Yıl: 2013 Cilt: 14 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 1 - 16 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

An Example for The Effect of 5E Model on the Academic Achievement of Students: In The Unit of "Force and Motion"

Öz:
-
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

An Example for The Effect of 5E Model on the Academic Achievement of Students: In The Unit of “Force and Motion”

Öz:
The aim of this study is to compare the effectiveness of 5E model and teaching method and models suggested by course books developed based on Science and Technology teaching program and approved by Ministry of Education on seventh grade students’ academic achievements in the unit “Force and Motion”. The subjects of the study were 57 seventh grade students at a primary school in Erzurum, who were in two different classes and taught by the same teacher at 2011-2012 education year. One of the classes was randomly selected as experimental group (n=27) in which students were thought by means of activities which were prepared according to the 5E model, and the other was determined as the control group (n=30) in which students were thought by teaching method and models suggested by course books developed based on Science and Technology teaching program and approved by Ministry of Education. The main instruments for obtaining data were the Force and Motion Academic Achievement Test (FMAAT). The study results were analyzed by SPSS. The data obtained on instruments were evaluated by using descriptive statistic, independent samples t test, paired sample t test and effect sizes. As the result of the research revealed that experimental group in which students were thought by means of activities which were prepared according to the 5E model is more successful than control group in which students were thought by teaching in control group was carried out teaching method and models suggested by course books developed based on Science and Technology teaching program and approved by Ministry of Education in the unit “Force and Motion”
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksoy, G., ve Doymuş, K. (2011). Fen ve Teknoloji Dersinin Laboratuvar Öğretiminde İşbirlikli Öğrenmenin Etkisi. Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi,I3(1), 1-16.
  • Atasoy, Ş., ve Akdeniz, A.R., 2007. Newton’un Hareket Kanunları Konusunda Kavram Yanılgılarını Belirlemeye Yönelik Bir Testin Geliştirilmesi ve Uygulanması. Türk Fen EğitimiDergisi, 4(1), 45-49.
  • Bozdoğan, A.E., ve Altunçekiç, A. (2007). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 5E Öğretim Modelinin Kullanılabilirliği Hakkındaki Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15(2), 579-590.
  • Bybee, R.W. (1997). Achieving Scientific Literacy.Portsmouth, N.H.: Heinemann. Bybee, R.W., Taylor, J.A., Gardner, A., Scotter, P.V., Powell, J.C., Westbrook, A., vd.,
  • (2006). The BSCS 5E Instructional Model: Origins and effectiveness. Oflice ofScience Education National Institutes ofHealth, 1-80. Colorada Springs.
  • Carin, A.A., ve Bass, J.E. (2001). Teaching Science as Inquiry. New Jersey, Prentice Hall.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. (2th ed.). 567 p, Hillsdale, NJ: Lawrance Earlbaum Associates.
  • Çalık, M. (2006). Biitiinlestirici öğrenme kuramına göre lise çözeltiler konusunda materyal geliştirilmesi ve uygulanması. Yayımlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Çepni, S., Akdeniz, A.R., ve Keser, Ö.F. (2000). Fen bilimleri öğretiminde bütünleştirici öğrenme kuramına uygun örnek rehber materyallerin geliştirilmesi. 19. Fizik Kongresi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Çepni, S., ve Çil, E. (2009). Fen ve teknoloji programı (tanıma, planlama, uygulama ve SBS ’yle ilişkilendirme) İlköğretim ve 2. kademe Öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları, 568 s.
  • Doymus, K. (2008). Teaching chemical bonding through jigsaw cooperative learning. Research in Science ve Technological Education, 26(1), 47-57.
  • Ergin, 1. (2009). 5e Modeli’nin Öğrencilerin Akademik Başarısına Ve Hatırlama Düzeyine Etkisi: “Eğik Atış Hareketi” Örneği. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(18), 11-26.
  • Ergin, l., Ünsal, Y., ve Tan, M. (2006).5E Modelinin Öğrencilerin Akademik Başarısına ve Tutum Düzeylerine Etkisi:”Yatay Atış Hareketi” Örneği. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakiiltesi Dergisi, 7(2), 1-15.
  • Glasersfeld, E.Von. (1995). Radical constructivism. way of knowing and learning. Routledge. Taylor and Francis Group. Keser, Ö.F (2003). Fizik eğitimine yönelik yapılandırmacı bir öğrenme ortamı tasarımı ve uygulaması. Yayınlanmamış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Köseoğlu, ve Kavak, N. (2011). Fen Öğretiminde Yapılandırıcı Yaklaşım. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 139-148.
  • Leech, N.L., Barrett, K.C., ve Morgan, C.A. (2005). SPSS for intermadiate statistics: Use and Interpretation. Lawrance Erlbaum Associates, lnc.
  • Martin, D.]. (2000). Elementary Science Methods: Constructivist Approach. Belmont, CA: Wadsworth/Thomason Learning.
  • McMillan, J.H., ve Schumacher, S. (2006). Research in Education: Evidence- Based Inquiry. Sixth Edition. Allyn and Bacon, 517 p, Boston, MA.
  • Nilsson, P., ve Driel, J. (2010). Teaching together and learning together- Primary science student teacher’s and their mentors’ joint teaching and learning in the primary classroom. Teaching and Teacher Education, 26, 1309-1318.
  • Nuhoğlu, H. (2008). İlkoğretim Öğrencilerinin Hareket ve Kuvvet Hakkındaki Bilgilerinin Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(6), 125-143.
  • Özsevgeç, T. (2006). Kuvvet ve hareket ünitesine yönelik SE modeline göre geliştirilen öğrenci rehber materyalinin etkililiğinin değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 36-48.
  • Palmer, D.H. (2003). Investigating the relationship between refutational text and conceptual change. Science Education, 87, 663-684.
  • Patro, E.T. (2008). Teaching aerobic cell respiration using the 5Es. The American Biology Teacher, 70(2), 85-87.
  • Perkins, D.N. (1999). The Many Faces of Constructivism. Educational Leadership, 7(3), 6- 1.
  • Saka, A. (2006). Fen bilgisi öğretmen adaylarının genetik konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde 5e modelinin etkisi. Doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Smerdan, B.A., ve Burkam, D.T. (1999). Access to constructivist and didactic teaching: who gets 1T? Where is lt practiced?, Teachers College Record, fl, l-5.
  • Şaşan, H.H. (2002). Yapılandırmacı Öğrenme. Yaşadıkça Eğitim, 74(75), 49-52.
  • Thurston, A., Topping, K.J., Tolmie, A., Christie, D., Karagiannidou, E., ve Murray, P. (2010). Cooperative learning in Science: Follow-up from primary to high school. International Journal ofScience Education, 32(4), 501-522.
  • Turgut, M.F., Baker, D., Cunningham, R., ve Piburn, M. (1997). İlköğretim Fen Öğretimi, Ankara: YÖK/ Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi Yayınları.
  • Turgut, Ü., Gürbüz, F., ve Turgut, G. (2011). Lise 2. sınıf öğrencilerinin “Kuvvet ve Hareket” Konusundaki Kavram Yanılgılarının Araştırılması. 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications. 27-29 April 2011, Antalya.
  • Turgut, Ü., ve Gürbüz, F. (2010) İlköğretim 6. sınıf öğrencilerinin “ısı ve sıcaklık” konusundaki kavram yanılgılarının düzeltilmesinde kavramsal değişim metinlerinin etkisi. IX. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 23-25 Eylül, İZMİR.
  • Turgut, Ü., ve Gürbüz, F. (2011). ls1 ve Sıcaklık Konusunda Se Modeliyle Öğretimin Öğrencilerdeki Kavramsal Değişime ve Onların Tutumlarına Etkisi. International Online Journal ofEducational Sciences, 3(2), 679-706.
  • Wilson, B. G. (1996). What is constructivist learning environment? In B. G. Wilson (Ed.), Constructivist learning environments: Case studies in instructional design (pp. 3—8). Englewood Cliffs NJ: Educational Technology Publications.
  • Yıldız, A., and Büyükküsap, E. (2006). Fizik Öğrencilerinin Kuvvet ve Hareket Konusundaki Kavram Yanılgıları ve Öğretim Elamanlarının Bu Konudaki Tahminleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 268-277.
  • Zoldosova, K., and Prokop, P. (2006). Education in the field influences children’s ideas and interest toward science. Journal ofScience Education and Technology, 15(3), 304-313.
APA AKSOY G, GURBUZ F (2013). An Example for The Effect of 5E Model on the Academic Achievement of Students: In The Unit of "Force and Motion". , 1 - 16.
Chicago AKSOY GOKHAN,GURBUZ Fatih An Example for The Effect of 5E Model on the Academic Achievement of Students: In The Unit of "Force and Motion". (2013): 1 - 16.
MLA AKSOY GOKHAN,GURBUZ Fatih An Example for The Effect of 5E Model on the Academic Achievement of Students: In The Unit of "Force and Motion". , 2013, ss.1 - 16.
AMA AKSOY G,GURBUZ F An Example for The Effect of 5E Model on the Academic Achievement of Students: In The Unit of "Force and Motion". . 2013; 1 - 16.
Vancouver AKSOY G,GURBUZ F An Example for The Effect of 5E Model on the Academic Achievement of Students: In The Unit of "Force and Motion". . 2013; 1 - 16.
IEEE AKSOY G,GURBUZ F "An Example for The Effect of 5E Model on the Academic Achievement of Students: In The Unit of "Force and Motion"." , ss.1 - 16, 2013.
ISNAD AKSOY, GOKHAN - GURBUZ, Fatih. "An Example for The Effect of 5E Model on the Academic Achievement of Students: In The Unit of "Force and Motion"". (2013), 1-16.
APA AKSOY G, GURBUZ F (2013). An Example for The Effect of 5E Model on the Academic Achievement of Students: In The Unit of "Force and Motion". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 1 - 16.
Chicago AKSOY GOKHAN,GURBUZ Fatih An Example for The Effect of 5E Model on the Academic Achievement of Students: In The Unit of "Force and Motion". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14, no.2 (2013): 1 - 16.
MLA AKSOY GOKHAN,GURBUZ Fatih An Example for The Effect of 5E Model on the Academic Achievement of Students: In The Unit of "Force and Motion". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.14, no.2, 2013, ss.1 - 16.
AMA AKSOY G,GURBUZ F An Example for The Effect of 5E Model on the Academic Achievement of Students: In The Unit of "Force and Motion". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 14(2): 1 - 16.
Vancouver AKSOY G,GURBUZ F An Example for The Effect of 5E Model on the Academic Achievement of Students: In The Unit of "Force and Motion". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013; 14(2): 1 - 16.
IEEE AKSOY G,GURBUZ F "An Example for The Effect of 5E Model on the Academic Achievement of Students: In The Unit of "Force and Motion"." İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, ss.1 - 16, 2013.
ISNAD AKSOY, GOKHAN - GURBUZ, Fatih. "An Example for The Effect of 5E Model on the Academic Achievement of Students: In The Unit of "Force and Motion"". İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 14/2 (2013), 1-16.