D,ALTUNAY ŞAM E SOSYAL BİLGİLER DERSİ BOYUTUNDA DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE MEDYANIN DEĞERLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Milli Eğitim. 2017; 46(215): 239 - 259. |
IEEE | ALİMCAN D,ALTUNAY ŞAM E "SOSYAL BİLGİLER DERSİ BOYUTUNDA DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE MEDYANIN DEĞERLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ." Milli Eğitim, 46, ss.239 - 259, 2017. |
ISNAD | ALİMCAN, Derya - ALTUNAY ŞAM, EMİNE. "SOSYAL BİLGİLER DERSİ BOYUTUNDA DEĞERLER EĞİTİMİNİN ÖNEMİ VE MEDYANIN DEĞERLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ". Milli Eğitim 46/215 (2017), 239-259. |