Yıl: 2017 Cilt: 13 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 787 - 802 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

4 - 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, 4 - 8. sınıf öğrencilerine yönelik fen, teknoloji, mühendislik, matematik (STEM= FeTeMM) tutum ölçeğinin Türkçe 'ye uyarlanması ve bu öğrencilerin STEM tutum düzeylerinin bazı demografik verilere göre farklılık gösterip göstermediği tespit edilmeye çalışılmıştır. Tarama modelinde olan çalışma, İstanbul, Edirne, Denizli, Antalya ve Kahramanmaraş illerinde 4. -5.- 6.7. ve 8. sınıf düzeyinden 964 öğrenciyle gerçekleştirilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak, Guzey, Harwell ve Moore (2014) tarafından geliştirilen ve bu araştırma kapsamında Türkçe 'ye uyarlaması yapılan 28 maddeden oluşan STEM tutum ölçeği kullanılmıştır. Veri analizlerinde Lisrel870 ve SPSS 17 programları kullanılarak, ölçek adaptasyonunda doğrulayıcı faktör analizi, farklılıkların olup olmadığını tespit etmek için Mann Whitney U-Testi (Mann-Whitney U-Test for Independent Samples) ve Kruskal Wallis H-Testi (Kruskal Wallis H-Tests for independent samples) testleri kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre örneklem grubu öğrencilerinin STEM tutum düzeylerinin katılıyorum seviyesinde olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, öğrencilerin STEM tutum düzeylerinin cinsiyet, özel veya devlet okulu, anne -baba eğitim durumu değişkenleri açısından farklılık göstermediği bulunmuştur. Ancak, sınıf düzeyi (?2 (sd=4, n=964) = 54.49, p<.05), yaşadıkları şehir (?2 (sd=3, n=964) = 13.10, p<.05) ve meslek tercihleri (?2 (sd=7, n=964) = 7.77, p>.05) STEM tutum düzeylerinde anlamlı farklılığa neden olmuştur. Çalışma ölçeğin alanda kullanımı, ilk ve ortaokul öğrencilerimizin STEM uygulamalarına hazır bulunuşluk düzeyini göstermesi açısından önemlidir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Science, Technology, Engineering, Mathematic (STEM) Attitude Levels In Grades 4th - 8th

Öz:
The aim of the current study was to adapt science, technology, engineering, mathematic (STEM) attitude scale and to retain whether there was differences or not on the 4-8 grade student's STEM attitude by applying scale on them. The study employed a descriptive survey model and data was collected from 964 students educated at 4th to 8th grades from Istanbul, Denizli, and Antalya and Kahramanmaras cities. As data collection tool, STEM attitude scale consisting 28 -items that was developed by Guzey, Harwell and Moore (2014) employed. At the beginning of the research, scale was adapted into Turkish by the researchers and Lisrel870 and SPSS 17 programs were used to analysis of large data set and factor analysis was used to test the adaptation of scale and Mann-Whitney U-Test for Independent Samples and Kruskal Wallis H-Tests for independent samples were employed to test the differences on the level of STEM attitudes of students depending on same demographic variables. As a results of data analysis, the STEM attitude level of students who were not experienced before was at intermediate level. Further, gender, public or private school, education level of parents have no effects on the student's STEM attitudes. But, grade levels (?2 (sd=4, n=964) = 54.49, p<.05), location of schools ((?2 (sd=3, n=964) = 13.10, p<.05), and profession choices (?2 (sd=7, n=964) = 7.77, p>.05) have meaningful effects on student's STEM attitudes. The research providing usage of scale in the area and indicating student's readiness of STEM implementations was important.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akgündüz, D., Ertepınar, H., Ger, A. M., Kaplan Sayı, A. ve Türk, Z. (2015). STEM eğitimi çalıştay raporu: Türkiye STEM eğitimi üzerine kapsamlı bir değerlendirme. [The report of STEM education workshop: An assessment on STEM education in Turkey]. Erişim adresi: http://www.aydin.edu.tr/belgeler/IAU-STEM-Egitimi-Turkiye-Raporu-2015.pdf
  • Baenninger, M. ve Newcombe, N. (1989). The role of experience in spatial test performance: A meta-analysis. Sex Roles, 20(6), 327-344.
  • Bagiati, A. ve Evangelou, D. (2009). An examination of web-based P-12 engineering curricular: Issues of pedagogical and engineering content fidelity. 2009 Research in Engineering Education Symposium, 20-23 July 2009, Palm Cove, Queensland, Australia.
  • Bagiati, A. ve Evangelou, D. (2015). Engineering curriculum in the preschool classroom: the teacher's experience, European Early Childhood Education Research Journal, 23(1), 112-128. doi: 10.1080/1350293X.2014.991099
  • Beane, J. (1995). Curriculum integration and the disciplines of knowledge. Phi Delta Kappan, 76(8), 616-622.
  • Betz, D. E. ve Sekaquaptewa, D. (2012). My fair physicist? Feminine math and science role models demotivate young girls. Social Psychological and Personality Science, 3(6), 738-746.
  • Brown, P. ve Borrego, M. (2013). Engineering efforts and opportunities in the national science foundation's math and science partnerships (MSP) program. Journal of Technology Education. 24(2), 41- 54.
  • Burrows, S., Ginn, D. S., Love, N. ve Williams T. L. (1989). A strategy for curriculum integration of information skills instruction, Bulletin of the Medical Library Association, 77(3), 245-251.
  • Büyüközturk, S., Kılıç, Cakmak, E., Akgün, O. E., Karadeniz, S. ve Demirel, F. (2009). Bilimsel arastirma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Capraro, R. M. ve Slough, S. W. (2008). Project-based learning: An integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) approach. Rotterdam, The Netherlands: Sense Publishers.
  • Chen, X. (2009). Students who study science, technology, engineering, and mathematics (STEM) in postsecondary education. Stats in Brief. NCES 2009-161. National Center for Education Statistics. Erişim adresi: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED506035.pdf
  • Cheryan, S., Plaut, V. C., Davies, P. G. ve Steele, C. M. (2009). Ambient belonging: How stereotypical cues impact gender participation in computer science. Journal of Personality and Social Psychology, 97, 1045- 060. doi: 10.1037/a0016239
  • Childress, V. W. (1996). Does integration technology, science, and mathematics improve technological problem solving: A quasi-experiment. Journal of Technology Education, 8(1), 16-26. doi.org/10.21061/jte.v8i1.a.2
  • Corbett, K. S. ve Coriell, J. M. (2014). STEM explore, discover, apply - A middle school elective (curriculum exchange). ASEE Annual Conference, June 15-18 2014, Indianapolis, Indiana. Erişim adresi: from https://peer.asee.org/23034
  • Else-Quest, N. M., Mineo, C. C. ve Higgins, A. (2013). Math and science attitudes and achievement at the intersection of gender and ethnicity. Psychology of Women Quarterly, 37(3), 293-309.
  • Feldman, R. S. (1993). Understanding psychology. (3 th Ed). New York: McGraw-Hill Inc.
  • Freedman, J. L., Sears, D. O. ve Carlsmith, J. M. (1989). Sosyal psikoloji. A. Dönmez (Çev.). Ankara: Ara Yayınları.
  • Furner, J. ve Kumar, D. (2007). The mathematics and science integration argument: A stand for teacher education. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology, 3(3), 185- 189. Erişim adresi:https://pdfs.semanticscholar.org/1337/5b67deed17583dcbf0accb18cc 074b436fa7.pdf
  • Genç, G., Kaya, A. ve Genç, M. (2007). İnönü üniversitesi tıp fakültesi öğrencilerinin meslek seçimini etkiyen faktörler. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(14), 49-63.
  • Gottfried, A. E. (1990). Academic intrinsic motivation in young elementary school children. Journal of Educational Psychology, 82, 525-538
  • Gülhan, F. ve Şahin, F. (2016). Fen-teknoloji-mühendislik-matematik entegrasyonunun (STEM) 5. sınıf öğrencilerinin bu alanlarla ilgili algı ve tutumlarına etkisi. International Journal of Human Sciences, 13(1), 602-620. doi:10.14687/ijhs.v13i1.3447
  • Guzey, S. S., Harwell, M. ve Moore, T. (2014). Development of an instrument to assess attitudes toward science, technology, engineering, and mathematics (STEM). School Science and Mathematics, 114(6), 271-279. doi: 10.1111/ssm.12077
  • Guzey, S. S., Tank, K., Wang, H. H., Roehrig, G. ve Moore, T. (2014). A high-quality professional development for teachers of grades 3-6 for implementing engineering into classrooms. School Science and Mathematics, 114(3), 139-149. doi: 10.1111/ssm.12061
  • Honey, M., Pearson, G. ve Schweingruber, H. (Yay. haz). National Academy of Engineering and National Research Council (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. Washington D.C.: The National Academies Press.
  • Jacobs, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. Kagıtcıbası, Ç. (1985). İnsan ve insanlar. İstanbul: Sermet Matbaası.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: 3A Araştırma, Eğitim, Danışmanlık Ltd. Şti.
  • Katehi, L., Pearson, G. ve Feder, M. (Eds.) (2009). National Academy of Engineering and National Research Council Report: Engineering in K-12 education. Washington, D.C.: The National Academies Press.
  • Kaufman, D., Moss, D. ve Osborn, T. (2003). Beyond the boundaries: A trans-disciplinary approach to learning and teaching. Westport, CT: Praeger.
  • Lamb, R., Akmal, T. ve Petrie, K. (2015). Development of a cognition-priming model describing learning in a STEM classroom. Journal of Research in Science Teaching, 52 (3), 410-437. doi: 10.1002/tea.21200.
  • Langdon, D., McKittrick, G., Beede, D., Khan, B. ve Dom, M. (2011). STEM: Good jobs now and for the future. U.S. Department of Commerce Economics and Statistics Administration, 3(11), 2.
  • Lipsett, L. (1962). Social factors in vocational development. The Personnel and Guidance Journal, 40 (5), 432-437.
  • Little, R., Poth, R., Gilbert, R. ve Barger, M. (2005, June). Adapting the engineering design process for elementary education applications. Paper presented at 2005 Annual Conference, Portland, Oregon. Erişim adresi: https://peer.asee.org/15533
  • Mahoney, M. P. (2009). Student attitude toward STEM: Development of an instrument for high school STEM-based programs. (Unpublished PhD thesis). The Ohio State University.
  • Maltese, A. V. ve Tai, R. H. (2011). Pipeline persistence: Examining the association of educational experiences with earned degrees in STEM among US students. Science Education, 95(5), 877-907.
  • Mann, E. L., Mann, R. L., Strutz, M. L., Duncan, D. ve Yoon, S. Y. (2011). Integrating engineering into K-6 curriculum developing talent in the STEM disciplines. Journal of Advanced Academics, 22 (4), 639-658.
  • Miaoulis, I. N. (2008). Engineering the K-12 curriculum for technological innovation. National Science and Technology Summit. August 18-19, 2008, Oak Ridge, TN. http://legacy.mos.org/NCTL/docs/MOS_NCTL_White_Paper.pdf
  • Moore T. ve Richards L. G. (2012). P-12 engineering education research and practice. Introduction to a Special Issue of Advances in Engineering Education, 3(2), 1-9.
  • Morrison, J. (2006). TIES STEM education monograph series, attributes of STEM education. Baltimore, MD: TIES.
  • Murphy, M. C., Steele, C. ve Gross, J. (2007). Signaling threat: How situational cues affect women in math, science, and engineering settings. Psychological Science, 18, 879-885. doi: 10.1111/j.1467- 9280.2007.01995.x
  • National Academy of Engineering (NAE) and National Research Council (NRC) (2014). STEM integration in K-12 education: Status, prospects, and an agenda for research. Washington, DC: The National Academies Press.
  • Pehlivan, K. B. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının sosyo-kültürel özellikleri ve öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları üzerine bir çalışma. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 151- 168.
  • Ricks, M. M. (2006). A study of the impact of an informal science education program on middle school students' science knowledge, science attitude, STEM high school and college course selections, and career decisions. Unpublished PhD thesis. Texsas: the Faculty of the Graduate School. The University of Texas. Erişim adresi: https://www.lib.utexas.edu/etd/d/2006/ricksm81757/ricksm81757.pdf
  • Rogers, C. ve Portsmore, M. (2004). Bringing engineering to elementary school. Journal of STEM Education, 5(3), 17-28.
  • Sahin, A., Ayar, M. C. ve Adıgüzel, T. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 14(1), 1-26. doi: 10.12738/estp.2014.1.1876
  • Sarıkaya, T. ve Khorshid, L. (2009). Üniversite öğrencilerinin meslek seçimini etkileyen etmenlerin incelenmesi: Üniversite öğrencilerinin meslek seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 393-423. Erişim adresi: http://www.tebd.gazi.edu.tr/index.php/tebd/ article/download/272/255
  • Stinson, K., Harkness, S., Meyer, H. ve Stallworth, J. (2009). Mathematics and science integration: models and characterizations. School Science and Mathematics, 109(3), 153-161. doi:10.1111/j.1949-8594.2009.tb17951.x
  • Stout, J. G., Dasgupta, N., Hunsinger, M. ve McManus, M. A. (2011). STEMing the tide: using in group experts to inoculate women's self-concept in science, technology, engineering, and mathematics (STEM). Journal of Personality and Social Psychology, 100(2), 255. Erişim adresi: http://dx.doi.org/10.1037/a0021385
  • Sullivan, F. R. (2008). Robotics and science literacy: Thinking skills, science process skills and systems understanding. Journal of Research in Science Teaching, 45(3), 373-394. doi: 10.1002/tea.20238
  • Sweller, J. (1989). Cognitive technology: Some procedures for facilitating learning and problem solving in mathematics and science. Journal of Education Psychology, 81(4), 457-466. Erişim adresi: http://dx.doi.org/10.1037/0022-0663.81.4.457
  • Tezbaşaran, A. A. (1996) Likert tipi ölçek geliştirme klavuzu. Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • TIMSS (Uluslararası Eğitim Başarılarını Değerlendirme Kuruluşu [International Association for the Evaluation of Educational Achievement). (2016). TIMSS 2015 and TIMSS advanced 2015 Internatıonal results. Erişim adresi: http://timssandpirls.bc.edu/
  • Tseng, K. H., Chang, C. C., Lou, Ş. J. ve Chen W. P.(2013). Attitudes towards science, technology, engineering and mathematics (STEM) in a project-based learning (PjBL) environment. International Journal Technology Design Education, 23, 87-102. doi:10.1007/s10798-011-9160-x
  • Tunç, Ç. G., Akansel, N. ve Özdemir, A. (2010). Hemşirelik ve sağlık memurluğu öğrencilerinin meslek seçimlerini etkileyen faktörler. Maltepe Üniversitesi Hemşirelik Bilim ve Sanatı Dergisi, 3(1), 24-31. Erişim adresi: http://hemsirelik.maltepe.edu.tr/dergiler/cilt3sayi1/24-31.pdf
  • Unfried, A., Faber, M., Stanhope, D. S. ve Wiebe, E. (2015). The development and validation of a measure of student attitudes toward science, technology, engineering, and math (SSTEM). Journal of Psychoeducational Assessment, 33(7), 622- 639. doi: 0734282915571160.
  • Wai, J., Lubinski, D. ve Benbow, C.P. (2010). Accomplishment in science, technology, engineering, and mathematics (STEM) and its relation to STEM Educational Dose: a 25-year longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 102(4), 860-871. Retrieved August 26, 2015 from http://dx.doi.org/10.1037/a0019454
  • Wyss, V. L., Heulskamp, D. ve Siebert, C. J. (2012). Increasing middle school student interest in STEM careers with videos of scientists. International Journal of Environmental Science Education, 7 (4), 501-522. Erişim adresi: http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ997137.pdf
  • Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265. Erişim adresi: http://dergipark.ulakbim.gov.tr /gefad/article/view/5000078351
  • Yenilmez, K. ve Balbağ, M. Z. (2016). Fen bilgisi ve ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının Stem'e yönelik tutumları. Journal of Research in Education and Teaching. 5(4), 301- 307.
  • Yıldırım, B. (2013). STEM Eğitimi ve Türkiye. IV. Ulusal İlköğretim Bölümleri Öğrenci Kongresi, 08- 09 Kasım 2013, Nevşehir.
APA AYDIN G, SAKA M, GUZEY S (2017). 4 - 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi. , 787 - 802.
Chicago AYDIN GANİME,SAKA MEHPARE,GUZEY Selcen 4 - 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi. (2017): 787 - 802.
MLA AYDIN GANİME,SAKA MEHPARE,GUZEY Selcen 4 - 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi. , 2017, ss.787 - 802.
AMA AYDIN G,SAKA M,GUZEY S 4 - 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi. . 2017; 787 - 802.
Vancouver AYDIN G,SAKA M,GUZEY S 4 - 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi. . 2017; 787 - 802.
IEEE AYDIN G,SAKA M,GUZEY S "4 - 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi." , ss.787 - 802, 2017.
ISNAD AYDIN, GANİME vd. "4 - 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi". (2017), 787-802.
APA AYDIN G, SAKA M, GUZEY S (2017). 4 - 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 787 - 802.
Chicago AYDIN GANİME,SAKA MEHPARE,GUZEY Selcen 4 - 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13, no.2 (2017): 787 - 802.
MLA AYDIN GANİME,SAKA MEHPARE,GUZEY Selcen 4 - 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.13, no.2, 2017, ss.787 - 802.
AMA AYDIN G,SAKA M,GUZEY S 4 - 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 13(2): 787 - 802.
Vancouver AYDIN G,SAKA M,GUZEY S 4 - 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2017; 13(2): 787 - 802.
IEEE AYDIN G,SAKA M,GUZEY S "4 - 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi." Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, ss.787 - 802, 2017.
ISNAD AYDIN, GANİME vd. "4 - 8. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik (STEM=FETEMM) Tutumlarının İncelenmesi". Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 13/2 (2017), 787-802.