Yıl: 2015 Cilt: 10 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 175 - 186 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ İLE İLGİLİ DUYGULAR, TUTUMLAR VE KAYGILAR ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Öz:
Bu araştırmanın amacı, orijinali ChrisForlin, ChrisEarle, Tim Loreman ve UmeshSharma (2011) tarafından geliştirilen Kaynaştırma Eğitimi İle İlgili Duygular, Tutumlar ve Kaygılar Ölçeğinin (KEİDTKÖ) Türkçeye uyarlama çalışmasını yapmaktır. Ölçek, geçerlik ve güvenirliğinin saptanması amacıyla, araştırma grubu tesadüfî örnekleme yöntemiyle seçilmiş olup Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık ve Türkçe Öğretmenliği bölümlerindeki 100 öğretmen adayına uygulanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliğine ilişkin bulgular açımlayıcı faktör analizi (ExploratoryFactor Analysis) (EFA) yöntemi ile sağlanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin 3 boyutlu olduğu tespit edilmiştir. Buna göre ölçeğin birinci boyutu; Kaynaştırma Eğitimi İle İlgili Duygular, ikinci boyutu; Kaynaştırma Eğitimi Hakkındaki Tutumlar ve üçüncü boyutu; Kaynaştırma Eğitiminde Kaygı boyutudur. Ölçekte yer alan tüm maddeler bu üç faktörden herhangi birinin altında yer aldığı için ölçeğin orijinal formunda yer alan maddelerin tamamı ölçeğin Türkçe formunda da korunmuştur. Dolayısıyla Türkçeye çevrilen ölçekte herhangi bir madde çıkarılması işlemi yapılmamıştır. Sonuç olarak ölçek, 15 madde içermektedir. Kaynaştırma Eğitimi İle İlgili Duygular, Tutumlar ve Kaygılar Ölçeği'nin Türkçe formunun güvenirlik çalışması Cronbach Alpha testi ile yapılmış ve ölçeğin iç tutarlık katsayısı .88 olarak bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin alt boyutlarının güvenirlik çalışması yine Cronbach Alpha testi ile yapılmış ve iç tutarlık katsayıları sırasıyla birinci boyut için .86, ikinci boyut için .88 ve üçüncü boyut için .85 olarak bulunmuştur. Elde edilen sonuçlar ölçeğin Türkiye'de de kullanılabileceğini göstermiştir
Anahtar Kelime:

TURKISH ADAPTATION, VALIDITY AND RELIABILITY STUDY OF THE SENTIMENTS, ATTITUDES AND CONCERNS ABOUT INCLUSIVE EDUCATION SCALE REVISED (SACIE-R)

Öz:
The purpose of this current study is to adapt the “Sentiments,Attitudes and Concerns about Inclusive Education Scale Revised(SACIE-R)” developed by Chris Forlin, Chris Earle, Tim Loreman, andUmesh Sharma (2011) to Turkish. The relevant scale consists of 15items and includes 4-point Likert type ranking (“1” Strongly Disagree,“2” Disagree, “3” Agree, “4” Strongly Agree). Scores belonging to scaleare aligned between 15 and 60 points. Increasing scores mean thatindividual shows high level of sentiment, attitude, and concern aboutinclusive education.A communication was established with Chris Forlin, one of theresearchers that developed the scale via electronic mail primarily in theprocess of adapting the scale to Turkish and necessary legal permissionis obtained by this way. In the first step, the English form of the scalewas translated into Turkish by a commission consisting of five facultymembers of Education Faculty in Amasya University who know Englishat a good level. After that, the scale was translated into Turkish and retranslatedinto English again. By doing so (back translation technique),the consistency between Turkish and English forms of scale wasexplored. Then, Turkish form of the scale was examined in terms ofmeaning and grammar and necessary corrections were made byresearchers and five Turkish teachers. After that, trial Turkish form ofthe scale was obtained. For face validity, three faculty members who arethe leading experts in areas of educational science and assessment andevaluation examined this form and some changes were made in linewith those experts’ opinions. As a result, the last version of thetranslated scale from the point of face validity and translation wasobtained.In order to determine the reliability and validity, the sample of thisstudy has been randomly selected and it has been conducted to 100pre-service teachers who have been studying in Guidance andPsychological Counseling and Turkish Language Teaching Departments.Participants were met in preplanned classrooms. Participants wereasked to answer the scale. Responding the scale took time between 10to 20 minutes.After implementing the scale, construct validity of Turkish form ofthe scale was explored. Before doing exploratory factor analysis (EFA)related to scale’s construct validity, the data was tested whether it isappropriate for factor analysis and it was approved that data wasappropriate for factor analysis. As a result of factor analysis, it was determined that items of the scale loaded onto three factors.Examination of these three factors was made by Warimax Rotation andit was found that factor loads belonging to items in these three factorswere high.The results of the Exploratory Factor Analysis clearly revealedthat there were three subscales; Sentiments about Inclusive Education,Attitudes towards Inclusive Education, and Concerns about InclusiveEducation, respectively.The first factor is comprised of five items and these items are theopinions of teacher candidates such as “I tend to finish acommunication with a people with disabilities as soon as possible”, “Ifind it difficult to overcome my initial shock when meeting people withsevere physical disabilities”, “I am afraid to look directly at a personwith a disability”, “I would feel terrible if I had a disability”, “I dread thethought that I could eventually end up with a disability”. Because thesethoughts reflect the feelings about inclusive education, this factor mightbe called as “Sentiments about Inclusive Education”.The second factor is comprised of five items and these items arethe opinions of teacher candidates such as “Students who needindividualized education program should be in regular classes”,“Students who are inattentive should be in regular classes”, “Studentswho frequently fail exams should be in regular classes”, “Students whorequire communicative technologies (e.g. Braille, sign language) shouldbe in regular classes”, “Students who have difficulty in expressing theirthoughts verbally should be in regular classes”. Because these thoughtsreflect beliefs about the necessity of inclusive education, this factormight be called as “Attitudes about Inclusive Education”.The third and last factor is comprised of five items and theseitems are the opinions of teacher candidates such as “I am concernedthat I will be more stressed if I have students with disabilities in myclass”, “I am concerned that students with disabilities will not beaccepted by the rest of the class”, “I am concerned that my workloadwill increase if I have students with disabilities in my class”, “I amconcerned that it will be difficult to give appropriate attention to allstudents in an inclusive classroom”, “I am concerned that I do not havethe knowledge and skills required to teach students with disabilities”.Because these thoughts reflect concern and anxiety about inclusiveeducation, this factor might be called as “Concern about InclusiveEducation”.By the end of Exploratory Factor Analysis, it is found that eachitem in the scale matches up with any of these three determined factor.Therefore, all items have been kept in the Turkish version of the scale.As a result, the final version of the scale includes 15 items like itsoriginal formIn addition, these three factors describe the 61.454% of totalvariance. First factor describes the 27.860%, second factor describesthe 18.481% and third factor describes the 15.113% of the totalvariance.The reliability of Sentiments, Attitudes and Concerns aboutInclusive Education form was assessed by Cronbach Alpha and internal consistency found as .88. The reliability of subscales was assessed byCronbach Alpha method as well and internal consistencies found as.86for the first subscale, .88 for the second subscale, and .85 for the thirdand last subscale.All of the fi
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKÇAMETE, G. (1998). Türkiye’de özel eğitim. Özel Eğitim. Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1018, 197-207.
  • AKÇİN, N. (2010). Bireyselleştirilmiş eğitim ve öğretim programlarının hazırlanması. NecateBaykoç (Ed.), Öğretmenlik Programları İçin Özel Eğitim. Ankara: Gündüz.
  • ALTINTAŞ, E. & ŞENGÜL, S. (2014). The evaluation of special education courses in terms of educational attainments of pre-service mathematics teachers. Turkish Studies- International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 141-159.
  • ATICI, R. (2014). Kaynaştırma öğrencilerinin okul hayatında yaşadığı zorluklar. Turkish Studies– International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(5), 279-291.
  • BANDURA, A. (1986). Social foundations of thought and action. PrenticeHall: Englewood Cliffs, NJ.
  • BATU, E. S.,KIRCAALİ-İFTAR, G., &UZUNER, Y. (2004). Özel gereksinimli öğrencilerin kaynaştırıldığı bir kız meslek lisesindeki öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin görüş ve önerileri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 25,(2) 33-50.
  • BAYKOÇ, N. &ŞAHİN, S. (2010). Özel eğitimin tarihi gelişimi. Necate Baykoç (Ed.), Öğretmenlik Programları için Özel Eğitim. Ankara: Gündüz.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2004). Veri analizi el kitabı. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • ERİPEK, S. (Ed). (2005). Özel eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • GÖK, G.,&ERBAŞ, D. (2011). Okulöncesi eğitimi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine İlişkin görüşleri ve önerileri. International Journal of Early Childhood Special Education, 3(1).
  • FORLİN, C.,EARLE, C., LOREMAN, T., &SHARMA, U. (2011). The sentiments, attitudes, and Concerns about inclusive education revised (SACIE-R) scale for measuring pre-service teachers’perceptions about inclusion. Exceptionality Education International, 21(3), 50–65
  • HASTİNGS, R. P.,&OAKFORD, S. (2003). Student teachers' attitudes towards the inclusion of children with special needs, Educational Psychology, 23(1), 87-94.
  • KIRCAALİ-İFTAR, G. (1992). Özel eğitimde kaynaştırma. Eğitim ve Bilim, 16(86), 45-50.
  • MERAL, B. F.,& BİLGİÇ, E. (2012). Turkish adaptation, validity and reliability study of the teacher efficacy for inclusion scale. International Journal of Human Sciences, 9(2), 253- 263.
  • MİTTLER, P. (2012). Working to wards inlusive education: social contexts. Roothledge.
  • OREL, A.,ZEREY, Z., &TÖRET, G. (2004). Sınıf öğretmeni adaylarının kaynaştırmaya yönelik tutumlarının incelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 5 (1), 23-33.
  • ÖNDER, M. (2007). Sınıf öğretmenlerinin zihin engelli kaynaştırma öğrencileri için sınıf içinde yaptıkları öğretimsel uyarlamaların belirlenmesi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • PALLANT, J. (2001). SPSS survivalmanual: A step-by-step guide to data analysis using SPSS for windows. Philadelphia, PA: Open UniversityPress.
  • RAKAP, S.,&KACZMAREK, L. (2010). Teachers’ attitudes towards inclusion in Turkey. European Journal of Special Needs Education, 25(1), 59-75.
  • SHADE, R. A.,&STEWART, R. (2001). General education and special education preservice teachers' attitudes toward inclusion. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 46(1), 37-41.
  • SHARMA, U.,FORLİN, C., LOREMAN, T., &EARLE, C. (2006). Pre-service teachers' attitudes, concerns and sentiments about inclusive education: An ınternational comparison of novice pre-service teachers. International Journal of Special Education, 21(2), 80-93.
  • SİPAHİ, B. YURTKORU, E. S. ve ÇİNKO, M. (2008). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım.
  • TABACHNİCK, B. G. &FİDELL, L. S. (1996). Using multivariate statistics. (3rd Ed.) New York: NY. Harper Collins College Publishers.
  • TATLILIOĞLU, K. &OKYAY, E. O. (2012). Özel eğitim okul müdürlerinin ve öğretmenlerin öğretim liderliği rolleri (Gaziantep örneği). Turkish Studies- International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish orTurkic, 7(2), 1045-1061.
  • TEZBAŞARAN, A. A. (1996). Likert tipi ölçek geliştirme kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • TSCHANNEN-MORAN, M.,HOY, A. W., &HOY, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of Educational Research, 68(2), 202-248.
  • VURAL, M.,&YIKMIŞ, A. (2008). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin öğretimin uyarlanmasına İlişkin yaptıkları çalışmaların belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 141-159.
  • Yetiştirme, Ö.,& Müdürlüğü, E. G. (2006). Öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. Electronic Journal. [Online]: http://oyegm. meb. gov. tr/yet/index. htm. adresinden 15 Mayıs 2014 tarihinde indirilmiştir.
APA Bayar A, ÖZAŞKIN ARSLAN A, BARDAK Ş (2015). KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ İLE İLGİLİ DUYGULAR, TUTUMLAR VE KAYGILAR ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 175 - 186.
Chicago Bayar Adem,ÖZAŞKIN ARSLAN AYŞE GÜL,BARDAK Şeyma KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ İLE İLGİLİ DUYGULAR, TUTUMLAR VE KAYGILAR ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. (2015): 175 - 186.
MLA Bayar Adem,ÖZAŞKIN ARSLAN AYŞE GÜL,BARDAK Şeyma KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ İLE İLGİLİ DUYGULAR, TUTUMLAR VE KAYGILAR ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. , 2015, ss.175 - 186.
AMA Bayar A,ÖZAŞKIN ARSLAN A,BARDAK Ş KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ İLE İLGİLİ DUYGULAR, TUTUMLAR VE KAYGILAR ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2015; 175 - 186.
Vancouver Bayar A,ÖZAŞKIN ARSLAN A,BARDAK Ş KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ İLE İLGİLİ DUYGULAR, TUTUMLAR VE KAYGILAR ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. . 2015; 175 - 186.
IEEE Bayar A,ÖZAŞKIN ARSLAN A,BARDAK Ş "KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ İLE İLGİLİ DUYGULAR, TUTUMLAR VE KAYGILAR ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." , ss.175 - 186, 2015.
ISNAD Bayar, Adem vd. "KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ İLE İLGİLİ DUYGULAR, TUTUMLAR VE KAYGILAR ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". (2015), 175-186.
APA Bayar A, ÖZAŞKIN ARSLAN A, BARDAK Ş (2015). KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ İLE İLGİLİ DUYGULAR, TUTUMLAR VE KAYGILAR ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik), 10(3), 175 - 186.
Chicago Bayar Adem,ÖZAŞKIN ARSLAN AYŞE GÜL,BARDAK Şeyma KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ İLE İLGİLİ DUYGULAR, TUTUMLAR VE KAYGILAR ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik) 10, no.3 (2015): 175 - 186.
MLA Bayar Adem,ÖZAŞKIN ARSLAN AYŞE GÜL,BARDAK Şeyma KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ İLE İLGİLİ DUYGULAR, TUTUMLAR VE KAYGILAR ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik), vol.10, no.3, 2015, ss.175 - 186.
AMA Bayar A,ÖZAŞKIN ARSLAN A,BARDAK Ş KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ İLE İLGİLİ DUYGULAR, TUTUMLAR VE KAYGILAR ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(3): 175 - 186.
Vancouver Bayar A,ÖZAŞKIN ARSLAN A,BARDAK Ş KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ İLE İLGİLİ DUYGULAR, TUTUMLAR VE KAYGILAR ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Turkish Studies (Elektronik). 2015; 10(3): 175 - 186.
IEEE Bayar A,ÖZAŞKIN ARSLAN A,BARDAK Ş "KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ İLE İLGİLİ DUYGULAR, TUTUMLAR VE KAYGILAR ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI." Turkish Studies (Elektronik), 10, ss.175 - 186, 2015.
ISNAD Bayar, Adem vd. "KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ İLE İLGİLİ DUYGULAR, TUTUMLAR VE KAYGILAR ÖLÇEĞİ’NİN TÜRKÇEYE UYARLAMA, GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI". Turkish Studies (Elektronik) 10/3 (2015), 175-186.