Yıl: 2016 Cilt: 3 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 123 - 136 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul Etkililiğinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi

Öz:
Bu araştırma; öğretmen görüşlerine dayanarak ortaokullarının etkililik düzeylerinin öğrenci başarısı üzerindeki etkilerini belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Amaç doğrultusunda hazırlanan ölçek formu; Denizli ili Çameli ilçesinde 2013-2014 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar döneminde resmi ortaokullarında görev yapan öğretmenlere uygulanmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 17.0 istatistik programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan öğretmenlerin tanımlayıcı özelliklerinin belirlenmesinde frekans ve yüzde analizlerinden, okul etkililiğine ilişkin görüşlerinin belirlenmesinde ortalama ve standart sapma istatistiklerinden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin okul etkililiğine ilişkin görüşlerinin tanımlayıcı özelliklerine göre değişiminin incelenmesinde ise t testi, Tek Yönlü Anova ve Tukey testlerinden faydalanılmıştır. Öğrenci başarısını belirleyen TEOG(Temel Öğretimden Orta Öğretime Geçiş Sınavı) sonuçları üzerinde okul etkililiğinin belirlenmesinde ise korelasyon analizine başvurulmuştur. Araştırma sonucunda; öğretmenlerin okullarını yüksek düzeyde etkili buldukları, öğretmenlerin tanımlayıcı özelliklerine göre etkili okula ilişkin görüşlerinde farklılaşmalar olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin okul etkililiğine ilişkin görüşlerinin öğrenci başarısı üzerinde anlamlı etkilerinin olmadığı tespit edilmiştir
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Okul Etkililiğinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi

Öz:
This study was conducted to determine the effect of school efficiency of secondary schools on student achievement based on the views of teachers. A scale was prepared in line with the aims of the study, and this scale was distributed to the teachers who work at the state schools of Denizli-Çameli in the spring semester of 2013-2014 academic years. The data were analyzed through the help of SPSS 17.0 package software. The descriptive characters of the teachers in the study were given through frequency and percentage analyses, and mean and standard deviation statistics were used to examine the views of teachers on the school efficiency. Independent samples t-test, one-way ANOVA and Tukey tests were also conducted to analyze the change based on the descriptive characters of the teachers’ views on the school efficiency. The correlation coefficient helped to determine the relationship between the effect of school efficiency and the TEOG (Turkish transfer exam from primary school to secondary school) results which is a determinant in success. The results of the study indicated that teachers considered their school highly efficient, and the views of the teachers on the efficient school differed in terms of their descriptive characteristics. To conclude, the views of the teachers on the school efficiency had no statistically significant effect on the student achievement
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akan. D., (2007). Değişim Sürecinde İlköğretim Okullarının Etkili Okul Özelliklerine Sahip Olma Düzeyleri, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum.
  • Ayık, A., (2007). İlköğretim Okullarında Oluşturulan Okul Kültürü İle Okulların Etkililiği Arasındaki İlişki, Yayınlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi, Erzurum Büyüköztürk, Ş., (2010). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Pegem A Yayınevi, Ankara.
  • Çelenk, S., (2003), Okul Başarısının Ön Koşulu: Okul Aile Dayanışması, İlköğretim-Online Cilt: 2, Sayı:2, s. 28-34
  • Çobanoğlu Kasap, F., (2008). İlköğretim Okullarında Örgütsel Kimlik Ve Örgütsel Etkililik (Denizli İli Örneği), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Demirtaş, Z., (2010). “Liselerde Okul Kültürü İle Öğrenci Başarısı Arasındaki İlişki”, Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt:7, Sayı:13, ss. 208- 223
  • Helvacı, M. A. ve Aydoğan, İ., (2011). “Etkili Okul ve Etkili Okul Müdürüne İlişkin Öğretmen Görüşleri”, Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 2, Sayı: 4, s. 41- 60.
  • Kalaycı, Ş.(2008)., SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara.
  • Karasar, N., (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Kuşaksız, N., (2010). Öğretmen Görüşlerine Göre İlköğretim Okullarının Etkili Okul Özelliklerine Sahip Olma Düzeyleri (Üsküdar İlçesi Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Özdemir, S., (2000). Eğitimde Örgütsel Yenileşme, Pegem A Yayınevi, Ankara.
  • Şişman, M., (2011). Eğitimde Mükemmellik Arayışı: Etkili Okullar, Pegem A Yayınevi, Ankara.
  • Şişman, M. ve Turan, S. (2004). Eğitim ve Okul Yönetimi, Pegem A Yayınevi, Ankara.
  • Toprak, M., (2011). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Öğretmenlerin Okul Etkililiğine İlişkin Görüşleri: (Adıyaman İli Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Yılmaz, V., (2006). İlköğretim Okullarının Etkili Okul Özelliklerini Sahip Olma Düzeyleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Zigarelli, M., (1996) “An Empirical Test of the Conclusions from Effective Schools Research,” Journal of Educational Research, Vol. 90, Number 2, pp. 103-110.
APA KANMAZ A, UYAR L (2016). Okul Etkililiğinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi. , 123 - 136.
Chicago KANMAZ AHMET,UYAR Lütfi Okul Etkililiğinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi. (2016): 123 - 136.
MLA KANMAZ AHMET,UYAR Lütfi Okul Etkililiğinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi. , 2016, ss.123 - 136.
AMA KANMAZ A,UYAR L Okul Etkililiğinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi. . 2016; 123 - 136.
Vancouver KANMAZ A,UYAR L Okul Etkililiğinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi. . 2016; 123 - 136.
IEEE KANMAZ A,UYAR L "Okul Etkililiğinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi." , ss.123 - 136, 2016.
ISNAD KANMAZ, AHMET - UYAR, Lütfi. "Okul Etkililiğinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi". (2016), 123-136.
APA KANMAZ A, UYAR L (2016). Okul Etkililiğinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi. International Journal of Assessment Tools in Education, 3(2), 123 - 136.
Chicago KANMAZ AHMET,UYAR Lütfi Okul Etkililiğinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi. International Journal of Assessment Tools in Education 3, no.2 (2016): 123 - 136.
MLA KANMAZ AHMET,UYAR Lütfi Okul Etkililiğinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi. International Journal of Assessment Tools in Education, vol.3, no.2, 2016, ss.123 - 136.
AMA KANMAZ A,UYAR L Okul Etkililiğinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi. International Journal of Assessment Tools in Education. 2016; 3(2): 123 - 136.
Vancouver KANMAZ A,UYAR L Okul Etkililiğinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi. International Journal of Assessment Tools in Education. 2016; 3(2): 123 - 136.
IEEE KANMAZ A,UYAR L "Okul Etkililiğinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi." International Journal of Assessment Tools in Education, 3, ss.123 - 136, 2016.
ISNAD KANMAZ, AHMET - UYAR, Lütfi. "Okul Etkililiğinin Öğrenci Başarısı Üzerindeki Etkisi". International Journal of Assessment Tools in Education 3/2 (2016), 123-136.