Yıl: 2013 Cilt: 4 Sayı: 7 Sayfa Aralığı: 169 - 180 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kur’ân’ı Kerîm’de İltifât Sanatı: Faydaları ve Amaçları

Öz:
Bedî'e ulaşmanın ancak onu âdet edinip alışmakla mümkün olduğu ve bazı şairlerin bu konuda dili zorladıkları gerekçesiyle, Kur'ân'ın i'câzı üzerine Bedî' ilmini içeren deliller getirmeyi reddeden âlimler bulunmaktadır. O nedenle bu çalışma söz konusu fikri çürütmek için, bedî' yöntemlerinden biri olan İltifât Sanatı'nı inceleyecektir.Bu çalışma, metin tahlîli yöntemiyle, Kur'ân'ın i'câz yönlerinden biri üzerindeki örtüyü kaldırıp açmak, lafızlar ile manalar arasındaki sağlam ilişkiyi açığa çı- karmak ve Kur'ân'ın terkîbindeki belâgat, incelik ve güzelliği açıklamak için; iltifât sanatının genel ve özel faydalarını kapsamaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi

-

Öz:
Bedî’e ulaşmanın ancak onu âdet edinip alışmakla mümkün olduğu ve bazı şairlerin bu konuda dili zorladıkları gerekçesiyle, Kur’ân’ın i’câzı üzerine Bedî’ ilmini içeren deliller getirmeyi reddeden âlimler bulunmaktadır. O nedenle bu çalışma söz konusu fikri çürütmek için, bedî’ yöntemlerinden biri olan İltifât Sanatı’nı inceleyecektir.Bu çalışma, metin tahlîli yöntemiyle, Kur’ân’ın i’câz yönlerinden biri üzerindeki örtüyü kaldırıp açmak, lafızlar ile manalar arasındaki sağlam ilişkiyi açığa çı- karmak ve Kur’ân’ın terkîbindeki belâgat, incelik ve güzelliği açıklamak için; iltifât sanatının genel ve özel faydalarını kapsamaktadır.
Anahtar Kelime:

Konular: Din Bilimi
Belge Türü: Makale Makale Türü: Çeviri Erişim Türü: Erişime Açık
  • Advânî, İbn Ebu’l-Asba’ (600 ?/1203); Bedîu’l-Kur’ân, Dâru Nahdâti Mısr, Mısır.
  • Alevî, Yahyâ b. Hamza b. Ali b. İbrâhîm (749/1348); et-Tırâz, Dâru’l-Kütübi’l-İlimiyye, Beyrut.
  • Bâkıllânî, Ebû Bekr Muhammed İbn Tayyib (403/1013), İ’câzü’l-Kur’ân, Matbaatu Mustafa el-Bâbî el-Halebî, 4. bsk., 1397/1978.
  • Cürcânî, Abdülkâhir (816/1413); Esrâru’l-Belâga, Kahire.
  • __________, Delâilü’l-İ’câz, Dâru’l-Ma’rife, Beyrut, 1402/1981.
  • Ebussuûd, Muhammed b. Muhammed (951/1544), Tefsîru Ebi’s-Suûd, Dâru İhyâi’tTürâsi’l-Arabî, Beyrut.
  • Fîrûzâbâdî, Ebû Tâhir Muhammed b. Ya’kûb b. Muhammed (816/1414); el-Kâmûsü’lMuhît, el-Müessesetü’l-Arabiyye, Beyrut.
  • Hâzin, Alâüddîn Ali b. Muhammed b. İbrâhîm el-Bağdâdî (725/1324); Tefsîru’l-Hâzin, Matbaatu Mustafa el-Bâbî el-Halebî, 2. bsk., 1375/1955.
  • İbnü’l-Esîr, Ziyâüddîn (637/1239); el-Meselü’s-Sâir, Dâru’r-Rufâî, Riyad.
  • İbnü’l-Fâris, Ebu’l-Hasen İbn Zekeriyyâ (395/1004); Mu’cemu Mekâyisi’l-Lüga, Dâru’lKütübi’l-İlimiyye, İran, 1401.
  • İbn Kesîr, Ebu’l-Fidâ İsmâîl (774/1372); Tefsîru’l-Kur’âni’l-Azîm, Mektebetü’t-Türâsi’lİslâmî, Suriye.
  • Kutub, Seyyid (1386/1967); fî Zılâli’l-Kur’ân, Darûş-Şurûk, Beyrut, 1405/1985.
  • Sâbûnî, Muhammed Ali; Safvetü’t-Tefâsîr, Dâru’l-Kur’âni’l-Kerîm, Beyrut, 1405/1985.
  • Süyûtî, Celâlüddîn (911/1532); el-İtkân fî Ulûmi’l-Kur’ân, Mustafa el-Bâbî el-Halebî, 1398/1978.
  • Tabresî, Ebû Ali el-Fadl b. el-Hasen (548/1153); Mecmeu’l-Beyân fî Tefsîri’l-Kur’ân, Dâru İhyâi’t-Türâsi’l-Arabî, Beyrut, 1371/1951.
  • Teymî, Ebû Ubeyde Ma’mer b. el-Müsennâ (209/824); Mecâzü’l-Kur’ân, Müessesetü’rRisâle, 2. bsk., Beyrut, 1401/1981.
  • Zemahşerî, Ebu’l-Kâsım Cârullah Muhammed b. Ömer (538/1143); el-Keşşâf, Dâru’lMa’rife, Beyrut.
  • Zerkeşî, Bedruddîn Muhammed b. Abdullah (932/1525); el-Burhân fî Ulûmi’l-Kur’ân, Dâru’l-Ma’rife, Beyrut.
APA MUHAMMED M (2013). Kur’ân’ı Kerîm’de İltifât Sanatı: Faydaları ve Amaçları. , 169 - 180.
Chicago MUHAMMED Mahcûb el-Hasen Kur’ân’ı Kerîm’de İltifât Sanatı: Faydaları ve Amaçları. (2013): 169 - 180.
MLA MUHAMMED Mahcûb el-Hasen Kur’ân’ı Kerîm’de İltifât Sanatı: Faydaları ve Amaçları. , 2013, ss.169 - 180.
AMA MUHAMMED M Kur’ân’ı Kerîm’de İltifât Sanatı: Faydaları ve Amaçları. . 2013; 169 - 180.
Vancouver MUHAMMED M Kur’ân’ı Kerîm’de İltifât Sanatı: Faydaları ve Amaçları. . 2013; 169 - 180.
IEEE MUHAMMED M "Kur’ân’ı Kerîm’de İltifât Sanatı: Faydaları ve Amaçları." , ss.169 - 180, 2013.
ISNAD MUHAMMED, Mahcûb el-Hasen. "Kur’ân’ı Kerîm’de İltifât Sanatı: Faydaları ve Amaçları". (2013), 169-180.
APA MUHAMMED M (2013). Kur’ân’ı Kerîm’de İltifât Sanatı: Faydaları ve Amaçları. ŞIRNAK ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, 4(7), 169 - 180.
Chicago MUHAMMED Mahcûb el-Hasen Kur’ân’ı Kerîm’de İltifât Sanatı: Faydaları ve Amaçları. ŞIRNAK ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ 4, no.7 (2013): 169 - 180.
MLA MUHAMMED Mahcûb el-Hasen Kur’ân’ı Kerîm’de İltifât Sanatı: Faydaları ve Amaçları. ŞIRNAK ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, vol.4, no.7, 2013, ss.169 - 180.
AMA MUHAMMED M Kur’ân’ı Kerîm’de İltifât Sanatı: Faydaları ve Amaçları. ŞIRNAK ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2013; 4(7): 169 - 180.
Vancouver MUHAMMED M Kur’ân’ı Kerîm’de İltifât Sanatı: Faydaları ve Amaçları. ŞIRNAK ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ. 2013; 4(7): 169 - 180.
IEEE MUHAMMED M "Kur’ân’ı Kerîm’de İltifât Sanatı: Faydaları ve Amaçları." ŞIRNAK ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ, 4, ss.169 - 180, 2013.
ISNAD MUHAMMED, Mahcûb el-Hasen. "Kur’ân’ı Kerîm’de İltifât Sanatı: Faydaları ve Amaçları". ŞIRNAK ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ DERGİSİ 4/7 (2013), 169-180.